"Insats Hv" nisse
Oct 17 2005, 15:10
QUOTE (BJE @ Oct 16 2005, 16:00 )

QUOTE (jöjje @ Oct 16 2005, 15:47 )

RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?
Bilden är fejkad. Om du ser efter så är spärren på fästet för hylsfångaren mellan skenan och lådan... Förmodligen så håller de k-pisten ovanför lådan på en AK4B och har snyggat till bilden i Photoshop motsv.
10 poäng till BJE
[quote name= name='jöjje']RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?
[/quote]
Bilden är fejkad. Om du ser efter så är spärren på fästet för hylsfångaren mellan skenan och lådan... Förmodligen så håller de k-pisten ovanför lådan på en AK4B och har snyggat till bilden i Photoshop motsv.
[/quote]
Då har jag fått svar på min fråga, för mycket fritid var det med andra ord!
sleget
Oct 20 2005, 02:19
JA!
Jag som tillhör den delen av fm som bara fått lilla bettina, 45 att hasa runt med kan mycket väl tänka mig en hottad och moddad 45a!
INTE!
Adam Wilhelm
Oct 22 2005, 18:26
Det här skulle kunna vara en ersättare till Ak 4:
Hk 417
AW: Sexig, men vad är poängen om det är samma kaliber och Griskarlsson fortfarande har svårt att träffa där han ska.
Målsökande projektiler, som Gene Simmons har i '
Runaway' vore nåt det!!
Adam Wilhelm
Oct 23 2005, 16:50
Japp, Gene vet vad som behövs.
Vad gäller Griskarlsson så är det utbildning som behövs dvs skjuta, skjuta och åter skjuta.
Sa jag att det behövs skjuta? ;)
Doggydriver
Oct 23 2005, 18:14
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 22 2005, 19:26 )

Hk 417 
Oj... Den skall jag drömma om i natt - tack för bilden AW, den första jag ser på 417.
QUOTE (Toll @ Oct 23 2005, 19:14 )

QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 22 2005, 19:26 )

Hk 417 
Oj... Den skall jag drömma om i natt - tack för bilden AW, den första jag ser på 417.
Då ska du få fler...
H&K 417H&K 416H&K 416
Adam Wilhelm
Oct 23 2005, 20:45
Dajo: alla bilderna är på HK 416. ;)
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 23 2005, 21:45 )

Dajo: alla bilderna är på HK 416. ;)
Åfan... det skulle dom inte vara...
Som me allt annat på nätet så är det svårt med källkontroll.
Vinter
Oct 24 2005, 09:47
http://www.socnetcentral.com/vb/attachment...=1&d=1129507513En ar15 med laroc delar, det är en semi ;)
För övrigt fattar jag inte varför man inte utrustat alla AK4 med inskjutbar kolv, måste vara det klart billigaste och bästa modifiering man kan göra.
2Sharp
Oct 24 2005, 12:19
QUOTE (Vinter @ Oct 24 2005, 08:47 )

http://www.socnetcentral.com/vb/attachment...=1&d=1129507513En ar15 med
laroc delar, det är en semi ;)
För övrigt fattar jag inte varför man inte utrustat alla AK4 med inskjutbar kolv, måste vara det klart billigaste och bästa modifiering man kan göra.
Inte laroc, LaRue.
Jag ser inte nyttan med en inskjutbar kolv, i mitt tycke dålig anläggning mot axeln och "går inte" att bruka inskjuten, en i längsled justerbar kolv hade dock varit nice.
Min erfarenhet från främst de Norska vapnen (AG3?) jag klämt på så har inte kolvarna varit speciellt stabila efter lite slitage och bruk.
Jämfört med de fasta kolvarna då. En inskjutbar kolv torde kräva mer vård och service vid vapenkontrollerna. Saker som skall justeras, saker som skall bytas.
Men korta gärna de nuvarande kolvarna med en 30-50 mm så blir jag mycket nöjd.
Vinter
Oct 24 2005, 23:22
Tja man kan ju utrusta varje hv-man med både inskjutbar och vanlig, det finns ju vissa job där det kan va trevligt att ha tex mc ordonanser eller stab hehe. Folk som inte skjuter så mycket.
Kan inte tänka mig att det skulle gå på så mycket om man nu ska satsa på AK4:an.
Korta pipan och byta flamdämpare skulle ju vara en ide med på instatsplutonerna.
Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.
QUOTE (Vinter @ Oct 25 2005, 00:22 )

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.
Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS -
före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.
QUOTE (BJE @ Oct 25 2005, 00:44 )

före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.
Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.
Men det finns det mer om i andra trådar.
Pvt. Polly
Oct 26 2005, 10:16
Här kommer en ny bild på försöks ak:n
länk
Adam Wilhelm
Oct 26 2005, 14:12
Jag vill ha RAS av två skäl.
1. Alla balla prylar man kan skruva på.
2. Man slipper hylsfångaren!
[/quote]
Hade inte FJS den vikbara kolven (typ ak5) på försök nån gång under 80-talet? /volt
Fj Fjun
Oct 26 2005, 15:10
QUOTE (volt @ Oct 26 2005, 15:54 )

Hade inte FJS den vikbara kolven (typ ak5) på försök nån gång under 80-talet? /volt
Mig veterligen så har det bara funnits skjutbart axelstöd (av samma konstruktion som sitter på mp5). Dessa hade i vart fall FJS.
Hornet
Oct 26 2005, 16:57
en bra sak som jag ser med ris är att grt skyttarna kan ta av sin M203 när den inte behövs och stoppa den i ryggan istället
QUOTE (Knekt @ Oct 25 2005, 07:06 )

Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.
Att man var skeptisk till Hvs förmåga att köpa in utr kan jag förstå efter att ha sett bildförst HV
QUOTE (GC1 @ Oct 26 2005, 18:07 )

QUOTE (Knekt @ Oct 25 2005, 07:06 )

Att man var skeptisk till Hvs förmåga att köpa in utr kan jag förstå efter att ha sett bildförst HV
Bildförstärkare Hv köptes in långt efter att medel för RPS vad avsatta.
QUOTE (Pvt. Polly @ Oct 26 2005, 11:16 )

Här kommer en ny bild på försöks ak:n
länkFick tillfälle att klämma och känna på that bad boy idag, och är nykär...

Skämt åsido, främre handtag underlättar
avsevärt anläggning. Benstöd - bara för skarpskytten, lampfäste - *puss*.
Sen är det bara längden o vikten vi måste ändra på...

"Sminkad gris" osv, men jag tycker det här visar att AK4 faktiskt fortfarande kan vara med på banan...
2Sharp
Oct 27 2005, 01:36
OM vi får RAS kommer den givetvis att modifieras kraftigt så att hylsfångaren kan användas...
Hylsfångaren är det absolut viktigaste på Ak4!
Ironi, ironi, ironi...
Animal
Oct 27 2005, 07:19
Personligen hade jag varit helnöjd om jag fått nytt handskydd och eventuellt en lampa påmonterad.
Triggerpuller
Oct 28 2005, 11:54
QUOTE (Hans Engström @ Oct 28 2005, 09:53 )

Surefire batterier var ju inte så vanligt förekommande tidigare, men finns nu på ditt TSF sanbbköp, bara att be KVM hämta ut. Gud nåde er dock om det kommer fram att batterierna har gått till Surefire lampor istället.
Muahaha!
Skriva, skriva...Org...Skriva,skriva....Akt...Skriva,skriva.
BLING, BLING!

För övrigt bedömer jag att försöken med RIS kommer att utmynna i följande: Tjocka gamla MD-gubbar åker ut på skjutbana. Gubbarna tycker "Fy vad tungt, väger ju mycket mer än kaffekoppen och wienerbrödet, sånt vill vi inte ha".
Dessutom begriper jag inte varför man först måste genomföra försök med materiel som funnits mer än 10 år i FM (Grt) innan man tilldelar den. Absurt.
The Swede
Oct 28 2005, 22:51
Jag tog mig friheten att ta bort de inlägg som avhandlade lydnadsförhållandet för IP och lägga dom i en egen tråd i luckan.
Jag tog även bort ett knippe inlägg som handlade om bildförstärkare hv, de inläggen hamnade dock i mtrlplatsen.
Kan vi nu återgå till att diskutera försöksversionen av ak4 i denna tråden?
The Swede
BLÅGUL
Är det nån här som vet hur det går med testerna ?
Inga rykten utan fakta !
Framför allt skulle jag vilja veta vad syftet med testerna är.
Vad ska försöken mynna ut ut?
QUOTE (Knekt @ Oct 29 2005, 09:23 )

att man ska köpa in railsen o olika tillbehör
johanp
Oct 29 2005, 10:11
tror mest på att det är ett sätt att blåsa hv på ak5c när den kommer till resten av armén
Lockwed
Oct 29 2005, 12:00
QUOTE (johanp @ Oct 29 2005, 11:11 )

tror mest på att det är ett sätt att blåsa hv på ak5c när den kommer till resten av armén
När jag läste notisen om ak5c i slagfjädern så var det precis vad jag också tänkte.
Men man måste ju ände erkänna att jag helldre tar en ak4 med med lite snask på än en vanlig sunkig ak5.
Nu saknas bara liter mer officiell info om den nya ak4,an
QUOTE (joppe @ Oct 29 2005, 11:05 )

Jasså? Tror du eller vet du?
Frågan är när anskaffning är planerad, i vilken omfattning, till vilka befattningar, med vilka tillbehör.
Sedan kan det ju mycket väl vara så att man bara gör ett demontratortest för att skaffa underlag inför framtiden, utan att det alls är något inköp planerat.
Med tanke på hur oklart allt verkar kring detta så lutar jag faktiskt åt det senare.
Nifelhel
Oct 30 2005, 10:57
QUOTE (Lockwed @ Oct 29 2005, 12:00 )

QUOTE (johanp @ Oct 29 2005, 11:11 )

När jag läste notisen om ak5c i slagfjädern så var det precis vad jag också tänkte.
Men man måste ju ände erkänna att jag helldre tar en ak4 med med lite snask på än en vanlig sunkig ak5.
Nu saknas bara liter mer officiell info om den nya ak4,an

Du kan väl vara vänlig och upplysa oss andra om vad som stod i "slagfjädern"?
För jag kan inte utläsa nåt på en slagfjäder....mer än att den kan vara matt i fjädringen eller har nån spricka kanske osv.
Jag är inte överförtjust i ak5 för det finns andra bättre vapen. Men det är ju det vi tilldelas.. :(
johanp
Oct 30 2005, 13:21
slagfjädern är en tidning för fbu i stockholm och det stog om hur ak5c blev och att den var på väg ut till trupp
QUOTE (Knekt @ Oct 29 2005, 15:41 )

QUOTE (joppe @ Oct 29 2005, 11:05 )

Jasså? Tror du eller vet du?
Frågan är när anskaffning är planerad, i vilken omfattning, till vilka befattningar, med vilka tillbehör.
Sedan kan det ju mycket väl vara så att man bara gör ett demontratortest för att skaffa underlag inför framtiden, utan att det alls är något inköp planerat.
Med tanke på hur oklart allt verkar kring detta så lutar jag faktiskt åt det senare.
Jag är förvånad över att man genomför tester med ny utrustning utan att man publicerar fakta om testerna, det vore ju ett klockrent tillfälle att hävda att man avser att modernisera Hv.
NisseNord
Oct 30 2005, 22:52

Igen som vet har svarat så jag slänger in ett inlägg. Jag har pratat med en som är med och testa och jag fick för mig att testen var för att se hur och om dessa saker passade in i HV. Alltså nackdelar och fördelar från en HV-mans perspektiv.
Kan frågan han uttryckligen nästa gång vi ses.
QUOTE (NisseNord @ Oct 30 2005, 22:52 )

Igen som vet har svarat så jag slänger in ett inlägg. Jag har pratat med en som är med och testa och jag fick för mig att testen var för att se hur och om dessa saker passade in i HV. Alltså nackdelar och fördelar från en HV-mans perspektiv.
Kan frågan han uttryckligen nästa gång vi ses.
Det var ungefär det jag trodde. Förstod du honom rätt så innebär det att det inte är något inköp planerat.
knaZen
Oct 31 2005, 14:50
Slänger man på aimpointförstoringen blir den ju riktigt grym!
Om någon nu missat hur den ser ut så kommer en bild på den (och supersoldaten knazen) här.
Sytare
Oct 31 2005, 14:55
@Knazen
Vafalls... hade dina kamrater brandsläckare med sig!?!?!
Du borde ha självantänt för länge sen!!!
Testat förstoringen på skjutbanan ännu?
Tankar, synpunkter?
QUOTE (knaZen @ Oct 31 2005, 14:50 )

Om någon nu missat hur den ser ut så kommer en bild på den (och supersoldaten knazen) här.

Nu ska jag fortsätta vara grinolle. Förstoringssatsen är inte heller varken beslutad eller färdig.
knaZen
Oct 31 2005, 19:55
QUOTE (Sg Toll @ Oct 31 2005, 14:55 )

@Knazen
Vafalls... hade dina kamrater brandsläckare med sig!?!?!
Du borde ha självantänt för länge sen!!!
Testat förstoringen på skjutbanan ännu?
Tankar, synpunkter?
Haha. :-D
Inte testat på skjutbanan tyvärr hann jag aldrig göra det.
Bara använt det på HvSS i övningssammanhang (löst).
Dömt från det så är det en mycket bra pryl. 3X förstoring och så har den snabbfäste/avtagning vilket jag gillar då det kan vara bra att plocka bort det snabbt för närstrid.
Hoppas att dessa kommer ut på fler förband, bara hört talas om att dom finns i hv någonstans i värmland.
@KnaZen: Sitter inte förstoringssatsen lite långt bak? Ser ut som det blir smäll på ögat vid liggande skytte
Doggydriver
Nov 1 2005, 15:56
QUOTE (knaZen @ Oct 31 2005, 14:50 )

[Bild på Knazen som prylb*gar oss andra avundsjuka]
Se där - åter en anledning att sätta RPS långt fram på bössan, eller är det bara uppe här (Gävleborg) som det har blivit en fetisch att ha RPS'et riktigt långt bak? Smaksak, jag vet ;)
QUOTE (knaZen @ Oct 31 2005, 15:50 )

Jag gick en kurs på HvSS alldeles nyss och fick tillfälle att skjuta några serier med förstoringsmodulen.
Kan bara säga en sak:

Dräggel....
Punkten i siktet får en otrolig skärpa och det är inte svårt att skjuta treskottsserier med diameter < 50 mm knästående på 100 m, mycket snabbare än utan modul dessutom.
Är det någon som vet hur länge dessa försök kommer att pågå?
vem som kommer att utvärdera dem?
hur resultatet kommer att presenteras och för vem?
QUOTE (GC1 @ Nov 4 2005, 17:55 )

Nope. Det är det som är det märkliga. Det verkar vara helt omöjligt att få officiell info om det här.
QUOTE (Knekt @ Nov 4 2005, 17:59 )

QUOTE (GC1 @ Nov 4 2005, 17:55 )

Nope. Det är det som är det märkliga. Det verkar vara helt omöjligt att få officiell info om det här.
Å andra sidan, Rule#1: bli inte förvånad över något i den här branschen....
förstår mig inte på FM riktigt nu när dom går ut och testar saker borde dom inte informera oss som komer bli beröda av ändringarna (om dom kommer) vad vi kan vänta oss och när ungeför det skulle kunna bli troligt
PS kan jag få en som ser ut såhär?
http://img.photobucket.com/albums/v179/Hornet85/AK4ort.jpg
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
Nov 6 2005, 15:50
QUOTE (johanp @ Oct 29 2005, 10:11 )

Eftersom det bara skall göras typ 40 000 Ak5C så kommer det inte räcka till Hv...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.