Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NY AK4 på försök (2005)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dies irae
QUOTE (Sir Vival @ Jun 13 2005, 18:21 )
QUOTE (Henil @ Jun 13 2005, 17:42 )
QUOTE (tias @ Jun 5 2005, 09:34 )
Ja den ser nice ut....
Synd bara att ak4an är för tung och omöjlig att osäkra..... om man har normala händer.....

//tias

Bänd ut omställaren lite grann, så går det enklare.

DET skall man alltså inte göra, då detta räknas som ett ingrepp som kan påverka säkerheten.

Nja, klart att man kan bända "fjädern" lite om säkringsomställaren går trögt.
Dock inte mer än skjutledare godkänner.

Direkt o-bra att bli tvåa p.g.a säkringsomställaren.
King Kill
QUOTE (Sir Vival @ Jun 13 2005, 18:21 )
DET skall man alltså inte göra, då detta räknas som ett ingrepp som kan påverka säkerheten.

Vi fick lära oss att det var helt i sin ordning att göra det på introt.
The Swede
Man ska INTE bända ut omställaren, däremot kan man justera den fjäder som finns på insidan av omställaren så att omställaren löper lagom trögt.

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Jun 13 2005, 17:58 )
Man ska INTE bända ut omställaren, däremot kan man justera den fjäder som finns på insidan av omställaren så att omställaren löper lagom trögt.

The Swede pansar2.png

Under utbildningen till skjutledare fick vi utb. i detta, det är ju inget avancerat direkt smile.gif

Men jag tycker det är mycket konstigt att man får böja och bända (om än lite) i ett vapen som man inte anses kapabel till att byta vapenrem på?

Jag får inte riktigt ihop det smile.gif

(dock är det ett bra trick för både tröga och lätta omställare)
Rickard N
Förklaringen jag fick var att det kostade för mycket att skicka vapen till vapensmed/tekniker för att säkringsomställaren gick för lätt/trögt.
2Sharp
QUOTE (Rickard N @ Jun 13 2005, 20:48 )
Förklaringen jag fick var att det kostade för mycket att skicka vapen till vapensmed/tekniker för att säkringsomställaren gick för lätt/trögt.

Menar du att man faktiskt bestämde sig för att vara flexibel, effektiv samt ha förtroende för folk inom den egna organisationen?

blink.gif blink.gif blink.gif

7.gif 7.gif 7.gif

brow.gif brow.gif brow.gif

worthy.gif worthy.gif worthy.gif

Liite ironisk, ta det inte så allvarligt smile.gif
jed
Rickard N: du är med andra ord inte med i svenska armen ;)
GC1
att ak4 är ett vapen med hög precision och anslagsenergi är väl inget att diskutera?
frågan är väl snarare om man inte skall se sig om efter ett nytt alternativ då vårt moderna alternativ ak5 inte är något nytt påfund det heller.
att man lyckas springa runt och skjuta med ak4 betyder inte att det är stopp för förbättringar.
det handlar inte om att ak4 är gammalt utan om att den är

tung
oergonomisk
har förhållandevis låg magasin kapacitet

jag skulle bli förvånad om man skulle komma fram till att tex ak5 som är

lättare
mer ergonomisk
med bättre mag kap.

skulle vara ett sämre alternativ

man kan inte behålla ett vapensystem av gammal vana, det handlar om att ge soldaterna bästa tänkbara förutsättning att överleva en strid.
Honkenhombra
Mer skrot till en redan aptung bössa... brow.gif
Vinter
Det minsta man kunde göra är att förse samtliga hemvärnsmän med AK5, det borde det utan tvekan finnas både matriel och pengar till. Vill man sedan spendera en massa pengar på uppgraderingar kan man göra det där det behövs, skaffa ett färdigt skarpskytt kitt från tex H&K kan inte vara speciellt mycket dyrare än vad FMV lägger ut på sina utvecklings projekt.

Finns det egentligen någon mening med att montera picatinny rail på en 40år gammal bössa, när det finns alternativ?
CP2
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2005, 11:13 )
Det minsta man kunde göra är att förse samtliga hemvärnsmän med AK5, det borde det utan tvekan finnas både matriel och pengar till.

I all synnerhet eftersom det i vår bataljon rör sig om ca. 100 vapen då i stort sett allting förutom IP självdött...... ett kompani ställer upp med 20-25 man. Sist jag kollade behövde man vara liiiiite fler i ett kompani än så!

Sorry for O-T.
jed
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2005, 11:13 )
Finns det egentligen någon mening med att montera picatinny rail på en 40år gammal bössa, när det finns alternativ?

Det enda jag kan komma på är: Politik.

I övrigt håller jag med om ak5, men det kommer inte att ske i detta årtionde...
Vinter
Problemet ligger i att vi börjar närma oss 6kg för laddat vapen, det är nästan dubbelt så mycket som modernare vapen som ska utföra samma jobb.

Det borde faktiskt i längden vara mer ekonomiskt att byta till AK5, och troligtvis betyder inte byta från AK4 till AK5 speciellt mycket i stridsvärde eftersom understödsvapnen inte byts ut. Det ligger ett hundratusental AK5 i malpåse, jag kan bara tänka mig att det borde vara mer ekonomiskt om hela försvarsmakten använde 5.56mm till standardbeväpning.

En remo på AK4 kan jag tänka mig är extremt mindre ekonomiskt än nyköp av automatkarbin i längden. Pga specialarbetet och låga antal som servas.

Frågan är då hur gammalt ska ett vapen bli inom försvaret innan det anses läge att fasa ut det. Om vi nu glömmer alla kuriosa skäl.
Knekt
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2005, 11:31 )
Frågan är då hur gammalt ska ett vapen bli inom försvaret innan det anses läge att fasa ut det. Om vi nu glömmer alla kuriosa skäl.

Tja, hur länge hade vi Gevär M96?

Nån gång runt 2060 är det med andra ord dags att helt fasa ut Ak4.
The Swede
Jag delade tråden och de inlägg som handlade om Hv stridsteknik finns i en ny tråd i Luckan.

The Swede
BLÅGUL
cf112
Tycker benstödet på bilden påminner VÄLDIGT mycket om mitt Harris BiPod.
I så fall har man valt ett kanonstöd... Jag har använt det mycket både till civila vapen samt till både AK5 i lumpen (jodå...) och AK4/AK4B.
Panzerfaust
QUOTE (Knekt @ Jun 14 2005, 13:02 )
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2005, 11:31 )

Tja, hur länge hade vi Gevär M96?

Nån gång runt 2060 är det med andra ord dags att helt fasa ut Ak4.

Nja.. spjut används ju ännu. Och Rambo hade pilbåge under kalla kriget.

Så nån gång runt jesus pånyttfödelse runt år 4031 Försvinner Ak4an Dvs år 347 eknf (efter kristus nya födelse).
Då kommer den sannolikt användas som en gren i OS. Kast med knallpåk.
Modellbyggar pappa önskar sig en modell av AK4an i julklapp av den gröna tomten med tenakler. *Bzzzzz*
Dajo
Hur som helst så behövs det ett bättre handskydd.
Det som vi har idag skyddar på tok för dåligt mot värme och är dessutom jäkligt smalt att hålla i...

Ju högre tomhylsehögen blir desto tjockare trasa måste man ju ha till handskyddet...

GC1
QUOTE (Dajo @ Jun 17 2005, 22:52 )
Det som vi har idag skyddar på tok för dåligt mot värme och är dessutom jäkligt smalt att hålla i...

Ju högre tomhylsehögen blir desto tjockare trasa måste man ju ha till handskyddet...

när jag ser den sista bilden på ak4B blir jag bara trött....

inte pga bilden i sig men någon måste berätta för mig hyr man tänkt med den här hylsfångarpåsen.
spärren sitter enl mig åt "fel håll", den borde öppnas framåt/utåt stället för bakåt innåt.
och varför i hela fridens dagar måste man ta loss hela påsen? är det pga att man inte skall kasta ut en skarp/lös ptr balnd tomhylsorna av misstag eller finns det någon djupare förklaring?
Dajo
QUOTE (GC1 @ Jun 18 2005, 00:15 )
QUOTE (Dajo @ Jun 17 2005, 22:52 )

när jag ser den sista bilden på ak4B blir jag bara trött....

inte pga bilden i sig men någon måste berätta för mig hyr man tänkt med den här hylsfångarpåsen.
spärren sitter enl mig åt "fel håll", den borde öppnas framåt/utåt stället för bakåt innåt.
och varför i hela fridens dagar måste man ta loss hela påsen? är det pga att man inte skall kasta ut en skarp/lös ptr balnd tomhylsorna av misstag eller finns det någon djupare förklaring?

Jag antar att det är vid patron ur du menar.

Den enkla anledningen till varför man tar bort hylsfångaren är att det slarvas med att vika undan och kika i patronläget vid patron ur. Tar man bort den först så är chansen större att man kikar i patronläget.

Ett nytt problem är att många glömmer att sätta tillbaka den igen och tomhylsor som flyger på skjutbanan är relativt vanligt nu efter ombeväpningen/nya reglerna medan det var riktigt sällsynt innan.

Själv hade jag blivit glad om man i alla fall kunde få slippa själva påsen så att enda funktionen blir att hylsorna ramlar rakt ner på marken.
3 magasin och sedan måste man stå där och skaka ut tomhylsor...

Varför inte ta bort den helt och införa skyddsglasögon vid all eldgivning?

Nåja, i ett skarpt läge slipper man detta otyg helt.
joppe
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 03:02 )
Själv hade jag blivit glad om man i alla fall kunde få slippa själva påsen så att enda funktionen blir att hylsorna ramlar rakt ner på marken.
3 magasin och sedan måste man stå där och skaka ut tomhylsor

alla paragrafryttare tittar bort nu biggrin.gif
skär upp ett lagom stort hål i botten på kamelpungen så att tomhylsorna kan trilla igenom så har du har du löst problemet med full hylsfångare ;)
Skuggan
QUOTE (joppe @ Jun 18 2005, 03:10 )
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 03:02 )
3 magasin och sedan måste man stå där och skaka ut tomhylsor

skär upp ett lagom stort hål i botten på kamelpungen så att tomhylsorna kan trilla igenom så har du har du löst problemet med full hylsfångare ;)

förslagsvis skaffar man då 2 hylsfångare, för någon KOMMER förr eller senare kontrollera den (då är det bra att ha en hel i reserv om den situationen uppstår)

fö har jag inga problem att få i 4 mag tomhylsor i hylsfångaren (hittils utan eldavbrott), ja jag vet, jag är en dålig soldat som inte kan lära sig att tömma den förrän den är stenhård och all ammo är slut..
GC1
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 02:02 )

Ett nytt problem är att många glömmer att sätta tillbaka den igen och tomhylsor som flyger på skjutbanan är relativt vanligt nu efter ombeväpningen/nya reglerna medan det var riktigt sällsynt innan.

min markering i texten
du måste driva med mig nu?
hur "vanligt" kan det vara att folk inte kontrollerat patronläget innan blindavfyrning?
Dajo
QUOTE (GC1 @ Jun 18 2005, 10:19 )

min markering i texten
hur "vanligt" kan det vara att folk inte kontrollerat patronläget innan blindavfyrning?

på senaste skjutningen hände det 5-6 gånger på 2 timmar varav faktiskt jag själv vid ett tillfälle.
Att sätta på hylsfångaren igen alltså.
Man är så van att den sitter på vapnet att man itne reagarar att man inte satt dit den.

Hur vanligt det var med slarv med visuell kontroll av patronläge vet jag inte bara att det ansågs vara ett problem.
Boston
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 10:37 )

min markering i texten

på senaste skjutningen hände det 5-6 gånger på 2 timmar varav faktiskt jag själv vid ett tillfälle.
Man är så van att den sitter på vapnet att man itne reagarar att man inte satt dit den.

Hur vanligt det var med slarv med visuell kontroll av patronläge vet jag inte bara att det ansågs vara ett problem.

Hur FAN man man missa att inte hylsfångaren sitter på??
Kan man inte ens hålla reda på om den sitter på, då kanske man ska fundera på om man är med i rätt förening..
Dajo
QUOTE (Boston @ Jun 18 2005, 11:48 )

min markering i texten

Hur FAN man man missa att inte hylsfångaren sitter på??
Kan man inte ens hålla reda på om den sitter på, då kanske man ska fundera på om man är med i rätt förening..

Så tänkte jag också tills jag såg något i ögonvrån varje gång skottet gick.
Alla var medvetna om det och tänkte "glöm nu för fan inte hylsfångaren som dom andra" men ändå flög det hylsor vid flera tillfällen.

Det kanske inte är så smart att ta bort hylsfångaren efter varje skottserie ändå.
Panzerfaust

min markering i texten

Undrar jag med. Har varit med om vådaskott en gång i HV och då va det efter "Ladda", Personen sköt innan "eld". I lumpen hände det en gång efter patron ur med lösplugg. Så jätte vanligt kan det ju inte vara.
106
Diskuterar ni verkligen samma sak nu?
Det låter som om Dajo menar att det är vanligt att man endast glömmer hylsfångaren så att det flyger tomhylsor, medan Panzerfaust och GC1 talar om vådaskott.
Dajo
QUOTE (106 @ Jun 18 2005, 15:25 )
Diskuterar ni verkligen samma sak nu?
Det låter som om Dajo menar att det är vanligt att man endast glömmer hylsfångaren så att det flyger tomhylsor, medan Panzerfaust och GC1 talar om vådaskott.

Vådaskott har jag aldrig råkat ut för utan jag pratar om hylsor som landar på killen brevid.
Ungefär som G3an brukar göra i alla andra länder utom i Sverige.

Jag har aldrig varit med om att någon avlossat ett vådaskott.
Flamdämpare
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 11:57 )
Alla var medvetna om det och tänkte "glöm nu för fan inte hylsfångaren som dom andra" men ändå flög det hylsor vid flera tillfällen.

Det kanske inte är så smart att ta bort hylsfångaren efter varje skottserie ändå.

@Dajo

Det verkar som om ni inte har riktigt koll på vad ni gör på skjutbanan?
Ett gott råd är att låta bli vapnet tills ni kan det bättre.
Dajo
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 20 2005, 12:36 )

@Dajo

Det var ett osmart råd.
Hur menar du att man ska lära sig något genom att inte öva?

Själv tänker jag använda det mer så man får in det nya sättet i reptilhjärnan.
Pansardvärg
QUOTE (joppe @ Jun 18 2005, 02:10 )

Eller så kan bara ta bort plastpungen och låta plåtbiten sitta kvar..om man nu måste pilla!!!!
joppe
QUOTE (Pansardvärg @ Jun 20 2005, 14:58 )
QUOTE (joppe @ Jun 18 2005, 02:10 )

Eller så kan bara ta bort plastpungen och låta plåtbiten sitta kvar..om man nu måste pilla!!!!

det är inte lika diskret
EO4
Jag var också med om en skjutning för ett tag sedan där ett par stycken glömde att sätta tillbaks hylsfångaren, som på nytt manér helt tas bort. Kan nog tänka mig att det är ganska lätt om man är GU:ad på AK5 utan hylsfångare. Om man efter skjutning och patron ur går och tömmer den lösa hylsfångaren på väg till markörgraven. Efter markering går man och tar en näve patroner, går till skjutplatsen och laddar mag. Har man då inte återmonterat hylsfångaren är det lätt att den glöms bort om när "färdigställning" eller "ladda" kommenderas.
The Swede
Då är det en dålig skjutledare som inte kontrollerar att truppen gör på rätt sätt.
Märker skjutledaren att truppen inte gör rätt handgrepp så avbryter han skjutningen och övar ladda/patron ur tills det sitter.

The Swede pansar2.png
Flamdämpare
QUOTE (Dajo @ Jun 20 2005, 13:46 )
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 20 2005, 12:36 )

@Dajo

Det var ett osmart råd.
Hur menar du att man ska lära sig något genom att inte öva?

Själv tänker jag använda det mer så man får in det nya sättet i reptilhjärnan.

Jag gör inte en stor grej av det. Vill bara att ingen klantar till det så att övriga förband får övningsförbud.

Citat:
"4. Kunskap om materiel. - Materielhantering skall utföras av härför utbildad personal eller ske under handledning av utbildad personal.

I övningsledning skall ingå personal med erforderlig kompetens avseende den i övningen ingående materielens handhavande, förekommande risker samt gällande säkerhetsbestämmelser för aktuell verksamhet.

Innan någon självständigt och utan övervakning får handskas med materiel, skall chef (övningsledare, arbetsledare eller motsvarande) förvissa sig om att vederbörande har erforderlig kompetens att hantera den aktuella materielen."

Länk

Citat:
"3. Verksamhet med vapen och ammunition
Allmänt
1. Kunskap om vapen och ammunition. - Ingen får utan utbildning och kontrollerad kompetens enskilt hantera Försvarsmaktens vapen och ammunition.

Den som inte anser sig ha erforderlig kompetens skall anmäla detta till närmaste chef och får utan erforderlig utbildning inte hantera materielen.

All utbildning samt övrig hantering av vapen och ammunition skall ske enligt gällande stabspublikationer och FMV materielpublikationer."

Länk
GC1

min markering i texten

Vi pratade visst om 2 saker, jag uppfattade det som att det var "vanligt" att folk sköt vådaskott så att det flög tomhylsor till höger och vänster.

skönt att det inte var så!

däremot så håller jag med ett par av föregående om att man bör ha sådan kontroll då man handskas med vapen att man kontrollerar att alla åtgärder utförs korrekt.
här faller även en ganska lång och mörk skugga över skjutledaren som måste avbryta den aktuella övningen för att öva in rätt handgrepp!
SISU
Är det nån som vet hur testerna av AK4 med det nya handskyddet har gått ?
Undrande !
O då menar jag fakta inte en massa rykten !
Tomale
QUOTE (SISU @ Jul 18 2005, 21:36 )
Är det nån som vet hur testerna av AK4 med det nya handskyddet har gått ?
Undrande !
O då menar jag fakta inte en massa rykten !
*

du hade ju ett snyggt handtag på siben räckte inte det... *dräggla* worthy.gif
GC1
Det verkar ju som om det är Dalregementsgruppen som håller i försöket så ett mail till deras möpigaste medarbetare kanske kan ge utdelning?
hur man nu får tag i vem det är.....
"Insats Hv" nisse
Lyfter den här tråden igen med lite nya bilder på nya AK4an...
Nya AK4an

gimmi gimmi gimmi...
Doggydriver
QUOTE ("Insats Hv @ Oct 16 2005, 15:02 ) *
Nya AK4an

gimmi gimmi gimmi...

Kan bara hålla med både dig och ABBA där ;)

En snabb - Vad är det för laserpek/sikte? Ser i mina nybörjarögon varken ut som det vitryska eller Aimpoints eget.
jöjje
Lasersikte kan kvitta mig fullständigt, främre hantag och vapenlampa eller granattillsats är däremot användbart.

RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?
KD803
QUOTE (jöjje @ Oct 16 2005, 15:47 ) *
RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?

Bilden är fejkad. Om du ser efter så är spärren på fästet för hylsfångaren mellan skenan och lådan... Förmodligen så håller de k-pisten ovanför lådan på en AK4B och har snyggat till bilden i Photoshop motsv.
Flamdämpare
Nya AK4an

Finns det några uppgifter på vad de nya delarna väger? Vapnet är ju tungt redan. Och med mer massa längst fram på vapnet finns risken att det dels tröttar ut soldaten med vapnet i anläggning. Och även att den ökade massan gör att det tar nån millisekund längre att byta mål?
Men det var ju fina grejor.
lanrezac
Även Norrmännen uppgraderar sina AK4

http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=109105

Det er en relativt enkel men svært effektiv oppgradering av AG-3 som skal gjennomføres.
- Vi finner skinnesystemer til ulike former for siktemidler – ut fra oppdragets karakter. Rødpunkt, laserpeker og lysforsterkning kan påmonteres AGen, for å sikre at kapasiteten tilfredsstiller det oppdraget den enkelte soldat skal løse. I tillegg blir det innskyvbare kolber, med flere posisjoner, på våpenet. I sin helhet snakker vi om en helt ny kapasitet – som vanskelig lar seg sammenligne med den AG-3en de fleste kjenner fra førstegangstjenesten.
facit
Tja ingenligen skulle jag ta ak5 utan några somhelst tillbehör istället för en uppkittad ak4.

Men det är ju alltid roligt med prylar. Att testet sker på så pass lokal nivår gör att det känns som om det inte kommer att gå av till slut.

Hade jag fått bestämma hade jag bara gjort två mods, kortare pipa och annat handskydd. Men det är jätteroligt med allt annat.smile.gif
Amfibieslusken
För min del spelar det ingen roll vad man gör med Ak4:an i fortsättningen. Visst, jag tyckte det var kul när jag fick Bertil i händerna..... fram till första gången jag sköt. Sen var det ungefär lika upphetsande som en partiledardebatt. Kommer detta ut på HV-kompanierna så blir det ingen större skillnad i min mening.

Men den här var ju skitcool fun_icon_nana.gif
dxl
Finns det några uppgifter på vad de nya delarna väger? Vapnet är ju tungt redan. Och med mer massa längst fram på vapnet finns risken att det dels tröttar ut soldaten med vapnet i anläggning. Och även att den ökade massan gör att det tar nån millisekund längre att byta mål?

Ett vertikalt grepp underlättar ganska mycket i anläggning.
Så får man bara ett sådant så tror jag det blir funkis.
"Insats Hv" nisse
QUOTE (Flamdämpare @ Oct 16 2005, 16:55 ) *

Nya AK4an

jag tyckte det var lite för tungt framtill men handskyddet var förvårnadsvärt bekvämt. ungefär som AK5. dock var jag negativ till benstödet, det gick inte att skjuta vapnet i sidled utan man var tvungen att flytta hela bössan.
Granattillsatsen skall vi inte tala om... TUNGT!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.