QUOTE (Dajo @ Jun 20 2005, 13:46 )
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 20 2005, 12:36 )
QUOTE (Dajo @ Jun 18 2005, 11:57 )
Så tänkte jag också tills jag såg något i ögonvrån varje gång skottet gick.
Alla var medvetna om det och tänkte "glöm nu för fan inte hylsfångaren som dom andra" men ändå flög det hylsor vid flera tillfällen.
Det kanske inte är så smart att ta bort hylsfångaren efter varje skottserie ändå.
@Dajo
Det verkar som om ni inte har riktigt koll på vad ni gör på skjutbanan?
Ett gott råd är att låta bli vapnet tills ni kan det bättre.
Det var ett osmart råd.
Hur menar du att man ska lära sig något genom att inte öva?
Själv tänker jag använda det mer så man får in det nya sättet i reptilhjärnan.
Jag gör inte en stor grej av det. Vill bara att ingen klantar till det så att övriga förband får övningsförbud.
Citat:
"4. Kunskap om materiel. - Materielhantering skall utföras av härför utbildad personal eller ske under handledning av utbildad personal.
I övningsledning skall ingå personal med erforderlig kompetens avseende den i övningen ingående materielens handhavande, förekommande risker samt gällande säkerhetsbestämmelser för aktuell verksamhet.
Innan någon självständigt och utan övervakning får handskas med materiel, skall chef (övningsledare, arbetsledare eller motsvarande) förvissa sig om att vederbörande har erforderlig kompetens att hantera den aktuella materielen."
LänkCitat:
"3. Verksamhet med vapen och ammunition
Allmänt
1. Kunskap om vapen och ammunition. - Ingen får utan utbildning och kontrollerad kompetens enskilt hantera Försvarsmaktens vapen och ammunition.
Den som inte anser sig ha erforderlig kompetens skall anmäla detta till närmaste chef och får utan erforderlig utbildning inte hantera materielen.
All utbildning samt övrig hantering av vapen och ammunition skall ske enligt gällande stabspublikationer och FMV materielpublikationer."
Länk