Mitt syfte med denna tråd är jag skall få en kritisk diskussion angående en uppsats i statsvetenskap på 20p jag skall skriva till hösten. Jag hoppas på det är godkänt att använda detta forumet till detta. Jag kommer att lägga cirka två veckor på den för att kunna utvärdera om den bär frukt mot ett ev. arbete. Kommentarer och diskussion välkomnas å det grövsta.
Det jag inte förstår är att om man nu tar in politiker och höga militärer för att kunna utreda en grundorganisation: Varför fick man ingen stringens i rapporten. Politiskt fick tydligen militären Charte Blanche att välja och vraka bland förbanden då "regionalpolitik är inte försvarets uppgift". Man kunde alltså sätta upp en effektiv grundorganisation utan politiska hinder.
Hur vet man att man har uppfyllt kravet på en effektiv organisation? Jo man operationaliserar begreppet effektivt försvar. Mitt förslag till operationalisering skulle vara: 1) Utbilda den beordrade mängden soldater så att de uppfyller kraven man kan ställa på dessa soldater. 2) Utbilda Yoff i de befattningar de har så att de uppfyller kraven. 3) Skall upprätthållande av beredskapen åligga GRO? I så fall vad innebär det? 4) Utbildnignen av dessa skall ske till lägsta möjliga kostnad. I den sista operationaliseringen inräknas även kostnader för underhåll, logistik, skolor och centra. Den sista operationaliseringen kan behöva modifieras under arbetet om det uppstår frågeställningar om synergieffekter såsom stora garnisoner, etc. Kraven på operativa förmågor skulle inte vara en dimensionerande variabel för GRO enligt försvarsberedningen.
Kommentarer till den andra operationaliseringen: För flygvapnets del används också flygplanens bränsleprestanda och divisionernas behov av alternativa landningsplatser. Kommentar till synergieffekter: enligt försvarsberedningen skulle AG GRO sträva efter att uppnå synergieffekter.
Jag skulle använda en kvantitativ metod i syfte att fastställa vilka krav och kostnader som förbanden har. Därefter gör jag en komparativ ansats för att jämföra förbanden i den nuvarande GRO. De förband som utbildar den beordrade mängden vpl och yoff jämförs och kostnader för dessa förband används för att urskilja den biligaste grundorganisationen. Denna grundorganisation skall testas teoretiskt om den uppfyller kraven på mest rationell utbildning. Gör den inte det få man analysera vad som saknas eller vad det finns för mycket av och vilka kostnader uppkommer vid förändringar.
Genom att följa operationaliseringen och metoddelen uppnår jag kraven på intersubjektivitet och har lätt att uppfatta validiteten och reliabiliteten hos mitt arbete.
J.K Nilsson