QUOTE (Krook @ Jun 6 2005, 22:05 )
QUOTE (Fanjunkar´n @ Jun 6 2005, 20:52 )
Varför i helskotta skall vi ha uppdelningen ATK, MTK, FTK när det är gemensamma aktioner som behöver ledas? Skrota allt sån´t tjafs och inför två "joint command"; ett för nationella insatser, en för internationella insatser.
Öhh, Fanjunkar´n, har du druckit nu igen?
OPIL är ju vårat Joint Command och de leder alla insatser både nationellt och internationellt. Inte vill du väl ha mer ledningsstruktur?
Uppdelningen med de taktiska kommandona är tämligen logisk för att erhålla försvarsgrensspecifika kunskaper i beslutsfattningen, anser jag. Däremot håller jag med om att vissa delar av HKV skulle kunna tas bort/minimeras/uppgå i annat.
/Krook
OK. Var är webcammen du installerat *gömmer undan ölen*.

Ja, Opil är vårt "joint command" men tycker du det är tydligt i ledningshänseende så får du gärna försöka övertyga mej.
Ex. Som beredskapsanställd i
SHIRBRIG har jag haft Opil J1 som handläggare men nu under insats är det ATK G3 (bl a) som "tar över". Fast ändå inte serru för det är fortfarande Opil J1 som sköter handläggningen. Som om inte det vore nog så har HKV/GRO sina fingrar med i smeten. De ansvarar nämligen för mej fram till insats. Materiel etc som jag kan behöva tar HKV/STRA hand om...
Om du frågar mej vem som ansvarar för mej och mina kamrater nere i Sudan så måste jag svara: "vet inte".
När Swedint var operativt kommando för US då fanns hela beslutsgången på ett ställe (även om vi svor ve o fasa då så var det tusan så mycket klarare än nu).
Så! Vars är ölen!! B)