QUOTE (GrodanBoll @ Jun 4 2005, 02:56 )
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 2 2005, 23:25 )
QUOTE (Snotra @ Jun 2 2005, 23:25 )
Bla ett kamoflage system som inte är av denna värld. Vagnen kan bokstavligen ändra form.
Jaha, och vad är det som är så nytt med det? Hört talas om:
http://www.hasbro.com/transformers/
Fan, innerst inne visste jag att valet att leka med lego snarare än med Transformlers när jag var liten skulle få negativa konsekvenser senare i livet..
Ang kammouflaget: (M-90 övergivet, aight?) Är det inte hyffsat likt en del kammouflagescheman som man kan se på många tyska stridsvagnar/pansarfordon från slutet av WWII? Jag antar dock (på basis av Snotras vaga hintar) att vagnen är "målad" med någon slags elektrolytisk gel/färg som kan fås att ändra karraktär av vagnschefen beroende på i vilken terräng som vagnen för ögonblicket befinner sig i...?
Snotra, du gör mig (oss) grymmt nyfiken, berätta mer! (Fast hur hi-tech den än är kommer jag alldrig backa från påståendet att den är ful!

)
Nuförtiden tittar man på att skydda sig mot upptäckt i alla spektra, d v s mot visuell upptäckt, värme (ir), radar, samt ljud.
Det innebär att man vill få föremålet man vill dölja att sammansmälta med bakgrunden,= hålla samma temperatur som bakgrunden samt radarabsorberande ytbehandling utan raka ytor (stealth).
Detta kompletterar man genom att försöka få föremålet att inte likna vad det egentligen är, ta bort kända former helt enkelt, samma sak som kamonät och slanor gjorde förr(nu). Denna vagn har ett snabbkamofleringssystem som snabbt vecklar ut sig ur skrovet och ger vagnen en icke identifierbar form. Ser lika sjukt ut som det låter.
Utöver detta tillkommer försvarsmetoder såsom softkill och hardkill, där softkill är ett varningssystem som varnar när man blir belyst med laser eller låst med radar(missil). Systemet kan dessutom automatiskt utföra defensiva åtgärder såsom kasta rök, rikta tornet mot hotet, tala om för föraren hur han ska köra för att stanna i röken.
Hardkill innefattar kraftigare motmedel, såsom splittergranater för att ta ner inkommande robotar etc.
Allt ovan är känt inom industrin och inte konfidentiellt längre. Det är däremot hur man löser tekniken bakom detta.
Tillägg: Jo, det är en bedrövligt grymt ful tingest,