Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Anserius
För 65år sedan (1940 29maj) beslutades det att ett hemvärn skulle organiseras. camo.gif
Dies irae
Grattis HV :P
Fanjunkar´n
QUOTE (Anserius @ May 29 2005, 18:57 )
För 65år sedan (1940 29maj) beslutades det att ett hemvärn skulle organiseras. camo.gif

Pensionsdags alltså... ;)
A.Lundquist
Pensionsdags alltså...

Tja... kanske så... dom vill ju byta namn iaf.. :P
Plut.Sjv.AQ
Ska man verkligen byta namn på en 65 åring? Han/hon har ju hetat det hela sitt liv och alla hans/hennes vänner känner honom/henne under det namnet som han/hon föddes med. smile.gif HV.gif
C 2.a pjäs
Och man kan ju som bekant klistra ölettiker på mjölkpaket, men innehållet förändras ju inte för det...
Rune Frunkh
Just det, även om man sminkar en gris så är det fortfarande en... gris.
Ragulin
Men om man låter en fet gammal lat tamsugga para sig med en ilsken vildsvinsgalt med jättebamsiga betar och ett djävla humör, så får man en... eh Stridsgris? ;) War Pigs!!!
tias
Jag tror inte att ett namnbyte gör så stor skillnad, kanske låter lite tuffare med nationella skyddsstyrkorna men jag tror att om dom kunde få in lite bättre utrustning i hv så skulle dom få in fler och yngre medlemmar t ex Ak5, stridväst 2000 mm mm.

//tias HV.gif
Boston
Namn byte gör ingen skillnad förens man byter ideologi, idag gör man allt för att ”dom gamla” ska vara kvar och känna sig trygga. Då blir övrig verksamhet lidande, det blir för mycket daltandes och så har vi alltid gjort tidigare.
Lägg ner och starta om, men gör det inte förens man kan garantera att alla som väljer att gå in i tex” Insatts styrkorna” har samma utrustning och klart och tydligt samma utbildnings mål ÖVER hela landet.
Fanjunkar´n
QUOTE (Boston @ Jun 1 2005, 12:30 )
Namn byte gör ingen skillnad förens man byter ideologi, idag gör man allt för att ”dom gamla” ska vara kvar och känna sig trygga. Då blir övrig verksamhet lidande, det blir för mycket daltandes och så har vi alltid gjort tidigare.
Lägg ner och starta om, men gör det inte förens man kan garantera att alla som väljer att gå in i tex” Insatts styrkorna” har samma utrustning och klart och tydligt samma utbildnings mål ÖVER hela landet.

Japp! Ett nytt omslag på Hemvärnshandboken, lite nya bilder etc gör ingen skillnad. Gör rent hus, riv ner, bygg nytt! camo.gif
Plut.Sjv.AQ
Enligt mig har HV en go ideologi i grunden (bland HV:s männen). Med andra ord, vi behöver inte riva ner HV för att bygga upp något nytt. Vad vi behöver är sunda ledare som inser att vi behöver medel för att nå våra mål, fram för allt utrustning och folk och bra utrustning har en tendens att dra folk (mer än ett tufft namn, enligt mig).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.