Jag tror både JK NIlsson och röjsop har rätt... En hel del av Ericssons teknologi har säkert redan läckts (teori JK Nilsson) eller har helt enkelt sålts "inofficiellt" (teori Röjsop) utan regeringens vetskap (jfr haubits 77B til Indien och Robbot 70 till Pakistan). Om så är fallet tror jag, licksom röjsop, att det handlar om en mycket bra kopia av Ericssonradarn. Jag bodde ca 3 månader i Kina (Beijing, Shanghai och Wuhan) förra sommaren och han då med att bli mäkta imponerad av de kopior som kineserna tillverkar på löpande band (min erfarenhet begränsas dock till mobiltelefoner och digitalkameror, ej luftburna radarsystem).
OT: Kinesmaten i Sverige knäcker motsvarigheterna i Kina big time...

"were´s my ketchup at, ya?"
Men har inte Kina nyligen ingått avtal med nyss nämnda land, Israel, om att få köpa deras Phalcon AWACS? Varför spiller då kineserna tid och resurser på att bygga en egen dito? Den asiatiska nationalstoltheten skall man dock alldrig underskatta... Eller har amerikanarna lyckats fälla krokben för den här affären?
Vore ju synnerligen ironiskt om dessa vapensystem verkligen kom till sin rätta/avsedda nytta: De Israeliska Phalconplanen lokaliserar den/de amerikanska hangarfartygsgrupperna i sydkinesiska havet (som interationellt benämns som det Japanska havet) och kinesiskt flyg/fartyg använder sig av ryssklevererade Moskitrobbotar för att sänka dem samma, i händelse av en allvarligare konflikt med Taiwan. (Nåväl Taiwan kan ändå inte tas utan kärnvapen, men det disskuterar vi ju inte här

)
Snälla Blågul, om mitt inlägg kommer att resultera i en långdragen debatt om kinesernas förmåga/oförmåga att anfalla en tungt eskorterad amerikansk hangarfartygsgrupp, så ber jag dig radera mitt inlägg, om du inte (knappast) tycker detta för tråden frammåt. Själv är jag utpräglad landkrabba och slipper gärna en marin debatt. Men det är ju dock /tyvärr (

)den kollektiva viljan som utgör demokratins grundfundament även på en tråd som denna,
Sammanfattning av mitt, onyktra, bluddrande; Varför bygga egen AWACS om man ändå väntar på en likvärdig/bättre som man redan har beställts från IDI?