QUOTE (Erik_G @ May 26 2005, 15:03 )
...
1. Någon får rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så besod inte förbanden till 100% av gröngöklingar och 100% av veteraner, utan man hade veteraner bland gröngölingarna för att lära dem ett och annat.
2. Vad jag menar med stormtroopersjuka etc är att tyskarna egentligen mest porträtteras som korkad kanonmat och inte som den farliga tänkande motståndare de faktiskt var. Tvärt emot vad man kan tro uppmuntrades den tyske soldaten att ta egna initiativ och tänka självständigt för att kunna lösa uppgiften.
Så när jänkarna porträtteras som smartare och skickligare så är det ju inte en avspegling av verkligheten.
1. Någon får rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så besod inte förbanden till 100% av gröngöklingar och 100% av veteraner, utan man hade veteraner bland gröngölingarna för att lära dem ett och annat.
2. Vad jag menar med stormtroopersjuka etc är att tyskarna egentligen mest porträtteras som korkad kanonmat och inte som den farliga tänkande motståndare de faktiskt var. Tvärt emot vad man kan tro uppmuntrades den tyske soldaten att ta egna initiativ och tänka självständigt för att kunna lösa uppgiften.
Så när jänkarna porträtteras som smartare och skickligare så är det ju inte en avspegling av verkligheten.
1. Därav min retoriska fråga i föregående post. 1944 så var inte de tyska förbanden, även om divisionen till namnet varit ett antal år på östfronten, fulla av veteraner. Jag skulle aldrig påstå att dom var 100% antingen eller, så mycket har jag läst mig till.
2. Håller inte med. Hade det varit så, så känns det konstigt att Spielberg låter 6 av 8 (om man ska räkna med Upham) "huvudpersoner" dö.
Och kanonmaten tycker jag skildras rätt bra i början av SPR, nämligen Rangers-landstigningen.
Men som sagt Steamboat Willie-händelserna var bara pinsamma.
Att amerikaner porträtteras som smartare och skickligare i en amerikansk film, med till största del amerikansk input om skeendet. Inte helt konstigt.
Men - dom vann ju faktiskt.
@ WartoftaSandberg.
Jo, visst ser man skillnad på 60mm- och 88mm-detonationerna. På min TV så tyckte jag 88mm såg "lite" kraftigare ut. Att 60mm rör upp damm (och blod när dom exploderade i knät på någon) tycker inte jag verkar konstigt.
Ang. hopklumpning. Nu har jag inte kvar inspelningen av filmen så jag kan inte kolla. Men jag har för mig att infanteri försökte ta sig in först. Men om det är så att det första att åka in i staden är en Tiger så kommer jag ihåg fel.
Visst ser det dumt ut att klumpa ihop sig. Men en del har nog instinkten att ta skydd bakom något när någon skjuter på dom.
Din mening om att "i riktigt urban krigföring ala 3 års erfarenhet av östfronten kutade dessa grenadjärer nästan ett kvarter framför för att säkra" lämnar jag därhän.
Spaning. Här vet vi ju inte ens om det ens fanns en hel spaningspluton kvar i förbandet.
Framgår det i filmen exakt vad bandvagnen hade för uppgift?