Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varning för dålig film!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3, 4
stefanf
QUOTE (Erik_G @ May 26 2005, 15:03 )
...
1. Någon får rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så besod inte förbanden till 100% av gröngöklingar och 100% av veteraner, utan man hade veteraner bland gröngölingarna för att lära dem ett och annat.

2. Vad jag menar med stormtroopersjuka etc är att tyskarna egentligen mest porträtteras som korkad kanonmat och inte som den farliga tänkande motståndare de faktiskt var. Tvärt emot vad man kan tro uppmuntrades den tyske soldaten att ta egna initiativ och tänka självständigt för att kunna lösa uppgiften.
Så när jänkarna porträtteras som smartare och skickligare så är det ju inte en avspegling av verkligheten.

1. Därav min retoriska fråga i föregående post. 1944 så var inte de tyska förbanden, även om divisionen till namnet varit ett antal år på östfronten, fulla av veteraner. Jag skulle aldrig påstå att dom var 100% antingen eller, så mycket har jag läst mig till.

2. Håller inte med. Hade det varit så, så känns det konstigt att Spielberg låter 6 av 8 (om man ska räkna med Upham) "huvudpersoner" dö.
Och kanonmaten tycker jag skildras rätt bra i början av SPR, nämligen Rangers-landstigningen.
Men som sagt Steamboat Willie-händelserna var bara pinsamma.
Att amerikaner porträtteras som smartare och skickligare i en amerikansk film, med till största del amerikansk input om skeendet. Inte helt konstigt.
Men - dom vann ju faktiskt.

@ WartoftaSandberg.

Jo, visst ser man skillnad på 60mm- och 88mm-detonationerna. På min TV så tyckte jag 88mm såg "lite" kraftigare ut. Att 60mm rör upp damm (och blod när dom exploderade i knät på någon) tycker inte jag verkar konstigt.

Ang. hopklumpning. Nu har jag inte kvar inspelningen av filmen så jag kan inte kolla. Men jag har för mig att infanteri försökte ta sig in först. Men om det är så att det första att åka in i staden är en Tiger så kommer jag ihåg fel.
Visst ser det dumt ut att klumpa ihop sig. Men en del har nog instinkten att ta skydd bakom något när någon skjuter på dom.
Din mening om att "i riktigt urban krigföring ala 3 års erfarenhet av östfronten kutade dessa grenadjärer nästan ett kvarter framför för att säkra" lämnar jag därhän. smile.gif

Spaning. Här vet vi ju inte ens om det ens fanns en hel spaningspluton kvar i förbandet.
Framgår det i filmen exakt vad bandvagnen hade för uppgift?
A2Keltainen
QUOTE (Sg Toll @ May 25 2005, 22:48 )
Nja, håller inte helt med, finns ju lite sevärda rullar med dessa muskelberg
Schwartznegger: T2, Predator, Eraser och Sixth Day.

Conan the Barbarian (1982), The Terminator (1984) och Predator (1987) är alla riktigt bra filmer i mitt tycke, och även Terminator 3: Rise of the Machines (2003) är helt acceptabel. Hercules in New York (1970) ligger dock väldigt bra till för trådens rubrik.

Dolphan: Silent Trigger

Red Scorpion (1989), The Punisher (1989), I Come in Peace (1990) och Blackjack (1998) är helt acceptabla filmer i mitt tycke. Däremot så verkar han uteslutande ha gjort skitfilmer de senaste åren.

Stallone: kommer fan inte på nå'n... möjligtvis Assasins

Hädare! ;) Cobra (1986), First Blood (1982) och Rambo: First Blood Part II (1985) är mästerverk inom actionområdet. Rambo III (1988) är också helt godkänd inom det området. Vi får inte heller glömma Cop Land (1997), där Stallone, åtminstone i mitt tycke, gör en riktigt bra rollprestation.

En av de absolut sämsta filmer jag någonsin sett är Adrenalin: Fear the Rush (1996). Om du tänder på att se folk hasa runt i mörka kloaker, ja, då är detta den optimala filmen för dig. Rent allmänt så har den skyldige regissören, Albert Pyun, gjort så mycket skitfilmer att det är närmast ofattbart. Eller vad sägs om "mästerverk" som Heatseeker (1995), en film som omdefinierar begreppet usel.

Med risk för att bli lynchad av fanatiker, så vill jag även nominera Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) som en kandidat till trådens rubrik. Så mycket investerade pengar, och det här är vad Lucas lyckades klämma fram? Ska jag skratta eller gråta? En hård konkurrent till Waterworld (1995) om titeln "mest skitfilm/investerad dollar".
Erik_G
QUOTE (A2Keltainen @ May 26 2005, 19:05 )
Med risk för att bli lynchad av fanatiker, så vill jag även nominera Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) som en kandidat till trådens rubrik. Så mycket investerade pengar, och det här är vad Lucas lyckades klämma fram? Ska jag skratta eller gråta? En hård konkurrent till Waterworld (1995) om titeln "mest skitfilm/investerad dollar".

Nu är jag ju ingen fanatiker (har t.ex inte sett episod III ännu) men är ett fan av de tre första, som barn av 70-talet man är biggrin.gif

Kan ju bara hålla med om att episod I och II inte riktigt hade samma charm och attraktionskraft som de gamla rullarna, de luktar mest hollywooddollar. Att effekterna och miljöerna verkar fan så mycket mer realistiska och trovärdiga i filmen från 77 än vad de är i de två moderna datorstödda produktionerna t.ex...

Digitalt är inte alltid bäst...

/E
A2Keltainen
QUOTE (Erik_G @ May 26 2005, 20:09 )
Nu är jag ju ingen fanatiker (har t.ex inte sett episod III ännu) men är ett fan av de tre första, som barn av 70-talet man är biggrin.gif

Ettan och tvåan får mig inte direkt att vilja rusa till biografen för att se trean. dry.gif Sedan så är jag ingen stor anhängare av de äldre Star Wars-filmerna, men de är åtminstone bra mycket bättre än de nyare.

När vi ändå är inne på "mest skitfilm/investerad dollar", så förstår jag inte hur jag kunde glömma The Matrix Reloaded (2003) och The Matrix Revolutions (2003). När ettan kom, så tyckte jag den var en extremt bra film, även om en del av skådespelarinsatserna lämnade mycket att önska. Sedan kom tvåan och trean, och de är i mitt tycke så extremt dåliga att de t.o.m. lyckats förstöra ettan för mig, så att jag numera har svårt att se den då jag har tvåan och trean i bakhuvudet. Ja, det är snygga effekter i tvåan och trean, men de känns helt själlösa, urtråkiga och som en blandning av en reklamfilm för Pepsi och ILM. Suck, tala om krossade förhoppningar. Jag önskar att någon kunde hjärntvätta mig så att jag glömde att tvåan och trean gjorts, och aldrig mer kunde bli medveten om det.
WartoftaSandberg
QUOTE (stefanf @ May 26 2005, 18:56 )
@ WartoftaSandberg.

Jo, visst ser man skillnad på 60mm- och 88mm-detonationerna. På min TV så tyckte jag 88mm såg "lite" kraftigare ut. Att 60mm rör upp damm (och blod när dom exploderade i knät på någon) tycker inte jag verkar konstigt.

Ang. hopklumpning. Nu har jag inte kvar inspelningen av filmen så jag kan inte kolla. Men jag har för mig att infanteri försökte ta sig in först. Men om det är så att det första att åka in i staden är en Tiger så kommer jag ihåg fel.
Visst ser det dumt ut att klumpa ihop sig. Men en del har nog instinkten att ta skydd bakom något när någon skjuter på dom.
Din mening om att "i riktigt urban krigföring ala 3 års erfarenhet av östfronten kutade dessa grenadjärer nästan ett kvarter framför för att säkra" lämnar jag därhän.  smile.gif

Spaning. Här vet vi ju inte ens om det ens fanns en hel spaningspluton kvar i förbandet.
Framgår det i filmen exakt vad bandvagnen hade för uppgift?

När jag gjorde jämförelsen mellan 60mm mortar och 88mm HE tänkte jag mest på att tyskarna som kutar runt en 10-20 från detonationsplatsen till 60mm omkommer och flyger likt konfetti av smällen, medan tigern inte slår ut 2 pers. vid en nästan total direkt träff blink.gif Vilket dessutom inträffar mer än en gång!

Vad gäller hopklumpandet så är de ihopklumpade INNAN de utsätts för någon form av eldgivning... Och alla vet att man skickar INTE in en TIGER av alla vagnar FÖRE infanteriet! Jag menar, betalar du förskott till en okänd person på en bil? :P

Sedan vad gäller spaningen så talar jag bara om det normala förfarandet för tyska styrkor, då tyskarna inte alls var så pigga på att sprida ut sig då det ofta ledde till omrigning och annat roligt som de numerärt överlägsna allierade styrkorna hade för sig. Naturligtvis gällde detta även mek. spaningsförband, då alla pansrade fordon som tyskarna hade var ytterst sparsamt offrade efter slaget vid Kursk -43 (av någon anledning biggrin.gif )

Nåväl, det är bara min syn på saken! Har säkert gjort bort mig på nåt påstående men det bjuds det på! smile.gif
Nestor
Rambo 3:
Rambo sänker två-tre ryska mekbataljoner med hjälp av en AK-74 med granattillsats och ett gäng nissar med turban och häst.

Säger det mesta om den filmen...
Patron
Arnold är ju bara BÄST, min idol wub.gif , för han är den han är, vad än man sejer så är Arnold alltid Arnold, från pumping iron till Guvenör.. vad mer finns att säga om denna man med övermänskligt självförtroende(förstår ni som sätt pumping iron)

Sen till saken: AKTA för fan er för: Jean-Claude Van Damme... får missbildade rysningar när jag ser han på film.. enda filmer han gjort som går med nöd o näppe o se på är Ultimate soldier (för dom e så odödliga).. sen går det inte hur mycket än jag försöker o se på någon av hans filmer.. farligt för hälsan må jag säga. Malajn.gif

//Patron
Womack
QUOTE (Amfibieslusken @ May 26 2005, 10:57 )
Sämsta filmen: Street Fighter the movie med Van Damme.

I cheer for that! Denna film fick mig att obönhörligen vilja dö.
A2Keltainen
QUOTE (Patron @ May 26 2005, 23:04 )
Arnold är ju bara BÄST, min idol  wub.gif , för han är den han är, vad än man sejer så är Arnold alltid Arnold, från pumping iron till Guvenör.. vad mer finns att säga om denna man med övermänskligt självförtroende(förstår ni som sätt pumping iron)

Hur coolt är det inte att Conan är chef för världens femte största ekonomi? biggrin.gif

Sen till saken: AKTA för fan er för: Jean-Claude Van Damme... får missbildade rysningar när jag ser han på film.. enda filmer han gjort som går med nöd o näppe o se på är Ultimate soldier (för dom e så odödliga).. sen går det inte hur mycket än jag försöker o se på någon av hans filmer.. farligt för hälsan må jag säga.  Malajn.gif

Har du sett Bloodsport (1988) och/eller Cyborg (1989)? Jag tycker att de är hans klart bästa filmer, och då menar jag inte i seriöst-cinematiskt-mästerverk-mening, utan som dum och billig trash-underhållning att sitta och skratta åt. biggrin.gif

Glöm inte grundregeln: En hel del filmer som är urdåliga om man tar dem på allvar, blir riktigt underhållande om man tar dem på betydligt mindre allvar, och njuter av alla overkligheter och dumheter istället för att störa sig på dem. Ta exempelvis Rambo III (1988). Om man ser den på samma sätt som man ser på Tuntematon sotilas (Okänd soldat) (1955), så blir den inte så bra, för att uttrycka sig milt. Men om man ser på den på liknande sätt som man ser på Team America: World Police (2004), så blir den riktigt bra. När Rambo ensam dödar horder med ryssar, så ska man inte sitta och sucka över det, utan istället sitta och sjunga (titelspåret från den sistnämnda filmen):

America, F U C K YEAH!
Coming again, to save the mother fucking day, yeah,
America, F U C K YEAH!
Freedom is the only way, yeah,
Terrorist your game is through, cause now you have to answer to,
America, F U C K YEAH!
So lick my butt, and suck on my balls,
America, F U C K YEAH!
What you going to do when we come for you now,
it’s the dream that we all share; it’s the hope for tomorrow.

biggrin.gif
stefanf
QUOTE (WartoftaSandberg @ May 26 2005, 19:57 )
1. När jag gjorde jämförelsen mellan 60mm mortar och 88mm HE tänkte jag mest på att tyskarna som kutar runt en 10-20 från detonationsplatsen till 60mm omkommer och flyger likt konfetti av smällen, medan tigern inte slår ut 2 pers. vid en nästan total direkt träff blink.gif Vilket dessutom inträffar mer än en gång!

2. Vad gäller hopklumpandet så är de ihopklumpade INNAN de utsätts för någon form av eldgivning... Och alla vet att man skickar INTE in en TIGER av alla vagnar FÖRE infanteriet! Jag menar, betalar du förskott till en okänd person på en bil? :P

3. Sedan vad gäller spaningen så talar jag bara om det normala förfarandet...

4. Nåväl, det är bara min syn på saken! Har säkert gjort bort mig på nåt påstående men det bjuds det på! smile.gif

1. OK, det är nog beroende på hur man ser filmen. Jag ser den som så att 60mm landar väldigt, väldigt nära tyskarna, även om jag inte tänkte på att följa dom med blicken. Och därför dör tyskarna lite "lättare".

2. Om dom klumpar ihop sig innan några skott som helst avlossats så verkar det vara en dålig taktik. Men faktum är ju att dom vet om att staden är besatt av amerikanerna, och dom vill vara försiktiga helt enkelt. Här är vi tillbaka till att 100% av trupperna nog är inte är glada veteraner som i 3 år på östfronten käckt sprungit framför pansarvagnarna.
Eller också så är dom veteraner, och vet att överlevnadsrisken är lite större bakom en pansarvagn, än framför. smile.gif

3. OK. Jag kan inte exakta to/e för en tysk spaningsbataljon, men t.o.m. jag vet att fler än ett fordon normalt ingår. Men här var det bara en vagn.

4. Det tror jag inte. Du kan förmodligen mycket mer om tysk utrustning än vad jag kan. smile.gif
Det jag tyckte var konstigt var det du sa i början om att amerikanerna överlevde, samtidigt som dom mejar ner alla (som det framställs i filmen) dumma tyskar, när tyskarna i verkligheten var mycket bättre. Och då ville jag peka på att när 6 av 7 hjältar dör (jag räknar inte med Upham) så tycker inte jag att det stämmer.
J-Star
QUOTE (madog @ May 26 2005, 15:00 )
QUOTE (Klargplutte @ May 26 2005, 05:18 )
Samtliga filmer med Steven Segall , stelare å drygare snubbe finns bara inte  :P

OT:
Det finns en gala i USA som heter Segal awards. Den utser årets sämsta filmer.

OT: Det finns en sådan gala men den heter The Golden Raspberry Awards.... eller "The Razzies".

http://www.razzies.com/asp/directory/
http://www.imdb.com/Sections/Awards/Razzie_Awards/

/J
Snauhi
Shark attack....
Status quo
Jag såg en seriös film med hon från "sabrina tonårshäxan" där dom blev skeppsbrutna och försöker klara sig på havet i en livbåt. Det var absolut den mest plågsamma film jag sett och jag har aldrig känt mig så torterad fram mot slutet av filmen.
Garangua är en riktig kalkon också. Förövrigt så anser jag alla filmer med (sätt in en) valfri specialstyrka eller one man army som tar sig an 10 - 100 skurkar samtidigt är ren och ram skit, så länge dom inte är jedis!! :P
Animal
Octagon med Chuck Norris är ingen hit heller.
Alien
QUOTE (Snauhi @ May 27 2005, 08:35 )
Shark attack....

Yeah! Det var i den filmen som hajen vrålade när den anföll!!
Fy fan vad jag skrattade när jag såg det!! Åsså var filmen full av fulklipp från diverse Discovery-program.. gasmask.gif
Särimner
QUOTE (Hendrix @ May 26 2005, 22:52 )
Rambo 3:
Rambo sänker två-tre ryska mekbataljoner med hjälp av en AK-74 med granattillsats och ett gäng nissar med turban och häst.

Säger det mesta om den filmen...

Tvåan då? Attackerar en Hind med pilbåge om jag inte minns fel banghead.gif
Särimner
Angående huruvida ett spaningsförband i 2. SS bestod av fler än ett fordon.

Jo, det gjorde det garanterat. Men som alla känner till så är det mesta i ett stridsområde kaos och kalabalik. Utan att vara någon Messerschmitt så vill jag allra ödmjukast påpeka att det snarast var troligt att enskilda vagnar rörde sig bland fienden från bägge sidor. Avskurna bandvagnar som försökte ta sig hem igen osv.

Dessutom är det ju en spelfilm och inte en dokumentär vi talar om. Artistisk frihet, ni vet? Vet inte om de missar och synpunkter som förts fram här i mina ögon är värda att klassificera SPR som en av de sämsta filmerna. I mina ögon, om man bortser från det patriotiska inslaget, en av de bättre krigsfilmerna som någonsin gjorts.

Å andra sidan, har det någonsin gjorts en krigsfilm där regissör och manusförfattare INTE velat att biobesökaren ska lägga sina sympatier på den ena eller andra sidan?
Erik_G
QUOTE (Särimner @ May 27 2005, 08:12 )
Tvåan då? Attackerar en Hind med pilbåge om jag inte minns fel banghead.gif

Ja, men sett ur Rambos perspektiv var det väl inte så orimligt, "Hinden" stod ju still 40m bort medan piloten var upptagen med att le elakt och fundera ut vilka av de 158 olika attackraketerna han skulle välja, och pilen hade ju en spets i form av en granat.

Däremot kan man ju fråga sig varför man tar med en sådan pilbåge på kåmmandouppdrag, och varför man hovrar sin dyrbara helikopter inom skotthåll från fienden utan att ge verkanseld.

Sen undrar jag, är det någon som hör/förstår vad Stallone säger i någon av hans filmer, utan att fuska med textremsan?

/E
Erik_G
QUOTE (Särimner @ May 27 2005, 08:20 )
Dessutom är det ju en spelfilm och inte en dokumentär vi talar om. Artistisk frihet, ni vet? Vet inte om de missar och synpunkter som förts fram här i mina ögon är värda att klassificera SPR som en av de sämsta filmerna. I mina ögon, om man bortser från det patriotiska inslaget, en av de bättre krigsfilmerna som någonsin gjorts.?

Tycker SPR och BoB är långt ifrån dåliga filmer/produktioner, dock är det så att just på grund av att de är så välgjorda så finns det en tendens att man tar dem för att vara just dokumentära, i stil med "Der Untergang" till exempel.

/E
A2Keltainen
QUOTE (Erik_G @ May 27 2005, 09:20 )
Däremot kan man ju fråga sig varför man tar med en sådan pilbåge på kåmmandouppdrag

För att man är Rambo? biggrin.gif Det finns faktiskt riktiga förband av jägartyp som i modern tid haft armborst bland sin materiel, och då främst för att slå ut vaktposter och liknande. Såvitt jag vet så har de dock inte haft granater på pilarna. Men å andra sidan så är de inte heller lika snärtiga krigsmän som Rambo. biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Animal @ May 27 2005, 09:04 )

Har du sett Invasion U.S.A. (1985) med Chuck? Den och Red Dawn (1984) är en underhållande double feature inom området kalla-kriget-paranoia-elakingar-invaderar-USA. Vem vill inte se Patrick Swayze som ledare för en motståndrörelse som bedriver jägarstrid mot invaderande ryska fallskärmsförband? biggrin.gif
Fa/Kapten
Från videofilmsuthyrningens barndom ibörjan av 80 talet minns jag vagt två filmer:
"Hamburger Hill" ?? och en som hette "Boys in company C". Bägge var på temat Vietnam. Minns inte om dessa var bra eller kalkoner...
Någon som kommer ihåg dem ?

(Minns dock att jag och kompisarna slukade allt som hade med krig att göra, länsade hyllorna på pressbyrån och glodde på video nätterna igenom... :P )
Fanjunkar´n
Hamburger Hill var rätt OK om jag minns rätt. Minns en sen när skyttsoldaterna anfaller kullen för miljonte gången och det regnar småspik. De bara glider tillbaka i den hala leran.

Den andra har jag bara hört titeln men minns inte om jag sett den.

En riktigt urkass film vi glodde på under en beredskapshelg nere i Halmstad var Fäbodjäntan. P-rulle med dialog från Vi på Saltkråkan (nästan)! Klassiker!! wub.gif
Yossarian
QUOTE (A2Keltainen @ May 27 2005, 10:22 )
Vem vill inte se Patrick Swayze som ledare för en motståndrörelse som bedriver jägarstrid mot invaderande ryska fallskärmsförband? biggrin.gif

Klarar man över huvud taget av det rent mentalt efter att ha sett Dirty dancing?
Animal
QUOTE (A2Keltainen @ May 27 2005, 09:22 )
QUOTE (Animal @ May 27 2005, 09:04 )

Har du sett Invasion U.S.A. (1985) med Chuck? Den och Red Dawn (1984) är en underhållande double feature inom området kalla-kriget-paranoia-elakingar-invaderar-USA. Vem vill inte se Patrick Swayze som ledare för en motståndrörelse som bedriver jägarstrid mot invaderande ryska fallskärmsförband? biggrin.gif

Invasion U.S.A. Har jag inte sett, men den andra har jag sett. laugh.gif
Inte utan att man blev imponerad av realiteten i filmen, speciellt Patrick Swaytze rollfigur. (Ironivarning) ;)
Sytare
<KALKON>
Special Forces (släpptes 2003)
Starship Troopers 2
</KALKON>

Två filmer som inmundigar så mycket hästgentialier att det inte är sant!!!
drmagoo
säger bara "No retreat - No surrender"
Dålig film med van damme som skurkoch en kille som lär sig karate av bruce lee's spöke/vålnad.
Särimner
QUOTE (Erik_G @ May 27 2005, 09:20 )
Sen undrar jag, är det någon som hör/förstår vad Stallone säger i någon av hans filmer, utan att fuska med textremsan?

/E

Ja jädrarns, det har du rätt i! Vem minns inte nämnda skådis "Aaaaaadriaaaan!" i boxningsfilmerna om Rocky?
NIMROD
"Rånarna"

"Hotet"

"Hamilton"

Med andra ord: Svensk actionfilm med "högsta budgeten hittills" motsvarar i bästa fall en riktigt dålig C- Hollywoodfilm...

Och innan ngn ger sig på att försvara ngn av dessa alster av avskräde, betänk följande:

Rånarna: "Jag ringde främlingslegionen, de skickade lite bilder på deras personal..."

Hotet: Proffessionella terrorister i vintermiljö utför "covert ops", iförda det själklara utrustningsvalet city- camouflage. När SSG anländer till Vidselbasen pga "höjd beredskap" är det ingen som upptäcker eller ifrågasätter varför det står två man i nämnda klädsel, fullt synliga och med Galil karbiner, spanandes in från utsidan på staketet...

Hamilton: Från snöskoter under snabb framryckning bekämpas framgångsrikt en rysk MTLB, målad med svenskt fordonscamouflage, med en gevärsgranat från en FN P90. Därefter hoppar man helt omotiverat med skoter över vagnen i ngn slags triumf antar jag...

Detta är alltså i TV- serie versionen av Hamilton. Men även i själva filmen duggar skiten lika tätt som i en gödselspridare. Ta bara Mark Hammils lysande trovärdiga insats som skurken Mike Hawkins. Man kunde alltså göra Guillious tryckta dasspapper till en ännu sämre film...

"gör inte om, för det blir aldrig rätt" sad.gif 5.gif 8.gif rlwhore.gif 3.gif sad.gif
Womack
Angående överlevande hjältar i SPR.
Reiben överlever väl? Reiben och Ryan + Upham blir 2½ =)

Edit: Förtydligande
A2Keltainen
QUOTE (NIMROD @ May 27 2005, 15:31 )
Hotet: Proffessionella terrorister i vintermiljö utför "covert ops", iförda det själklara utrustningsvalet city- camouflage.

Nu minns jag inte hela filmen, men om det är det amerikanska grå/vit/svarta mönstret du åsyftar, så är det inte ett stadsmönster, utan just ett vintermönster. Det är dock en vanlig missuppfattning att det är ett stadsmönster.
Vysotskij
QUOTE (A2Keltainen @ May 27 2005, 14:40 )
Det är dock en vanlig missuppfattning att det är ett stadsmönster.

Och av ryska uniformerade män inte sällan utnyttjat just så, baserat på vardagsobservationer i Ryssland.

Graden av reglementsenlighet, i den mån dessa beväpnade personer styrs av det, känner jag dock inte till.
NIMROD
Jag syftde närmast på att de överhuvudtaget använder enhetlig klädsel. Känns som att de hade uppträtt civila, modell skoteråkande turister, om de hade haft lite kännsla för hur man smälter in. Och om man nu ska hå ngn slags cammo, varför inte snödräkter eftersom det trots allt är SNÖ. Uniformeringen fyller inget syfte, tvärtom. Istället gör deras uppenbarelser att man för tankarna till skurkar som återfinns i valfri action B-serie...
canis
QUOTE (NIMROD @ May 27 2005, 14:31 )
Hamilton: Från snöskoter under snabb framryckning bekämpas framgångsrikt en rysk MTLB, målad med svenskt fordonscamouflage, med en gevärsgranat från en FN P90. Därefter hoppar man helt omotiverat med skoter över vagnen i ngn slags triumf antar jag...

Detta är alltså i TV- serie versionen av Hamilton. Men även i  själva filmen duggar skiten lika tätt som i en gödselspridare. Ta bara Mark Hammils lysande trovärdiga insats som skurken Mike Hawkins. Man kunde alltså göra Guillious tryckta dasspapper till en ännu sämre film...

Jag kan bara inte dissa detta... Beror dock på att det är "mina" vagnar... (Enda plutonen på kompaniet med breda banden) Att vagnarna såg ut som skit när vi fick tillbaks dom behöver väl inte tillägas?
Maskirovka
Ingen actionfilm kanske, men tjejen hyrde "Möt Joe Black" en gång. En rulle med Brad Pitt, vi orkade titta i 30 minuter sen stängde vi av skiten. Sååå kass...

Alla filmer med Van Damm och Steven Seagal borde förbjudas.
drmagoo
QUOTE (Maskirovka @ May 27 2005, 15:45 )
Ingen actionfilm kanske, men tjejen hyrde "Möt Joe Black" en gång. En rulle med Brad Pitt, vi orkade titta i 30 minuter sen stängde vi av skiten. Sååå kass...

Du kan väl inte såga steven segal.
Bättre bakisfilm finns inte... biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Maskirovka @ May 27 2005, 16:45 )

Vad skulle kungen tycka om det? IMDB:s biografi för Seagal säger:

"Is King Carl XVI Gustaf of Sweden's favourite actor and also his friend."

http://www.imdb.com/name/nm0000219/bio

biggrin.gif
Kanna
QUOTE (A2Keltainen @ May 27 2005, 16:58 )
QUOTE (Maskirovka @ May 27 2005, 16:45 )

biggrin.gif

Det säger väl mer om kungen än Steven Seagals skådespelartalang?
nastyheadwound
Snabb kommentar om SPR och BoB bara:

I verkligheten förlorade tyskarna så gott som inte en enda sammandrabbning med de allierade under hela kriget när de hade numerär paritet eller överlägsenhet. Hjälteskildringar av små grupper av allierade som besegrar stora grupper av tyskar är helt enkelt påhitt, med ytterst få undantag.

I egenskap av Messerschmitt vill jag också påpeka att den dagen som striden vid bron äger rum i SPR så fanns det i verkligheten inte en enda Tigerstridsvagn i hela Normandie. B)
109 Eken

Steven Seagal - Kunglig hovleverantör biggrin.gif
Anders R
QUOTE (nastyheadwound @ May 28 2005, 01:05 )

I verkligheten förlorade tyskarna så gott som inte en enda sammandrabbning med de allierade under hela kriget när de hade numerär paritet eller överlägsenhet. Hjälteskildringar av små grupper av allierade som besegrar stora grupper av tyskar är helt enkelt påhitt, med ytterst få undantag.

I egenskap av Messerschmitt vill jag också påpeka att den dagen som striden vid bron äger rum i SPR så fanns det i verkligheten inte en enda Tigerstridsvagn i hela Normandie. B)

Nej, de stod väl och väntade i Calais har jag för mig. Och tur är väl det. Stör mig också på alla amerikanska filmer där tyskarna utmålas som onda och dumma. Ingen kunde slåss som dem.
Homer
Personligen tycker jag att Nimrod dömer de svenska filmerna lite hårt.

Hamilton filmerna får man ju ta med en klackspark då Carl , som vanligt, i både böckerna och filmerna beskrivs som lite av en övermänniska. Att förlöjliga striden i början blir ju lite larvigt. Det hör ju liksom till. Peter Stormare är också riktigt bra i rollen som sveriges svar på James Bond.
Mark Hamill kanske spelar över lite grand som Mike Hawkins men knappast så att detta kan klassas till en av de uslaste filmerna någonsin. ;)

Hotet tycker jag var en ovanligt bra Svensk film, helt i klass med tredje vågen filmerna. Stefan Sauk gör sig bra som ledare över SSG tycker även att dom får in en bra bredd med hans roll(jag tänker på hans konflikt med dottern.) Nog tror jag att det där kamouflaget terroristerna bar även duger i vinterterräng.

Rånarna tycker jag faktiskt också om. En av de hetaste svenska actionrullarna på länge. Intressant intrig, bra skådespeleri, framför allt av Sauk igen. Minns tyvärr inte vad den kvinnliga skådespelaren hette på riktigt men även hon lyfte filmen. Man fick förståelse för hennes pressade situation pga hennes tidigare erfarenheter med sitt barn. Sauk och "Clara" gör en bra insats tillsammans och, tycker jag, får in kanske en rätt bra bild av svenskt polisväsen och hur dom arbetar.

Nej Nimrod! Gnäll på någon riktigt usel film istället och hacka inte på våra svenska filmmakare som iallafall är på gång till att gör riktigt, riktigt bra film. banan_rock.gif
NIMROD
banghead.gif Tack Homer! "I can truly see clearly now". Här har jag vandrat i logikens och den goda smakens mörker allt för länge, tills jag genom ditt inlägg fördes till den heliga kalkonfarmen istället...

Jag har naturligtvis helt ändrat uppfattning om dessa filmatiserade svenska epos vilka numera klassas som ett mellanting mellan en religös och en sexuell upplevelse att titta på...

Jag har dessutom blivit klarsynt i många andra hänseenden som felaktigt lidit offer för mina bristfälliga värderingar:

Jag har insett att David Hasselhoff var ett musikaliskt geni med sitt verk "I´ve been looking for freedom", Staffan Westerberg gjorde sunda barnprogram, Pungklåda är rätt trevligt och Feministiskt Initiativ är det enda rätta valet för allas framtida välbefinnande... banghead.gif
stefanf
QUOTE (Womack @ May 27 2005, 14:35 )
Angående överlevande hjältar i SPR.
Reiben överlever väl? Reiben och Ryan + Upham blir 2½ =)

Edit: Förtydligande

Jo, men Ryan var ju inte med från början, därför räknade jag inte honom heller.

Dålig film - prova att se "Sylvia". blink.gif
stefanf
QUOTE (Anders R @ May 28 2005, 12:55 )

I egenskap av Messerschmitt vill jag också påpeka att den dagen som striden vid bron äger rum i SPR så fanns det i verkligheten inte en enda Tigerstridsvagn i hela Normandie.  B)

Nej, de stod väl och väntade i Calais har jag för mig. Och tur är väl det. Stör mig också på alla amerikanska filmer där tyskarna utmålas som onda och dumma. Ingen kunde slåss som dem.

Det är förmodligen allmänt känt att tysken under vk2 generellt var lite bättre utbildad än sin allierade kollega. Men om ingen kunde slåss som tysken, varför förlorade dom då? Att bara skylla på Hitler, och säga att annars hade vi minsann pratat tyska tycker jag personligen är nedlåtande mot alla allierade soldater.

Händelsen i BoB som diskuterats, när Winter & co skjuter ner en stor grupp tyskar som klumpat ihop sig är i TV-serien gjord nästan som den beskrivs i boken, med några undantag.

Jag anser inte att tyskarna utmålas som mer, eller mindre, onda i SPR och BoB (som vi diskuterat här), än de amerikanska soldaterna.
Tvärtom så lät ju Spielberg ett par amerikaner i början av SPR skjuta några obeväpnade tyskar som gett upp.

Att tysken tidigare ofta utmålats som ond och dum må vara, men inte så i SPR och BoB.
Dock med undantag för Steamboat Willie. Men om man tänker efter - en fånges plikt är att försöka rymma, och om amerikanerna då låter honom gå så gör han i princip inte något fel som uppsöker eget förband och fortsätter kampen. Att han i publikens ögon blir till skurk är det inte mycket att göra åt.
Panzerfaust
QUOTE (Sg Toll @ May 25 2005, 21:48 )
QUOTE (Span-eliasson @ May 25 2005, 13:16 )
QUOTE (madog @ May 25 2005, 10:50 )
För övrigt: Alla filmer med Arnold Swartzenegger, Sylvester Stalone och Dolph Lundgren hamnar bör undvikas. (Kan väl motvilligt göra ett undantag för T2)

Nääää..

Dissa inte hederliga popcornfilmer va..hjärndöd action lite popcorn nån kväll. Klyschiga onliners..ammförbrukning av astronomiska propotioner..biffiga hjältar som aldrig skadas :P B)

jag bong.gif Maddog

Nja, håller inte helt med, finns ju lite sevärda rullar med dessa muskelberg
Schwartznegger: T2, Predator, Eraser och Sixth Day.
Dolphan: Silent Trigger
Stallone: kommer fan inte på nå'n... möjligtvis Assasins

Stallone är väl den som gjort mest bra av dessa. Enligt mig...
Rocky 1
Rambo 1
Senär ju Lock up lite kultig.
Och den när han spelar fet döv polis är ju grymt bra.
(Tappade namnet... )
Patrik Ps
QUOTE (stefanf @ May 29 2005, 18:45 )
QUOTE (Anders R @ May 28 2005, 12:55 )

I egenskap av Messerschmitt vill jag också påpeka att den dagen som striden vid bron äger rum i SPR så fanns det i verkligheten inte en enda Tigerstridsvagn i hela Normandie.  B)

Det är förmodligen allmänt känt att tysken under vk2 generellt var lite bättre utbildad än sin allierade kollega. Men om ingen kunde slåss som tysken, varför förlorade dom då? Att bara skylla på Hitler, och säga att annars hade vi minsann pratat tyska tycker jag personligen är nedlåtande mot alla allierade soldater.

Händelsen i BoB som diskuterats, när Winter & co skjuter ner en stor grupp tyskar som klumpat ihop sig är i TV-serien gjord nästan som den beskrivs i boken, med några undantag.

Jag anser inte att tyskarna utmålas som mer, eller mindre, onda i SPR och BoB (som vi diskuterat här), än de amerikanska soldaterna.
Tvärtom så lät ju Spielberg ett par amerikaner i början av SPR skjuta några obeväpnade tyskar som gett upp.

Att tysken tidigare ofta utmålats som ond och dum må vara, men inte så i SPR och BoB.
Dock med undantag för Steamboat Willie. Men om man tänker efter - en fånges plikt är att försöka rymma, och om amerikanerna då låter honom gå så gör han i princip inte något fel som uppsöker eget förband och fortsätter kampen. Att han i publikens ögon blir till skurk är det inte mycket att göra åt.

Men jämfört med tyska krigsfilmer som exempelvis Stalingrad så är fortfarande nivån av självinsikt och självkritik stor mellan de bägge.

BoB och SPR ligger även de på olika nivåer där BoB når högre upp då det gäller opartiskhet. SPR har fortfarande klyshan med "hjältestatus" kvar på vissa ställen men vad kan man vänta sig av en biofilm, de måste få en publik.

EDIT: Panzerfaust, menar du möjligtvis "Copland"?
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Panzerfaust @ May 29 2005, 20:18 )
Och den när han spelar fet döv polis är ju grymt bra.
(Tappade namnet... )

Filmen heter "Copland"

Varning för: Elektra
Kass film! Enda bra är att man får se lite mer av Jennifer Garner...

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Edit: second place - first loser biggrin.gif
BgBV HB
jag måste ju slå ett slag för Hotet.

där lyckas dom med konststycket o byta vapen (eller placeringen) på vapnen mitt undre en flygning....finns det som standard till gripen? det är kanske det som gör J A S kapasiteten så bra *haha*

även SSG på slutet är ju fräna, och dom helikoptrarna kan knappt köra ikapp en scooter
A2Keltainen
QUOTE (BgBV HB @ May 29 2005, 21:51 )
jag måste ju slå ett slag för Hotet.

Det spelar ingen roll hur mycket ni klagar på Hotet, för scenen där Stefan Sauk slänger sig in genom fönstret och bryter nacken av skurken gör i mina ögon filmen till det bästa som hänt i svensk filmhistoria. biggrin.gif Mindre tråkigt svartvitt socialdrama där huvudpersonerna sitter i fyra timmar, lyssnar på en klocka som tickar, och är deprimerade över att de har cancer och blivit arbetslösa, eller är problemfyllda invandrarfjortisar på landsbygden, och istället mer underhållningsvåld, det är receptet för svensk filmindustri. När får vi se en svensk vikingafilm i stil med Conan the Barbarian (1982)? När får vi se en svensk SSG-film i stil med The Delta Force (1986)? När får vi se en svensk polisfilm i stil med The Punisher (1989) eller Dirty Harry (1971)? Om inte det, så kunde vi väl åtminstone få något i stil med den danska Pusher (1996), I Kina spiser de hunde (1999) och Nattevagten (1994). Om danskarna kan, varför kan då inte här i Sverige?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.