Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varning för dålig film!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3, 4
Vargas
QUOTE (A2Keltainen @ May 29 2005, 22:21 )
QUOTE (BgBV HB @ May 29 2005, 21:51 )
jag måste ju slå ett slag för Hotet.

Det spelar ingen roll hur mycket ni klagar på Hotet, för scenen där Stefan Sauk slänger sig in genom fönstret och bryter nacken av skurken gör i mina ögon filmen till det bästa som hänt i svensk filmhistoria. biggrin.gif Mindre tråkigt svartvitt socialdrama där huvudpersonerna sitter i fyra timmar, lyssnar på en klocka som tickar, och är deprimerade över att de har cancer och blivit arbetslösa, eller är problemfyllda invandrarfjortisar på landsbygden, och istället mer underhållningsvåld, det är receptet för svensk filmindustri. När får vi se en svensk vikingafilm i stil med Conan the Barbarian (1982)? När får vi se en svensk SSG-film i stil med The Delta Force (1986)? När får vi se en svensk polisfilm i stil med The Punisher (1989) eller Dirty Harry (1971)? Om inte det, så kunde vi väl åtminstone få något i stil med den danska Pusher (1996), I Kina spiser de hunde (1999) och Nattevagten (1994). Om danskarna kan, varför kan då inte här i Sverige?

... och när får vi se en värdig svensk efterföljare till Thriller - En grym film (1974)?
Patrik Ps
QUOTE (A2Keltainen @ May 29 2005, 21:21 )
QUOTE (BgBV HB @ May 29 2005, 21:51 )
jag måste ju slå ett slag för Hotet.

Det spelar ingen roll hur mycket ni klagar på Hotet, för scenen där Stefan Sauk slänger sig in genom fönstret och bryter nacken av skurken gör i mina ögon filmen till det bästa som hänt i svensk filmhistoria. biggrin.gif Mindre tråkigt svartvitt socialdrama där huvudpersonerna sitter i fyra timmar, lyssnar på en klocka som tickar, och är deprimerade över att de har cancer och blivit arbetslösa, eller är problemfyllda invandrarfjortisar på landsbygden, och istället mer underhållningsvåld, det är receptet för svensk filmindustri. När får vi se en svensk vikingafilm i stil med Conan the Barbarian (1982)? När får vi se en svensk SSG-film i stil med The Delta Force (1986)? När får vi se en svensk polisfilm i stil med The Punisher (1989) eller Dirty Harry (1971)? Om inte det, så kunde vi väl åtminstone få något i stil med den danska Pusher (1996), I Kina spiser de hunde (1999) och Nattevagten (1994). Om danskarna kan, varför kan då inte här i Sverige?

Orginalfilm
1. Conan the Barbarian (1982)
2. The Delta Force (1986)
3. The Punisher (1989)
4. Dirty harry (1971)

Sveriges svar
1. Röde Orm och de långa skeppen (1963)
2. Aspirantera (1998)
3. Martin Beck?
4. Gunvald Larssson the movie?

edit: pyssel
A2Keltainen
QUOTE (Patrik Ps @ May 30 2005, 15:22 )
Orginalfilm
Sveriges svar

Hmmm... den har jag helt missat. Är den sevärd?

2. The Delta Force (1986)                   
2. Aspirantera (1998)

Vad finns det för gemensamt mellan de två?

3. The Punisher (1989)                       
3. Martin Beck?

Nej! Vad jag tänker mig är att man lyfter så gott som hela Punisher (1989) till svensk miljö. Vi skulle då få se Dolph Lundgren i rollen som före detta SSG-medlem, som växlat om till det civila och blivit polis. En dag så uplånas hela hans familj av ryska maffian, som tycker att Dolph varit elak mot dem genom att rota för mycket i deras affärer. Dolph blir då hämndlysten, beväpnar sig rejält, bosätter i Stockholms underjord och utför därifrån extremt våldsamma räder mot Stockholms kriminella och korrumperade värld. Dolphs trogne tjallare spelas förslagsvis av Peter Stormare. Man behöver inte ens hitta på en ny titel, utan en rak översättning räcker: "Bestraffaren"! clap.gif

4. Dirty harry (1971)                         
4. Gunvald Larssson the movie?

Hmmm... det skulle faktiskt kunna bli klart sevärt om det gjordes med en frisk fläkt, istället för att bli något i stil med avsnitt 1244892372983 i Beck-serien. Bra idé! smile.gif
Patrik Ps
@A2Keltainen

Nej, jag har inte sett filmen om Röde Orm. Jag hörde talas om den genom seriealbumen där filmen nämns som ett stort misstag. Om en film sågas av författarens barn (som nu äger rättigheter och allt som tillhör) så måste det betyda att filmen inte håller måttet.

The Delta Force och Aspiranterna?
Tja, de har uniformer allesammans! :P
Haegg
QUOTE (A2Keltainen @ May 30 2005, 14:49 )
QUOTE (Patrik Ps @ May 30 2005, 15:22 )
Orginalfilm                                 
Sveriges svar

Hmmm... den har jag helt missat. Är den sevärd?

Filmen heter The Long Ships på orginalspråk. Jag såg den någon gång på 90-talet och vill minnas att jag inte satt direkt klistrad vid rutan. Den har inte tillräckligt med Bengtssons bok att göra för att man ska kunna kalla det en filmatisering av Röde Orm. Snarare är väl manuset löst baserat på boken. Orm är inte ens huvudfigur i filmen.

Om man gillar äventyrsfilmer från 60-talet och kan bortse från misshandeln av Bengtssons orginaltext så är den nog sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0057259/
Limpan
Gor och uppföljaren(!) Return to Gor är ju annars riktiga höjdare på filmhistoriens glitterbeströdda stjärnhimmel. The Barbarians (i svensk översättning Barbarian Brothers...) går inte heller av för hackor...

De tecknade mästerverken om Bratz kan man ju undvika och ändå leva ett meningsfullt och fullvärdigt liv.
Haegg
Den gode Sean Connery har gjort många bra roller. Han kunde dock inte rädda filmen Zardoz från 1974. Det är en alltigenom bisarr framtidshistoria som utspelar sig efter en världsomfattande katastrof. Det är svårt att beskriva filmen men i den figurerar en gudom i form av ett jättelikt flygande stenhuvud, odödliga varelser, sjuttitalspsykadelia, Connery i röda kalsonger. Kort och gott en förvirrad kvasiintellektuell framtidsbarbarsörja som bara ett drogliberalt sjuttiotal kunde frambringa.

Bildkälla: http://www.unbsj.ca/

Läs mer om Zardoz:
http://www.badmovies.org/movies/zardoz/
jed
Alexander.

Vi hyrde den igår, jag har ingen aning om hur den slutar eftersom den var så totalt ärkeusel!
Alexander styrs av sin mor, *alla* makedoniska kämpar är homosexuella (men det är bra om det utbyts kunskap, annars är det dåligt blink.gif)

Om jag hade laddet ner den hade jag stämt antipiratbyrån på kostnaden för att bränna den till en dvd.
oz
Jag såg 3st filmer i helgen. En hette "Det okända", en annan hette "Håll käft!" och den tredje hette "xXx".
Två av dem var riktigt usla. En var helt ok.

Vad gäller exempel på dåliga krigsfilmer motsv så skulle jag vilja nominera filmatiseringen av Bravo Two Zero. Jag blev så fruktansvärt besviken på den och tyckte inte alls att den var värd besväret att beställa in från utlandet.
Scenen med "McNab" joggandes i solnedgången till tonerna av Phil Collins gör mig gråtfärdig (den andra sortens tårar).
Måhända att mitt grundliga läsande av boken innan sabbat en del, men knappast SÅ mycket. dry.gif

ErikG&Co:
Om nu tycker att tyskar behandlas orättvist på film var har ni då att säga om Örnnästet? smile.gif
Doggydriver
QUOTE (Haegg @ May 31 2005, 14:07 )
Den gode Sean Connery har gjort många bra roller. Han kunde dock inte rädda filmen Zardoz från 1974. Det är en alltigenom bisarr framtidshistoria som utspelar sig efter en världsomfattande katastrof. Det är svårt att beskriva filmen men i den figurerar en gudom i form av ett jättelikt flygande stenhuvud, odödliga varelser, sjuttitalspsykadelia, Connery i röda kalsonger. Kort och gott en förvirrad kvasiintellektuell framtidsbarbarsörja som bara ett drogliberalt sjuttiotal kunde frambringa.

Läs mer om Zardoz:
http://www.badmovies.org/movies/zardoz/

Vadfan! Det där stenhuvudet känner jag ju igen biggrin.gif

Den filmen gick på TV under en efterfest vill jag minnas, vi konstaterade att filmen var märklig, och återgick till festandet medan teven fick stå på i bakgrunden.

Får hålla med oz om att B-2-0 filmen gör en bra besviken - även om vi slapp utlandet utan den lokala videouthyraren satt på ett ex ;)
109 Eken
Klubb super8 har en hel del svensk filmhistoria, bland annat SF-filmen (som i Science Fiction, inte special forces eller Svensk filmindustri) "Rymdinvasion i Lappland" från-59 alien.gif
Patrik Ps
QUOTE (oz @ Jun 5 2005, 16:50 )
Jag såg 3st filmer i helgen. En hette "Det okända", en annan hette "Håll käft!" och den tredje hette "xXx".
Två av dem var riktigt usla. En var helt ok.

Vad gäller exempel på dåliga krigsfilmer motsv så skulle jag vilja nominera filmatiseringen av Bravo Two Zero. Jag blev så fruktansvärt besviken på den och tyckte inte alls att den var värd besväret att beställa in från utlandet.
Scenen med "McNab" joggandes i solnedgången till tonerna av Phil Collins gör mig gråtfärdig (den andra sortens tårar).
Måhända att mitt grundliga läsande av boken innan sabbat en del, men knappast SÅ mycket. dry.gif

ErikG&Co:
Om nu tycker att tyskar behandlas orättvist på film var har ni då att säga om Örnnästet? smile.gif

Örnästet med Clintan förblir en klassiker. Favoritscenen förblir den då Clint Eastwoods rollfigur uppehåller en hel pluton tyskar med två stycken MP40 under armarna. 6n.gif

I de äldre krigsfilmerna så kan jag förstå att det finns lite ont och gott kvar. Huvudpersonerna i dessa filmer är fortfarande soldater med hjältestatus och utför ibland helt omöjliga bravader till ball musik. En hjälte fungerar inte på samma sätt om världen runt om honom är svartvit.

Tyskar pekas ut som onda i andra filmgenrer än i krigsfilmer. Direkt en tysk dyker upp en modern amerikansk actionfilm så är han antagligen terrorist, gammal nazist, styckmördare med pervospecialiteter. Oftast är det en korsning mellan de redan nämnda.
Inf
Visst är Steven Segal en rätt dålig skådespelare, men däremot är han helt ok som actionsskådespelare. Killen kan sina slag-, spark-, kniv- stryp- och ledbrytningstekniker och är uppenbart mer hemma med pistoler än de flesta. Han har dessutom ok eller åtminstone konsekvent vapenval i de flesta filmerna. Sedan urartar det ofta till spark-, slag och blockeringsorgier men det är ju trots allt actionfilm vi talar om.
Visst kan man egentligen begära mer än så av en välavlönad skådis, men det är inte så många som klarar allt, jag vet ingen som är bra på både actionhantverket och skådespeleriet så här på rak arm.
Anders R
QUOTE (109 Eken @ Jun 6 2005, 15:35 )
Klubb super8 har en hel del svensk filmhistoria, bland annat SF-filmen (som i Science Fiction, inte special forces eller Svensk filmindustri) "Rymdinvasion i Lappland" från-59 alien.gif

Jäklar, den ska jag ha smile.gif
Tack för tipset laugh.gif
Private Haze
Måste nog säga den där amerikanska ubåtsfilmen U-157 eller vad den nu hette... den är bara tragisk...

Historien är i princip att amerikanska ubåtsmän skall få tag på en tysk engimamaskin från en skadad ubåt... vägen dit kantas av stölder av tyska ubåtar, tyska ubåtsmän som mejar ner skeppsbrutna engelsmän i livbåtar(trots att det är bevisat att tyska ubåtar många gånger bröt mot direkta order och bogserade hela tjog med livbåtar till Frankrike och fångenskap). För att inte tala om när en Me 109 befinner sig mitt ute över uppet hav trots att det var ett planen som deltog i kriget med sämst räckvidd... men vad ska man säga... ojdå glömde nästan att det var engelsmännen som fick tag på enigmamaskinen på riktigt...
Limpan
Ett flertal kompletta Enigmamaskiner eller olika vitala delar av den samt kodböcker och manualer uppbringades av såväl amerikaner som britter.

Angående Me109:an så fattade jag det som att den kom från jagaren som sedan dyker upp men det kan jag mycket väl fått om bakfoten, jag vet inte tillräckligt mycket om hur sån't fungerar för att ha någon egentlig uppfattning om huruvida det är realistiskt eller ej.
WartoftaSandberg
QUOTE (oz @ Jun 5 2005, 16:50 )
ErikG&Co:

Örnnästet ja dry.gif

Men den får man väl nästan förstå lite grann, är ju äventyrsfilm precis som kanonerna på Navarone. Fast för min del försvinner all äventyrskänsla när man vet att hjälten faktiskt klarar av det varenda liten gång!

Fast duger det för hollywood så? ;)

Men jag är förvånad att jag inte sett Pearl Harbour nämnas här! Finns det värre än att se en kock vråla och hantera ett vapen han aldrig ens sett på nära håll? laugh.gif (Fanns det ens vapenutbildning till 2nd class pvt i amerikanska flottan/armén?)
Känns rätt avigt när Disney börjar göra krigsfilmer! :P
ErikAdam
Jag fick låna Brand New Worldoch det visade sig vara en riktig björntjänst för sämre film har jag inte sett på många år. Handlingen var lite svår att tyda det mesta spårade redan från början så jag var tvungen att genomlida hela soppan för se om det blev bättre, men inte då. banghead.gif
A2Keltainen
QUOTE (WartoftaSandberg @ Jun 9 2005, 15:33 )
Men jag är förvånad att jag inte sett Pearl Harbour nämnas här! Finns det värre än att se en kock vråla och hantera ett vapen han aldrig ens sett på nära håll? laugh.gif (Fanns det ens vapenutbildning till 2nd class pvt i amerikanska flottan/armén?)

Prova att googla på:

"Doris Miller" "Navy Cross"
roninn
Var inte så kritiska.

Jag citerar Luc Besson när en sur kritiker frågade honom vad han ville uppnå med filmen "Taxi".

Man går in, blir underhållen och går ut, blev svaret.
Darkwand
En Bf109 från en jagare? Stor risk en jagare har inte faciliteterna med katapulter och liknande för att få iväg ett flygplan. Dock ska det sägas att italienska flottan ibland bar jaktplan på tyngre fartygsenheters katapulter beroende på det usla sammarbetet med det italienska flygvapnet.

Chuck Norris slutar dock aldrig att göra kalkoner men dom har jag förträngt.
Vinter
QUOTE (WartoftaSandberg @ Jun 9 2005, 14:33 )

Visst är det en skitfilm, men historian om kocken Dorie Miller är faktiskt sann. B)
http://www.newhousenews.com/archive/tilove052604.html

Hur är det man säger, "the truth is often stranger than fiction".

För övrigt bör man skippa samtliga krigsfilmer från 80-talet om det är kvalitet man är efter, filmer från för och efter den tidsperioden är då ofta bättre imho. ;)
Sljivovica
En riktigt klassisk B-film där det
haglar av klyschor, slogans, duktism,
schabloner, populism mm.
Ni är härmed varnade.. mellow.gif

"Mach 2" hos Boxman
Mech.Inf
Varnar för filmen Saints and Soldiers!!!

Riktigt dålig WWII-film/religiös Rambo. Stark början där tyskar faktiskt snackar tyska, men annars liknar det mest ett dataspel i klass med MoH där en man ensam skjuter ihjäl x-hundra tyskar.
Rallarn
The Bunker

95 bortkastade minuter som jag antagligen aldrig får tillbaka...

Antikrundan är helt klart bättre som rysare.
Apone
[quote=Vinter,Jun 12 2005, 08:29 ]
[quote=WartoftaSandberg,Jun 9 2005, 14:33 ]
För övrigt bör man skippa samtliga krigsfilmer från 80-talet om det är kvalitet man är efter, filmer från för och efter den tidsperioden är då ofta bättre imho. ;)
*

[/quote]

Undantaget:

-Plutonen
-Full Metal Jacket
-Hamburger Hill

och inte minst:
-Firefox (med Clintan som rysktänkande superpilot!) smile.gif
Nestor
QUOTE (Apone @ Sep 12 2005, 10:22 )
och inte minst:
-Firefox (med Clintan som rysktänkande superpilot!) smile.gif
*

Hurm!
inte snacka skit om världsitsorien definitivt bästa film worthy.gif

Malajn.gif
7.62
Mr & Mrs Smith.
Edlund
Måste ju varna för den otroligt urusla "U.S Navy seals" ( nej inte den utmärkta popcorn rullen med Charlie Sheen ) En film så forlorad i misstagsträsket att jag var tvungen att stänga av filmen!

Ett par exempel:

Under en infiltrering på en oljerigg beslutar de sig för att använda öppna sportdykar system, döm då också min förvåning då alla har färggranna masker samt fenor, en har tom. nean-rosa fenor! samt under scenen byter utrustningen mystiskt ägare flera gånger.

Dessutom så nedkämpar de massvis med bovar i bästa 80-tals andan, men när en laddning de placerat inte vill utlösa tar chefen helt sonika fram sitt hagelgevär och på ca 70 meters avstånd skjuter laddningen så den exploderar. banghead.gif
lökor
Star wars episode 1.

Jar-jar binks.

Universums tråkigaste intrig.

Jar-jar binks.

universums SÄMSTA motståndare. (plåtniklasarna)

och till sist:
JAR-JAR!
Fj Fjun
Men finns det då en film som har klockren (nåja hyfsad iaf) vapenhantering/taktik?

Jag börjar tänka på Stalingrad även om det var ett bra tag sedan man såg den.

Plutonen.. nja bra för Hollywood
FMJ... ?
Pbmin
Soldier boyz är inte att rekomendera (sågs flitigt under lumpen)

Måste även lägga till XXX (både 1 och 2), Charlies änglar och tombraider...
WinterMute
Kan bara varna för den ULTIMATA krigskräkfilmen - Nighthawk! Jag har ingen aning om varför jag hyrde denna rulle - det bara hände...

Filmen heter egentligen Stealth Fighter men kunde lika gärna ha hetat "Vi ville göra en ball flygfilm men budgeten räckte inte".

Handlingen kretsar kring ett stulet F-117 stealthplan som snotts av ingen mindre än rapparskådisen Ice-T (!). Bland resten av 'stjärnorna' ser vi bl.a Erika Eleniak från "Baywatch" samt "Under belägring".

Både rekvisita och scener känns igen från andra filmer, bl.a har man använt sig av flygscener från Iron Eagle och Interceptor samt mängder av "stock footage". Ett exempel på detta är då hjälten lyckas med konststycket att starta med ett F15 samt flyga en mängd olika varianter av F16 - allt under ett och samma flygpass. En rymdexplsion känner vi igen från Bond-rullen Diamantfeber och några stridsscener har vi sett tidigare i bl.a "Påtaglig fara" (Clear and Present Danger) och "US Navy Seals"... Den stulna F-117 är en fullskalemodell som tidigare har synts i bl.a "Beslut utan återvändo" (Executive Decision) samt ett avsnitt av "J.A.G".

Sedan kommer saker som är rent pinsamma. De s.k "SEAL trupperna" uppför sig som nyinrykta FBU-ungdomar i uniformer som ser ut som de senast användes i något avsnitt av "M.A.S.H"... En westernstad (komplett med saloon) får dublera som terroristnäste i mellanöstern. Presidentens "war room" ser mest ut som en skolsal, för att inte nämna ubåtsscenerna...

När man tänker på det så är det här är en riktigt kul film - den visar på hög kreativitet samt väldigt låg smak hos regissören. Nästan i samma klass som Ed Wood som producerade mästerverket "Plan 9 from outer space". Nighthawk är dock inget mästerverk som "Plan 9" utan mest pinsam...

// WM (som absolut inte vet hur filmen hamnade i min DVD-spelare)
BekAss
Ingen hoppas jag riktigt menar på allvar att commando är en dålig film?
Köpte den på DVD under lumpartiden, såg den varje helgpermis jag fick de första 3 månaderna. ;)

filmer som är usla är:

alla fast and furius filmer
star wars ep 1
alla nicolas cage filmer
Tourqe (tror den heter så, nån dålig MC film)
Alla Dolph L filmer (förutom Rocky 3)

bra film är iaf Black Hawk Down.
sedan så tycker jag de rör sig jävligt bra i filmen "the heat" när de kommer ut från banken.
A2Keltainen
Jag såg i går Ika resuraa (2004), även känd som The Calamari Wrestler. Även om jag inte tyckte den var dålig, utan istället skrattframkallande och konstig, så kan jag tänka mig att många skulle tycka väldigt illa om den. Handlingen? Ja, läs recensionerna på IMDB:

http://www.imdb.com/title/tt0428662/usercomments

Det är väldigt hög WTF!!!???-faktor på den filmen. biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (BekAss @ Sep 16 2005, 02:22 )

Bättre lortaction än i den är svårt att hitta. wub.gif

alla nicolas cage filmer

Jag tycker att Adaptation. (2002) är en klart bra film. Har du sett den? Den är inte alls i samma stil som resten av Cages filmer. Den är regisserad av Spike Jonze, som bland annat regisserat Beastie Boys musikvideo Sabotage, och har manus skrivet av Charlie Kaufman, som dessutom bland annat skrivit manus till Being John Malkovich (1999), Human Nature (2001), Confessions of a Dangerous Mind (2002) och Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004). Av de senare filmerna, så förstördes Confessions of a Dangerous Mind tyvärrr av att George Clooney regisserade den.

Jag hatar den och alla liknande filmer, där alla karaktärer går omkring och ser ut som de håller ett spelkort mellan skinkorna och försöker se så förbannat coola och hårda ut.

sedan så tycker jag de rör sig jävligt bra i filmen "the heat" när de kommer ut från banken.

Den filmen har gjort mer för att öka mitt sug för att råna banker än någon annan film. biggrin.gif
Hotel Charlie One
Var det inte så att skådisarna i Heat blev lite tränade i vapenhantering coh uppträdande av några SAS:are? I vilket fall som helst verkar Val Kilmer lärt sej lite matnyttigt om hur man byter mag... smile.gif
Fj Fjun
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 16 2005, 12:48 )
Var det inte så att skådisarna i Heat blev lite tränade i vapenhantering coh uppträdande av några SAS:are? I vilket fall som helst verkar Val Kilmer lärt sej lite matnyttigt om hur man byter mag... smile.gif
*

Jepp, det var McNab. Finns ett foto från inspelning på baksidan av boken "Attack"
ESDS
Michael Mann, som regisserade Heat, har även tagit hjälp av fd. SAS-personal i sin senaste (?) film "Collateral", där man kan se Tom Cruise hantera sin pistol hyfsat bra. Bra film, påminner en del om "Heat".
Doggydriver
QUOTE (Edlund @ Sep 13 2005, 08:27 )
Måste ju varna för den otroligt urusla "U.S Navy seals" ( nej inte den utmärkta popcorn rullen med Charlie Sheen ) En film så forlorad i misstagsträsket att jag var tvungen att stänga av filmen!

Ett par exempel:

Under en infiltrering på en oljerigg beslutar de sig för att använda öppna sportdykar system, döm då också min förvåning då alla har färggranna masker samt fenor, en har tom. nean-rosa fenor! samt under scenen byter utrustningen mystiskt ägare flera gånger.

Dessutom så nedkämpar de massvis med bovar i bästa 80-tals andan, men när en laddning de placerat inte vill utlösa tar chefen helt sonika fram sitt hagelgevär och på ca 70 meters avstånd skjuter laddningen så den exploderar.  banghead.gif
*

Ja! Så hette den! Tackar så mycket - såg den för något år sedan på någon vedervärdig kanal (trean? femman?) mitt i natten. Skrattade så jag grät, och grät ytterligare lite ändå åt tragiken.

QUOTE (WinterMute @ Sep 15 2005, 21:40 )
Kan bara varna för den ULTIMATA krigskräkfilmen - Nighthawk! Jag har ingen aning om varför jag hyrde denna rulle - det bara hände...

Filmen heter egentligen Stealth Fighter men kunde lika gärna ha hetat "Vi ville göra en ball flygfilm men budgeten räckte inte".

Handlingen kretsar kring ett stulet F-117 stealthplan som snotts av ingen mindre än rapparskådisen Ice-T (!). Bland resten av 'stjärnorna' ser vi bl.a Erika Eleniak från "Baywatch" samt "Under belägring".

Både rekvisita och scener känns igen från andra filmer, bl.a har man använt sig av flygscener från Iron Eagle och Interceptor samt mängder av "stock footage". Ett exempel på detta är då hjälten lyckas med konststycket att starta med ett F15 samt flyga en mängd olika varianter av F16 - allt under ett och samma flygpass. En rymdexplsion känner vi igen från Bond-rullen Diamantfeber och några stridsscener har vi sett tidigare i bl.a "Påtaglig fara" (Clear and Present Danger) och "US Navy Seals"...  Den stulna F-117 är en fullskalemodell som tidigare har synts i bl.a "Beslut utan återvändo" (Executive Decision) samt ett avsnitt av "J.A.G".

Sedan kommer saker som är rent pinsamma. De s.k "SEAL trupperna" uppför sig som nyinrykta FBU-ungdomar i uniformer som ser ut som de senast användes i något avsnitt av "M.A.S.H"... En westernstad (komplett med saloon) får dublera som terroristnäste i mellanöstern. Presidentens "war room" ser mest ut som en skolsal, för att inte nämna ubåtsscenerna...

När man tänker på det så är det här är en riktigt kul film - den visar på hög kreativitet samt väldigt låg smak hos regissören. Nästan i samma klass som Ed Wood som producerade mästerverket "Plan 9 from outer space". Nighthawk är dock inget mästerverk som "Plan 9" utan mest pinsam...

// WM (som absolut inte vet hur filmen hamnade i min DVD-spelare)
*

Det tackar vi för - den här måste ju bara ses.

QUOTE (A2Keltainen @ Sep 16 2005, 06:49 )
Jag såg i går Ika resuraa (2004), även känd som The Calamari Wrestler. Även om jag inte tyckte den var dålig, utan istället skrattframkallande och konstig, så kan jag tänka mig att många skulle tycka väldigt illa om den. Handlingen? Ja, läs recensionerna på IMDB:

http://www.imdb.com/title/tt0428662/usercomments

Det är väldigt hög WTF!!!???-faktor på den filmen. biggrin.gif
*

Låter också som något av den där typen av film som jag bara MÅSTE se biggrin.gif

Du får ett "wtf"-filmtips tillbaka - Gummo
J-Star
*

Speaking of which: den går ikväll på SVT1.

/J
BekAss
QUOTE (Fj Fjun @ Sep 16 2005, 11:54 )
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 16 2005, 12:48 )
*

Jepp, det var McNab. Finns ett foto från inspelning på baksidan av boken "Attack"
*

Jag har läst både ATTACK och Bravo 2 noll, men jag tänkte aldrig på att titta på baksidan av boken efter bilder.

QUOTE (J-Star @ Sep 16 2005, 18:44 )
*

Speaking of which: den går ikväll på SVT1.

/J
*

VA!? Måste se den, *kolla rupp tiden nu* pling!
2100 på svt 1!
madog
Tog en halvjäst millenium starköl och bänkade mig framför Daredevil idag. Asså den filmen är så usel att man knappt kan slötitta på den. Och då är jag ändå något av ett fan av superhjälterullar.

Cobra med Stallone. Hårdare supersnut finns inte!

EDIT: La till lite
Magnus
En film som är så genimgående kass att den blir rolig är sci-fi-hippierullen "Dark star" från 1974 av John Carpenter.

Den handlar om några hippies som åker ut i rymden. Dom har ett fruktansvärt stökigt rymdskepp, och efter ett tag blir skeppet infiltrerat av en utomjording. Det här är en lågbudgetfilm, så utomjordingen spelas av en badboll som man har hällt slime över. Man ser sömmarna i badbollen genom slimet. biggrin.gif
Meteor
Igårkväll såg jag "Air Panic"( http://www.imdb.com/title/tt0277944/ ), det måste vara världshistoriens sämsta film.. Handlar om en dåre som kapar flygplan med hjälp av ett datachip. Sämre dataanimationer hittar man inte i någon film om man inte går tillbaka till en Bondrulle från 60 talet. Flygplanen beter sig mer som F1 bilar på taxibanorna än just flygplan, det ser hysteriskt löjligt ut. Jag blev påminnd om 11 september rätt många gånger när jag kollade på filmen, scenen när ett flygplan krashar in i en skyskrapa i Denver blir bara annu mer pinsam när man vet hur det ser ut på riktigt när ett plan krashar in i ett höghus.
Vad ni än gör, se inte denhär filmen sad.gif
J-Star
QUOTE (Meteor @ Sep 17 2005, 12:49 )
Igårkväll såg jag "Air Panic"( http://www.imdb.com/title/tt0277944/...
*

Hm... länkarna på den filmen ledde mig fram till följande rulle som är på gång:

Bloodrayne

Kristianna "T-X" Løken i huvudrollen.

/J
A2Keltainen
QUOTE (J-Star @ Sep 17 2005, 14:35 )

Bloodrayne

Hmmm... jag ser att även Michael Madsen, Michael Paré och Ben Kingsley är med i den. Då kan den ju bara inte vara dålig. biggrin.gif

Jag såg för övrigt xXx: State of the Union i går. Jag respekterar gänget bakom den för deras klart imponerande försök att knäcka Waterworld vad gäller rekordet för minsta-möjliga-filmkvalitet/spenderad-dollar-för-att-göra-filmen, men måste tyvärr säga att Waterworld efter en hård kamp lyckas behålla mästartiteln. dry.gif Jag känner mig extra besviken på filmen, då Mark Goldblatt, som är en av mina absoluta favoritklippare inom actiongenren, varit med och klippt den. Men, men, inte ens den bästa konditor kan göra en kalasbakelse av en hög skit.
J-Star
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 17 2005, 15:23 )
QUOTE (J-Star @ Sep 17 2005, 14:35 )

Bloodrayne

Hmmm... jag ser att även Michael Madsen, Michael Paré och Ben Kingsley är med i den. Då kan den ju bara inte vara dålig. biggrin.gif
*

Heh... oddsen ser inte bra ut. Madsen och Kingsley lyckades inte rädda Species. Kingsley var åtminstone smart nog att inte vara med i uppföljaren men Madsen förstod inte när det var dags att hoppa av.

Vem Paré är hade jag inte en aning om förrän jag såg att han var med i The Philadelphia Experiment. Stelare träbock har jag sällan skådat i en film. Arnie kan tacka honom för att någon äntligen överträffat honom efter Konny Herrfrisören.

(Och vips har jag givit 3 bidrag till tråden biggrin.gif )

/J
Lambda
QUOTE (BekAss @ Sep 16 2005, 01:22 )
Köpte den på DVD under lumpartiden, såg den varje helgpermis jag fick de första 3 månaderna. ;)

filmer som är usla är:

alla fast and furius filmer
star wars ep 1
alla nicolas cage filmer
Alla Dolph L filmer (förutom Rocky 3)

bra film är iaf Black Hawk Down.
*

Kan inte riktigt hålla med dig om Black hawk down, själv anser jag det vara en av de sämsta filmer som gjorts. Visst den är ganska undehållande mycket action, men handlingen är en riktig smörja. Dessutom tycker jag den är ganska rasistisk, alla svarta i filmen framställs som vilda hopar som springer in framför kulspruteelden utan att bry sig och dör i tusental. Kommer inte ihåg exakt vad det står i slutet men är något i stil med "This day 1000 somalians died and 20 americans.."
Vinter
QUOTE (Lambda @ Sep 19 2005, 10:37 )
Kan inte riktigt hålla med dig om Black hawk down, själv anser jag det vara en av de sämsta filmer som gjorts. Visst den är ganska undehållande mycket action, men handlingen är en riktig smörja. Dessutom tycker jag den är ganska rasistisk, alla svarta i filmen framställs som vilda hopar som springer in framför kulspruteelden utan att bry sig och dör i tusental. Kommer inte ihåg exakt vad det står i slutet men är något i stil med "This day 1000 somalians died and 20 americans.."
*

Tja, filmen baseras på en verklig händelse. Vad är det för rasistiskt med att visa det som verkligen hände. I boken kan man läsa att många var troligen höga pga att dom tuggar en slags narkotisk växt. Något som inte framgår i filmen. Men själva händelse förloppet är inte förfalskat.
Läs gärna boken så får du ett nytt perspektiv från både amerikaner och somalier.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.