Scribe
May 20 2005, 09:59
Det har blivit dags att köpa en andra bil till familjen och jag vill köpa något stort och fyrhjulsdrivet då jag ofta befinner mig i skogen. Men vad ska man köpa?
BMW X5 och Volvo XC90 är lite dyra ;) Min budget ligger på 150k.
Ska man köpa en Jeep Grand Cherokee, GW, TLC eller rent av en Mitsubishi Pajero?
Är det någon på forumet som har erfarenhet av dessa fordon? Som privatbilar! GW och TLC i den militära varianten har jag kört i Kosovo.
Erfarenheter, råd och tips på svaga punkter tas tacksamt emot.
Bappelsinmannen
May 20 2005, 10:17
Landrover för tusan!!
Grön, kantigt, ja kort sagt manlig på något vis!!!
QUOTE (Bappelsinmannen @ May 20 2005, 10:17 )
Landrover för tusan!!
Grönt, kantigt, ja kort sagt manligt på något vis!!!

Självklart skall du ha en Landy, det ultimata fordonet för den sanna anglofila känslan.
Blackadder
May 20 2005, 11:14
Kan bara hålla med Landrover såklart!!!
röjsop
May 20 2005, 21:22
Om du bara ska vara i skogen är ju defendern kunglig. Om du dock ska köra långt på väg också kan en kompromiss, då hade jag satsat på en Land Cruiser eller Pajero. Mercedes G-klass är för dyr, annars bra. Jeep är ett ganska bra alternativ, dock törstiga.
Sundman_MA03_BA02_KS01
May 21 2005, 19:52
Ska du köpa en så pass ny "dyr" bil kan ett tips vara att köpa en landrover i holland. De har fått nya regler för tjänstebilar där som gjort att dessa blivit dyra att äga, jag antar att det är hög skatt. Hur som helst har priserna sjunkit rejält där, allt enligt en holländare på www.slrk.se
Scribe
May 21 2005, 20:41
@Sundman_MA03_BA02_KS01
Jag har tidigare tittat på att importera bil från Tyskland, men det är förhållandevis krångligt. För att hitta relativt billiga bilar måste man ner i södra Tyskland ( i norr har de kommit på att det är poppis bland svenskar att åka dit och köpa bil som svensk och har därför höga priser.) Det gör att det blir en enkel resa på över 100 mil ifrån där jag bor. Det blir också minst två övernattningar. Risken att bli lurad är också ganska stor, plus att jag inte talar ett ord tyska. Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar!
Priset på en sån inköpsresa slutar på kanske 20k - 30k (om man räknar med alla avgifter i sverige att få bilen inregistrerad) och då blir slutpriset ungefär det samma som om man köpt bilen i Sverige.
Holland har jag dock aldrig haft i tanken. Då kan man åka färga från Göteborg. Blir kanske billigare i slutänden ändå.
Sundman_MA03_BA02_KS01
May 21 2005, 22:45
QUOTE (Scribe @ May 21 2005, 20:41 )
Utöver det funderar danskarna på att förbjuda svenskar att köra tyska bilar till sverige på deras vägar!
Om man gör det på rätt sätt borde det inte vara några svårigheter med att köra hem bilen dvs man skaffar exportplåtar och en försäkring som täcker hemresan. har jag förstått det hela så ska den fd tyske ägaren behålla sin nummerplåt.
Några bra sidor för holland kommer här.
http://landrover.pagina.nl/http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/...s/landrover.htmSen om man vill ha orginalet av orginalet kan man köpa en fd engelsk arme defender här
http://www.ljacksonandco.com/
TLiman
May 22 2005, 02:52
Trots risken att låta tråkig så skulle jag satsa japanskt. Titta framförallt på Nissan och Mitsubishi. Det är de av de japanska firmorna som kan terräng. Själv skulle jag satsa på en Nissan Patrol. De är erkänt dugliga både i terräng och hållbarhetsmässigt. Men det är bara min syn på saken. Visst är det tufft att köra Land-Rover men hur praktiskt är det egentligen?
Hoppas att du hittar något som passar och att du medddelar oss andra här vad det blev...
kronvrak
May 22 2005, 07:31
QUOTE (Scribe @ May 20 2005, 09:59 )
Det har blivit dags att köpa en andra bil till familjen och jag vill köpa något stort och fyrhjulsdrivet då jag ofta befinner mig i skogen. Men vad ska man köpa?
Bokstavligen i skogen eller på skogsvägar?
Om du vill gå på beg militär 4x4 så finns
http://www.olav-teigen.noför tillfället så har dom Gelendewagen MB 240 GD Diesel inne.
Annars så är mitt hetaste tips att du köper tidningen "4wheel drive", det är som bilsport fast för 4x4 hobbyn. Dom har en motsvarighet till Fyndbörsen fast med mestadels bilar i
ditt område.
/erik
Scribe
May 22 2005, 11:54
@Kronvrak
Bokstavligen i skogen eller på skogsvägar?
Nja inte skogen direkt. Skogsvägar som är så pass dåliga att man inte tar sig fram med Volvo 850.
Just nu lutar det åt en Jeep Grand Cherokee. V8:an väger tungt som argument

Edit: skelögd
FS´s val av fordonOch jag håller med om deras kommentar:
Världens bästa terrängbilar, tycker vi.
TLC, mitt val av fordon.
/Krook
Sir Vival
May 22 2005, 23:09
När vi köpte Jeepen (eg. Jeeparna) från Tyskland så kollade vi även på LR Defender, men de var/är inte speciellt billiga där.
Hemtransport (försäkrad) och registrering gick "geschwindt" så att säga och inga problem med handlaren, man kan tjäna lite på att handla av en privatperson, men risken för strul ökar väl ned bortemot 300%...
Och Granden är en törstig rackare - om man inte absolut behöver det lilla extrautrymme den erbjuder, så kan man faktiskt få mer "vanliga" Cherokeen's 6:a till vettig förbrukning. Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"! :)
APC-mannen
May 23 2005, 15:42
QUOTE (Sir Vival @ May 22 2005, 22:09 )
Sedan ÄR den ju snyggare än "storebror"!

Antar att du skämtar...

Kom att tänka på en lustig grej. Förra helgen pratade jag och en kompis om hans förra bil, vilken var just en Grand Cherokee. När han köpte den för flera år sen tyckte vi alla att den var rågrym och verkligen snygg. Nu har han ju inte kvar den, men vi var överens om att den mer eller mindre ser ut som en traktor i jämförelse med de SUV:ar som dykt upp under de senaste åren! Konstigt hur smaken snabbt kan förändras efter att nya modeller lanseras.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.