Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krigens lagar...
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
Zareb
Hänger på lunarstorm och dagens fråga där var om man känner till de lagar som gäller i krig. Hamnade i en diskussion med en kille som nu undrar om det finns en lag som säger att man måste "släppa taget" av landet man tagit över eller om man får fortsätta styra där. Det har jag inte en susning om och undrar om det är någon här som vet bättre.
C DK012
Kidnappar denna tråd genom att slänga in en länk till det test på svenska rödakorsets hemsida som utgjorde bakgrunden till Lunarstorms fråga.

Fick full pott (10/10), skam vore väl annat.

Till testet
QuizQuoz
QUOTE (C DK012 @ May 19 2005, 21:14 )
Kidnappar denna tråd genom att slänga in en länk till det test på svenska rödakorsets hemsida som utgjorde bakgrunden till Lunarstorms fråga.

Till testet

Missade på frågan
"Är det tillåtet att stoppa transporter med förnödenheter om det behövs för att besegra fienden?"

Borde inte det ingå i "mål av militär betydelse"? blink.gif
J.K Nilsson
QUOTE (QuizQuoz @ May 19 2005, 20:58 )
QUOTE (C DK012 @ May 19 2005, 21:14 )

Till testet

Missade på frågan
"Är det tillåtet att stoppa transporter med förnödenheter om det behövs för att besegra fienden?"

Borde inte det ingå i "mål av militär betydelse"? blink.gif

Om transporten enbart är ämnad för ickekombatanter och är utmärkt med skyddssmbol så är det: No, no.

J.K Nilsson
Raptor
Fick 9 av 10 p.g.a. en feltryckning.

För jag tror inte att det är tillåtet att tortera krigsfångar för information. biggrin.gif
Kanna
Det var då tur att man fick 10 av 10, hade skämts som en hund annars.
QuizQuoz
QUOTE (JK Nilsson @ May 19 2005, 22:45 )
Om transporten enbart är ämnad för ickekombatanter och är utmärkt med skyddssmbol så är det: No, no.

J.K Nilsson

Men det står det ju ingenting om. Det första jag tänkte på var en Uh-transport inte en rödakorset transport.

Jaja, skit samma jag förstår skillnaden. Är dock inte helt överens med personen bakom frågorna, fast det borde man ju kunnat räkna ut när det är rödakorsets sajt. :(
C DK012
QUOTE (Raptor @ May 19 2005, 21:47 )
Fick 9 av 10 p.g.a. en feltryckning.

För jag tror inte att det är tillåtet att tortera krigsfångar för information. biggrin.gif

Reptilhjärnan kickade in eller?
stefanf
Fick 9 av 10 utan att skämmas - självklart får man tortera fångar. Om inte för att få information, så i alla fall för att ha lite skoj! laugh.gif

Jag trodde faktiskt att Sverige fortfarande använde personminor. Betyder det att sådana saker som truppmina 12 inte "finns" längre?
Usch vad gammal jag känner mig nu. smile.gif

EDIT:
"Svensk militär kan inte använda personminor eftersom Sverige den 1 mars 1999 skrev på den så kallade Ottawakonventionen, som förbjuder all användning, lagring och produktion av personminor."

Nåja, jag skyller på att jag gjorde värnplikten 86-87. smile.gif
simon
QUOTE (stefanf @ May 20 2005, 07:03 )
Fick 9 av 10 utan att skämmas - självklart får man tortera fångar. Om inte för att få information, så i alla fall för att ha lite skoj! laugh.gif

Jag trodde faktiskt att Sverige fortfarande använde personminor. Betyder det att sådana saker som truppmina 12 inte "finns" längre?
Usch vad gammal jag känner mig nu. smile.gif

EDIT:
"Svensk militär kan inte använda personminor eftersom Sverige den 1 mars 1999 skrev på den så kallade Ottawakonventionen, som förbjuder all användning, lagring och produktion av personminor."

Nåja, jag skyller på att jag gjorde värnplikten 86-87. smile.gif

Så därför bytade man namn på truppmina 12, till försvarsladdning 21. Vips var problemet löst eller nått... 7.gif
Sgt Andersson
Ja fast den gamla "hockeypucken" (truppmina 10?) tog dom bort i alla fall...
Vysotskij
QUOTE (simon @ May 20 2005, 06:57 )
Så därför bytade man namn på truppmina 12, till försvarsladdning 21. Vips var problemet löst eller nått... 7.gif

Plus att den nu måste utlösas manuellt, och därför är ett vapen mer än en mina.
Kanna
QUOTE (stefanf @ May 20 2005, 07:03 )

Plus att man kan ta lite roliga bilder på fångarna när de förnedras och skicka hem till sina kompisar.
Jesper86
fick fel på

Måste en soldat alltid lyda de order som befälet ger?

I de papper jag fått innan inryck står det att man lyder order och sen frågar!!!

Och kan man inte ställas inför krigsrätt om man inte lyder order?
Sgt Andersson
Följande gäller:

Enligt förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal framgår följande av 3 kapitlet avseende "befälsrätt" :

"1 § Befälsrätt innebär rätt och skyldighet för den som tillhör den militära personalen att i tjänsten föra befäl över annan militär personal. Befälsrätten kan vara begränsad till en viss tjänsteutövning eller ett visst tjänsteuppdrag.
Den som har befälsrätt över någon annan är dennes förman.

2 § En chef har befälsrätt över den personal som tjänstgör under honom eller henne. Befälsrätt över en chef medför också befälsrätt över den personal som står under dennes befäl."

MEN ... i paragraf 5 framgår sedan ett undantag från befälsrätten:

"5 § Den som har befälsrätt får inte ge en order som strider mot svensk lagstiftning eller folkrätten."

Frågor på detta?
Vysotskij
QUOTE (Jesper86 @ May 20 2005, 11:30 )
I de papper jag fått innan inryck står det att man lyder order och sen frågar!!!

Om du får en order att skjuta fångar så nekar du. Annars hamnar du i domstol.

Vad står det i dina papper?
Fanjunkar´n
QUOTE (Jesper86 @ May 20 2005, 12:30 )

Jag hoppas att det stod nå´t mer i det pappret än det du citerar eftersom det antyder uppsåt att begå folkrättsbrott.

Du kan aldrig dömas skyldig till att ha vägrat följa en förmansbefallning om den befallningen strider mot folkrätten.
Alien
QUOTE (Vysotskij @ May 20 2005, 09:48 )

Fråga på det: är minan funktionsförändrad för detta, eller finns "normalfunktionen" kvar?
Jesper86
Det stod något som:

Lyd alltid befälens order även om det verkar dumt, det är till för eran säkerhet!

Hittar inte pappret men det var något sånt
Vysotskij
QUOTE (Alien @ May 20 2005, 13:33 )

Fråga på det: är minan funktionsförändrad för detta, eller finns "normalfunktionen" kvar?

Du frågar fel kille. ;)
Adam Wilhelm
QUOTE (Sgt Andersson @ May 20 2005, 09:29 )
Ja fast den gamla "hockeypucken" (truppmina 10?) tog dom bort i alla fall...

Även Truppmina 11 (hoppminan) försvann.
arvid_eriksson
fick 9/10 fun_icon_nana.gif
Plut.Sjv.AQ
QUOTE (Fanjunkar´n @ May 20 2005, 13:31 )
QUOTE (Jesper86 @ May 20 2005, 12:30 )

Jag hoppas att det stod nå´t mer i det pappret än det du citerar eftersom det antyder uppsåt att begå folkrättsbrott.

Du kan aldrig dömas skyldig till att ha vägrat följa en förmansbefallning om den befallningen strider mot folkrätten.

Det som skiljer Svenska soldater från ex. Amerikanska (och många med dem) är att vi uppmanas att ifrågasätta en order som uppenbarligen bryter mot folkrätten. Vi får dessutom viss utbildning i folkrätten.
Runqvist
9/10 rätt.

Fel på denna:
Fråga 8/10:
Är det tillåtet att stoppa transporter med förnödenheter om det behövs för att besegra fienden?

"Då ska jag bli underhållsförband för då får ingen stoppa mig!" Malajn.gif
Darkwand
0/10
Det blir jag som vinnerkriget då?

Skämt och sido Genevekonventionen efter Vk1 där man la till att man inte får använda gasvapen är den bästa konventionen. Tyvär så har en massa välmenande humanister lagt till massvis med saker i konventionen sedan 1920 talet och som den cyniker jag är tror jag bara att det ökar risken för att man helt struntar i den.

Krig är et abnormt tillstånd då kan man inte tro att man kan ha normala lagar eftersom farbror polisen inte existerar.
Vysotskij
Genèvekonventionen och gas...?

Personligen håller jag nog de flesta krigsreglerande konventioner, inklusive FN-stadgan, för goda. Skyddet av krigsfångar är för mig viktigare än gasförbudet, så länge jag har skyddsmask och regnställ.
Mattsson
QUOTE (Vysotskij @ May 20 2005, 17:13 )
Genèvekonventionen och gas...?

Otroligt va?
Krook
QUOTE (Alien @ May 20 2005, 13:33 )

Den går att använda som förut.

/Krook
AlexKall
QUOTE (QuizQuoz @ May 19 2005, 22:31 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 19 2005, 22:45 )

J.K Nilsson

Men det står det ju ingenting om. Det första jag tänkte på var en Uh-transport inte en rödakorset transport.

Jaja, skit samma jag förstår skillnaden. Är dock inte helt överens med personen bakom frågorna, fast det borde man ju kunnat räkna ut när det är rödakorsets sajt. :(

Hade samma problem, jag skrev vet inte på den frågan eftersom det var oklart om det var en förnödenhets transport till stridande soldater av annan part eller om det var röda korsets förnödenheter. Jaja 9/10 med en kuggfråga är ju inte så pjokigt. Vore konstigt om man inte kunde det, så mycket som jag läser FN stagor och Geneva C sammt röda korsets stadgor FN1.gif
Zareb
QUOTE (Jesper86 @ May 20 2005, 13:54 )
Det stod något som:

Lyd alltid befälens order även om det verkar dumt, det är till för eran säkerhet!

Hum... För ens egen säkerhet? Vid ett tillfälle då min farsa gjorde lumpen så skulle de en natt "svansa" (?) en... kanon (står still i skallen vad gäller namnet på prylen de skulle fiffla med). Dessvärre så stog det en skog ivägen. "Såga ner" var orden. En gäng 18-19 åriga killar som aldrig röjt skog skulle nu mitt i mörkaste natten ställa sej och såga skog? Självklart vägrade de och min far gick tillochmed och skällde ut befälen. Tillslut så kom övningsledningen och tog sej en titt och man bestämde att istället rulla iväg kanonen några meter till en öppnare yta.
arvid_eriksson
QUOTE (Zareb @ May 22 2005, 19:22 )
QUOTE (Jesper86 @ May 20 2005, 13:54 )
Det stod något som:

Hum... För ens egen säkerhet? Vid ett tillfälle då min farsa gjorde lumpen så skulle de en natt "svansa" (?) en... kanon (står still i skallen vad gäller namnet på prylen de skulle fiffla med). Dessvärre så stog det en skog ivägen. "Såga ner" var orden. En gäng 18-19 åriga killar som aldrig röjt skog skulle nu mitt i mörkaste natten ställa sej och såga skog? Självklart vägrade de och min far gick tillochmed och skällde ut befälen. Tillslut så kom övningsledningen och tog sej en titt och man bestämde att istället rulla iväg kanonen några meter till en öppnare yta.

klart att man ska lyda order från befälen men om orderna låter dåliga så får man ju förstås ge förslag på bättre sätt att utföra en uppgift
Fanjunkar´n
Det är såklart en j-a skillnad på order o order: "Andersson o Svensson hämtar kvällsfikat. Utgå!" alt. "Andersson o Svensson bränner ner den där bondtölpens lada! Utgå!" ;)
Vysotskij
Se sidan 89 i nya Svensk Soldat, som finns här.

Läs hela sidan.
Rickard N
QUOTE (Runqvist @ May 20 2005, 17:15 )
9/10 rätt.

Fel på denna:
Fråga 8/10:
Är det tillåtet att stoppa transporter med förnödenheter om det behövs för att besegra fienden?

"Då ska jag bli underhållsförband för då får ingen stoppa mig!" Malajn.gif

Skall ni citera frågor kan ni väl citera rätt. Jag citerar
Fråga 8/10:
Är det tillåtet att stoppa transporter med förnödenheter till civilbefolkningen om det behövs för att besegra fienden?

Tror nyckelordet är civilbefolkningen
KD803
Är du säker på att RK inte uppdaterat sin sida? Jag svarade också "fel" på fråga 8 och jag kan inte minnas att det stod någonting om civilbefolkningen då.
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ May 24 2005, 11:47 )
Är du säker på att RK inte uppdaterat sin sida? Jag svarade också "fel" på fråga 8 och jag kan inte minnas att det stod någonting om civilbefolkningen då.

Jag är väldigt säker på att det inte stod något om civilbefolkningen då sidan först kom upp, så de har förmodligen ändrat sidan.
Alien

Det är ändrat i efterhand. Jag svarade också fel på just den frågan.
Rickard N

nej det är jag inte, men det står så nu iaf unsure.gif
Hällsten
Satt uppe och läste chatten mellan röda korset och lunarstormarna.
Röda korsets representant verkar inte haft 100% koll dock. Jag citerar följande...

" Fråga: Hej! Jo, jag undrar varför sverige inte får använda personminor. En truppmina gör ju inte så stor skilnad, men dödar ändå...

Svar: Man har fortfarande tyvärr inte lyckats komma överens om ett förbud mot truppminor=fordonsminor. Men vi jobbar på det...: ) "

Menar de att truppminor är detsamma som fordonsminor, eller menar de att stridsfordon ska ingå i folkrätten?
Mikael
QUOTE (Zareb @ May 22 2005, 19:22 )

Att svansa betyder att kort sagt att man vrider på den, man bekämpar ett annat områda från samma punkt.
Snauhi
9 av 10

Fick fel på Måste en soldat alltid lyda de order som befälet ger?

Svarade ja.
Fanjunkar´n
Tag del:

Krigets lagar & soldatregler.

Folkrätt.
Patron
10/10

Kommer nog bli en bra soldat :P

//Patron
Sillen
10/10

Dålig soldat men bra människa?
Fu Pedersen
QUOTE (C DK012 @ May 19 2005, 20:14 )

Till testet

10/10 B)
Bushi LG
10/10! Undrar lite stilla om USA:s MP vid Abu Graib fängelset klarat testet om de gjort det?
Ing
QUOTE (Bushi LG @ Jun 28 2005, 14:16 )
10/10! Undrar lite stilla om USA:s MP vid Abu Graib fängelset klarat testet om de gjort det?

Undrar hur många av de svenskar som gått på bordell och förlustat sig under utlandstjänstgöring som visste om att de inte fick göra det...
Skuggan
QUOTE (Snauhi @ May 27 2005, 08:40 )
9 av 10

Fick fel på Måste en soldat alltid lyda de order som befälet ger?

Svarade ja.

nej, man måste inte lyda order om den bryter mot någon av övriga lagar eller bryter mot de mänskliga rättigheterna ;) (har jag blivit lärd)

dvs, får du order att skjuta mot säg en ambulans så måste (och skall) du INTE lyda.
Bushi LG
QUOTE (Ing @ Jun 28 2005, 14:20 )
QUOTE (Bushi LG @ Jun 28 2005, 14:16 )

Undrar hur många av de svenskar som gått på bordell och förlustat sig under utlandstjänstgöring som visste om att de inte fick göra det...

Så sant.. Jag rättfärdigar inte det heller även om jag nog måste anse att det ändå är en VISS nyansskillnad på att tortera och förnedra krigsfångar än att gå på bordell... även om också detta är ett brott i sig och skall beivras.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.