QUOTE (Devil_Dogs @ May 16 2005, 15:25 )
Okej, finns det någon stridsposition överhuvudtaget för folk med glasögon eller linser? Vet ju inte riktigt hur dåligt han ser utan korrigering, men finns det någon stridande position som tillåter glasögon/linser oavsett ens synförmåga utan?
Jo, det finns stridande tjänster som tillåter glasöogen/linser, men du får fortfarande inte ha för dålig syn, dvs sexa eller sämre. Detta kan tyckas vara lite konstigt...Jag tror att du kan klara gränsen för en sjua i syn om din styrka på glasögonen är runt -0,5 eller 0,75. Från -1.0 och uppåt ska du ha en bra dag för att få en sjua

Ta reda på vad han ser okorrigerat, så kan jag nog säga vilket synvärde han kommer få på mönstringen.
Varför jag vet en del angånde syn är att jag själv mönstraed för nästan 1 månad sen, och klarade inte kraven för en stridande befattning. Jag vart väldigt besviken och det tog hårt på mej, hade varit så motiverad och hade tränat på ganska bra, hade bra mönstringsvärden annars, och motivationen är det verkligen ingen fel på. Jag är i kontakt med plikverket ifall de kan höja min syn. Se tråden "upphöjda mönstringsvärden", där står det en hel del om angånde syn.
På möstringen kommer det säga:
-Det finns massor av krävande befattningar som inte kallas stridande, men ändå är välidgt krävande även fysiskt. Jo, det är det säkert, unger GSU:n och vissa tillfällen under utbildningen.