Att länka in bilder från SoldF.com i forum, sk HOTLINKING anser jag är rätt ok.
Vi gör det själva väldigt ofta för att underlätta diskussionerna. Alternativet hade varit att varje bild enbart läggs in som en länk och man själv får klicka på den för att kunna se bilden.
Om man som webbplatsinnehavare inte vill ha det så kan man relativt enkelt installera kod på webbservern som förhindrar hotlinking. Se tex på Passagen.se som har det på sin webbserver. Man kan också göra det lite svårare genom att inte tillåta användare se HTML-koden, krypterat källkod, etc.
Personligen ser jag inget problem i hotlinking då om man skapat sina bilder med en bildtext som talar om vart bilden härstammar i från. De som äger bilder får då automatiskt lite gratisreklam för sin sida vid varje exponering. Eftersom bilden länkar mot grundsidan borde man även få "länk"-poäng av sökrobotar såsom Google, Altavista, etc.
Allt detta ökar besökarantalet till originalwebbplatsen. Det negativa är att när bilder hotlinkas får du som webbplatsinnehavare för originalbilden stå för trafiken, dvs. bandbredden det tar när bilden visas. Något som kan kosta mycket beroende hur mycket bilden exponeras och på ditt avtal med webbhotellet.
Har man koll på sin statistik kan man se vad som händer och ev byta filnamn på bilden, minska storlek på den, osv. Ingen annan ju styra om du önskar byta ut din bild bil1.jpg till att inte visa en bil utan en reklambanner för din egen site, eller nåt ännu elakare.
Jag är övertygad om att om någon ser något de gillar på en bild och enkelt ser varifrån den kommer, så kommer de besöka ursprungskällan om de är intresserade av mer information/fler bilder.
Jag är däremot negativ att folk snor hela sidor av SoldF.com då det inte tillför något mer utan bara plagierar, eller att folk använder SoldF.coms bilder i privatannonser för saker på nätet. Detta eftersom vi är starkt emot försäljning av stulen försvarsmateriel och inte vill förknippas med häleri.
Generellt brukar jag även godkänna önskemål om att använda SoldF.coms bilder i skolarbeten och liknande som INTE publiceras på internet samt att man skall uppge källan SoldF.com. Skall det publiceras på internet måste jag vill jag först se innehållet och sammanhanget. Detta eftersom vi inte vill figurera i sammanhang som starkt motsätter sig SoldF.coms värderingar och syfte.