Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Webbsidor som snott bilder och text
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldF.com
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Strv S
ja, så fort man kollar på tradera så ploppar dom upp, bildtjuvarna

Tradera-länk borttagen för att inte ge reklam åt försäljningen
/Henke
Kimster
Jo de kommer med jämna mellanrum... vi anmäler så fort vi får nys om det.
JBP
Här har vi en till, men det kanske har ramlat in en förfrågan om användning?

Länk
Kimster
Dom har tillstånd
henke
Jag fick en förfrågan per mail om att få låna bild på Hjälm 90 till en privat försälningsannons.

Det är bra att de frågar, men vi beviljar inte utlåning av bilder för privata försäljnings-annonser.
Detta eftersom det ofta rör sig om stöldgods. SoldF.com tar starkt avstånd från stöld och försäljning av Försvarsmaktens materiel och vi agerar även aktivt mot detta.

Visst finns det undantag där personer kunnat köpa överskott av hyffsat ny materiel, men jag vill ändå påstå att en stor del av den nya personliga utrustningen som finns till försäljning via privata internetannonser inte är förvärvad på ett lagligt sätt.

I framtiden kommer vi märka samtliga våra bilder med SoldF.com logga för att åtminstone visa vart dess ursprung är (och på så vis även få lite reklam) samt underlätta i eventuella tvister.
LtLag
QUOTE (henke @ Nov 9 2006, 08:56 ) *
I framtiden kommer vi märka samtliga våra bilder med SoldF.com logga för att åtminstone visa vart dess ursprung är (och på så vis även få lite reklam) samt underlätta i eventuella tvister.

Blir det en märkning typ "vattenstämpel" över hela bilden?
Då blir det ju svårare att beskära bort ursprunget/copyrighten.
henke
Det skall inte förstöra bildens synbarhet så inget drastiskt.
Men nåt sånt här kanske
Osynligt Watermark och crawler som söker rätt på dem
http://www.alphatecltd.com/watermarking/watermarking.html
Mer om Digital Watermarking
http://www.ohiomemory.org/om/digwatermarkfaq.html

Hade vi velat skydda våra bilder finns det massor av olika program som bla styckar ner dem i i smådelar så man inte kan spara en hel bild, eller flashapplikationer som gör att man inte kan nå bilden som fil, osv.
Men vi vill att vanliga användare skall kunna spara ner bilden på sin hårddisk lokalt, även att det skall gå att hotlinka från forum precis som vi ofta gör.
Nuvarande problem är ganska litet och jag tycker vi har rätt bra koll på läget med alla som informerar oss.

Problemet som jag ser är att Försvarsmakten är för passiv och inte gör något åt saken eftersom folk VÅGAR helt öppet sälja stulen försvarsmateriel. Att våra bilder ibland figurerar i de sammanhangen är en bisak som vi gör allt i vår makt för att stoppa.

Om folk har våra bilder i en mapp "Military Photos" som delas ut i DC++ och det då leder till att en bild på "The Swedish AK5" cirkulerar världen över, så genererar det bara reklam får vår sida vilket är bra. (så till vida det finns en URL inlagd i bilden)

Protecting site's content.
Bra Guide hur man kan göra svårt eller iaf mindre enkelt att sno en sidas innehåll.
http://www.urban75.org/tech/protect_1.html
Strv S
har dessa frågat om lov att ha bakgrundsbilden?

Vipsh
Kimster
nej förmodligen inte, dock har vi allmänt gått ut med en "snällare" ton med just den bakgrundsbilden. Bilden är dessutom ett mönster mer eller mindre kopierat från en tygbit, men är tilltrixat så att det blir en textur utan kanter. Byline på den är väl för övrigt Oz, som var vänlig att rita den åt oss.
Strv S
känner mig som KGB som kommer med ständiga angivelser.
Tradera

Uppmärksammad./Henke
Bappelsinmannen
Här kommer en från Blocket: w w w.blocket.se/vi/11346095.htm?ca=6_s
Iofs är det The Swede som har copywrighten men iallafall.

//Nisse
Kimster
Äger inte SoldF bilden kan vi inte göra något åt det.
The Swede
Men det kan jag.

Jag ringde upp annonsören och frågade hur stor del av köpeskillingen jag skulle få.
Köparen ställde sig först helt ovetande, det visade sig att han fått hjälp av en kamrat som satt in annonsen åt honom.
Det slutade med att han köper rätten att använda bilden för 1000:- clap.gif

The Swede pansar2.png
Ringo
QUOTE (The Swede @ Mar 28 2007, 17:35 ) *
Men det kan jag.

Jag ringde upp annonsören och frågade hur stor del av köpeskillingen jag skulle få.
Köparen ställde sig först helt ovetande, det visade sig att han fått hjälp av en kamrat som satt in annonsen åt honom.

The Swede pansar2.png

@ The Swede

Hur funkar det då? Har han fått "evig" rätt till bilden eller bara vid detta annonstillfälle och får du fortfarande använda bilden?
The Swede
Han får använda bilden i just denna annonsen.
Bilden är fortfarande min.
Bappelsinmannen
QUOTE (The Swede @ Mar 28 2007, 17:51 ) *
Han får använda bilden i just denna annonsen.
Bilden är fortfarande min.

Eeeehhh, Hittelön? laugh.gif

//Nisse
Apone
QUOTE (The Swede @ Mar 28 2007, 17:35 ) *
Men det kan jag.

The Swede pansar2.png

Herrejösses! Hade det inte varit både enklare och billigare för honom att ta ett eget foto av det fordon han vill sälja..?
Blir det Lagavulin, Guinnesss eller något camouflagefärgat för extraslanten? wink.gif
Munken_swe
VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/11376266.htm?ca=18_s

Jag vet inte varför det är en liten kamera i bilden, har han fått lov?
Kimster
Nej han har inte lov.
Kameran i bilden genereras automatiskt av blocket när man lägger in en bild.
Strv S
Känns bilden igen?
Danne
Reklam för Norrköpings flygdag

Gripenbilden är "lånad" härifrån och kan garantera att den ytterst trevlige fotografen inte är tillfrågad vissel.gif
The Swede
QUOTE (Danne @ Apr 29 2007, 12:50 ) *
Reklam för Norrköpings flygdag

Gripenbilden är "lånad" härifrån och kan garantera att den ytterst trevlige fotografen inte är tillfrågad vissel.gif

Skicka en faktura, det funkade ju för mig. tongue.gif
JBP
Har personen i fråga frågat alla om rätten att få använda bildern i det här bildspelet på tuben??
Många bilder från Soldf samt en del privatägda bilder från personer här på forumet.

http://www.youtube.com/watch?v=zH-g0gnNwdY
Adam Wilhelm
Visste inte att vi hade Gripen och Visby-korvetter i Armén. surprise.gif
henke
Tack.
Jag skall kontrollera det. youtube har ett speciellt förfarande med anmälningar mot upphovsrätt.
Ska även kontakta uppladdaren själv och fösöka få honom på andra tankar.

Filmen i sig gangar viss mån SoldFs stävan att sprida bilden av den svenska försvarsmakten, dock tycker jag den är aningen tafflig.

Det finns ingen röd tråd, ingen information om VAD man ser, ingen information om vart bilderna har tagits ifrån, mm.
Killen har i princip tagit en mapp nedladdade bilder och slängt in till en låt i Windows Movie Maker, sedan laddat upp.
Jag vill nog kräva lite mer jobb för videos SoldF skall medverka i. Dvs uppdelat i kategorier, gräna lite text som presenterar materielen.
Helst även att de på något sätt leder besökare till SoldF.com genom att referera till oss.

Jag helt klart för att låna ut bilder till liknande videos, bara de håller högre klass och är informativare att se.
Erik Gustav
Här har någon på youtube gjort en liknande film med olika stillbilder, varav en har han har snott en bild från SoldF.com på minröjningsfartyget landsort. Filmen verkar vara av låg klass med bara stillbilder på olika svensk militär matriel däribland Visby korvetter och JAS 39 Gripen trots att det är en armé film,
samt att filmen innehåller även bilder på utländska soldater och matriel.

Filmen

/ EG
Bubba
Hmm, ser vissa likheter mellan bilden på Henke på bilden till höger här http://soldf.com/mossor.html
Och denna bilden <a href="http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/Kustjagarnas_basker_bjud_nu_och_bli_agare_av_unik_basker_-auktion-49094984" target="_blank">http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/Kustjagarnas_basker...uktion-49094984</a>
Photoshop??

Edit: länken krånglade lite
EDIT2: länken krånglar fortfarande, tror det är något inbyggt i forumet men ändå=)
Det var ialalfall en photoshoppad bild där Henke har på sig en KJ-basker
Munken_swe
http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1906

Har Jönköpings insatspluton frågat om de rakt av får kopiera faktarutan om TGB20 på Soldf.com och använda en av The Swedes bilder? Tror jag sett flera liknande.
henke
Tack!

Har mailat redaktören om att de ÅTMINSTONE kan hänvisa till korrekt källa.'

Ang att vissa länkar görs om.

Vi vill inte ge vissa sidor som kanske länkas pga att de utnyttjar våra saker utan vår tillåtelse skall få värdefulla länkar som gör att de rankas högre i sökmotorer, etc.

LÄGG DÄRFÖR UPP LÄNKAR TILL WEBBSIDOR SOM ANMÄLS I DENNA TRÅD MED MANIPULERAD URL
TEX: wewewe.lanken.se

Dessutom om någon snor en bild av oss, lägger den i sin Blocket-annons och den sedan publiceras här medvetet eller i välvilja av någon som uppmärksammat det, ger det annonsören MASSOR av gratis reklam i en mycket stark målgrupp som troligen kommer gynna försäljningen även om vi anmäler bilden.
Det är då helt enkelt mycket fördelaktigt att alltid göra så och sen be om ursäkt att man "råkat" nyttat vår bild och samtidigt då kunna sälja sin vara mycket effektivt.
FkN
Nu har jag meddelat Henke redan, men HV.SEs CMS är uppbyggd så enbart den som skapat faktarutan kan ändra på den.

Har tagit bort faktarutan från våran webbplats, och har meddelat sysop@hemvarnet.se

Använd med fördel detta formulär vad det gäller felaktigheter på HV.SE:
http://hemvarnet.se/?action=kontakta
The Swede
QUOTE (Munken_swe @ Dec 4 2007, 11:41 ) *

Har Jönköpings insatspluton frågat om de rakt av får kopiera faktarutan om TGB20 på Soldf.com och använda en av The Swedes bilder? Tror jag sett flera liknande.

Har du någon länk till den artikeln hos Jönköpings insatspluton?
Hittar inget när jag söker på deras sida.
Webredaktören på Jkpgs IP är förövrigt BG här på forumet och en personlig vän till mig så vad avser användandet av bilden är det ok för mig.
Han kunde dock frågat först. rolleyes.gif tongue.gif

The Swede pansar2.png
Munken_swe
QUOTE (The Swede @ Dec 4 2007, 17:20 ) *
QUOTE (Munken_swe @ Dec 4 2007, 11:41 ) *

Har du någon länk till den artikeln hos Jönköpings insatspluton?
Hittar inget när jag söker på deras sida.
Webredaktören på Jkpgs IP är förövrigt BG här på forumet och en personlig vän till mig så vad avser användandet av bilden är det ok för mig.
Han kunde dock frågat först. rolleyes.gif tongue.gif

The Swede pansar2.png

Jag försökte också söka för att hitta var den urpsprungligen publicerades, och om det fanns några liknade texter, men hemvärnets sökmotor gav inga resultat. Inte ens artikeln jag länkat till gav resultat.

Något som är lite roligt med det hela är att om man förstorar bilden så kan man gå in på en länk som heter "Copyrightinfo för bilden". Där finns information att man kanske kan få använda bilden om man är snäll och frågar och säger vad man ska använda den till. Det är viktigt. rolleyes.gif
JBP
Hmm nog att du börjar bli gammal Swede men jag kommer specifikt ihåg när jag frågade dej om att få använda bilden i fråga. Skulle du skickat över orginalet till mej i annat fall? happy.gif : Dock så är större delen av texten i faktarutan framtagen med hjälp av soldf.com. Skall ta detta med sysop på Hv.se
Så att det hänvisas till källa soldf.com.
The Swede
QUOTE (JBP @ Dec 5 2007, 00:12 ) *
Hmm nog att du börjar bli gammal Swede men jag kommer specifikt ihåg när jag frågade dej om att få använda bilden i fråga. Skulle du skickat över orginalet till mej i annat fall? happy.gif : Dock så är större delen av texten i faktarutan framtagen med hjälp av soldf.com. Skall ta detta med sysop på Hv.se
Så att det hänvisas till källa soldf.com.

Visst fan e jag gammal men som jag skrev, i ditt fall är det helt ok. tongue.gif
henke
Som jag redan sagt till JBP.

SoldF ställer gärna upp med fakta rutor till hemvärnet.se, förutsatt att vi får rättmätig cred som källa med länk.
Det skulle bara gynna oss båda.
Hv slipper uppfinna hjulet igen och vi får vårt namn synligt i en stark målgrupp varav ganska många troligen ännu inte hittat hit.

Vad gäller bilder kan SoldF inte ge lov för andra att nyttja dessa om de inte är våra egna. Ett stort antal bilder använder vi ju själva just med exklusivt tillstånd.
JBP
Som uppföljning på denna saga har nu SysOp på Hv.se fått ett mail från undertecknad om att få faktarutan ändrad så att SoldF står som källa för fakta.
Om så Hv.se inte kan gå med på detta så har jag begärt att faktarutan skall tas bort.

/JBP
Sebb
sprang in ett bildspel på youtube med nästan bara bilder från SoldF.
http://www.youtube.com/watch?v=JltOkSoC1QM...feature=related
Adam Wilhelm
Lustigt att första bilden i ett Armé-bildspel är en KA-soldat.
henke
Filmerna är anmälda till Youtube.

Vi är öppna på att vara behjälpliga till material till filmer som läggs upp på youtube.
MEN, de skall vara bra.
Det skall finnas en röd tråd och vara snyggt gjorda samt informativa.
Inte bara huller om buller kasta in lite bilder till musik.
Gärna att man skriver vad materielen heter och att den indelas i olika typer.
SoldF.com måste även anges tydligt.
johanp
http://hemvarnet.se/kinne/?action=show640;bildid=16189

Den bilden vill jag minnas att den kommer härifrån
Rokare
hört på Kinne HV's senaste möte..

- Så var det julbilden då..
- Ehh.. tror du inte de märker det?
- Nej fan, syns ju inte på den att den inte är vår..
- Fan, det stämmer ju, är det BatC på bilden??

Fast.. Det är ju en god jul, så syftet är ju onekligen gott..

biggrin.gif
Vc_90
Haha, smidigt att de tar en bild på Henrik Svensk biggrin.gif

Testa o läs copyrightinformationen så får ni er ett gott skratt.
henke
Jag har givetvis kontaktat Lars W som står som den som uppdaterat sidan, samt han som har hand om hemvärnet.se.
I detta fall kanske de ser att "lånet" var lite tydligare än faktarutan...

Mycket smakfullt att även skära bort copyrightinfon, blir den inte fri då? banghead.gif
Vc_90
Extra snyggt är att deras "Senast uppdaterad" inte är automatisk.
Över bilden på Henke står det:
God Jul och Gott Nytt År 2008

Under bilden:
Senast uppdaterad: 2005-02-20 20:38

Gäller att vara ute i god tid.

Update: Nu har de iallafall tagit bort "vår" bild och ersatt den med en annan troligtvis stulen bild. Eller nån som tror att det där är Kinne? biggrin.gif
Munken_swe
Fler faktarutor. SoldFs PSG.

http://hemvarnet.se/kalmar_lan/16301_hvins...mp;nyhetid=1920
Schmutte
QUOTE (Munken_swe @ Dec 30 2007, 22:23 ) *

Och följer man länken som "står" för den fakta rutan (Dalarnas 2.Hvbat) så finnes ännu en faktaruta troligen från SoldF..

Länk

Dock så finns ingen info om vem som "står" för den.. rolleyes.gif

Tillägg: På en internlänk på "Dalarnas 2.Hvbat" så hittar man denna faktarutor från SoldF.com..
Linkisch
henke
Tack för tipsen. PSG bilden vi nyttjar är tagen av en kompis till mig och tidigare har vi bla. nekat TV4 att nyttja den.
Det ser uppenbart ut som en copy-paste då tom avsaknad av mellanslag och parenteser är samma, men man har skippat någon rad.

Vad gäller själva faktan, så har vi ingen ensamrätt på uppgifterna i sig. Dock får man inte kopiera dem helt av inkl kommatecken,felstavningar,osv utan måste arbeta om det lite.
Det är ändå alltid god sed att ange vart man hittat uppgifterna, även om man strukturerat om sakerna.
Detta för att kunna visa vilken källa man haft om något skulle visa sig felaktigt eller inte stämmer med en annan källa så man har spårbarhet.

Vi har påpekat det för hemvärnet.se
Jag skall kontakta dem ang bilden i fall de inte har eget tillstånd av min kompis som äger den.

Youtube skall enligt uppgift avlägsnat filmerna vi tidigare tagit upp i denna tråd.

/Henke
Mattsson
<a href="VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/14524643.htm?ca=10_s" target="_blank">Annons för Tgb21</a>

Väldigt lika bilderna som finnes på den här sidan:
Tgb 20/21 på soldf.com
The Swede
Jag har fått länken via PM och det rör sig om en annons på Blocket där säljaren använder tre av mina bilder.
Sist någon gjorde detta (se inlägg #163 på sidan 6 i tråden) kostade det 1000:- för en bild och detta har jag även meddelat denne säljare.
Han skulle återkomma med besked senare i kväll.

EDIT:
Han har nu bytt till egna bilder.

The Swede pansar2.png
henke
Ang PSG90-rutan är det utrett.
De har tillstånd på samma sätt som SoldF.com att nyttja den bilden då de fått tillstånd av fotografen själv.
Jag har framfört att det är god kutym att ange fotograf invid bilder och källhänvisa.

Tack för tipset.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.