QUOTE (Perman @ Jan 8 2008, 22:51 )

Denna bild fanns för drygt ett år sedan på mil.se och den visar att den aktra 40 mm pjäsen på denna Göteborgskorvett har den lilla radar som sitter ovanpå kanonröret och som mäter utgångshastigheten på granaterna, och som samtidigt visar att denna pjäs är modifierad för att kunna använda 3P ammunition.
/Per
Nej, där har du fel! VO radarn har inget med pjäsens förmåga att skjuta 3P eller inte att göra. VO radarn används för att kalibrera pjäsen! Utgångshastigheten är ganska "ointressant" för en 3P granats funktion! Allt den behöver veta är vilken mod den ska vara i, samt avståndet (flygtiden!) till målet. Givetvis måste den ju veta hur fort den flyger, men det vet man ju efter att man har kalibrerat pjäsen.
Ballistikräknaren vill därimot veta vad granaterna har för utgångshastighet, precis som den vill veta vindriktning, vindstyrka, lufttryck, yttertemperatur, kruttemperatur, fartygets fart och kurs, fartygets rullning/stampning o.s.v...

Om du kikar på HMS Tordöns pjäs på bilden ovan så kan du se att hon har samma typ av radar, och patrullbåtarna kunde definitivt inte skjuta (programmera!) 3P.
Det fanns två eller tre VO radar som roterade mellan fartygen på flottiljen när jag låg inne, vanligtvis hade 34:e en och 36:e en. Hurvida 31:a hade nån är jag osäker på, då dom mest höll på med provturer...
Tar du t.ex. en titt på Lvkv90 så har inte dom någon VO radar (bortsätt från en demovagn!), och dom skjuter 3P som standard...
Denna bild fanns oxå tidigare på mil.se och visar lite vad halvtidsmoderniseringen på Landsortklassen innebär.
Ja, tyvär är den ju inte så "detaljerad"! Jaja, får väll ta en titt nästa gång jag är uppe på basen - ska nog upp om ett par veckor...