Sickano
Dec 10 2002, 12:13
Hur skjuter man sönder en mina med Ag90
Narogh
Dec 10 2002, 12:37
När det handlar om amm/min-röjning med AG90 används en ammunitionstyp som innom försvaret heter brandspräng.
Den detonerar helt enkelt vid träff, men kraften är för liten för att sprängämnet i minan(motsv.) skall detonera. Däremot blir det totatlt skrot av minans detontionssytem, vilket medför att minan kan destrueras på ett säkrare sätt på lämpligt vald plats.
LeadHead
Dec 10 2002, 18:31
Följdfråga: Hur skjuter man sönder minor med hagelgevär?
Likadant, fast du måste vara närmare. D.v.s. man "måste" sitta bakom en sköld.
Holmlund K4 97/98
Dec 11 2002, 01:15
Ammunitionen som andväns av amröj heter pansarbrandprojektil.
Lite info om just ammunitionen samt vapnet finns här.
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr..._vapen_ag90.pdf
72-1022441681
Dec 11 2002, 01:22
Om man skadar detontionssytemet finns det inte stor risk att man bara gör minan väldigt instabil?
2Sharp
Dec 11 2002, 06:13
QUOTE (HappyMeaI @ Dec. 11 2002,01:22)
Om man skadar detontionssytemet finns det inte stor risk att man bara gör minan väldigt instabil?
Om inte mitt gamla minne sviker mig så slår du sönder minan totalt, det blir alså småbitar kvar, skulle tändaren gå av blir det ingen effekt.
Alt. kan du få en deflagration, sprängämnet "brinner upp".
70-1020763829
Dec 11 2002, 07:09
Kan tillägas att sprängämne, såsom trotyl och C4, exploderar inte om det tar eld... Det brinner bara...
Tror McNab nämner någonstans att dom brukade värma the över C4 när dom var ute i bushen
LeadHead
Dec 11 2002, 14:20
Vist men det jag inte fattar är varför inte initialsprängämnet detonerar vid sån åverkan och därmed detonerar hela minan (iofs. kanske inte alltid helt fel?).
Narogh
Dec 11 2002, 15:54
Militära sprängämnen är oftast mycket stabila. Har för mig att den vanliga sprängdegen behöver mer än 6000m/s för att detonera.
Sprängkraften i ammunitionen är mycket mindre än så, detta innebär alltså att sprängkraften i ammuntionen inte "orkar" tända sprängmedlet i minan.
2Sharp
Dec 11 2002, 17:23
Som jag har förstått det så slås minan sönder innan den hinner detonera, kulorna går ju fort-fort..
Jag har för mig att om man bränner en större mängd sprängämnen kan den börja brinna tillräckligt fort för att en deflagration skall uppstå. Då snackar vi ju inte 1 kg utan betydligt mer.
En deflagration är en underljudsexplosion, detonation är en överljudsexplosion. En deflagration kan övergå i en detonation.
En detonation ger givetvis mer skada än en deflagration.
Vart är EOD när han behövs som bäst

man glömmer ju fort när man inte håller på med det.
Sickano
Dec 11 2002, 18:13
Då har jag fått den informationen jag behövde
Sickano
Dec 11 2002, 18:14
Tackar för all hjälp
75-1029524645
Dec 11 2002, 19:50
OT: Har en kamrat som låg på K1 när Järnasmällen skede, dom eldade trotyl för att hålla sig varma
QUOTE (2Sharp @ Dec. 11 2002,17:23)
Som jag har förstått det så slås minan sönder innan den hinner detonera, kulorna går ju fort-fort..
Låg på en pansarskytte/minröj-plut i Bosnien (dock ej som röjare) och jag vill minnas att det är som du säger, att minan slås sönder innan den hinner detonera. Det är det röjarna använder hagelbrak och AG90 till. Detta i de fåtal stunder när vapnen inte används till coola fotosessioner! ;)
Lindman
Dec 11 2002, 23:34
@ KalleSWE: Vad var Järnasmällen?
LeadHead
Dec 12 2002, 00:36
QUOTE (Narogh @ Dec. 11 2002,15:54)
Militära sprängämnen är oftast mycket stabila. Har för mig att den vanliga sprängdegen behöver mer än 6000m/s för att detonera.
Jojo, det vet jag. Jag talade om
initialsprängämnet som sätter igång detonationen.
T.o.m. en sketen HV-ungdom som jag vet att man ska vara väldigt försiktig med en sprängpatron.
Inte för att jag har lärt mig någonting om sprängtjänst i just HV-u men... (Allvarligt...)
Hursomhelst om nu sprängkraften i brandspräng är för vek för att detonera degen, borde den då inte ändå sätta igång initialsprängämnet som i sin tur detonerar degen...?
Varför blir det inte så?
2Sharp
Dec 12 2002, 06:03
QUOTE (Knekt @ Dec. 11 2002,23:31)
Det är det röjarna använder hagelbrak och AG90 till. Detta i de fåtal stunder när vapnen inte används till coola fotosessioner! ;)
LOL, så sant, så sant..

Lindman: Järna smällen var ett inbrott i ett mob. förråd, de sprängde förrådet i ett försök att dölja inbrottet, STOR smäll..
LeadHead: minan är sönderslagen innan det smäller, skulle det smälla så ligger ju sprängpatronen ensam = *puff* ingen fara alzå.
Använder man ett minröjfordon typ Flail, som piskar marken framför sig med kedjor, så bygger även det på samma princip.
Tändmedel är inte
så känsliga som man ibland gör gällande, men man skall alltid vara
mycket försiktig vid hanterandet av dem.
Sickano: Istället för att skriva flera inlägg på raken, använd "ändra"-knappen.
//9x19, C Kasunen
QUOTE (Lindman @ Dec. 11 2002,23:34)
@ KalleSWE: Vad var Järnasmällen?
En sjuhelsikes smäll som bokstavligen fick rutor att skallra flera mil bort.
Vid ett inbrott i ett amm-förråd utan för Järna sprängdes hela klabbet i luften. Vad jag minns är det inte klarlagt om det var ett misstag eller om man ville dölja hur mycket som stulits. Det fanns helt enkelt ingenting kvar att undersöka!
Jag gick i skola i Södertälje (var ute på en rast) och hörde hur tryckvågen fick rutorna att vibrera.
Nån mer med egna minnen av The Big Smäll?
Hej!
Jag tänkte på det, om man använder hagelbössa för att ha sönder minor, använder man den på små minor endast? Det verkar lite riskabelt att sitta bakom en liten sköld och skjuta på en strv mina t.ex. Det är väl så att man använder hagel i bössan? Jag har inte läst nånstans att man använder slugs el. dylikt..
/Chris
Sant, det är bara personminor och annat smått som det används hagel till. Till stridsvagnsminor m.m. används AG eller AK. (Inget fel i att använda gamla hederliga AK5 för att röja minor)
Swede, VAR ÄR "EOD"??
Här är jag Ing, ni får ursäkta men jag har haft Ö-dygn så jag har inte kommit åt varken el eller dator.
AG90: Vad det gäller minor kan man använda den på flera sätt. Skjuter man på t.ex. en strvmina så slås den ibland sönder till små bitar, går till deflagration (brinner med underljudfart) eller detonation (brinner med överljudsfart). Eftersom man aldrig i förhand kan förutsäga vilken eftekt skotten har och ofta kanske man måste skjuta flera skott innan något händer, så är detta ett något man inte använder fullt så ofta. Skjuter man på mindre minor (t.ex. avståndslagda minor) slår man ofta sönder dem totalt totalt eller så rubbar man dem och rubbningskyddet utlöser. Till detta går självklart vanlig ak5(B) eller annat vapen att använda, t.ex. ksp:en på 401:an. De tillfällen jag använder AG är när jag av någon anledning inte kan gå fram till minan p.g.a något hot, dyl. Går även att skjuta mot t.ex. flygbomber eller andra laddningar och få samma resultat. Summa, fördelar: Man behöver inte nära sig objektet och det är ett snabbt sätt, nackdel: Svårt att på förhand bestämma resultat
Hagel använder man oftast mot minor med rubbningskydd och det man vill uppnå är inte att slå sönder minan utan få denns rubbningsskydd att utlösa. Skjuter man t.ex. mot en PFM-1:a (ej rubbningskydd) så vet man aldrig om man satt den ur spel eller om det fortfarande är aktiv alltså skjuter jag väkdigt sällan mot en PFM-1a. Används också mot trådminor då man hoppas att en tråd skall sträckas ut och utlösa minan. P.g.a att hagel har den spridning som den har så måste man sitta närma och där kommer skölden in som någon nämnde.
EOD
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.