Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rysk militärparad
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Lt P
Mången med mig noterade säkert den Sovj.. förlåt, Ryska militärparaden igår.

Är det någon som hittat sidor på nätet med mera bilder och filmer? dribble.gif
Kanna
Såg det som visades på nyheterna, magnifikt. Var det fler än jag som noterade att soldaternas hurrarop var ganska lika de hurrarop som utbringas när man klarat ett uppdrag i Red Alert 2?
C DK012
Pröva de här:

Del 1
Del 2
Del 3
Lt P
QUOTE (C DK012 @ May 10 2005, 10:14 )
Pröva de här:

Del 1
Del 2
Del 3

Suveränt. Du är dagens kamrat!

Speak softly, and carry a big pan - Chicken Invader II
tgb1116
Alltid häftigt med rejäla parader, bra länkar!
Men, kombinerat med Putins uttalande nyligen och utvecklingen senaste åren så känns det inte lika roligt längre...

från länken:
"Прежде всего, стоит признать, что крушение Советского Союза стало крупнейшей геополитической катастрофой века, - подчеркнул Путин. - Для российского же народа оно стало настоящей драмой".

För er som inte gillar kyrilliska
"First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century,'' Putin said. "As for the Russian people, it became a genuine tragedy."
Zimin
Jag har tyvärr inte kunnat undgå dravlet (bor i Ryssland). Alla kanaler har sprutat ut propaganda, vittnesmäl och krigsfilmer av skiftande kvalitet senaste veckorna. Jag väcktes i måndags morse av att de körde ut Putins tal i kvarterets högtalaranläggning (det är sant!).

I mina ögon är det bara ett sätt att ingjuta stolthet i dagens desillusionerade ryssar. Ryssland idag håller på med uppenbar historierevisionism, synd bara att den ligitmeras av att massa andra statsöverhuvuden var på plats. Rysslands version av historien kring andra världskriget skiljer sig inte alls från Sovjets verision, med en skillnad, till det sämre. Dagens Ryssland vill nämligen inte kännas vid Molotov-Ribbentrop pakten, eftersom den gör Ryssland till uppenbar aggressor, och inte offer, som i den ofciella versionen (där Finska vinterkriget, anfallet på Baltikum och Polen bekvämt nog inte räknas med).
C DK012
QUOTE (Lt P @ May 10 2005, 11:48 )
QUOTE (C DK012 @ May 10 2005, 10:14 )
Pröva de här:

Del 1
Del 2
Del 3

Suveränt. Du är dagens kamrat!

Speak softly, and carry a big pan - Chicken Invader II

Man kan med fördel skippa de första 25 minutrarna, men sen ska paradnerven fanimej få sitt! (Vad i hela glödheta! Ingen paradsmiley? Malajn.gif )
tgb1116
QUOTE (Zimin @ May 10 2005, 11:58 )
... Ryssland idag håller på med uppenbar historierevisionism...//... Ryssland vill nämligen inte kännas vid Molotov-Ribbentrop pakten, eftersom den gör Ryssland till uppenbar aggressor, och inte offer, som i den ofciella versionen (där Finska vinterkriget, anfallet på Baltikum och Polen bekvämt nog inte räknas med).

Revisionism tillsammans med stukad självkänsla och svajig ekonomi... Lysande blandning! tveka.gif

Var i Gori för en tid sedan och blev minst sagt förvånad över inställningen till Stalin... Födelsestad eller inte, undrar vad folk skulle tycka om det uppfördes ett motsvarande museum i Österrikiska Braunau am Inn och befolkningen talade med saknad om Hitler..?

[För att hålla kvar tråden på ämnet - parader: Muséet i Gori, Georgien, där Stalin föddes som Iosif Vissarionovich Dzhugashvili är värt ett besök. När jag var där fanns det iaf en hel del mtrl att beskåda, bl.a. tågvagnen från vilken kriget leddes emellanåt]

/P
OBRON
DEN VAR SÅ J***A FIN!!!
clap.gif clap.gif
Underbart! Hjärtat började slå snabbare när man såg de röda, blåa och svarta baskrarna! Helt underbart, och på kvällen blev det världens show! Enligt rykten gjorde FSB väldigt bra jobb också!
stene
Enligt bedömare så har priset för privatiseringen och det efterföljande skurkväldet bland oligarkerna kostat ca 2-3 miljoner människor livet. Mest äldre... Sedan dessa reformer har genomförts har den ekonomiska aktiviteten i Ryssland halverats. Så nog har de skäl att notera att detta är en katastrof.

Egentligen borde de rådgivare som kom från Handelshögskolan och som rådgav Jeltsin åka dit för brott mot mänskligheten... De reformer de rekommenderade och på det sätt som de genomfördes på kort tid utan plan medverkade till denna med rätta benämnda katastrof...

Notera vänligen att jag inte är en kommunist - anser bara att saker och ting skall skötas till så låga kostnader för människor och demokrati som möjligt...
breach
Tufft!

Galet många timmar drill bakom allt det där.
Deras kavalleristyrka var dock inte så mycket att hurra över..

/Breach - som VET hur kavalleri i parad ska se ut ;)
Paperboy
En annan var ju där på plats i fredags när dom övade. Tyvärr så var Röda torget stängt då , men man såg rätt bra från grindarna. Därefter lade vi varsin blomma och hedrade de döda från kriget på den okände soldatens grav. Mäktigt!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.