Tjenare Swede!
Jo jag har läst ett flertal ggr om att du är rättså haj på modeller. Jag har byggt en del själv i mina yngre dagar. Då jag lyckades starta mitt eget lillla världskrig runt påsktiden. detta har resulterat att jag har inte så många kvar. nog om detta.
Jo det är så att vissa klarade sig och jag är väldigt nöjd med dom osv men jag har en tiger från ww2 som jag inte är nöjd med. jag skulle vilja måla den i typ camoflage för urban miljö.
Hur kan jag lättast ändra färgerna utan att det bir för tjockt lager med färg på och hur ska jag få den att se mer levande ut.
Jag har ca ett 20-tal soldat figurer plus en halftracked (jag tror den hetter så kan ej benämningen) som jag skulle vilja göra något av.
(Tigern som inte får vara med)
Mvh
Vlad
Till Swede.
Är det lättare om jag tar ett kort med hjälp av digital kamera och skickar det till dig?
Mvh
Vlad
The Swede
May 8 2002, 10:08
Tyska vagnar hade ingen speciell mönstermålning för urban miljö.
Ofta var vagnarna helgrå eller mörkgula.
De mörkgula vagnarna kunde ha mönstermålning med antingen mörkgröna eller rödbruna fält. Eller både och.
Kolla gärna på
Achtung PanzerDu kan även kolla på
Missing LinksDär finns dels ett galleri med modeller samt ett antal diskussionsforum där du kan få hjälp med målningstekniker.
Ett svenskt alternativ är
IPMS StockholmDär finns också ett diskussionsforum fast på svenska.
Holger3D
May 9 2002, 15:56
Jag ville också göra en tiger, men jag tycker inte om att kladda med färger så jag gjorde den i 3d istället. Här har vi resultatet:
http://members.chello.se/nordeus/bilder/3d/Tiger/tiger.html
Holger3D
Jag är imponerad!!
Snyggt jobbat!
Mvh
Vlad
johanp
May 28 2004, 13:06
Är det nån som har lite bra tips på modeller i skala 1/35 som föreställer eller går att modifiera till svenska vagnar?
har själv bara funnit dessa:
- Strv103B och C áv Trumpeter
- Leo2a4(Strv121) av Revell och Tamiya
- Leo2a5(Strv122) av Revell och Tamiya
- Bmp2(Pbv501) Tillverkare?
vet även att det ska finnas mt-lb och centurion, men det borde väl finnas fler? Sisu t.ex. Går det förresten att modifiera en panzerhaubitze2000 till de svenska försöksvagnarna?
Vysotskij
May 28 2004, 13:09
QUOTE (johanp @ May 28 2004, 14:06 )
- Bmp2(Pbv501) Tillverkare?
Jag föreslår att du letar vidare efter BMP-1 istället. Borde finnas om tvåan finns; tror mig rentav ha sett den på den tiden jag var intresserad. Kan märket ha hetat Dragon?
Erik_G
May 28 2004, 14:14
Hej
Att strv 122 finns från Revell/Italeri/Tamiya är väl en sanning med modifikation. För att bygga en Strv 122 måste du även ha det konverteringsset i resin från det hong-kongbaserade företaget HKCW.
Tyvärr har jag hört att det ska vara svårt att få tag på det för närvarande.
BMP 1 finns som byggsats från Dragon/Italeri/Zvesda (samma byggsats). Den är väl ok.. med en hel del TLC kan den säkert bli bra.. har en hemma som väntar på just detta..
Pzh 2000 borde gå att bygga som en artdemovagn utan några större problem. Var artdemovagnen ens moddad? Artdemo-dekaler kan du nog få tag på om du frågar här:
http://www.ipmsstockholm.org/forum/, då det fanns en byggare på senaste IPMS Open som gjort dels artdemovagnarna, dels egna dekaler till dessa.
Vill du bygga en Braveheart går det också. Den finns i plast från Trumpeter samt i resin från Accurate Armour. AA har även gjort ett (eller två) resin-korrigerings/detaljeringskit till Trumpeters modell, för att rätta till fel på den byggsatsen. För att bygga en svensk braveheart får du ju dessutom måla den i ett "svensktliknande" camouflagemönster. Det har de svenska färgerna (svart, ljusgrönt och mörkgrönt) men själva geometrin i fälten är inte riktigt som på de svenska vagnarna. Detta för att fabriken i england skött målningen.
MTLB finns i (minst) två utgåvor, dels en i resin från polska Armo. Den ska vara fin, men är som sagt i resin (dyrare, knepigare att bygga). Den finns även i vanlig injektionsgjuten plast från ryska Skif. Den modellen är inte lika detaljerad, något felaktig samt inte direkt samma kvalitet som från t.ex tamiya. Undertecknad har dock byggt en Pbv 401 av den.
http://www.plasticwarfare.com/articles/pbv401/gallery.aspEn cool vagn.. den har något ödlelikt..

Centurion finns från Tamiya. Alla nya tamiyamodeller är toppklass, mycket väldetaljerade, mycket bra passform. Tamiyas Centurion är från 70-talet.. den är inte något vidare bra.. MEN tyvärr den enda som finns.. Dock finns det resinbyggsatser från Accurate Armour samt korrigerings/detaljeringskit i resin från olika tillverkare för Tamiyas byggsats. Beroende på vilken Cent du vill bygga får du förebereda dig på olika mängd med arbete.
Någon som kämpat länge och väl:
http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/strv102/main.aspSamme "galning" har även byggt sin vagn från sin vpl:
http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/bgbv81me/Det finns lite olika vägar att gå om man vill bygga äldre vagnar. Strv m/41 går att bygga av en Pzkfw 38t, Strv m/40 (tror jag) kan man bygga med en ungersk Botond som grund (finns i resin från en ungersk tillverkare).
När det gäller riktigt tuffa vagnar som Ikv 91, Pbv 302, Patgb 203, Strf 9040 med fam, så finns det tyvärr ingenting i 1/35... (knappt i någon annan skala heller).
mvh
Erik G
Fk Bengtsson
May 28 2004, 15:48
Lite tillägg till herr Gustavsson inlägg.
Zvezda/Dragon/Italeris modell av BMP1 är rätt ok. Skall finnas detaljeringskit av Airwaves som har lite fotoets. En rekommendation är att införskaffa nya band och drivhjul av armor track models då drivkransen på modellen har fel antal ekrar. Modellen har 6, det skall vara 5.
Resinkonverteringen från HKCW till min 122'a kom idag

så det verkar som om Jonny Puma har fått in den igen.
Centurion... Vilken typ??
Håller på med en Strv104 och har beställt en resinsats från Legend Produktions där det skall finnas lämpliga motorrumslådor. Tornet skall ändras och reaktivt pansar skall slängas på. En del pill alltså. Får se när/om den blir klar.
MT-LB från ARMO har jag hemma. Kvaliteten är helt ok. En del detaljer var skadade såsom öglor och den perforerade plåten ovanför lastutrymmet. Det jag bytt ut var banden då dessa var av link-and-length typ. Bytte mot Friulmodel band av vitmetall. RYSKT STÅL!! Det som är kvar att göra på den där hemma är belysningen.
Hade storslagna planer på at bygga mig en PBV302 i 1/35 men gav upp. Får väl se om/när den kommer som byggsats.
Mvh
Håkan
QUOTE (Fk Bengtsson @ May 28 2004, 16:48 )
Resinkonverteringen från HKCW till min 122'a kom idag

så det verkar som om Jonny Puma har fått in den igen.
Centurion... Vilken typ??
Håller på med en Strv104 och har beställt en resinsats från Legend Produktions där det skall finnas lämpliga motorrumslådor. Tornet skall ändras och reaktivt pansar skall slängas på. En del pill alltså. Får se när/om den blir klar.
Jag fick också min! Wohoo!
Bygger själv en Strv 81 utifrån Legend Productions Mk.5 konvertering. Får se om den blir klar någon gång... för närvarande verkar det inte så.
Du skaffar Sho't konverteringen för att återskapa motordäcket menar du?
Erik_G
May 28 2004, 17:37
Kul med fler likasinnade.. ni får rapportera och visa upp era alster när ni är klara!
Lite tillägg ang Mtlb.
Själv bytte jag ut lakritsremmarna från Skifs byggsats mot just fruilmodelband, men vill man bygga en mer korrekt Skif-vagn kan man även köpa Armos resinhjul, då hjulens mönster inte är riktigt övertygande.. å andra sidan finns det mer saker som inte är 100%, som tex kylluftsintaget/avgasutblåset.. och inte korrigerar fotoetsen från eduard det heller.. :(
Trevligt att höra att Strv 122-konverteringen går att få tag på igen..
/E
QUOTE (Erik_G @ May 28 2004, 18:37 )
Trevligt att höra att Strv 122-konverteringen går att få tag på igen..
/E
Puma hade bara tagit hem 10 varav 8 var förhandsbokade, får se när nästa leverans kommer. Denna dröjde ju ett tag. Han skulle beställa fler.
Strvkomp, fått din också?
Några av mina:
Senaste, Tamiyas M2A2ODS Bradley.Trumpeters Strv 103B och C.Nu känner jag för att bygga nåt stort... en F4 Phantom i 1/32 eller nåt...
Fk Bengtsson
May 28 2004, 18:33
QUOTE (Mats @ May 28 2004, 17:33 )
Bygger själv en Strv 81 utifrån Legend Productions Mk.5 konvertering. Får se om den blir klar någon gång... för närvarande verkar det inte så.
Du skaffar Sho't konverteringen för att återskapa motordäcket menar du?
Japp, eller Centurion Mark 5 1973 version som det står på Legends sida. Får se hur det blir i framtiden. Hade så många projekt igång så jag skaffade mig en Italeri Pzkfw 38(t) och byggde OOTB som avslappning.
Antagligen blir det lite mer Centurion framöver. En 102 i alla fall. Eventuellt en 81'a också. Bygga svenskt är kul...
Yxgubbe
May 29 2004, 20:40
Visserligen handlar tråden om 1/35, men jag passar på att undra hur det är med tillgängligheten av fordon (främst strids-) med svenskanknytning i skala 1/72 (eller liknande, som inte verkar alltför avvikande gentemot flygplan i skala 1/72)?
Jag vet att Revell har Leo 2A5 och 2A4 och ESCI har några Leo A3/4, men vad finns i övrigt?
Yxgubbe
May 29 2004, 21:08
QUOTE (Mats @ May 28 2004, 18:49 )
Nu känner jag för att bygga nåt stort...
Något liknande det här ... ?
http://disc.server.com/discussion.cgi?id=1...;article=605695
Hade tänkt mig någon av dessa eventuellt, i väntan på nästa inryck.En 40/36 kanske man kan få ihop av det här? Ingen aning, lavettaget kanske är fel? Fordonet är det ju definitivt.
Airfix Centurion i 1:72EDIT: Trodde Lynx 39 skulle tipsa om sin sida här, men det har han inte, så nu gör jag det. Kolla under modellbygge:
http://medlem.spray.se/landsverk/
Skuggan
May 29 2004, 22:02
hm, kanske skulle man börja bygga modeller igen...
på riktigt denhär gången (altså försöka få dem snygga)
En rysk kompis till mig bygger tyskt pansar i 1/35. Strv 103 tilltalade hans smak för militär estetik och han skulle gärna bygga en sån. Men han är nästan mer intresserad av att bygga miljöer för modeller - dioramor heter det, tror jag. Och därmed uppstår problemet - finns det svenska 1/35-soldater att köpa nånstans? Jag kan i sammanhanget framföra mina varmaste hälsningar från honom till gänget bakom plastic warfare-sidan - i synnerhet blev han förtjust i en påhängd cykel på ett tyskt pansarfordon av något slag. Men frågan var som sagt: svenska modellsoldater - finns sådana?
The Swede
Jun 1 2004, 11:28
Inte i skala 1/35.
Då blir det till att modifiera/skulptera egna.
Det kan eventuellt vara något på gång men det är mycket osäkert ännu.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Jun 1 2004, 12:28 )
Inte i skala 1/35.
Då blir det till att modifiera/skulptera egna.
Det kan eventuellt vara något på gång men det är mycket osäkert ännu.
The Swede

Jo, det kommer nog så småningom. Jag har bara inte varit modell ännu...
The Swede
Jun 2 2004, 11:45
Superholger
Jun 2 2004, 15:48
Någon som vet om det finns en scimitar i skala 1:35 att köpa någonstans???
AFV Club har gett ut en vad jag förstått en ganska fin Scimitar i 1/35.
Själv har jag haft en Scorpion, men ej byggt den.
/E
Superholger
Jun 2 2004, 16:00
Finns det någon svensk sida på internet där man kan köpa från AFV, de jag har sett har bara Tamiya
QUOTE (Detsl @ Jun 1 2004, 11:12 )
Jag kan i sammanhanget framföra mina varmaste hälsningar från honom till gänget bakom plastic warfare-sidan - i synnerhet blev han förtjust i en påhängd cykel på ett tyskt pansarfordon av något slag.
Vagnen han syftar på är en Sdkfz 250/9 byggd av Mirko Bayerl. Den är mycket fin. Tror att den kan beskådas på Wentzels i Stockholm.

När det gäller svenska figurer finns det som sagt inget i dagsläget, så det blir till att skulptera. Men det går säkert att ragga fram lite lookalikes från diverse figurtillverkare och konvertera.
Dessa figurer är konverterade Israeler med amerikanska hjälmar om jag inte missminner mig:

Här är ytteligare en konverterad figur:

mvh
Erik Gustavsson
plasticwarfare.com
In progress:
Strv 122 Några skavanker här och var som jag med min begränsade förmåga inte kan åtgärda. :(
Vill se mera bilder av vad ni bygger!
Så när vi kan vänta oss att bygga Ace och Swede i skala?
The Swede
Jun 12 2004, 17:53
@Mats.
Glöm inte den lilla hyllan under reservbandsatsen.
Den gör du enkelt av plastic card.
http://medlem.spray.se/The_Swede/STRV122_Turretside_03.htm
Rickard N
Jun 12 2004, 18:24
Hmm , länken funkar inte swede, ser inga bilder, eller är det bara jag?
F.ö. har Italeri en Leopard2 A4 som är sådär iofs, men den finns.
The Swede
Jun 12 2004, 18:28
QUOTE (Rickard N @ Jun 12 2004, 19:24 )
Hmm , länken funkar inte swede, ser inga bilder, eller är det bara jag?
F.ö. har Italeri en Leopard2 A4 som är sådär iofs, men den finns.
Ok.
Gå in på min hemsida, klicka dig fram via Strv122, turret, turret side
Länk till sidan finns längst ner i mina inlägg.
The Swede
Rickard N
Jun 12 2004, 19:25
Hittade problemet, mupparna som kodade Mozilla Firefox klarade inte av att få vissa bilder att funka tydligen, ie funkade!
Erik_G, en liten fågel ( ;) )viskade i mitt öra att du lurar på hur man kan tänkas göra Barracudanät i 1/35. Sitter just nu och lurar på det jag också. Tänkte att ev. svenskbyggare här också skulle kunna tänkas vilja veta.
Har du någon idé? Här har jag fått lite förslag:
Armorama och
Missing-lynx
Erik_G
Jun 14 2004, 15:12
Jo, jag har funderat på barracudan..
Jag har dessutom testat/funderat på ett par olika metoder..
Teblad påsprinklade på nät
Det vanligaste tricket för att skapa vanliga camouflagenät i 1/35. Funkar inte som övertygande barracuda tycker jag
Perforerad aluminiumfolie
Aluminiumfolie perforerat med "sporre" (bakverktyget som en kille beskriver på armorama), egentillverkat verktyg av någon form av korrugerad metallbit, och halvgenomtryckt av en cylinder från ett punch & die-set. Den sista metoden gav det bästa reseultatet, de andra två gav inte den rätta rundheten på "lövverket" plus att de blev för symetriskt. Dock är det ett s.k.i.t-jobb att sitta och pula. Aluminiumfolien är dessutom väldigt skör och svårarbetad. Svårt att få bra täckning vid målning. Går ej heller att maskera, för då släpper nog färgen (som bäst) eller så går folien sönder (troligast).
Jag testade även på papper. Lite mer tungarbetat, men enklare att klippa ut paneler och pappret tar färgen bättre. Dränker man in pappret i en vattan/vitlimslösning blir mer formbart när det ska appliceras på vagnen samt att det nog håller bättre sedan.
Min tanke var att pappret/alufolien skulle fästas på en botten av tunn tunn putty som jag använder för att bygga upp själva barracudapyjamasen. Puttyn jag tänkte använda är från Citadell och finns på tradition (iallafall i got) och är en blå/gul tvåkomponentsputty, som jag tror heter "greenstuff" (eftersom den blir grön). Denna putty kan formas mycket tunnt, och blir när den torkar lite flexibel, och inte alls spröd. Den passar med andra ord bra till flaggor och dyl.
Jag har inte kommit så långt med den 122a jag påbörjade en gång att jag kunnat köra "skarpt" ännu. Men en vacker dag....
/E
gick och köpte mig en 103c under gårdagen, så efter lite nattliga aktiviteter skulle jag nu behöva lite färger, vad har ni använt?
Av Erik_G/Anders Isaksson har jag fått följande tips vad gäller svenska färger i Tamiya:
Mörkgrön: 67% XF-26 + 33% XF-69 NATO Black
Ljusgrön: 85% XF-5 Green + 10% XF-55 Deck Tan + 5% XF-4 Yellow Green
Svart: XF-69 NATO Black
Och Kjell Svensson gav följande i Humbrol på
Missing-Lynx-forumet för några dagar sedan:
Black........black 33, with a drop of yellow
Light green..Grass green 80
Dark green...Grass green 80 60% and black 33 40%
Brown........110 with a few drops of 98
EDIT: Stavning.
brunt då? det var väl fortfarande reglementerat på ceasar modellens tid? ni har förövrigt inte tips på vart i sthlm humbrols färger säljs? På leksaks affärer har de massa andra färger men inte just humbol.. (

)
The Swede
Jul 2 2004, 12:38
@johanp
Kolla längst ner i Mats inlägg, där står Brown vilket är utrikiska för brunt.
Humbrol torde väl saluföras av t.ex Wentzels som ligger i Gallerian.
/The Swede
hrrmm host host... tackar!
Rickard N
Jul 4 2004, 23:40
Vad använder ni som grundnät när ni göra camonät, och vad använder ni för lim? Både lim till teblad och lim för att fästa eländet på modellen.
Pansardvärg
Jul 5 2004, 00:01
När jag gjorde barracuda-nät så tog jag kompress som grund, klippte tunt, tunt paper i små(väldigt små) bitar, tog vitlim på nätet som jag applicerat på 122an och airbrushade sedan på detta....
blev hyffsat faktiskt, men det hade ju inte vart dumt om det hade gått o köpa.
Verlinden har ju annars fina nät om man har råd=)
Var precis i florida och hittade en bra Hobbyaffär där allting var otroligt billigt.
Köpte 5 vagnar (fick inte plats med mer) och just nu bygger jag en T-55:a från trumpeter....riktigt dålig faktiskt....dålig passform o liknande.
fy fan
Trumpeters T-5 duger nog mest till att skjuta på med > luftgevär.. Slösa inte tid på den, utan köp då hellre Tamiyas T-55 som blir riktigt fin rätt ur lådan, utan en massa extrajobb. Senare byggsatser från Trumpeter lär dock vara riktigt bra. Deras M1or har t.ex fått bra kritik. 103oena är ju inte så dumma de heller om man bortser från deras mått-miss...
/Erik, snart klar med en Magach 7C
Fk Bengtsson
Jul 5 2004, 15:56
QUOTE (Erik_G @ Jul 5 2004, 15:29 )
/Erik, snart klar med en Magach 7C
hmm. Legends, AEF eller scratch??
Kommer möjligtvis en byggartikel?
/Håkan, som funderar på en SABRA istället
Pansardvärg
Jul 5 2004, 20:29
Måttmissarna på 103an kan man leva med faktiskt...103an e ganska bra tycker ja oxå!!=)
Men med T-55an så är det helt otroligt...i ritningarna är det så många fel att om jag hade köpt den i sverige så hade jag lämnat tillbaka den.
Men jag tänkte tävla med den i Modell göteborg B)
Pansardvärg
Jul 5 2004, 20:39
Tänkte färga till den här tråden en smula och visa mitt senaste alster!
Legends Magach 7C-konvertering på Academys M60A1 Blazer.
Är dock inte helnöjd med vädringen. försökte mig på att labba lite med olika pastelltekniker, nicht gut.. Skulle gjort som vanligt, använt färg till grovskitning och pastell till det sista tunna dammet..
Kanske kommer det en recension av byggsatsen, det kommer hursomhelst bli en gallerisida så småningom.
@Pansardvärg
Inte allt för pjåkig Hetzer..
Påminner om en som Mirko Bayerl höll på med en gång i tiden , innan han färgstrippade den för n:te gången. Nåja, den blir kanske klar den med..
Kommer den tävla mot min Magach på Modell Göteborg kanske?
/E
Pansardvärg
Jul 6 2004, 18:19
Jag kommer eventuellt att ha med Hetzern i Modell Göteborg, får se efter sista vädringen! (Airbrushen har varitr trasig sedan i vintras, så jag hoppas att få råd till ett nyköp)
Kommer i vilket fall som helst bidra med ett diorama innehållande en Panzerwerfer 42 och en husruin från verlinden. Ett diorama som har exakt samma tillbehör som Andy Zuo i sitt diorama "Spring Thunder".
Fick en smärre chock när jag efter 4 veckors jobb på dioramat jag gjort var nästan exakt likadant som Andy´s, men jag fortsatte och nu är det klart!
Du har inga förhandsbilder på Magachen, Erik?
johanp
Jul 12 2004, 21:59
Hur mycket är det som är fel på 103an då? Är det förresten nån som har koll på varför vissa stanks hade staket framtill och vilka det var?
Rickard N
Jul 12 2004, 22:18
Staketet är till för att RSV-granater skall detonera innan de kommer fram till vagnen, och sitter på 103C om jag inte är helt ute och cyklar.
QUOTE (johanp @ Jul 12 2004, 22:59 )
Är det förresten nån som har koll på varför vissa stanks hade staket framtill och vilka det var?
Om det är Stridsvagn S du menar så är det ett rpg/rsv-galler. Det skall slå sönder/lösa ut en RSV-baserad projektil så att den förbrukats då den ( "svetsstrålen" ) når fram till det egentliga pansaret.
Modernt exempel:
Stryker på patrull i Irak
martinator
Jul 13 2004, 14:45
OT: vad är flörtkulorna som hänger och dinglar under vagnen?
/martinator
Rickard N
Jul 13 2004, 17:46
vilka flörtkulor och vilken vagn?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.