Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Vargas
QUOTE(Aigore @ Sep 2 2008, 23:49 ) *
... det blir inga konstigheter med den utan den ska byggas rakt ur lådan....får räcka med detaljerande för ett tag framöver nu.

Nåt säger mig att du kommer ha svårt att inte pilla dit nånting extra litet ... happy.gif
Danne
QUOTE(Vargas @ Sep 7 2008, 15:04 ) *
QUOTE(Aigore @ Sep 2 2008, 23:49 ) *
... det blir inga konstigheter med den utan den ska byggas rakt ur lådan....får räcka med detaljerande för ett tag framöver nu.

Nåt säger mig att du kommer ha svårt att inte pilla dit nånting extra litet ... happy.gif

Vargas hann före mig och med den kompetensen du har, varför inte? Ruggigt vackra maskiner du byggt. worthy.gif
Aigore
Tack Danne, Vargas och Yxgubbe! biggrin.gif

Konstigt egentligen eftersom det är mot en modellbyggares natur.....men det var skönt att bygga något så opretantiöst som F1:an. OK, det blev lite stressigt.....8 dagar tog bygget.
Det var kul helt enkelt...och Iwata HP-CH var en mycket angenäm upplevelse!

Jag ska lägga upp en byggtråd på IPMS Göteborgs forum så småningom...men nu behöver jag hämta andan efter Modell GBG!

@Erik G.

Alltså, av med hatten för din lilla vagn!! Jag antar i alla fall att det var din M/41 :P
Den var riktigt kul å se i verkliga livet......även om jag fick justera brillorna lite, 1/72 e inte stort..........

The Swede
Ja, det var Eriks m/41

En fin liten vagn, den fick ett hedersomnämnande.

Erik blev även klassegrare med sin Merkava 4 i 1/72

Även den riktigt fin.

Erik har gjort ett litet fotoreportage från Modell Göteborg på Plastic Warfare:
http://www.plasticwarfare.se/?p=267

The Swede pansar2.png
Aigore
Här e byggtråden till Mitsun....Det blev en post med in i he.....jag menar massor med bilder, ni med telefonmodem blir nog inte glada:P

Mitsubishi F-1

Limma lugnt!
5526 Viktor Ludvig
mkt snyggt bygge för att vara rakt ur kartongen. har en massa skum styrenplast från diverse polska tillverkare i garderoben.. bl.a en svensk J9! man skulle kanske försöka glöra ngt av det..

//5526
Aigore
QUOTE (5526 Viktor Ludvig @ Sep 15 2008, 20:09 ) *
mkt snyggt bygge för att vara rakt ur kartongen. har en massa skum styrenplast från diverse polska tillverkare i garderoben.. bl.a en svensk J9! man skulle kanske försöka glöra ngt av det..

//5526

Tycker det låter som en utmärkt idé.....plast i garderoben gör bara frugan glad :P
5526 Viktor Ludvig
nej, hon blev glad när jag blev glad av att hon gav det till mig. tydligen är det lämningar av en av kyrkans ungdomsgårdar i nyköpingstrakten. det ligger tom en hasegawa fw-190 i lådan. komplett med miniatyrlimtub!

//5526
Aigore
QUOTE (5526 Viktor Ludvig @ Sep 15 2008, 23:08 ) *
nej, hon blev glad när jag blev glad av att hon gav det till mig. tydligen är det lämningar av en av kyrkans ungdomsgårdar i nyköpingstrakten. det ligger tom en hasegawa fw-190 i lådan. komplett med miniatyrlimtub!

//5526

Koolt...bara å sätta igång då biggrin.gif
Bra att ha något att göra under mörka och kulna höstkvällar
eskil
QUOTE (Aigore @ Sep 15 2008, 14:35 ) *
Här e byggtråden till Mitsun....Det blev en post med in i he.....jag menar massor med bilder, ni med telefonmodem blir nog inte glada:P

Mitsubishi F-1

Limma lugnt!

Himla snyggt bygge det också, Aigore!

Skulle du vilja förklara för mig hur det här med "preshade" funkar? Jag har inte riktigt greppat det.
Aigore
QUOTE (eskil @ Sep 16 2008, 10:34 ) *
QUOTE (Aigore @ Sep 15 2008, 14:35 ) *

Mitsubishi F-1

Limma lugnt!

Himla snyggt bygge det också, Aigore!

Skulle du vilja förklara för mig hur det här med "preshade" funkar? Jag har inte riktigt greppat det.

Så gärna biggrin.gif
Preshejden är till för att skapa ett djup i modellen i grund och botten, det ger modellen mer liv. Det finns två dominerande sätt att använda preshejd, som pansarbyggarna gör och så som flygbyggarna gör.

Pansarbyggare brukar oftast grundmåla hela modellen i antingen svart eller mörkgrått medan flygbyggare brukare grundmåla i en ljus kulör och sedan fylla i med svarta eller mörkgrå linjer som följer panellinjerna och/eller skuggar enskilda paneler.
Allt detta görs för att få fram en skuggeffekt som ger ett djup i målningen och får ytan att se mindre "plastig" ut, och pansarbyggarna använder preshaden imångt och mycket för att framhäva detaljer.
Det har inte helt och hållet allt att göra med vädring då skuggningen egentligen inte ska synas alltför tydligt gemnom målningen, givetvis är det upp till var och en hur mycket man vill att skuggan ska lysa igenom.

Ett sätt att få skuggningen tydlig är att blåsa en ljusare variant av den färg som ska läggas över, mitt i panelerna och sedan blåsa tunna lager täckfärg över.
Sedan behöver inte en preshade alltid vara mörka kulörer utan jag har sett folk preshada med blått och rött och andra glada färger för att uppnå olika effekter i målningen.

En alltför ivrig preshejd gör flygplan rutiga och det är inte alltid en önskvärd effekt, visst kan det se snyggt ut men det ser inte allt för verkligt ut men det beror helt och hållet på vad man vill uppnå med modellen.

Jag använder mig av båda teknikerna när jag bygger...jag upptäckte att pansar shejden fungerar mycket väl i sittbrunnar och hjulhus då den framhäver detaljer på ett utmärkt sätt....och dessa platser kryllar oftast av detaljer :P
När jag shejdar utsidan brukar jag först grundmåla i något ljusgrått, oftast Humbrol 127, sedan blåsa längsmed panellinjerna, inte särskilt rakt eller precist, det minskar "rut"-effekten efter att täckfärgen är målad, sedan målar jag gärnaområden somligger i skugga eller som jag vill markera så som roten till stjärtfenan eller runt bulor och bucklor som olika sensorer utgör på en flygkropp. Sedan lägger jag så kallade "streaks" på vingar och roder som representerar smuts som dragits ut över en vingyta eller liknande, de syns inte särskilt tydligt efter målningen de anas mer och gör ytan lite intressantare. Streaking kan också göras med washer men det är ett annat kapitel

Hoppas jag bringat lite klarhet biggrin.gif fråga gärna och det finns säkert andra med fler tips

Limma lugnt!

linush
Är det någon som kan svara om det finns byggsatser utav Visby-korvetten tillgänglig för konsumtion?
imint
QUOTE (linush @ Sep 20 2008, 01:19 ) *
Är det någon som kan svara om det finns byggsatser utav Visby-korvetten tillgänglig för konsumtion?

Det enda jag har sett är denna: http://www.bildrum.se/cutout.htm Blir en mycket trevlig Visby med lite pyssel.
linush
Det blev ingen korvett utan jag tog på mig ett lite större projekt! Jag skall bygga ett diorama utav tysk pjäsplats á VK2. Har fått hem några utav modellerna, bilder kommer upp inom en snar framtid!
Sgt Papa Bear
Visby ska om inte nu så snart finnas som resin modell dribble.gif
Visby 1/700
//Sgt Papa Bear
Yossarian
Det här pysslar jag med när jag har tid då.

En motortorpedbåt och...

...min och farsans segelbåt, en Andunge.
Båda modellerna är byggda utifrån ritning med "lösvirke". Motortorpedbåten är radiostyrd och har glödstiftsmotor. Ganska mycket jobb kvar med detaljer dock. Segelbåten är i princip klar och allt utom vantskruvarna hemmagjort. Varför göra det lätt för sig? rolleyes.gif
The Swede
Kanske ska visa vad jag själv håller på med för tillfället:

En SO-90 M-36B2 Mod-1 dvs en Jugoslavisk modifiering på den amerikanska pv-vagnen M36 Jackson från andra världskriget.
Dessa vagnar användes under kriget i Kroatien/ Bosnien och jag har spanat på ett antal under mina dygn på OP.

Några bilder på bygget:

Byggrapport och fler bilder hittar ni på Plastic Warfare

The Swede pansar2.png
Aigore
Om man sitter på för många resinskrov av Visby korvetter i skala 1/100, ja då kan man göra så här.......

Aigore
Det var lite skoj som vi hittade på.....

Det är ett kasserat skrov, resinet härdade aldrig så det var helt obrukbart :P

...Erkänn att det stack till lite i hjärtat ti-hi
martinator
Hade det inte varit något inför julen att gjuta ett i vit choklad och ha små marispangrisar som besättning?
Eller varför inte en leverpastje i den formen banan_rock.gif

/martinator
Aigore
Hehehe, skulle inte vara dumt..så skulle man kunna göra kammot med lite mörkare choklad dribble.gif

Förra julen så gjorde han en adventsljustake av en Visby...
Han är min boss på en modellverkstad där jag brukar häcka ibland smile.gif Jag föreslog att han skulle göra en elljusstake av en någong gång.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.