QUOTE (eskil @ Sep 16 2008, 10:34 )

QUOTE (Aigore @ Sep 15 2008, 14:35 )

Här e byggtråden till Mitsun....Det blev en post med in i he.....jag menar massor med bilder, ni med telefonmodem blir nog inte glada:P
Mitsubishi F-1Limma lugnt!
Himla snyggt bygge det också, Aigore!
Skulle du vilja förklara för mig hur det här med "preshade" funkar? Jag har inte riktigt greppat det.
Så gärna

Preshejden är till för att skapa ett djup i modellen i grund och botten, det ger modellen mer liv. Det finns två dominerande sätt att använda preshejd, som pansarbyggarna gör och så som flygbyggarna gör.
Pansarbyggare brukar oftast grundmåla hela modellen i antingen svart eller mörkgrått medan flygbyggare brukare grundmåla i en ljus kulör och sedan fylla i med svarta eller mörkgrå linjer som följer panellinjerna och/eller skuggar enskilda paneler.
Allt detta görs för att få fram en skuggeffekt som ger ett djup i målningen och får ytan att se mindre "plastig" ut, och pansarbyggarna använder preshaden imångt och mycket för att framhäva detaljer.
Det har inte helt och hållet allt att göra med vädring då skuggningen egentligen inte ska synas alltför tydligt gemnom målningen, givetvis är det upp till var och en hur mycket man vill att skuggan ska lysa igenom.
Ett sätt att få skuggningen tydlig är att blåsa en ljusare variant av den färg som ska läggas över, mitt i panelerna och sedan blåsa tunna lager täckfärg över.
Sedan behöver inte en preshade alltid vara mörka kulörer utan jag har sett folk preshada med blått och rött och andra glada färger för att uppnå olika effekter i målningen.
En alltför ivrig preshejd gör flygplan rutiga och det är inte alltid en önskvärd effekt, visst kan det se snyggt ut men det ser inte allt för verkligt ut men det beror helt och hållet på vad man vill uppnå med modellen.
Jag använder mig av båda teknikerna när jag bygger...jag upptäckte att pansar shejden fungerar mycket väl i sittbrunnar och hjulhus då den framhäver detaljer på ett utmärkt sätt....och dessa platser kryllar oftast av detaljer :P
När jag shejdar utsidan brukar jag först grundmåla i något ljusgrått, oftast Humbrol 127, sedan blåsa längsmed panellinjerna, inte särskilt rakt eller precist, det minskar "rut"-effekten efter att täckfärgen är målad, sedan målar jag gärnaområden somligger i skugga eller som jag vill markera så som roten till stjärtfenan eller runt bulor och bucklor som olika sensorer utgör på en flygkropp. Sedan lägger jag så kallade "streaks" på vingar och roder som representerar smuts som dragits ut över en vingyta eller liknande, de syns inte särskilt tydligt efter målningen de anas mer och gör ytan lite intressantare. Streaking kan också göras med washer men det är ett annat kapitel
Hoppas jag bringat lite klarhet

fråga gärna och det finns säkert andra med fler tips
Limma lugnt!