Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Ignis nitidus
OT
QUOTE (Rickard N @ Jul 13 2004, 18:46 )
vilka flörtkulor och vilken vagn?

Jag tror han menar dessa:

/OT

Är det bara jag som blir irriterad på att det bara finns modellsoldater i
stridsställningar eller dyl, aldrig som sitter ned och rengör vapnet eller
lagar mat eller liknande?

När jag bygger modeller så vill jag bygga upp miljöer, men inte miljöer
med strider utan kanske en fältförläggning eller dylikt.

edit: Länk
Vc_90
"Flirtkulorna" är inga mobila störsändare eller dylikt utan en ny toppmodern uppfinning som i annan version kallas kork.
Det vi ser är helt enkelt pluggen för dräneringshålen. Dom sitter i linor pga att det är dumt att tappa bort dom smile.gif
Dräneringshålen skall vara öppna vid alla tillfällen förutom vid vadning med vagnen. Detta beroende på att man vill ha ut de ev vatten som kommer in i vagnen, motorutrymmen mm...
Mats
QUOTE (Ignis nitidus @ Jul 13 2004, 19:08 )
Är det bara jag som blir irriterad på att det bara finns modellsoldater i
stridsställningar eller dyl, aldrig som sitter ned och rengör vapnet eller
lagar mat eller liknande?

Du letar nog bara på fel ställen.

Tamiya German Field Kitchen Scenery

Bild från Puma Hobby

Finns hur mycket som helst (av tyska grejer i alla fall). Letar och frågar man lite hittar man det mesta. Men man får punga ut med en del...
Pansardvärg
Finns även från verlinden! Ex soldater som gör både nr 1 och nr2..otroligt coolt
johanp
läckrast av alla:
Yxa
QUOTE (johanp @ Jul 13 2004, 22:48 )
läckrast av alla:

Fick man nackspäär på köpet. Var har du hittat den där lilla gossen?
johanp
ipms2001... tagen av nån på plasticwarfare...
Yxa
Nån mer än mig som börjat med en slags modeller och sedan hoppat runt litet?

Min tidslinje ser ut så här:
Tidiga tonåren - bilbyggsatser i 1/24 som sällan om aldrig målades, ett och annat flygplan i 1/72 som man påtvingats i present
Mitten av tonåren - moderna stridsflygplan i 1/48, bristfälligt utförd målning
Sena tonåren - militära stridsfordon (huvudsakligen Tamiya) i 1/35 välmålade och mycket modifierade

Sen blev det en paus då det pillades på vapen istället

Förra året (börjar närma sig de 30) - tillbaka till flygplan i 1/48, dock endast propellerplan från WWII. Välmålade och detaljerade.
Erik_G
QUOTE (johanp @ Jul 13 2004, 23:20 )
ipms2001... tagen av nån på plasticwarfare...

Nån.. hrrm.. NÅN....

bilden är tagen av undertecknad, om nån ville veta biggrin.gif

Magach 7C

/E
johanp
erik g: vet att det är ot, men du har inte lust att lägga upp dina grymma fordonsanimationer i nån tråd här?
jake the snake
QUOTE (Vc_90 @ Jul 13 2004, 20:17 )
Dräneringshålen skall vara öppna vid alla tillfällen förutom vid vadning med vagnen. Detta beroende på att man vill ha ut de ev vatten som kommer in i vagnen, motorutrymmen mm...

Endast på amerikanska försvarets vagnar eller?

Vi har det ju inte riktigt så här i Sverige.
Vc_90
Gör vi inte? Du kör ofta med vatten i ditt motorutrymme etc eller?

/Vece som känner doften av nån paragrafryttare som hittat ett reglemente som säger tvärt om.
Rickard N
Vi hade dräneringspluggarna stängda på 121an när det begav sig. Dränera fick vi bara göra på särskilda platser av miljöhänsyn.
jake the snake
QUOTE (Vc_90 @ Jul 15 2004, 15:25 )
Gör vi inte?

Du kör ofta med vatten i ditt motorutrymme etc eller?

/Vece som känner doften av nån paragrafryttare som hittat ett reglemente som säger tvärt om.

Nej det gör vi inte.

Nej det gör jag inte. Kommer det vatten i mitt motorutrymme så använder jag länspumpen och tar bort vattnet.
Om jag åker runt utan propparna i så blir det ju vanskligt om jag skall ta mig igenom ens den minsta vattenpöl, då blir det ju blött i vagnen istället.
Det är ju knappast görligt att hoppa ur vagnen med hylsnyckel för att stänga alla proppar stup i kvarten.

Dränera vagnen gör man på speciell plats efter exempelvis spolning. Det krävs dessutom att man kör upp bakänden på en ramp så att vagnen lutar framåt för att man skall få ut allt.

Dessutom bli ju vagnen något mindre gastät om man har propparna ur hela tiden.
Då kan vi ju lika gärna förvara läsk i fack två och slänga bort NBC aggregatet.

Det handlar inte om något paragrafrytteri, utan om erfarenhet av stridsfordon både som instruktör och besättningsmedlem. Dessutom står det i Iboken.

/Jake som definitivt känner stanken av felutbildning eller egna beväringsinitiativ
Erik_G
QUOTE (Vc_90 @ Jul 15 2004, 15:25 )
Gör vi inte? Du kör ofta med vatten i ditt motorutrymme etc eller?

Jag gör det jämt..
Spolarvätska och kylvätska..

;)

Skämt å sido, det kanske är skillnad mellan svenskt fuktigt och kallt klimat och irakiskt ökenklimat.. Fast jag tycker det verkar lite korkat att ha dräneringspluggarna öppna jämt, bland annat för att det ju skyddar dåligt mot de däringa WMD som irakierna sades förfoga över.. Dessutom borde väl öppna pluggar minska minskyddet...

@Johanp
Det finns ett inlägg där en del av mina animationer ligger, men jag kanske samlar allt på ett ställe nån gång i framtiden..

/E
Vc_90
Dagens andra försök att skriva inlägg, det första försvann i ett slagsmål med min DNS, men ni får tänka er att det här inlägget är jättelångt! biggrin.gif

Om man har pluggarna öppna rinner väl vattnet ut lika fort som det rinner in?
Så det är inget problem. Liknande princip används av de flesta idrottare etc nämnligen kläder som andas och därmed transporterar bort vattnet.

Vad beträffar miljöaspekten så är detta ett hållbart argument tills man tittar på den totala miljöpåverkan som en helt vanlig övning har på naturen. Och vips, har spillet från vagnen förvandlats till ett sandkorn i Sahara. Sen kan man tycka blandade åsikter om övrig miljöpåverkan men det är en annan fråga.

Beträffande det här med "hur vi gör" så kan jag bara hänvisa till den allmänna uppfattningen som rådde vid min tjänstgöring. En överväldigande majoritet körde opluggat. Befälen visste om detta men övade nya låtar att vissla på när dom upptäckte såg det.....
Självklart skall man följa reglementen osv men det sunda förnuftet får aldrig försvinna, då kan man lika gärna sätta dit en robot!

Ang läsk så kan jag rekomenndera 1.5 liters flaskor i fack 11 o 13, dom passar rätt bra där. Grillkorven förvaras i fack 12 och engångsgrillarna plus övrigt tilltugg i fack 3. Nån som sa något om rökkastare och minutrustning? vissel.gif

Jag fortsätter gärna den här diskussionen men är detta verkligen rätt tråd? Kanske skapa en ny om vi blir långvariga!
johanp
vad finns det annars i modellbyggväg? tunnan,draken,viggen och gripen i 1/48 antar jag finns, några boforskanoner kanske till och med nån korvett?
(håller nu på med en 121b med hjälp bl.a av kjell svenssons hemsida)

edit: regalskeppet wasa finns ju också..
jake the snake
QUOTE (Vc_90 @ Jul 15 2004, 21:48 )
din 1. Om man har pluggarna öppna rinner väl vattnet ut lika fort som det rinner in?
Så det är inget problem.

2. Vad beträffar miljöaspekten så är detta ett hållbart argument tills man tittar på den totala miljöpåverkan som en helt vanlig övning har på naturen. Och vips, har spillet från vagnen förvandlats till ett sandkorn i Sahara. Sen kan man tycka blandade åsikter om övrig miljöpåverkan men det är en annan fråga.

3. Beträffande det här med "hur vi gör" så kan jag bara hänvisa till den allmänna uppfattningen som rådde vid min tjänstgöring. En överväldigande majoritet körde opluggat. Befälen visste om detta men övade nya låtar att vissla på när dom upptäckte såg det.....

4. Självklart skall man följa reglementen osv men det sunda förnuftet får aldrig försvinna, då kan man lika gärna sätta dit en robot!

1. Vad ska vattnet där inne att göra? Stäng luftintagsgallret om det finns risk för översköljning, använd länspumpen om det trots allt har kommit in vatten.
Med öppna proppar kommer det ju in vatten hela tiden.

2. Det kanske vi tycker som inte har någon direkt örnkoll på det här med miljöpåverkan ja. Men frågar miljöansvarige på regementet och ser vad han säger om möjligheten att få X liter tryckolja 051 och Diesel uthällt på fältet varje månad istället för ner i därför avsedda avlopp, då får han en hjärninfarkt. Det ÄR inte miljövänliga grejer vi håller på med, och därför skall vi inte ÖKA påverkan på miljön.

3. Om den "allmänna uppfattningen" vid ditt förband var sådan att man trodde att det var OK att köra utan pluggar, så kan jag bara se möjligheterna
Låt Gå-Ledarskap eller brist på utbildning. Jag vet att det inte finns så många 9040 instruktörer per soldat på P4 som det finns på andra förband, men lite bör man väl ändå kunna kräva av "Sveriges modernaste regemente".

4. Om vi lät "Sunt förnuft" styra, så hade vi inte behövt några reglementen.
Egna soldatinitiativ är förvånansvärt ofta käpprätt åt h.....e

För en soldat gäller: Sunt förnuft skall användas i brist på vägledning, direktiv, eller gällande reglemente.
Mats
QUOTE (jake the snake @ Jul 15 2004, 22:31 )
3. Om den "allmänna uppfattningen" vid ditt förband var sådan att man trodde att det var OK att köra utan pluggar, så kan jag bara se möjligheterna
Låt Gå-Ledarskap eller brist på utbildning. Jag vet att det inte finns så många 9040 instruktörer per soldat på P4 som det finns på andra förband, men lite bör man väl ändå kunna kräva av "Sveriges modernaste regemente".

I min värld kör vi proppat och dränerar ( wub.gif ) över en spec. brunn/grop.

F.ö. ska det väll räcka med två instruktörer per pluton samt ett antal frilansare?

Är det inte Lt. R-qvist som lärt upp dej förresten?

Ska man göra en komplett samling svenska flygplan jobbar man nog lättast i 1/72. Finns ju några i 1/48 också.
jake the snake
QUOTE (Mats @ Jul 15 2004, 23:01 )
1. I min värld kör vi proppat och dränerar ( wub.gif ) över en spec. brunn/grop.

2. F.ö. ska det väll räcka med två instruktörer per pluton samt ett antal frilansare?

3. Är det inte Lt. R-qvist som lärt upp dej förresten?

1. Min med.

2. Man borde tycka det, men tydligen inte alltid

3. Jojomen, en av de bästa instruktörerna på systemet. Han blev kapten nu precis förresten.
Pansardvärg
Snajsig Magach Erik...Skulle vara tråkigt om något hände den...typ en T-55a kommer o kör över den ohmy.gif laugh.gif
Erik_G
Dräneringsproppar är inte speciellt intressanta modelleringsprojekt, så jag tycker vi lämnar dem nu...

I skala 1/48 finns fn bara Viggen, men en Gripen ska vara på väg, samtidigt ryktas det om en 1/48 resinbyggsats av Draken. Beträffande Tunnan kan hända att det finns en i vacuform.

I 1/72 finns de alla i minst en variant.

Sedan finns det ju en uppsjö av andra flygetyg inom FM i modellväg, som tex Tp 82, Hkp 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10. Bulldog, Sk 60..
Det har funnits Lansen, men den byggsatsen är nog mkt svår att få tag på..

/E
Yxa
QUOTE (Erik_G @ Jul 16 2004, 00:11 )
I skala 1/48 finns fn bara Viggen...

Kom över en sån i USA, dock var det den sämsta modellen jag tror mig någonsin ha köpt. Verkade som om de haft ont om plast när de gjöt delarna för vingspetsarna saknades samt diverse andra delar. Hade köpt den i en privattransaktion på eBay och asken kom med originalplasten kvar. Gick ju inte att reklamera skiten. banghead.gif
Erik_G
Viggen i 1/48 tillverkades först av Esci. Tillverkningen lades ner vilket ledde till att det blev svårt att komma över byggsatsen. Detta ledde till fantasipriser på ebay och liknande. Idag finns dock byggsatsen återutgiven av Airfix.

Byggsatsen är inte speciellt färsk, och passform och detaljering är inte den bästa. Mitt minne av byggsatsen är dock att den är ändå hyfsad. Den enda Viggen i 1/48, så man har ju inte direkt något val om man vill bygga en Vigg i den skalan.

/E
Yxa
QUOTE (Erik_G @ Jul 16 2004, 07:09 )
Viggen i 1/48 tillverkades först av Esci.

Japp, det var en Esci original som jag fick tag - den enda jag kunde hitta. Men ack ack... banghead.gif
Yxa
Var in på Puma Hobby och kollade litet. Noterade med viss förvåning att Tamiyas U.S. Modern Figures "Desert", #35153 (se bilden nedan) som normalt går lös på 99kr nu finns att köpa för det rabatterade priset 100kr. blink.gif

Johan ES
Man blir onekligen lite sugen på att börja bygga modeller i skala 1:35 när man ser många av de vackra byggen som har presenterats i denna och även andra trådar.

Lite frågor har dock uppstått. Kan någon vänlig själ förklara vad följande är för något:

Resin (någon typ av plast?)
Fotoets
Plasticard (låter också som plast)

Tar gärna emot några nybörjartips så att man kan undvika de värsta nybörjarmisstagen.

Är Trumpeters modell av strv 103C bra? Bör man köpa till "Metal Barrel (Trump. 103b + Finem. MG-47)"?

/Johan ES
johanp
trumpeter har 103 B och C, har nyss byggt C, helt ok förutom "färgritningen" som suger getpung, men enligt denna tråd ska det även vara lite felaktiga mått på modellen kontra verkligheten, tycker inte att det syns själv...
Rickard N
Vad är det för fel på färgschemat på Trumpets 103C?
Jag har ingen koll hur den borde vara, men den såg rimlig ut.
Erik_G
Resin: En tvåkomponents epoxyplast. Används till byggsatser som tillverkas i små serier då det är betydligt enklare och billigare att ta fram gjutformar (i silicongummi) än vad det är att ta fram gjutformat till injektionsgjuten plast (metallformar som kräver stora maskinella investeringar). En annan fördel med resin och gjuttekniken som används är att en viss mån av "överhäng" tillåts, dvs du kan ha detaljer som sticker ut litegranna eftersom du kan kränga av den flexibla siliconformen. För injektionsgjutning måste du lösa detta med flerpartsformar eftersom gjutstammarna måste kunna dras rakt ur formen.
Nackdelarna med resingjutning är det högre priset på råvaran, korta livslängden på formen, arbetsintensivt samt att en hel del missade gjutningar måste kasseras.
Därför tenderar resinbyggsatser och resinfigurer vara mycket dyrare än motsvarande injektionsgjutna dito.

Fotoets: Tunn plåt (oftast mässing) som man först läger på en mask, sedan behandlar med ett frätande ämne så att det kvar blir små detaljer på en ram.
Dessa detaljerna används sedan för att öka detaljnivån på modellen. Det kan handla om detaljer som motorgaller (för vilket fotoets passar perfekt), stänkskärmar (man får skalenlig plåttjocklek, som dessutom kan knycklas till och ges autentiska plåtskador), ammunitionslådor, luckor som man vill ska vara öppna (åter igen, autentisk plåttjocklek). I vissa fall kan det röra sig om hela stridsvagnschassin som man bockar och böjer sedan limmar eller löder ihop för att få skalamässig tjocklek (finns till t.ex Pz I).

Fotoets till M1A1/A2 i skala 1/72 från Eduard

Fotoets är också en källa till tillfällig galenskap och liknande då de små detaljerna har en förmåga att lämna pincetten i överljudsfart och ta betäckning någonstans där man aldrig hittar dem igen..
Fotoets-set säljs ofta så att du måste köpa 2-3 olika set för att få med alla relevanta detaljer till modellen du vill bygga, men då får du också med ett par hundra detaljer som antingen är helt OK på modellen eller lämpligast görs på annat sätt, tex med ståltråd. (gäller företträdelsevis handtag som på förebilden är av bockad stålstång).

Plasticard: Benämning på ark av varierande tjocklek i polystyrenplast. Används om man gör egna detaljer eller helt egna modeller. Plasten kan lätt skäras eller klippas och sedan limmas med vanligt plastlim.
De vanligaste plastarken är släta och vita, men det finns även helt transparenta, ark med olika typer av mönster på (träpanel, tegelvägg etc).
Det finns även ett stort sortiment av I-balkar, U-profiler, stavar, rör, remsor etc.

Strf 9040 i 1/72 byggd i plasticard (huvudsakligen). Det gråa är spackel.

Färdiga resultatet.

Svarvade metallpipor: Används om man är för lat för att bemöda sig med att slipa byggsatsens pipa, som ju ofta kommer i två delar man måste limma ihop. Att slipa skarven som löper längs hela pipans längd och få det bra är ofta svårare än man tror, särskillt om förebilden har värmeisolering med en massa spänband och andra detaljer. I vissa fall är mynningsbroms eller liknande fel i byggsatsen och rättas till med en extrainköpt metallpipa. I andra fall är metallpipan felaktig. Kvaliteten på maskinbearbetningen varierar från fabrikat till fabrikat. En del eldrör är släta som bedisstjärtar, andra påminner om ett månlanskap. Kan rekommendera FineMolds eldrör till just 103an då man får med ett par fina 105mm tomhylsor i 1/35 också.

Trumpeters 103or kommer som sagt i versionerna B och C. Skillnaden dem emellan (byggsatsmässigt) är att du får olika band (DIEHL till C), dieseldunkspansaret till C, "Ryggsäckar" i plåtutförande (B) resp plast ©.

Skillnaderna mellan C och D vet jag inte, men D var en prototyp om jag förstått det hela rätt. Tror att det möjligtvis har tagits upp tidigare på annan plats.

mvh
Erik G
Johan ES
Tack för utförliga svar!

Medföljer RSV-galler till 103C-modellen? Vem säljer "FineMolds eldrör till just 103an"?

/Johan ES

EDIT: Hittade lite söta bilder på strv 103C, Schwedische kampfpanzer. (bilderna finns längst ner på sidan)
Yxa
QUOTE (Erik_G @ Jul 19 2004, 12:38 )
Plasticard...

Snabb fråga, var kan man köpa plasticard lättast - mao, vilken är din favoritkälla för plasticard?
Rickard N
Till Trumpeters 103C följer det inte med något galler...
Har för mig jag sett någon göra ett sådant, minns inte var bara.
Erik_G
Inget rsv-galler i trumpeters byggsatser, däremot finns förbindningsstyckena i något av Eduards två fotoets-satser till 103an. Stängerna gör man av stänger i passande material (plast eller mässing t.ex) och grovlek.
Viktigt att nämna är att delarna i eduards fotoetsset passar trumpeters byggsats, men inte accurate armours resinbyggsats då den är större (i rätt skala). Däremot finns det ritningar på rsv-staketet på sphfs ritningar på 103an, och den har rätt storlek för accurate armours 103a.

Finemolds eldrör kan du bland annat köpa från Hobby-Link Japan, där det kostar en hundring plus frakt plus ev tull plus ev adm avgifter.
Tror att puma hobby tar hem Fine Molds eldrör.
http://www.hlj.com
http://www.pumahobby.se

Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment.
Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct.

mvh
Erik G
Yxa
QUOTE (Erik_G @ Jul 19 2004, 17:08 )
Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment.
Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct.

Ja Wenzells har jag ju varit till förr (även om det är runt 7-8 år sedan) bor man norr om Dalälven så är det surt att hitta bra hobbybutiker (om man inte betraktar vapenhandlare som hobbybutiker).

Tackar tack!
Johan ES
Är sugen på en Tamiya "U.S. M1025 Humvee Armament Carrier". Är det en lämplig modell att börja med?

Går det vägen ämnar jag fortsätta med "Swedish Strv 103C w/ Metal Barrel (Trump. 103b + Finem. MG-47)".

/Johan ES
Mats
Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett.

Recension av M1025:an

Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt.

Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar".

Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C.
Johan ES
QUOTE (Mats @ Jul 20 2004, 00:46 )
Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett.

Recension av M1025:an

Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt.

Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar".

Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C.

Airbrush har jag icke, kanske blir det en framtida investering. Jag har faktiskt byggt en del som liten, men idag finns inget av det kvar.

Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter.

/Johan ES
Mats
QUOTE (Johan ES @ Jul 20 2004, 01:48 )
Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter.

/Johan ES

Välkommen i klubben!

Efter en 103C, en 122 och en AJ 37 har jag utvecklat en också. wacko.gif

Lycka till!
Yxa
Fan det är inte bra alltså, nu blir jag så jävla sugen... banghead.gif
Johan ES
Drömmen vore att ha följande modeller i 1:35

Strv 122
Strf 9040C (även lvkv-version)
Pbv 302
Pbv 401
Pbv 501
Ptgb 203
Bv 206

Vad jag har förstått finns endast strv 122 som byggsats (konvertering till Leopard 2 A5).

/Johan ES
Erik_G
Neeejdå.. du kan bygga de flesta på listan faktiskt.

Pbv 501 = Dragon/Italeri/Zvesda BMP-1 med lite modifiering
Pbv 401 = Skif eller Armo MT-LB med en del modifikationer
Bv 206 = Fireing Lines svindyra resinsats på Bv 206

Patrian och Strf 9040 får du dock bygga själv. Gäller även Pbv 302, även om det ryktats rätt länge att den ska vara på väg som byggsats.

/E
The Swede
QUOTE (Vc_90 @ Jul 13 2004, 20:17 )
"Flirtkulorna" är inga mobila störsändare eller dylikt utan en ny toppmodern uppfinning som i annan version kallas kork.
Det vi ser är helt enkelt pluggen för dräneringshålen. Dom sitter i linor pga att det är dumt att tappa bort dom smile.gif

Enda anledningen till varför du körde med bottenpluggarna ur var väl för att kunna sticka ut fötterna annars hade du inte fått plats. :P

Vc90= Chef Flintabil. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Johan ES
Har nu lagt vantarna på en M1025 Humvee + färger. Är thinner ett måste vid målning?

/Johan ES
The Swede
Nä, men det blir roligare. :P

Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv.
Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar.

The Swede pansar2.png
Johan ES
QUOTE (The Swede @ Jul 22 2004, 16:15 )
Nä, men det blir roligare. :P

Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv.
Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar.

The Swede pansar2.png

Jag använder Tamiya akrylfärger som, än så länge, målas med pensel. Kan jag använda metanol för att rengöra dessa penslar? Går vatten överhuvudtaget?

/Johan ES
johanp
QUOTE (Rickard N @ Jul 19 2004, 12:23 )
Vad är det för fel på färgschemat på Trumpets 103C?
Jag har ingen koll hur den borde vara, men den såg rimlig ut.

bara det att den är i svart, vitt vilket gör det halvt omöjligt att måla efter...
Rickard N
okej smile.gif
Jag reagerade inte så mycket på det, fick ut svartvita 121-scheman i lumpen när jag byggde en 121a. pansar2.png
johanp
Om det är nån som vill ha så har jag ett färgchema till 121an i färg.
Johan ES
QUOTE (johanp @ Jul 24 2004, 12:11 )
Om det är nån som vill ha så har jag ett färgchema till 121an i färg.

Du kan väl lägga upp det på internet så kan den som vill hämta hem det? Hör av dig om du behöver utrymme.

/Johan ES
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.