Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Erik_G
QUOTE (simon @ Apr 20 2008, 15:40 ) *
Hej!

Snabb fråga, vilka färger rekommenderas av er luttrade modellbyggare att använda för 122:ans trefärgade mönstermålning? Har sett en hel del bilder på nätet på 122:or som följt tillverkarens färgråd och gått på riktiga nitar. Kanske finns det bättre kunskap här inne?

Jag är inte ute efter hemmablandningar och megalösningar, utan gärna färg direkt ur burk då jag inte är en über-leet på sånt här. Jag är bara en glad amatör med förkärlek för tyska kattmaskiner!

Det enklaste torde väl i så fall vara JPS akrylfärger som finns färdigblandade i försvarets kulörer. Sidan säger "flygvapnets", men mig veterligen är flygvapnets och arméns färger av samma nyans.
http://www.rebell.com/JPS.htm?falt=16&...=mall_vara.html

Jag har inte använt mina JPS-färger ännu, så jag vet inte hur bra eller rätt de är, men de borde väl vara OK. Jag har alltid blandat på känna annars, och inte varit helt nöjd heller. Om man läser på plasticwarfare om mina tre mönstermålade byggen, strv 103, pbv 401 och strf 9040 så har jag använt olika blandningar. Till strf 90 rent av originalfärgerna, som dock inte ser rätt ut pga skaleffekten. Dock skulle jag vädra 90'an så hårt att det skulle bli rätt ändå. Annars tenderar mörka färger upplevas som mörkare på modeller, och ljusa färger som ljusare. När det gäller mönstermålningar blir också kontrasterna för starka vilket gör att även korrekta färger upplevs som fel. Jag har t.ex sett en Viggen målad med "exakt rätt kulörer" som sett helt fel ut, eftersom ovansidan såg alldeles för mörk ut, och undersidan för ljus. Men jag tror säkert att färgerna varit original. Sen var ju modellen blanklackad för att dekalerna skulle sitta bra, och sedan lackad i sidenmatt, vilket ger färgen en helt annan lyster än originalet. Så rätt nyans var alltså helt fel.

/E
simon
Efter att ha kollat in JPS-färgerna så tycker jag att de verkar stämma helt ok med originalet. Något mörka iofs, men det kan man ju åtgärda med matt-lack/motsv.

Någon som kanske sitter med andra tips?
Erik_G
Bara för att jag är så schysst tillbringar jag söndagskvällen med att leta i mitt källarvalv där jag förvarar byggsatser och referensmaterial efter lite ledtrådar till vilka färger du skall använda.
(Alla utom the swede ser nu framför sig hur jag har ett flådigt valv i en källare, skyddad med kodlås och larm.. the Swede ser en liten kall skrubb med hyllor..)

Att JPS-färgerna verkar lite mörka är säkert bara för att de är korrekta jämfört med originalfärgerna. Men som jag skrev ovan om skaleffekt så upplevs originalfärgerna som mörka på små modeller. Att man inte "bygger in" korrigering i färgerna beror nog bland annat på att skaleffekten beror på vilken skala man bygger modellen i. Det skiljer ju lite mellan 1/35, 1/48 och 1/72..

Här kommer några andra färgförslag som jag forskade fram ur gömmorna

Denna skall enligt byggaren vara målad med de Tamiyafärger som föreslås i HKCW's konverteringssats (modellen är den som används som box cover till byggsatsen). Jag träffade byggaren och såg modellen i verkligheten på Euromilitaire ett år, och jag tyckte den såg övertygande ut.

HKCW föreslår följande nyanser: (Tam = Tamiya, Hu = Humbrol

Svart
Tam XF-69 NATO Black
Hu 33

Mörkgrön
Tam XF-26
Hu 76

Ljusgrön
Tam XF-5
Hu 120

Killen som byggt denna modellen har använt lite andra nyanser med ovanstående som grund:

Svart
Tam XF-69 NATO Black

Mörkgrön
67% XF-26 + 33% XF-69

Ljusgrön
85% XF-5 + 10% XF-55 Deck Tan + 5% XF-4 Yellow green

Hoppas det var till lite hjälp

/E
Flak
worthy.gif Nu vart man ju sugen på att bygga sig en riktigt arg 122:a!

Man blir ju alldeles när man ser en del av modellerna här...

Tänk om man skulle ta och göra ett ärligt försök att bygga ihop en sån.

unsure.gif
simon
Mycket hjälp Erik, det uppskattas något ofantligt!

Jag såg ett skräckexempel häromdagen, som enligt bildtagarens utsago visar en modell målad med HCKW:s färgförslag. Men jag känner nog att efter att ha letat upp färgerna i Humbrols färgkatalog så kan det väl ändå inte gå så här illa? tongue.gif

Hämtat från:

http://planetarmor.com/forums/showthread.p...3092&page=5

Tack än en gång Erik! smile.gif
Aigore
Mja, alltid när man ser någon annans bygge ska man ju ha något positivt att säga......

så...det var snyggt maskat fun_icon_nana.gif

Lycka till med din 122:a, simon .....har en liggandes någonstans jag med, får se när andan faller på camo.gif
simon
Som det ser ut nu kommer jag att byta ut "Hu120" mot "Hu80", men beslut är ännu inte fattat. Efter att har gjrot diverse färgtester på innersidan av chassigolvet inser jag direkt att HKCWs/122-dekalernas färgförslag är way of vad gäller den ljusgröna färgen. Jag tvivlar inte en sekund på att bilden jag länkade till är en modell målad med HKCWs färgförslag.

Jag väntar på min beställning av Hu76 innan slutligt val av färg görs!

Fick för övrigt hem mina 122-dekaler från Singapore idag. Ett gediget arbete skall verkligen sägas, det har upphovsmakarna ha all cred för! wink.gif

Har bland annat lyckats identifiera två av mina gamla befäls namn på vagnarna, som själva var vpl när det begav sig och dekalerna tillverkades!
Erik_G
QUOTE (simon @ Apr 21 2008, 20:04 ) *
Som det ser ut nu kommer jag att byta ut "Hu120" mot "Hu80", men beslut är ännu inte fattat...

Har bland annat lyckats identifiera två av mina gamla befäls namn på vagnarna, som själva var vpl när det begav sig och dekalerna tillverkades!

Jag borde egentligen inte säga detta men.. på skövdearket.. en vagn hade jag inte uppgifter om besättningens namn till, så där kan man hitta bland annat två av forumets blågula som besättning..

Man för väl drömma lite, eller hur? biggrin.gif

Humbrol 80 har jag ett svagt minne av att jag kan ha använt någon gång själv faktiskt.

/E
simon
Din dröm, min verklighet! wink.gif tongue.gif

Än en gång, oerhört starkt jobbat med dekalerna. De kommer bidra till att min modell blir något utöver det vanliga, trots det faktum att jag är en glad amatör. Jag menar, vem bryr sig om att det syns något penseldrag här och där, när Fack 12, Fack 10 och inspektionsluckorna på topdeck bär korrekta uppmärkningar!
Erik_G
QUOTE (simon @ Apr 21 2008, 20:20 ) *
Än en gång, oerhört starkt jobbat med dekalerna. De kommer bidra till att min modell blir något utöver det vanliga, trots det faktum att jag är en glad amatör. Jag menar, vem bryr sig om att det syns något penseldrag här och där, när Fack 12, Fack 10 och inspektionsluckorna på topdeck bär korrekta uppmärkningar!

Precis.. Glöm inte heller varningsdekalen för laser till siktesluckorna..

Den har mr Swede bidragit med..

/E
Aigore
Jag håller på och pillar med det sista på en Saudisk Hawker Hunter F.6. Det är inte så mycket kvar att göra, ska göra en botten platta (för jag glömde nosvikten) att fästa den vid och så ska det på lite antenner.

Nu upptäckte jag på diverse Hunter bilder att ibland har dom en eller flera piskantenner, vad är det för antenner och hur ska de placeras?? Jag har inte hittat någon bra bild som visar hur de ska sitta, så om någon är bra på Huntrar så kan de kanske ge mig lite råd i frågan? unsure.gif
MadLuna
QUOTE (Aigore @ May 17 2008, 10:55 ) *
Jag håller på och pillar med det sista på en Saudisk Hawker Hunter F.6. Det är inte så mycket kvar att göra, ska göra en botten platta (för jag glömde nosvikten) att fästa den vid och så ska det på lite antenner.

Nu upptäckte jag på diverse Hunter bilder att ibland har dom en eller flera piskantenner, vad är det för antenner och hur ska de placeras?? Jag har inte hittat någon bra bild som visar hur de ska sitta, så om någon är bra på Huntrar så kan de kanske ge mig lite råd i frågan? unsure.gif

hmm, brukar väl vara två stycken som sitter ungefär mitt under Huntern. Den främre sitter mitten på flygkroppen nära bakre vingrot och den andra någon meter bakom.

Svårt att beskriva med ord, så bifogar en scannad blid från Squadron/Signal Publications No 1121 - Hawker Hunter in Action

Aigore
Mja, den har inte samma antennkonfiguration som de saudiska F.6:orna....

Jag har bara sett profil bilder och de verkar ha piskantenner på vingarnas ovansidor.....men exakt placering på vingen är väldigt svår att se

Jag vill gärna ha med dom på modellen...det skulle se bättre ut
Så här ser den ut i dagsläget.....har gjort en basplatta till den åsså, för jag glömde nosvikten så den måste fästas i plattan blush.gif

Yxa
QUOTE (Aigore @ May 17 2008, 18:06 ) *
Så här ser den ut i dagsläget.....har gjort en basplatta till den åsså, för jag glömde nosvikten så den måste fästas i plattan blush.gif

Har inga tips men vill ändock ge dig ett banan_rock.gif för en mycket snygg modell.
MadLuna
QUOTE (Aigore @ May 17 2008, 17:06 ) *

Jag har bara sett profil bilder och de verkar ha piskantenner på vingarnas ovansidor.....men exakt placering på vingen är väldigt svår att se

Ok, letade vidare i min digitala boksamling och hittade det du letar efter. Mk.6 verkar ha vingantennerna rakt ovanför yttersta vingbalkarna. På ditt flygplan så är det med andra ord rakt ovanpå yttersta vingbalken med raketkapsel.
Aigore
QUOTE (MadLuna @ May 17 2008, 17:47 ) *
QUOTE (Aigore @ May 17 2008, 17:06 ) *

Ok, letade vidare i min digitala boksamling och hittade det du letar efter. Mk.6 verkar ha vingantennerna rakt ovanför yttersta vingbalkarna. På ditt flygplan så är det med andra ord rakt ovanpå yttersta vingbalken med raketkapsel.

på båda sidorna?
Aigore
Tack Yxa!

kan slänga upp några fler bilder när den är helt färdig smile.gif
MadLuna
QUOTE (Aigore @ May 17 2008, 19:01 ) *
på båda sidorna?

Yep. Har PM:at dig länk till mer info
Aigore
Tackar tackar banan_rock.gif
Erik_G
Snygg Hunter!

/E
Aigore
Tack Erik, kul att du gillade den smile.gif

edit/

Här är en länk till lite mer bilder...
Färdig Hunter

Dessutom finns det bilder från hela bygget i den härt länken
Bygget!!

Det är massor av bilder...så är det någon som har tråkigt så :P
MadLuna
QUOTE (Aigore @ May 18 2008, 15:02 ) *
Här är en länk till lite mer bilder...

Snyggt! Jag tycker att Huntern är ett flygplan med klassiska linjer, och det är roligt att se någon som bygger en modell av ett som inte var i tjänst i väst.
Aigore
Ja det finns få flygplan med så vackra rena linjer som Huntern, britterna har alltid haft "kurvor" i sina maskiner. Sedan tycker jag att det är roligt att bygga med lite udda märkningar. Ofta så hittar man väldigt fina målningar och kammon på maskiner från lite udda länder.

T.ex. har jag beställt dekaler till Kuwaitiska F-18 och de har inte den där klassiska, tråkiga grå målningen som alla andra Hornetar har utan den har ett riktigt kammo mönster!!

Egentligen tycker jag väl att de modernaste flygplanen ser lite tråkiga ut överlag medan 40-, 50- och 60-tals kärrorna har de roligaste formerna och de är färggladare helt enkelt!

Tack för titten !
VMI2002
T.ex. har jag beställt dekaler till Kuwaitiska F-18 och de har inte den där klassiska, tråkiga grå målningen som alla andra Hornetar har utan den har ett riktigt kammo mönster!!

Har du bild pa det? det skulle vara kul att se!
Danne
QUOTE (VMI2002 @ May 20 2008, 14:39 ) *

Har du bild pa det? det skulle vara kul att se!

Ett antal bilder
Aigore
Tack Danne! då slapp jag gräva efter bilder Malajn.gif

Där ser ni...annat än de där tråkgråa som alla andra hornettar har banan_rock.gif (utom agressors..men de är inte operativa flygplan så jag bygger inga sådana) rolleyes.gif
....I have standards tongue.gif

Men i dagsläget har jag gett mig på Trumpeters RA-5C Vigilante med massa Aires tillbehör å grejer i 1/48....får se vad som händer med den (stor pippi)
linush
QUOTE (Vlad @ May 8 2002, 10:54 ) *
Tjenare Swede!

Jo jag har läst ett flertal ggr om att du är rättså haj på modeller. Jag har byggt en del själv i mina yngre dagar. Då jag lyckades starta mitt eget lillla världskrig runt påsktiden. detta har resulterat att jag har inte så många kvar. nog om detta.

Jo det är så att vissa klarade sig och jag är väldigt nöjd med dom osv men jag har en tiger från ww2 som jag inte är nöjd med. jag skulle vilja måla den i typ camoflage för urban miljö.
Hur kan jag lättast ändra färgerna utan att det bir för tjockt lager med färg på och hur ska jag få den att se mer levande ut.

Jag har ca ett 20-tal soldat figurer plus en halftracked (jag tror den hetter så kan ej benämningen) som jag skulle vilja göra något av.

(Tigern som inte får vara med)

Mvh
Vlad

Jag sysslar just nu med en Panzerkampfwagen VI 'Tiger I', i skalan 1:35. Samtliga stridsvagnar från 1935 till 1943(Eller var det 1942?) målades i grå färg (Med undantaget de som skulle till Afrika. Efter 1943 målades de i en gul-beige färg och det fanns inget specifikt mönster för kamoflage utan det målade man på själv på förbanden, dvs besättning kamoflerade sin egen vagn med färg.

Med min byggsats (Tillverkare Tamiya) kom 4 versioner utav Tigern, 1 avsedd för Tunisien och resten för Ryssland i olika tidsperioder, från 1943-44.

Ang. 'Halftracken' så heter det, vad jag vet, trupptransport. Jag antar att du menar en Sdkfz 251c t.ex.
Aigore
Så har tiden kommit där jag har börjat ett nytt projekt! wink.gif

Det ska bli en RA-5C Vigilante i 1/48 från Trumpeter plus massa lulllull! SÅ för de som är intresserade så kommer här en länk till spektaklet!

håll till godo! fun_icon_nana.gif
RA-5 C Vigilante
Erik_G
Ser ut att bli en imponerande Vigilante. Man skulle ju nästan kunna tro att du är en såndäringa modellbyggare.

Är den klar till Modell Göteborg?

/E
Aigore
Hehe Tackar....en misstanke finns.... Malajn.gif

Jag hoppas att den blir klar till dess, det är målsättningen i alla fall.

Men det är mycket som hinner bli fel på vägen dry.gif
MadLuna
Vigilanten är en stor kärra. Bara tanken att landa med en sådan på ett hangarfartyg får en att rysa.
Aigore
Inte då :P Liten å nätt va den....ungefär lika stor som en SU-27 ( var tvungen attt mäta upp för att se om den får plats i vitrinen) Malajn.gif

Däremot måste det ha varit rolig att vara RIO å bara ha de där gluggarna att se ut igenom.....undrar om de blev åksjuka?
Aigore
Så var det uppdaterat lite på Vigilanten!

Välkomna in på en titt smile.gif
Vigilanten
5526 Viktor Ludvig
Mycket stiligt! Nästintill pervers detaljmängd!
Ser fram emot at få se bygget när det är klart.

//5526
Aigore
Hehe, tack så mycket smile.gif
Inga besök från de trevliga männen i vit rockar än i alla fall wink.gif
Aigore
Så var det uppdaterat igen på Vigilanten för de som är intresserade laugh.gif
Sorry att det har tagit ett tag....men livet e some det e brow.gif

Vigilanten

Välkomna å titta å kommentera hjärna banan_rock.gif
simon
Då börjar min 122:a komma på fötter. Det tråkiga bandaggregatet är så gott som färdigt. Jag är inte speciellt duktig på att bygga modeller, däremot försöker jag fånga lite detaljer som andra modellbyggare kanske inte alltid tänker på!

Min mörkgröna färg är jag förhållandevis nöjd med. Den är lite "grön", men med tanke på hur slutfinishen ska bli på vagnen, med damm, sand och torkad lera på utvalda platser så kommer det förhoppningsvis tonas ner lite.
Skuggan
vad har hänt med plasticwarfares hemsida ErikG?
du borde ju ha koll på den :P

förresten kan jag ta en liten OT fråga när jag ändå är här..
nån som har bra färgkoder med MÖP tema för Photoshop?
typ, den gröna färgen som är grund på de flesta svenska fordon osv
The Swede
QUOTE (Skuggan @ Jun 22 2008, 10:45 ) *
vad har hänt med plasticwarfares hemsida ErikG?
du borde ju ha koll på den :P

Nu är jag inte Erik men jag svarar ändå.
PW fungerar alldeles utmärkt.
http://www.plasticwarfare.se/
Skuggan
fan... funkade inget bra när jag försökte igår iaf..
kanske var en gammal länk jag hittade dock.
SISU
Nån som vet vart man kan köpa en SISU i 1/34 ?
The Swede
QUOTE (SISU @ Jun 22 2008, 20:30 ) *

Ingenstans.
Inte heller i 1/35 som är den vanligaste skalan för pansarmodeller.

Du får bygga en själv om du vill ha en Sisu.
SISU
Okej då lär det inte bli en SISU ....

Tackar för svaret . o de va 1/35 jag menade smile.gif
simon
Sådär, när man väl får ångan uppe så rinner det bara på. Ju närmare man kommer slutprodukten, desto roligare blir det! Däremot kan jag inte sluta svära över vissa detaljfel och konstruktionsfel i modellen som HobbyBoss har slängt in lite här och var... Tyvärr måste man använda pensel, men det får gå ändå!

Aigore
Det där ser ju riktigt trevligt ut! horny.gif

Ska du penselmåla kammot eller ska du maska å blåsa?
simon
Jag ger mig på utmaningen att penselmåla mönstret. Är i princip färdig med målningen av chassiet, och det blir faktiskt helt ok. Inte lika bra som med sprumålning, men det har ju heller aldrig varit förutsättningen för mitt bygge.
Göta Lejon
QUOTE (The Swede @ Jun 22 2008, 21:33 ) *
QUOTE (SISU @ Jun 22 2008, 20:30 ) *

Ingenstans.
Inte heller i 1/35 som är den vanligaste skalan för pansarmodeller.

Du får bygga en själv om du vill ha en Sisu.

Som upplysning så finns det/har funnits en i 1/72 (alt. H0), en resin-byggsats. Kan undersöka mer om intresse finns.
/G.L.
Pansardvärg
Slänger in en bild på min senaste ryss:

Aigore
Tjusig SU-vagn! dribble.gif Blev en bra bild åsså i dagsljus!
Aigore
Så var det uppdaterat på Vigilanten igen för dom intresserade smile.gif

Vigilanten

Tack för titten smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.