Hej!
Snabb fråga, vilka färger rekommenderas av er luttrade modellbyggare att använda för 122:ans trefärgade mönstermålning? Har sett en hel del bilder på nätet på 122:or som följt tillverkarens färgråd och gått på riktiga nitar. Kanske finns det bättre kunskap här inne?
Jag är inte ute efter hemmablandningar och megalösningar, utan gärna färg direkt ur burk då jag inte är en über-leet på sånt här. Jag är bara en glad amatör med förkärlek för tyska kattmaskiner!
Snabb fråga, vilka färger rekommenderas av er luttrade modellbyggare att använda för 122:ans trefärgade mönstermålning? Har sett en hel del bilder på nätet på 122:or som följt tillverkarens färgråd och gått på riktiga nitar. Kanske finns det bättre kunskap här inne?
Jag är inte ute efter hemmablandningar och megalösningar, utan gärna färg direkt ur burk då jag inte är en über-leet på sånt här. Jag är bara en glad amatör med förkärlek för tyska kattmaskiner!
Det enklaste torde väl i så fall vara JPS akrylfärger som finns färdigblandade i försvarets kulörer. Sidan säger "flygvapnets", men mig veterligen är flygvapnets och arméns färger av samma nyans.
http://www.rebell.com/JPS.htm?falt=16&...=mall_vara.html
Jag har inte använt mina JPS-färger ännu, så jag vet inte hur bra eller rätt de är, men de borde väl vara OK. Jag har alltid blandat på känna annars, och inte varit helt nöjd heller. Om man läser på plasticwarfare om mina tre mönstermålade byggen, strv 103, pbv 401 och strf 9040 så har jag använt olika blandningar. Till strf 90 rent av originalfärgerna, som dock inte ser rätt ut pga skaleffekten. Dock skulle jag vädra 90'an så hårt att det skulle bli rätt ändå. Annars tenderar mörka färger upplevas som mörkare på modeller, och ljusa färger som ljusare. När det gäller mönstermålningar blir också kontrasterna för starka vilket gör att även korrekta färger upplevs som fel. Jag har t.ex sett en Viggen målad med "exakt rätt kulörer" som sett helt fel ut, eftersom ovansidan såg alldeles för mörk ut, och undersidan för ljus. Men jag tror säkert att färgerna varit original. Sen var ju modellen blanklackad för att dekalerna skulle sitta bra, och sedan lackad i sidenmatt, vilket ger färgen en helt annan lyster än originalet. Så rätt nyans var alltså helt fel.
/E

när man ser en del av modellerna här...