QUOTE (Fj Fjun @ Mar 2 2008, 09:09 )

Hur många svenska pansarbyggare kommer bygga Hasegawas 1/48 Draken? Jag kommer, hoppas bara dom slänger med några rb27 och 28 för dessa finns väl inte att köpa lösa? Fin Harrier Aigore hur har du fått lacken att fastna på dekalerna? Klar/matt/sidenlacker funkar inte för mig. De fäster inte på dekalerna av någon jobbig anledning. Har en Academy 1/32 F/A-18C Hornet som jag gjort om till en "A" med Aussie dekaler som jag inte vågar lägga lack på än..
Jag ska ha 3 Drakar i alla fall
Ok...här e min dekaliserings å lackeringsprocess..
Modellen är färdigmålad -då polerar jag ytan med en bit tyg....gammal t-shirt eller något.
Sedan blåser jag klar lack över hela modellen och polerar lite till, för det är alltid någe skräp som fastnat här eller där, där efter blåser jag tunt med lack igen.
Jag använder förresten Johnson Klear, golvpolish för plast golv.
Sätter på dekalerna och använder mig av microsol och microset, de är ämnen som dels gör att dekalerna fäster bättre på en yta samt att de "smälter" fast vid ytan och följer skarvar och kurvor. Låt modellen stå i en eller två dagar och bättrar på med microsol där det behövs.
Sedan lägger jag ett lager lack till...och gärna lite tjockare just kring dekalerna...polerar igen.
Gör en wash för att fylla skarvar och göra flygplanet lite skitigt och sedan blåser jag Modelmasters mattlack i tunna tunna lager för att få önskad matthet.
(viktigt att låta klar lacken härda ordentligt för annars kan microset lösa upp den och då blir dekalerna försilvrade upptäckte jag)
Så gör jag och brukar få bra resultat