Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Erik_G
Vill bara passa på att påminna alla intresserade att nästa helg, den 30/3 och 1/4 så är det IPMS Open i Stockholm. En modellbyggartävling med besökare/tävlande från hela Sverige (och oftast även gäster från Norge och Finland).

Ni kommer förmodligen inte vara de enda SoldF-relaterade besökarna. Till och med Henrik Svensk har setts besöka evenemanget.
Mer info hittar ni på http://www.ipmsstockholm.org/open/
Själv kommer jag deltaga med tre små modeller som allihopa har svensk anknytning.

/E
Fj Fjun
Är det samma motordäck på våra strv104 som på IDFs vagnar med dieselmotor?
The Swede
QUOTE (Fj Fjun @ Apr 2 2007, 11:00 ) *
Är det samma motordäck på våra strv104 som på IDFs vagnar med dieselmotor?

Nej, det skiljer lite avseende luckor men exakt vad har jag inte i huvudet just nu.
Får återkomma om det.

The Swede pansar2.png
Kimster
Tjo

Var ju tvungen att besöka min underhuggare Erik när han kommit till storstan med målade plastbitar. Ganska snygga plastbitar dock smile.gif
Bjuder på lite på bilder från spektaklet i lite olika ljus som jag mixtrat med.. då jag behagade ta med mig kamera och en macroglugg som är roliga att leka med tillsammans med skalmodeller.

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/1.jpg <- Eriks egna
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/2.jpg
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/3.jpg
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/4.jpg Favvo smile.gif
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/5.jpg
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/6.jpg
http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/7.jpg Observera vattenflaska o hylsor.. mycket najs.
Erik_G
Kan ju berätta att jag minsann fick pris för mina plastbitar. Den Strv m/41 som Kimster plåtat förärades ett "särskillt hedersomnämnande" vilket kan jämställas med ett "silver".

Så här ser en forumschef ut när han jobbar förresten:

För den som vill se fler modeller så har jag lagt upp ett bildgalleri här: http://www.plasticwarfare.se/?p=87
Kan vara värt att tänka på att de flesta modeller är flera gånger mindre än den storlek de visas i på skärm. Min Strv m/41 är t.ex max 5cm lång.

/E
5526 Viktor Ludvig
Mkt snygga modeller och bra fotograferat!

Imponerande och roliga detaljer t.ex McDonalds kassen eller den fyllesjuke soldaten..

@Erik_G Fråga : Vad har du använt för konstgräs? Det ser mkt bra ut!

//5526
Erik_G
QUOTE (5526 Viktor Ludvig @ Apr 2 2007, 22:14 ) *
Mkt snygga modeller och bra fotograferat!

Imponerande och roliga detaljer t.ex McDonalds kassen eller den fyllesjuke soldaten..

@Erik_G Fråga : Vad har du använt för konstgräs? Det ser mkt bra ut!

//5526

Järnvägsgräs från Heki. Hittade det i den lokala hobbybutiken. Det kommer i form av en "svintotrasa" i kanske 15x30cm.
Är också ganska nöjd.. nästa basplatta ska bli ännu mer avancerad hade jag tänkt. Kanske inkluderar en buske också biggrin.gif

/E
Flak
Ferrari obsession

http://www.youtube.com/watch?v=9f6YxAvcxhU

surprise.gif

http://perso.orange.fr/pierre.scerri/index.htm

Kan inte riktigt uttrycka hur mycket respekt det där är egentligen...
tgb1116
Makalösa arbeten och i många fall lika imponerande fotografi! Bra jobbat och tack för att ni delar med er.
Erik, på sidan du länkar till - vad föreställer bild 128? (Det ser ut som en Zastava 750 med pejlantenn..?)
Undrar,
Pontus
Erik_G
QUOTE (tgb1116 @ Apr 19 2007, 19:40 ) *
Makalösa arbeten och i många fall lika imponerande fotografi! Bra jobbat och tack för att ni delar med er.
Erik, på sidan du länkar till - vad föreställer bild 128? (Det ser ut som en Zastava 750 med pejlantenn..?)
Undrar,
Pontus

Tackar.
Du menar denna modellen:

Det är en "excentrisk" byggare som gillar Fiat. Han bygger lite olika fantasivarianter. Du såg kanske bilden på den "israeliska" versionen också? Tror han bygger nåt "Dumvee-aktigt" just nu på samma fiat-bas. Ska bli kul att se.

/E
tgb1116
Sedär, Fiat 500 - inte Zastava 750... laugh.gif
Med tanke på alla 'kreationer' som skymtade förbi under Ba/UNPROFOR-tiden så blev jag nyfiken. Hade inte sett ngn pejlvariant.
Ser fram emot fler mästerverk.
/P
Fj Fjun
Vidare frågor kring framtida Centurion projekt (svårt och hitta info pga noll koll på vagnen, vet inte vad jag ska leta efter på vagnen..)
1. AFV Clubs nya Cent 105mm Nato vad göra för att få den till en 101,102? Kan inte vara rakt ur lådan väl?
2. Mönstermålings schema? Finns det som pdf på nätet motsv.?
3. Hade man ksp58strv på dem?
4. P7 början, mitten 1960 talet, vilka/en Centurion verision?
5. Kanon manteln till 5/2 NATO användes den här? Hade vi "puckeln" till vänster om huvudvapnet?
6. Andra uppenbara saker som jag missat?

Tack på förhand.

Fjun som tillhör Leopard generationen..
Mats
Tråden om att bygga Strv 81.

Men vi kanske kan fortsätta på Fj Fjuns fråga här ändå?

NATO-Centurionen motsvarar i stort en Strv 102. Givetvis skiljer detaljer då Strv 102 var ombyggda Strv 81 som i sin tur var två batcher med Centurion Mk.3 (5?). Stridsvagn 101 motsvarar Mk.10 och den skiljer sig avsevärt. Annat chassie för att få plats med mera drivmedel och ett helt annat motordäck.

Byggartiklar Strv 81/102 finns här. Undrar vilka som kan ligga bakom den sidan?
Bygger själv en 81:a av NATO-Centurionen, använder tornet från Legends Mk.5.
Rossen
Jag håller på och planerar inför byggandet av en Stridsbåt 90H, radiostyrd i skala 1:10.

Bygget kan följas på min blogg, http://stridsbat.levenrot.se
JBP
Mitt nuvarande projekt:
T-55

Jag håller på att försöka lära mej det här med vädring av modell, så ursäkta om det inte är perfekt...man är ju som sagt n00b på det här.

/JBP
fogel02
Rossen vartifrån fick du tag på vattenjetmotorn ? och vad kostade den ?
Rossen
Vattenjettarna köptes från KMB i tyskland, www.jet-drive.de och kostade ca 1800 SEK för båda inklusive frakt.
Motorn kommer köpas från Honk Kong och blir en 26 cc tvåtaktare.
Sedan ska jag konstruera en växellåda som delar upp drivkraften från den ensamma motorn till de två vattenjettarna.

navy2.gif
k9unit
Skulle vilja se era byggmodeller av flygplanen Viggen samt Gripen.
Främst i skala 1/48 (för insperation).

Håller på själv med två stycken AJS 37 i skala 1/48.

Mvh
Berg
Är det någon som vet vad som har hänt med Armour.se?

(För dom som inte vet: Armour.se är en modellbyggarcommunity)
Mattsson
Igår så köpte jag mig en leo2A6 i skala 1/24 och jag blev sugen på en till vagn från samma tillverkare, så jag kollade upp tillverkarens hemsida och upptäckta att dom även har en modell av leo2A5. Då blev jag tämligen sugen på att skaffa mig en och modda till en strv122, dock måste jag erkänna att jag inte kan på rak arm kan säga vad som skiljer dom båda vagnarna på utsidan. blush.gif

Exakt vart skiljer sig vagnarna och går det att fixa får någon med ingen/knapp erfarenhet, eller ska jag lägga ner projektet? unsure.gif
John.H
Blivit lite sugen på att ta upp modellbyggandet igen efter att läst igenom denna tråden!

Finns det några bra sidor eller affärer där man kan köpa detaljerade o lite större modeller än de som finns på t.ex. Hobbex?
JBP
QUOTE (John.H @ Aug 8 2007, 00:42 ) *
Blivit lite sugen på att ta upp modellbyggandet igen efter att läst igenom denna tråden!

Finns det några bra sidor eller affärer där man kan köpa detaljerade o lite större modeller än de som finns på t.ex. Hobbex?

Du har PM!!!
Honken
Minns inte om jag postat mina alster här innan men har jag gjort det så kommer det bli en favorit i repris.

Modeller från Games Workshop Warhammer 40 000-universum:

fogel02
ehm vad har hänt med armour.se fick bara upp "hosted by b-one" när jag surfade dit
Honken
QUOTE (fogel02 @ Aug 8 2007, 20:15 ) *
ehm vad har hänt med armour.se fick bara upp "hosted by b-one" när jag surfade dit

För du skrev det på brittisk-engelska när det ska vara amerikansk-engelska

http://armor.se/forum/
fogel02
doh

skyller på berg som även han råkade skriva med OU istället för O
109 Eken
finns bv 206 eller 309 som plastmodeller?
The Swede
QUOTE (109 Eken @ Aug 11 2007, 12:19 ) *
finns bv 206 eller 309 som plastmodeller?

Bv 206 finns, som plastmodell i skala 1/87 och som resinmodell (svindyr) i skala 1/35.
JBP
Senaste projektet klart... Ryss T-55

/JBP
Berg
Fan JBP, den ser ut att vara äkta, har intenting att säga förutom; Förbannat bra gjort!
hiphink
Hejsan,

Är ingen modellbyggare själv, frånsett obligatoriskt dabblande i 12-årsåldern.

Däremot har jag fri tillgång till en 3-axlig cnc-fräs, och med fri tillgång menar jag fri, den är nämligen min.

Jag har hållit på och lekt med maskinen en del kvällar och helger (ungkarl...) och börjar så smått förstå mig på den och tillhörande programvaror.

Nu tänkte jag så här: som olumpad civilist finns det få organisationer i landet jag vurmar för som utlandsstyrkan (-styrkorna). För att bygga på mina kunskaper om maskinen och göra något som känns kul och meningsfullt skulle jag vilja göra en modell av ett av utlandsstyrkans fordon, historiskt eller aktuellt.

Jag skulle kunna utgå från ritningar och själv skapa en 3D-modell, men eftersom det är CAM- och maskinarbetet jag främst är intresserad av skulle det passa som hand i handske om det fanns relativt högkvalitativa 3D-modeller jag kunde börja arbeta från. Finns sådana modeller? Jag tycker mig ha läst här på forumet om modellering för olika spel, är dessa modeller publika? Jag kan plocka in relativt low-poly och detaljera själv, men om det stämmer med verkligheten i grova drag vore det en enorm hjälp.

Lämplig skala på slutprodukten 1:5 eller 1:10, gissningsvis. Om det blir väldigt mycket smådetaljer behöver slutprodukten vara ganska stor.

Min maskin är 3-axlig, så jag kan inte göra undercuts (i en körning åtminstone). Jag kommer att införskaffa Cut3D framemot senhöst/vinter, och då kan 4-sidig bearbetning bli aktuell, i nuläget tänker jag mig dock att alla sidor och diverse påsittande/utstickande detaljer bearbetas individuellt, och allt monteras ihop i slutändan.

Nå, det här är några funderingar jag haft på min kammare, det är en ambition och inte något definitivt.

Avslutningsvis kan jag som illustration av några ovanstående tankegångar posta ett par bilder på ett nybörjar-arbete jag lekte fram.

Hästhuvudet här är i basrelief, men det är från början en riktig 3D-modell (rätt dålig dock, men den var gratis) som jag krympt i djup och dragit genom CAM. Jag skulle lika gärna ha kunnat strunta i att krympa i djup, och delat modellen mitt på djupet, sedan maskinbearbetat varje sida för sig och limmat ihop. Problemet då hade blivit insidorna av hästens öron, eftersom det är undercuts. I just det är fallet skulle jag ha kunnat vända varje sida var för sig och kört insidorna, och fått ett fullgott resultat.

Tid att bearbeta detta nybörjarprojekt var cirka 1 timme CAD, 20 minuter CAM, och maskinkörningen tog en timme eller så, jag är osäker för jag satt och fikade med grannen medan fräsen jobbade på.

Är jag helt ute och cyklar, vad tror ni erfarna modellbyggare?
Piffen
Finns det någon här som har måtten på takboxen till en PBV401 samt lådan till avgasrörsförlängarna. Det börjar bli lite akut att få klart modellen.
Även vart man kan få tag på sträckplåt (brogaller) som passar scalaenligt med SKIF:s MT-LB som just ska vara till takboxen.

Vart tog killen vägen som hade plasticwarfare vägen. Han hade en sån bra beskrivning hur man byggde 401:an. Tyvär sumpade jag förra beskrivningen och skulle behöva ha en ny.

/A
Erik_G
QUOTE (Piffen @ Sep 11 2007, 23:32 ) *
Vart tog killen vägen som hade plasticwarfare vägen. Han hade en sån bra beskrivning hur man byggde 401:an. Tyvär sumpade jag förra beskrivningen och skulle behöva ha en ny.

/A

Han är här, någonstans.. och artikeln finns också här, någonstan.. Närmare bestämt här: http://www.plasticwarfare.se/?p=75

Måtten på lådan är ganska så givna eftersom de är fästa i "takrelingarna" på MTLB'n. Dessutom finns lådan med på SPHF´s ritning på 401an. Fotoetsade galler finns att köpa av fabrikatet ABER. Kommer inte ihåg vilket art.nr. Jag köpte nätet "över disk" på nån modelltävling, så jag hade möjlighet att se vilket som verkade passa bäst.

/E
Erik_G
Bilder från Euromilitaire, som hölls den 22-23 september 2007 i Folkestone i södra England fins att se här: http://www.plasticwarfare.se/?p=180

mvh
Erik G
Olga-Belle
Här är ett fantastiskt bygge som ni inte får missa.

Ingvar Sylegårds 122:a
Erik_G
Ah, Sylegårds fina 122a. Den kan man säkert få se live på tekniska muséet i Malmö helgen den 27 och 28 oktober då modelltävlingen C4-Open går av stapeln. Samma byggare hade ju med en superb scratchbyggd Strf 9040C för ett par år sedan.
På C4-Open brukar även det prestigefyllda priset "SPHF´s pris till bästa svenska pansarfordon, alla kategorier" delas ut. Tyvärr brukar konkurrensen vara allt annat än hård. Tyvärr och tyvärr förresten, det har ju givit mig chansen att vinna priset. Men i år kommer jag nog få hård konkurrens, bland annat av en annan forumsmedlem som sitter hemma och jobbar hårt på sitt bidrag.

SPHF får ta fram pris till "Ett ganska bra svenskt pansarfordon, alla kategorier, byggt av en sekreterare i en svensk pansarförening", eller hur, Olga-Belle? En uppsättning Ksp m/39 i 1/35 vore lämpligt.. säg fyra stycken, så de räcker till ett par centar och en Strv m/41 med inredning... biggrin.gif

/E
Faers
Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er som är så förbaskat skickliga smile.gif

Dock så arbetar jag själv med en del modeller, just nu med en leopard 1 a5 i desertcamo (är medveten om att dte nog inte finns, men det är ett test) Och kna lägga upp lite bilder sen för feedback, för jag har kommit till en gräns där jag bara vet ett par saker till jag ska göra.

Men sen så undrar jag om ni proffs har några tips åt en "nybörjare"? Jag är inte direkt avancerad eller så, plus att jag (tyvärr) köper relativt billiga byggsatser. Jag arbetar mest med vagnar, för jag tycker det är en bra grund för vidare arbete sen.

Så, alla tips mottages varmt smile.gif
Erik_G
QUOTE (Faers @ Oct 20 2007, 18:03 ) *
Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er som är så förbaskat skickliga smile.gif

Dock så arbetar jag själv med en del modeller, just nu med en leopard 1 a5 i desertcamo (är medveten om att dte nog inte finns, men det är ett test) Och kna lägga upp lite bilder sen för feedback, för jag har kommit till en gräns där jag bara vet ett par saker till jag ska göra.

Men sen så undrar jag om ni proffs har några tips åt en "nybörjare"? Jag är inte direkt avancerad eller så, plus att jag (tyvärr) köper relativt billiga byggsatser. Jag arbetar mest med vagnar, för jag tycker det är en bra grund för vidare arbete sen.

Så, alla tips mottages varmt smile.gif

Svårt att ge generella tips bara sådär, men det finns gott om olika artiklar på nätet. Ett par bra ställen att börja leta på är IPMS Stockholms hemsida http://www.ipmsstockholm.org samt Missing-Links, http://www.missing-lynx.com
Bägge siterna har både forum och artikelarkiv. Missing Links har även ett inspirerande modellgalleri.
Annars kanske du hittar ett och annat matnyttigt på http://www.plasticwarfare.se

Om du vill bygga en öken-Leopard så används/användes ju Leopard 1 av Australien, som ju hade någon form av ökencamouflage på sina.

Andra ökencamouflerade leoparder är ju danskarnas Leopard 2 A5Dk som ska eller har skeppats till Afghanistan, samt de kanadensiska dito som redan finns där. De senare är väl i och för sig målade i standard "natoflage", men efter några dagar i Affe så har de väl mer eller mindre självkamoflerat sig.

/E
Faers
Tackar för de tipsen smile.gif Ska nog använda det danskarna har på sina leoparder som du föreslog erik, det är ett relativt enkelt färgschema ser det ut som. Man får se vad man hinner pyssla ihopa på helgerna när man är ledig, det kommer nog upp en bild på hur det ser ut för tillfället imorgon smile.gif
Faers
Ok picture-time! Tar gärna emot feedback och saker som kan göras bättre annorlunda:

Erik_G
Ser ju ganska bra ut det där.
Ett tips är, att när man målar enfärgade målningsscheman så kan det vara bra att bryta av med mer detaljmålning, som t.ex att måla verktyg och spadar i avvikande färger, att måla alla lampor, periskop mm.
Man kan även öka intresset genom att nyansera färgen litegranna med ljus och skuggpartier. Vidare så kan man använda s.k filter för att skapa en djupare lyster. Filter är nästan som en wash, fast i stället för att låta den väldigt tunna färgen tränga ner i panellinjer så täcker man hela vagnen. Filterfärgen kan vara egentligen vilken som helst som bryter av mot grundfärgen. Miguel MIG Jimenez har skrivit en del om tekniken här: http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm
MIG är en gud på vädring enligt mig, men det betyder inte att du genast måste beställa alla hans produkter smile.gif

/E
Faers
QUOTE (Erik_G @ Oct 21 2007, 13:33 ) *
Ser ju ganska bra ut det där.
Ett tips är, att när man målar enfärgade målningsscheman så kan det vara bra att bryta av med mer detaljmålning, som t.ex att måla verktyg och spadar i avvikande färger, att måla alla lampor, periskop mm.
Man kan även öka intresset genom att nyansera färgen litegranna med ljus och skuggpartier. Vidare så kan man använda s.k filter för att skapa en djupare lyster. Filter är nästan som en wash, fast i stället för att låta den väldigt tunna färgen tränga ner i panellinjer så täcker man hela vagnen. Filterfärgen kan vara egentligen vilken som helst som bryter av mot grundfärgen. Miguel MIG Jimenez har skrivit en del om tekniken här: http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm
MIG är en gud på vädring enligt mig, men det betyder inte att du genast måste beställa alla hans produkter smile.gif

/E

Då ska jag nog testa det smile.gif skadar ju knappast. Har bara en undran, vad brukar ni använda att blande färgen med? Jag förstår hur processen går till och så, men vad man ska blanda med övergår tyvärr mitt förstånd blush.gif
Erik_G
QUOTE (Faers @ Oct 21 2007, 15:48 ) *
Då ska jag nog testa det smile.gif skadar ju knappast. Har bara en undran, vad brukar ni använda att blande färgen med? Jag förstår hur processen går till och så, men vad man ska blanda med övergår tyvärr mitt förstånd blush.gif

Det beror på vilken typ av färg du använder. Men vanliga humbrolfärger späder man lämpligen med s.k White Spirit, som finns i konstnärsbutiker, eller lacknafta (tror det är samma sak). Det går att späda med thinner också, men förutom att smälta ner din hjärna så kan det skada den underliggande målningen på modellen om du ska använda det till washer och filter.

Akrylfärger som Tamiyas eller Vallejos kan man ju späda med vatten, fönsterputs, t-sprit eller isopropylalkohol. De senare alternativen är att föredra. Jag tycker att vanligt vatten ger en längre torktid och ytspänningen kan ge problem.

/E
Lethal_Impact
Klicka här dårå
Någon förutom mig som känner igen detta fordon? happy.gif
Hursomhelst, jag trodde att Stryker var typ ett modellnamn alt. fabrikat.
Eller? Varför kan denna 3d modell tänkas kallas för Stryker annars?
En simpel miss från skaparen? Eftersom han inte inkluderade det här:
Klicka igen då

Jag är lite konfunderad nu...
Erik_G
QUOTE (Lethal_Impact @ Oct 30 2007, 03:11 ) *
Klicka här dårå
Någon förutom mig som känner igen detta fordon? happy.gif
Hursomhelst, jag trodde att Stryker var typ ett modellnamn alt. fabrikat.
Eller? Varför kan denna 3d modell tänkas kallas för Stryker annars?
En simpel miss från skaparen? Eftersom han inte inkluderade det här:
Klicka igen då

Jag är lite konfunderad nu...

Stryker är en familj av fyraxliga terrängfordon baserade på Piranha III, inget annat.
Det måste helt enkelt vara någon som katalogiserat fel i databasen. Kanske finns det en M1126 Stryker IAV någonstans som kallas för "BV308"?

Apropå Stryker och modell..

Min senaste skapelse..

/E
Dragpack
Men satan i gatan , Jag blir tokig !

Grabben ville ha en stridsvagn och då kom jag på den ljusa iden att bygga ihop en modell ( Trodde jag )
Köpte en Centurion tank MK. 8 skala 1:72 från Airfix.

Men fan den går ju inte att få ihop ! Blir tokig på alla småprylar.

Nä jag får hålla mig till Ikea möbler samt köpa färdiga tanks !

Vilken skill´s skall man köra på ? (Finns 4) och den jag köpte var 3.
Ändras skill´sen om man köper större modeller eller finns det lika mycket små prylar ?

/ Ola
Erik_G
QUOTE (Dragpack @ Dec 3 2007, 19:19 ) *
Men satan i gatan , Jag blir tokig !

Grabben ville ha en stridsvagn och då kom jag på den ljusa iden att bygga ihop en modell ( Trodde jag )
Köpte en Centurion tank MK. 8 skala 1:72 från Airfix.

Men fan den går ju inte att få ihop ! Blir tokig på alla småprylar.

Nä jag får hålla mig till Ikea möbler samt köpa färdiga tanks !

Vilken skill´s skall man köra på ? (Finns 4) och den jag köpte var 3.
Ändras skill´sen om man köper större modeller eller finns det lika mycket små prylar ?

/ Ola

Du hade förmodligen hittat en mer lättbyggd modell om du hade köpt en stor tamiya 1/35. Den har många fler delar, men delarna passar ihop.
Gamla airfixbyggsatser är ju självplågeri om man vill ha något som ser bra ut rätt ur lådan. Så bli inte ledsen om det inte blev bra. Jag hade nog inte gjort ett mycket bättre jobb biggrin.gif

/E
Berg
Tamiya och Dragon är de bästa för pansar vad jag har hört.
Erik_G
QUOTE (Berg @ Dec 6 2007, 13:53 ) *
Tamiya och Dragon är de bästa för pansar vad jag har hört.

Nja.. generellt så är Tamiya och Dragon bra byggsatser, men på olika sätt.

Vill man ha något som är lättbyggt kan de moderna tamiyabyggsatserna rekommenderas varmt. Dragons byggsatser är bra, och väldetaljerade, särskillt de senaste, som är rent av för detaljerade nästan. Men Dragons byggsatser är sällan lättbyggda. Deras passform har varit lite si och så, och nu har de så många delar och så förvirrande instruktioner att man bör vara expert på den vagn man försöker bygga.

Sen finns det många andra byggsatsfabrikat och byggsatser som kan rekommenderas. Vill man t.ex bygga en Centurion så är det någon av AFV Clubs byggsatser man ska köpa. Inte Tamiyas, som är från 70-talet nån gång. Tristar är ett annat fabrikat, som hittils har givit ut en massa varianter av Panzer I och Pz 38(t). Den senare, som vi hade i sverige under benämningen Strv m/41, finns även från Dragon, men Tristars lär vara bättre. Dragons finns med inredning. Till Tristars kan man köpa en inredning separat. Jag har tristars byggsats, med inredning, och det ser jättefint ut. Ska bli kul att bygga någon gång.

Sen har vi Trumpeter, som gått från att ha tillverkat riktigt kassa leksaksmässiga byggsatser till att göra byggsatser som är riktigt bra. Tyärr brukar de väl förlora i de fall deras byggsats kan jämföras med någon ny från Dragon eller annan tillverkare. De verkar ha problem med att få saker och ting att stämma 100% med förebilden. Men byggsatsmässigt är det ganska lättbyggt. Ett exempel är deras byggsatser på Strv 103, som mycket väl kan passa en nybörjare, men tyvärr har de mätt på något konstigt sätt så vagnen är lite för kort jämfört med originalet. Sen säger dekalen till yttertelefonen "Telefax"..

Sen har vi tillverkare som Italeri, Academy och Revell, vars byggsatser ofta är något enklare i utförandet än Dragons och Tamiyas. De har i regel något sämre passform. Många av Academys byggsatser är dessutom kopior på gamla Tamiyabyggsatser. Vilket visar att allt från Tamiya inte är top notch med dagens standard. Vill man bygga en Leopard 1 är t.ex Italeris bättre än Tamiyas..

Men en modern Tamiyabyggsats skulle vara min rekommendation till någon som är nybörjare och vill ha något som ser bra ut med minimal arbetsinsats. Tamiya är tyvärr lite dyrare än andra tillverkare. En Leopard 2A5 kan kosta mellan 350-450:- om det står Tamiya på kartongen och 200:- om det står Italeri. men tro mig, det är tamiyabyggsatsen man vill ha!

/E
Aigore
Sedan om man vill bygga små söta vagnar i 1/72 så finns det bättre fabrikat än Airfix att tillgå som t.ex. UM, Roden, Hasegawa och Revell. nästan alla deras modeller är finfina.

Sedan kan jag ju rekomendera att fråga modelltokar på IPMS stockholms forum, de gossarna har koll på sina grejer worthy.gif
http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.