Hejsan,
Är ingen modellbyggare själv, frånsett obligatoriskt dabblande i 12-årsåldern.
Däremot har jag fri tillgång till en 3-axlig cnc-fräs, och med fri tillgång menar jag fri, den är nämligen min.
Jag har hållit på och lekt med maskinen en del kvällar och helger (ungkarl...) och börjar så smått förstå mig på den och tillhörande programvaror.
Nu tänkte jag så här: som olumpad civilist finns det få organisationer i landet jag vurmar för som utlandsstyrkan (-styrkorna). För att bygga på mina kunskaper om maskinen och göra något som känns kul och meningsfullt skulle jag vilja göra en modell av ett av utlandsstyrkans fordon, historiskt eller aktuellt.
Jag skulle kunna utgå från ritningar och själv skapa en 3D-modell, men eftersom det är CAM- och maskinarbetet jag främst är intresserad av skulle det passa som hand i handske om det fanns relativt högkvalitativa 3D-modeller jag kunde börja arbeta från. Finns sådana modeller? Jag tycker mig ha läst här på forumet om modellering för olika spel, är dessa modeller publika? Jag kan plocka in relativt low-poly och detaljera själv, men om det stämmer med verkligheten i grova drag vore det en enorm hjälp.
Lämplig skala på slutprodukten 1:5 eller 1:10, gissningsvis. Om det blir väldigt mycket smådetaljer behöver slutprodukten vara ganska stor.
Min maskin är 3-axlig, så jag kan inte göra undercuts (i en körning åtminstone). Jag kommer att införskaffa Cut3D framemot senhöst/vinter, och då kan 4-sidig bearbetning bli aktuell, i nuläget tänker jag mig dock att alla sidor och diverse påsittande/utstickande detaljer bearbetas individuellt, och allt monteras ihop i slutändan.
Nå, det här är några funderingar jag haft på min kammare, det är en ambition och inte något definitivt.
Avslutningsvis kan jag som illustration av några ovanstående tankegångar posta ett par bilder på ett nybörjar-arbete jag lekte fram.

Hästhuvudet här är i basrelief, men det är från början en riktig 3D-modell (rätt dålig dock, men den var gratis) som jag krympt i djup och dragit genom CAM. Jag skulle lika gärna ha kunnat strunta i att krympa i djup, och delat modellen mitt på djupet, sedan maskinbearbetat varje sida för sig och limmat ihop. Problemet då hade blivit insidorna av hästens öron, eftersom det är undercuts. I just det är fallet skulle jag ha kunnat vända varje sida var för sig och kört insidorna, och fått ett fullgott resultat.
Tid att bearbeta detta nybörjarprojekt var cirka 1 timme CAD, 20 minuter CAM, och maskinkörningen tog en timme eller så, jag är osäker för jag satt och fikade med grannen medan fräsen jobbade på.
Är jag helt ute och cyklar, vad tror ni erfarna modellbyggare?