Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Erik_G
QUOTE (Monstertobbe @ Oct 16 2006, 12:46 ) *
Undrar om är finns någon CV90 modell som man kan bygga eller en liknande som man kan modifiera om till CV90

Tack pansar2.png

Nej.

Du får scratchbygga. Jag byggde en i 1/72 och använde hjul och band från revells Bradley i 1/72 (egentligen fel band då dessa är av den gamla typen). En kille som byggt en Strf 9040C i 1/35 använde sig av band av den nyare typen med rektangulära pads som finns att köpa löst till Bradley. Allt annat är byggt av plasticard och annat grundmaterial.

mvh
Erik G
Monstertobbe
QUOTE (Erik_G @ Oct 16 2006, 13:24 ) *
QUOTE (Monstertobbe @ Oct 16 2006, 12:46 ) *

Undrar om är finns någon CV90 modell som man kan bygga eller en liknande som man kan modifiera om till CV90

Tack pansar2.png

Nej.

Du får scratchbygga. Jag byggde en i 1/72 och använde hjul och band från revells Bradley i 1/72 (egentligen fel band då dessa är av den gamla typen). En kille som byggt en Strf 9040C i 1/35 använde sig av band av den nyare typen med rektangulära pads som finns att köpa löst till Bradley. Allt annat är byggt av plasticard och annat grundmaterial.

mvh
Erik G

ok man tackar för hjälpen pansar2.png
Erik_G
QUOTE (Monstertobbe @ Oct 16 2006, 17:31 ) *
ok man tackar för hjälpen pansar2.png

Ingen orsak. Skulle du vara sugen på att bygga en, så har SPHF fina ritningar i 1/35 som du kan beställa från deras hemsida http://sphf.se/

/E
dxl
Ok här kommer några bilder som egentligen ska redigeras, men mitt photoshop vill inte riktigt vara med på den här datorn. Bilderna är inte i världens bästa upplösning nu heller, men jag behöver plats för lite annat på min server just nu...
Har väl ca 30 bilder på den här förläggningen som är en underhållsdepå någonstans i Frankrike, men många bilder är ur samma vinkel, men med olika slutartid och bländare och så. (försökte mig på lite rörelseoskärpa också, men det blev inte så bra.)

Komentera gärna:

första bilden
andra bilden
tredje bilden
och sista bilden

(finns ett stort fel i bilden, men det beror på lathet, lättja och orkeslöshet, borde egentligen ha tagit om bilderna, men ni får ha lite fantasi och låtsas att det är en stor granat eller nått.... har ni inte sett den så får ni väl leta smile.gif
Monstertobbe
QUOTE (dxl @ Oct 16 2006, 21:15 ) *
Ok här kommer några bilder som egentligen ska redigeras, men mitt photoshop vill inte riktigt vara med på den här datorn. Bilderna är inte i världens bästa upplösning nu heller, men jag behöver plats för lite annat på min server just nu...
Har väl ca 30 bilder på den här förläggningen som är en underhållsdepå någonstans i Frankrike, men många bilder är ur samma vinkel, men med olika slutartid och bländare och så. (försökte mig på lite rörelseoskärpa också, men det blev inte så bra.)

Komentera gärna:

första bilden
andra bilden
tredje bilden
och sista bilden

(finns ett stort fel i bilden, men det beror på lathet, lättja och orkeslöshet, borde egentligen ha tagit om bilderna, men ni får ha lite fantasi och låtsas att det är en stor granat eller nått.... har ni inte sett den så får ni väl leta smile.gif

haha e det 7.62an eller e der kanske en 5.56 hehe
martinator
Lite bilder på min pappas hobby. Traktorerna tar sin utgågn i Wikings modeller (hjulen) och sedan är överbyggnaderna hembygge, men resten är skratchbyggt. Med legobitar, majblommor, tändstickor, OH-film, ståltråd och en massa annat man kan hitta hemma. Skalan är någonstans mellan 1:87 och 1:100.

pllöjning
tröska
spruta
betor

/martinator
109 Eken
Snygga! Kul att se lita andra modeller än de "vanliga" smile.gif
Erik_G
Nu i helgen den 28-29 okt var det som brukligt är C4-open på tekniska museet i Malmö.
I år firade de 15 års jubileum. Här kommer lite bilder från några av de modeller som fanns utställda:

Själv ställde jag ut en Ah-64D Apache i skala 1/72, en Sgt York DIVADS (amerikansk lvkv-prototyp) i 1/35 samt en liiiiten Pansarbil m/40 Lynx i 1/76 som jag tog ett silver med, och som även fick priset "Bästa svenska pansarfordon, alla kategorier" från SPHF..konkurrensen om just det priset var väl inte mördande direkt, då det bara fanns ett enda svenskbygge till inom tävlan.

/E

Lite fler bilder som inte fick plats i ovanstående post:

[img]http://www.xplane.se/slask/c42006/11.jpg[/img]
[img]http://www.xplane.se/slask/c42006/12.jpg[/img]
Nordland
Hej alla glada medlemmar...

Hej jag har just startat i fel tråd... banghead.gif

Men ok jag tar om det här...

Jag har just startat på ett bygge av en Strv 103C, och jag antar att någon här har tjänstgjort i en sån..

Om ni har lust får ni gärna hjälpa mig med detaljerna...

Under konstruktion...

Underedet börjar bli klart.

Kanske nån som vet vilka färger man ska använda? Helst i Tamayias då...

Modell

I verkligheten
Sir Vival
Ursäkta att jag kapar tråden!

Någon airbrushutrustad modellbyggare i Malmö-Lund som skulle vilja kontakt mig för ett väldigt enkelt "sprutuppdrag"?
Berg
QUOTE (Nordland @ Nov 13 2006, 18:27 ) *
Här kommer det färdiga resultatet för er som är intresserade..
*bilder*

Men fy tusan vad fin! Får man vara fräck och fråga om du gjorde på scratch eller köpte i låda?
Mycket intresserad av att köpa en låda om någon vet ett bra inköpsställe.
106

Intressant engelsk (felstavad) text på skylten "risk för klämskador". När de nu tar fram en modell borde det ju vara ganska enkelt att få skyltar och diverse märken rätt.
Erik_G
QUOTE (Lilla Sebbe @ Nov 13 2006, 20:49 ) *
Men fy tusan vad fin! Får man vara fräck och fråga om du gjorde på scratch eller köpte i låda?
Mycket intresserad av att köpa en låda om någon vet ett bra inköpsställe.

Det är en byggsats i 1/35 från en tillverkare som heter Trumpeter. Trumpeters byggsatser kan du hitta i välsorterade hobbyaffärer (finns väl inte så många kvar i sverige) eller köpa via internet från t.ex www.pumahobby.se
Trumpeter har faktiskt givit ut hela tre stycken 103or, en Bertil och en Caesar i 1/35 samt en Caesar i 1/72.
Jag tror att herr Nordland extrautrustat sin vagn med klara linser på strålkastarna, s.k mv-lenses.

Beträffande dekalerna som medföljer så är dessa rätt kassa, minst sagt. "TELEFON" för infanteritelefon har blivit "TELEFAX" på dekalarket.. Tror den gode "Jonny Puma" på Pumahobby har ett dekalark med dekaler passande strv 103 också.

/Erik G

Som har en Accurate Armour Strv 103 i resin byggd här hemma. Den har iallafall rätt mått ;)
Berg
Jag älskar dig Erik! ... Som en vän *host*
Yxa
QUOTE (106 @ Nov 13 2006, 22:35 ) *
Intressant engelsk (felstavad) text på skylten "risk för klämskador". När de nu tar fram en modell borde det ju vara ganska enkelt att få skyltar och diverse märken rätt.

Det är väl inte ens en klämskade-skylt (men det är kanske det som borde sitta där)?
106
QUOTE (Yxa @ Nov 14 2006, 14:45 ) *
QUOTE (106 @ Nov 13 2006, 22:35 ) *

Det är väl inte ens en klämskade-skylt (men det är kanske det som borde sitta där)?

Jag menade att det egentligen ska sitta en skylt med texten "risk för klämskador" där.
Bild
Fler bilder på Strv 103C, från samma källa
rundis
Som helt ny i forumet, men gammal modellbyggare, tänkte jag börja med att ställa en fråga till den samlade expertisen. Jag har byggt modeller sedan barnsben, mest fordon och (förstås...) mest tyska sådana i skala 1:35. Hobbyn har legat nere i många år nu, men det senaste året har jag tagit upp den igen. Eller börjat på ny kula, kanske man kan säga, för jag har slängt allt det gamla och startat med skala 1:87 (eller H0 för modellrallarna). Den lilla skalan tar förstås mindre plats men man får också tillgång till en uppsjö tillbehör av alla de slag som egentligen är tänkta för modelljärnvägsbyggarna. Nåja, jag bygger huvudsakligen efter två teman: andra världskriget och svensk materiel. Jag har inte byggt svenskt förut (Om inte en ofullbordad strv 104 i 1:35 räknas...) och vet inte så mycket om vilka färger som användes under olika epoker. Pansarfärger har jag klart för mig men hur är det med annan materiel? Lastbilar, artilleripjäser och sådant? Användes samma målningsföreskrifter som för pansar?

Hittills har jag byggt en strv m/37 (Enfärgat pansargrå) och en tgb m/42 Klöckner-Humboldt-Deutz. Vilken är den korrekta färgen för en lastbil under beredskapstiden? Klar för målning är också en raptgb m/46 Dodge. Vilket färgschema är korrekt för slutet av 40-talet, början av 50-talet?

Mats
Berg
http://armor.se/forum/

Är ett forum för modellbyggare. Nordland håller till där, han kan hjälpa dig.

Annars så:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16185&st=240
Erik_G
QUOTE (rundis @ Jan 24 2007, 21:28 ) *
Hittills har jag byggt en strv m/37 (Enfärgat pansargrå) och en tgb m/42 Klöckner-Humboldt-Deutz. Vilken är den korrekta färgen för en lastbil under beredskapstiden? Klar för målning är också en raptgb m/46 Dodge. Vilket färgschema är korrekt för slutet av 40-talet, början av 50-talet?

Mats

Som jag förstår det så är det samma färger som använts för bilar så väl som för pansarfordon under beredskapstiden. Jag har för mig att jag har sett en Klöckner i tidningen pansar i det typiska sand-grön-svarta camouflaget. Vissa fordon verkar dock ha haft andra färger. Den Strv m/41 jag håller på med för tillfället ska t.ex bli pansargrå, grön, chokladbrun och svart. Det bästa är nog att hitta någon form av bildreferens eller kolla med ett lämpligt museum. Axvall för pansar och terrängbilsmuseumet för skjutmål.. flåt softskins..

Det vore intressant att höra mer om din stv m/37. Scratchbyggd eller byggsats? Även Klöcknern vore kul att veta hur du byggt, för det finns väl ingen byggsats på den va? Den skulle säkert passa bra med AFV Clubs tyska haubits, konverterad till svensk.

Slog ihop den nya tråden med vår gamla modellbyggartråd. Fler modellbyggarforum undertecknad kan rekommendera är http://www.ipmsstockholm.org och http://www.missing-lynx.com

/E
rundis
QUOTE (Erik_G @ Jan 24 2007, 21:51 ) *
Det vore intressant att höra mer om din stv m/37. Scratchbyggd eller byggsats? Även Klöcknern vore kul att veta hur du byggt, för det finns väl ingen byggsats på den va? Den skulle säkert passa bra med AFV Clubs tyska haubits, konverterad till svensk.

/E

37:an är en resinmodell från tjeckiska SDV. Tornet är moddat till lite annorlunda form, kupol och nya fästen för ksp. Modellen saknar ännu antenn och borde ha en svart-vit tre kronor-skylt fram.

Klöcknern är en plastmodell från tyska Arsenal-M, som fått stighål i baklämmen, surrör på sidolämmarna samt verktygslådor under flaket. Modellen är delvis grundmålad men ska bli pansargrå med svart, brunt och grönt kamoflage.

Nästa projekt är alltså en Dodge Command Car från Roco Minitanks som ska bli en svensk ratgb m/46. En bv 206 från Trident står också och väntar på målning. Den ska få vintermålning enligt Anv Mönster från 1979.

Några lite suddiga bilder följer.

/Mats

Erik_G
Vilka skalor pratar vi förresten när vi pratar Strv m/37, Klöckner och Bv 206? 206an finns mig veterligen endast i resin/fotoets (banden är fyra fotoetsade mardrömmar) från Firing Lines om man vill ha den i 1/35.

/E
The Swede
QUOTE (Erik_G @ Jan 25 2007, 21:12 ) *
Vilka skalor pratar vi förresten när vi pratar Strv m/37, Klöckner och Bv 206? 206an finns mig veterligen endast i resin/fotoets (banden är fyra fotoetsade mardrömmar) från Firing Lines om man vill ha den i 1/35.

/E

Tycker mig förstå från tidigare inlägg att det rör sig om 1/87, du vet, den där pyttelilla skalan som är helt omöjlig att jobba med. rolleyes.gif
rundis
QUOTE (The Swede @ Jan 25 2007, 22:34 ) *
Tycker mig förstå från tidigare inlägg att det rör sig om 1/87, du vet, den där pyttelilla skalan som är helt omöjlig att jobba med. rolleyes.gif

Jo, det är lilla 1/87 där det finns massor med svenska modeller Rangern.gif
Hittade just strv 103 hos en spansk tillverkare. 121:an finns ju hos Roco, 81/101/102/104 borde man kunna knåpa ihop av någon av Tridents många Centurion-varianter. Så finns ju vår nuvarande pansarbärgare, tyska Büffel och försökshaubitsen PzH 2000 hos Roco, som också har en massa varianter på gamla kära Gumsen (GMC-lastbilen), tgb 1 1/2 t D (Dodge Weapon Carrier), strv m/41 m. fl, m. fl.
Eftersom modellerna är så små behöver man inte vara så himla noga med varje nit och liten detalj, för de syns i alla fall inte om man inte använder förstoringsglas banan_rock.gif

Men visst tycker mina 46-åriga fingrar och ögon att det kan vara lite väl pilligt ibland... Rangern.gif

/Mats
Erik_G
QUOTE (rundis @ Jan 26 2007, 11:14 ) *
Eftersom modellerna är så små behöver man inte vara så himla noga med varje nit och liten detalj, för de syns i alla fall inte om man inte använder förstoringsglas

Hört talas om AMS, Advanced Modellers Syndrome? biggrin.gif

Strv m/41 i 1/72. UniModels Vz. 38, ändrad rätt friskt för att likna en svensk m/41.
Några av ändringarna:
Reflexer och baklyktor tillagda
Tornet ändrat så att torntaket är rakt, istället för sluttande över överhänget.
Ksp-lavetterna scratchbyggda.
Antennfäste scratchbyggt.
Vagnschefsluckan ombyggd, "roterad" så att gångjärnen sitter snett framåt.
Några verktyg bytta mot scratchade dito med mer svenskt utseende.
Medföljande periskopsikte utbytt mot scratchat sikte, plus ett extra sikte.
Luckor för förare och skytt/radiooperatör scratchbyggda.
Hållare för reservbandplattor scratchbyggda, inklusive små "vingmuttrar".
Avgasrör och ljuddämpare flyttad uppåt, med scratchbyggd förlängare.

Som ni ser kunde inte dåvarande motsvarigheten till FMV heller köpa saker "off the shelf".
Undrar dock hur vagnarna hade sett ut om vi inte blivit tvingade att licenstillverka dem. De som skulle ha kommit från tjeckien torde väl ha varit mer lika originalet?
Sedan bilden togs har vagnen fått ett lager pansargrå färg som bas för det kommande fyrfärgskamouflaget.

/E
The Swede
Ser bra ut Erik, nu är det bara att göra en i 1/35 också:

http://www.armorama.com/modules.php?op=mod...le&sid=2174
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Jan 26 2007, 14:39 ) *

Jo, med inredning också.. undrar om 38t och m/41ans inredningar är lika, eller om det skiljer mycket. Undrar om jag känner någon med iboken till strv m/41, så jag kan ta reda på det... biggrin.gif

/E
The Swede
QUOTE (Erik_G @ Jan 26 2007, 15:42 ) *
QUOTE (The Swede @ Jan 26 2007, 14:39 ) *

Jo, med inredning också.. undrar om 38t och m/41ans inredningar är lika, eller om det skiljer mycket. Undrar om jag känner någon med iboken till strv m/41, så jag kan ta reda på det... biggrin.gif

/E

Vem skulle det kunna vara? rolleyes.gif

Tyvärr är det rätt så ont om bilder i I-boken så det bästa är väl att ta en tripp upp till Axvall.
Tar jag bara med en kanelkrans och frågar snällt är det inga problem att klättra runt lite.
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Jan 26 2007, 15:46 ) *
Tyvärr är det rätt så ont om bilder i I-boken så det bästa är väl att ta en tripp upp till Axvall.
Tar jag bara med en kanelkrans och frågar snällt är det inga problem att klättra runt lite.

Jo, sen gäller det ju bara att vagnen är komplett inuti, och inte mer sparsamt möblerad än en ungkarlslägenhet. Alla har ju inte samma högt ställda mål som vissa på forumet kända stridsforsdonsrestauratörer..

Tips alltså till er som bygger modeller och använder museifordon som referenser. Det finns fissa risker med det. Alla fordon på museer är inte 100% kompletta, eller ens rätt restaurerade. Eller så kan de skilja i utförande mot den tidsepok just du valt att bygga. Färgsättning kan man i regel inte alls lita på. Dock har det blivit bättre med åren. Nutida restaureringsprojekt är i regel mer korrekta än vagnar restaurerade och ställda på museum för 30 år sedan.

/E
rundis
Vilken version av 38:an är det bäst att utgå från om man vill bygga en m/41? SDV har versionerna A, B, C, F och G i 1:87.

/Mats
Erik_G
Jag vet faktiskt inte vilken version som är bäst.. Ausf S var en version tyskarna hade, och det vad de vagnar som var beställda av Sverige. Jag kan tyvärr inte skillnaden i detalj på de olika ausfürungen. Men jag misstänker att 41an är baserad på en rätt tidig vagn. Du får jämföra med foton för att få den version som kommer närmast beträffande utformning på utblickar, ksp lavetter mm. Sena tyska versioner ska tydligen ha någon form av förstärkningsplåtar på nederdelen av bogplåten. Den finns ej på de svenska vagnarna. Någon version har som en utbyggnad framför skyttens plats. På svenska vagnar är ju pansarplåten som ksplavetten sitter i helt slät.

Sida om Pz 38t
http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm

Sida om Strv m/41
http://www.achtungpanzer.com/articles/swetnhp.htm

/E
Olga-Belle
QUOTE (rundis @ Jan 31 2007, 12:27 ) *
Vilken version av 38:an är det bäst att utgå från om man vill bygga en m/41? SDV har versionerna A, B, C, F och G i 1:87.

/Mats

Använd version G, den har rak plåt framför föraren, lika med m/41, tidigare versioner hade böjd plåt.
Sparar mycket arbete.

Bygg om till m/41
VMI2002
And now for something completely different:

Ar det nagon har som brukar anvanda airbrush i sitt modellbyggande?

Jag har precis borjat med det, och jag undrar egentligen hur mycket farg som ar tankt att ga at. Jag drar ivag en burk pa ett lager pa en modell. Fargen har nog ratt konsisten - det far latt genom sprutan, och det blir valdigt bra. Men det blir ju dyrt att inforskaffa sa mycket farg....

Gor jag kanske nagot fel?

cheers!
Erik_G
QUOTE (VMI2002 @ Feb 4 2007, 02:59 ) *
And now for something completely different:

Ar det nagon har som brukar anvanda airbrush i sitt modellbyggande?

Jag har precis borjat med det, och jag undrar egentligen hur mycket farg som ar tankt att ga at. Jag drar ivag en burk pa ett lager pa en modell. Fargen har nog ratt konsisten - det far latt genom sprutan, och det blir valdigt bra. Men det blir ju dyrt att inforskaffa sa mycket farg....

Gor jag kanske nagot fel?

cheers!

Ja, det måste du göra.. jag tycker det går åt mindre färg när jag sprutar en hel modell än när jag brukade penselmåla, bland annat för att det blir tunnare lager målat med mer utspädd färg. Vad kör du med för färg? Hur mycket späder du färgen? Kör du kanske med ett "grovt" munstycke som har ett högt färgflöde, så att det blir en lützendimma när du målar? Vad har du för spruta?

/E
VMI2002
cheers!

Ja, det måste du göra.. jag tycker det går åt mindre färg när jag sprutar en hel modell än när jag brukade penselmåla, bland annat för att det blir tunnare lager målat med mer utspädd färg. Vad kör du med för färg? Hur mycket späder du färgen? Kör du kanske med ett "grovt" munstycke som har ett högt färgflöde, så att det blir en lützendimma när du målar? Vad har du för spruta?

/E

Jag kor med akrylfarger - det blir inte sa "grisigt" att rengora efterat som enamels, etc. Jag spader kanske lite daligt - en femte del thinner kanske....

Men nagon dimma vid Lutzen blir det inte....
Erik_G
QUOTE (VMI2002 @ Feb 5 2007, 23:20 ) *
Jag kor med akrylfarger - det blir inte sa "grisigt" att rengora efterat som enamels, etc. Jag spader kanske lite daligt - en femte del thinner kanske....

Men nagon dimma vid Lutzen blir det inte....

Ja, du kan nog späda mer än så.. säkert 50/50, om det inte är färdigspädda färger, som vallejos modelair du kör med?
För det går ju åt mer färdigblandad/förtunnad färg än vad det går åt ospädd färg. Men eftersom den utspädda färgen innehåller mindre färg per volymenhet..så..ja..
Jag använder Humbrol enamel och Vallejo akryl. Jag har sällan några problem med att burkarna tar slut. Brukar få slänga de flesta för att de torkat ihop halvfulla.. men så är jag inte så flitig byggare längre.. annat var det när man var liten.. biggrin.gif

/E
VMI2002
Ja, du kan nog späda mer än så.. säkert 50/50, om det inte är färdigspädda färger, som vallejos modelair du kör med?
För det går ju åt mer färdigblandad/förtunnad färg än vad det går åt ospädd färg. Men eftersom den utspädda färgen innehåller mindre färg per volymenhet..så..ja..
Jag använder Humbrol enamel och Vallejo akryl. Jag har sällan några problem med att burkarna tar slut. Brukar få slänga de flesta för att de torkat ihop halvfulla.. men så är jag inte så flitig byggare längre.. annat var det när man var liten.. biggrin.gif

/E

Kor med Tamiya. Vad tycker du om Vallejo?

Jag har en hyfsad "byggfrekvens" just nu. Kanske en kit i manaden....
Erik_G
QUOTE (VMI2002 @ Feb 6 2007, 17:19 ) *
Kor med Tamiya. Vad tycker du om Vallejo?

Jag har en hyfsad "byggfrekvens" just nu. Kanske en kit i manaden....

Jag har inte testat modelair, men jag sprut och penselmålar med den "vanliga" vallejofärgen och tycker den funkar bra. Torkar snabbt, går att måla tunnt med pensel, så att man inte ser penseldrag. Jag späder med fönsterputs..
Enda nackdelen jag kan komma på är att färgen sitter dåligt om man inte grundar med en enamel innan.

Själv bygger jag väl för närvarande 1-2 modeller om året.. dry.gif

/E
martinator
Letade efter konverteringstabeller för färg och hittade ett par trevliga länkar
som säkert kan komma till användning.

Färger på flygplan
RAL och British Standard 318
RAL till CMYK
british standard 318C till RGB

/martinator

edit: några till
Fj Fjun
Har fått tag i två Hobby Boss leoarder (2a5dk + 122:an) och eftersom jag redan har HKCWs mycket finare vagn så orkar jag inte lägga allt för mycket på att förbättra HB:s så därför kommer jag bygga den ännu mer "felaktig".

Nu till saken, OM vi skulle skicka 122:or till Afganistan..

Hur skulle de målas? original? kaki? Eller min favorit den nyare öken splintern!

Sitter och funderar.. inte någon som är bra i photoshop och kan retuschera någon bild?
Erik_G
QUOTE (Fj Fjun @ Mar 5 2007, 19:24 ) *
Har fått tag i två Hobby Boss leoarder (2a5dk + 122:an) och eftersom jag redan har HKCWs mycket finare vagn så orkar jag inte lägga allt för mycket på att förbättra HB:s så därför kommer jag bygga den ännu mer "felaktig".

Nu till saken, OM vi skulle skicka 122:or till Afganistan..

Hur skulle de målas? original? kaki? Eller min favorit den nyare öken splintern!

Sitter och funderar.. inte någon som är bra i photoshop och kan retuschera någon bild?

Finns det något fastställt öken-fordonskamouflage? Annars gjorde jag en illustration för länge sedan där jag i enlighet med vintermaskeringsreglerna bytte ut ljusgrönt mot sandgult.
Danskarna har ju ett ökenmönster de använt tidigare som består av ljust gråbrun och inte riktigt lika ljus ljusbrun, men de Leopard 2DK som de har i beredskap har fått ett nytt mönster bestående av sandbrunt, chokladbrun och grönt.

Min gissning är annars att de skulle behålla sin nuvarande målning, men snabbt få ett dammlager som får dem att smälta in i omgivningen.

/E
Fj Fjun
Jag funderar på att byta ut de två gröna nyanserna mot natobrun och kaki och behålla den svarta. Men tyvärr (vad annars) är ju öken splintern i fyrfärg. De patgb203 jag sett därifrån har ju varit enfärgade men splintern är klart vassare! Lutar åt något fyrfärgs fantasi schema, man kanske kunde ta centurions målningsanvisning rakt av. Ska bara hitta den först..

2A5DK är snart klar i hemma märkning. Denna model kräver lite modifiering om man vill ha en riktig model av en av Drottningens vagnar, mer om det till den som så önskar.
Erik_G
QUOTE (Fj Fjun @ Mar 5 2007, 20:46 ) *
Jag funderar på att byta ut de två gröna nyanserna mot natobrun och kaki och behålla den svarta. Men tyvärr (vad annars) är ju öken splintern i fyrfärg. De patgb203 jag sett därifrån har ju varit enfärgade men splintern är klart vassare! Lutar åt något fyrfärgs fantasi schema, man kanske kunde ta centurions målningsanvisning rakt av. Ska bara hitta den först..

2A5DK är snart klar i hemma märkning. Denna model kräver lite modifiering om man vill ha en riktig model av en av Drottningens vagnar, mer om det till den som så önskar.

Du ska inte förväxla mönstret på kronans gossar med mönstret på kronans fordon. Camouflagemönster på kronans fordon har i modern tid funnits i två varianter, dels en fyrfärgsvariant med mörkgrön, "äppelgrön", brun och svart, samt en senare variant utan brun. Fyrfärgsmönstret har ju även förekommit på helikoptrar och flygplan (och trefärgsmönstret återkommer ju på hkp 15). Mönstret som används på uniformssystem 90 är förvisso likartat, särskillt när det gäller de geometriska formerna. Men färgsättningen är något annorlunda, med ljus och mörkgrön, sen en "svår" färg som ju kan vara allt mellan beigegul till grå, och även svart.

Det troligaste är nog som sagt att man bara skickar ner vagnarna, utan någon ommålning. De enda fall man målat om fordon i samband med utlandstjänst är väl när man målat fordon vita för FN uppdrag, samt när man målat dem gröna igen, då FN-uppdraget blivit ett NATO-uppdrag. Det finns t.ex målningsanvisningar för hur man ska måla en Patgb 203 i trefärgsmönster, men det är ytterst få vagnar som blivit målade på det sättet, och jag tror att den vagnen används av LG i sthlm.. (Thord kommer slå mig om jag har fel).

Ska du hittepå så tycker jag du ska hålla dig så nära verkligheten som möjligt. Använd tre färger och följ det existerande mönstret. Kom ihåg att camouflagemönstret är utprovat och utvecklat så att färgkontrasterna mellan de ljusa och mörka nyanserna ska hjälpa till att bryta upp vagnens konturer, så använd färger med samma "svärta", ex mörkbrun istf svart, mellanbrun istf mörkgrön och nån blek sandbrun istf ljusgrön. Det tror jag kommer se läckert ut.

Slutligen, Centurion var faktiskt målad i tretonsmönster mot slutet av sin karriär..

Får återkomma med begäran om info om Dronningens kampvogner

/E
Fj Fjun
Hmm låter bra, att ersätta svart hade jag inte föreställt mig men mörkbrun låter intressant. har jag tur åker vagnen under sprutan ikväll.
Ang Centeurion så tänkte jag på fyrfärgsmönstret (utbytt mot öken färger då), det borde iaf på chassiet gå att kopiera rakt av på 122:an så att det ser "riktigt" ut.

För övrigt så kan man inte alls hylla Hobby Boss för något på denna vagn, möjligtvis extrapansaret på chassiet (som inte stämmer för 2a5dk, lätt fixat men iaf). Resten är $£@€, speciellt passformen. På tornet saknas vevarna som sitter bakom VC och laddarluckorna helt, bara fyrkantiga urfräsingar i plasten. Verkar som dom glömt delarna? Vidare så är där ingen detaljering på tornlådornas insidor och "den dära grejen" som sitter mellan dem är helt borta.. och så fortsätter det..
Erik_G
QUOTE (Fj Fjun @ Mar 6 2007, 06:50 ) *
För övrigt så kan man inte alls hylla Hobby Boss för något på denna vagn, möjligtvis extrapansaret på chassiet (som inte stämmer för 2a5dk, lätt fixat men iaf). Resten är $£@€, speciellt passformen. På tornet saknas vevarna som sitter bakom VC och laddarluckorna helt, bara fyrkantiga urfräsingar i plasten. Verkar som dom glömt delarna? Vidare så är där ingen detaljering på tornlådornas insidor och "den dära grejen" som sitter mellan dem är helt borta.. och så fortsätter det..

Jo, Hobby Boss har ju tagit en mängd genvägar. Jag tror inte de studerat ett enda foto av en Strv 122, än mindre kollat på någon i verkligheten, eller ens pratat med någon som en gång sett en 122a, innan de gjorde byggsatsen. De har helt enkelt nöjt sig med att kopiera och förenkla Tamiyas Leopard 2A5/6 byggsats och använt HKCW´s konverteringssats som förlaga för de Strv 122-specifika detaljerna. Enda anledningen till att köpa en hobbyboss 122a skulle väl vara för att HKCW´s resinbyggsats är lite mer svårbyggd. Man kan säkert kitbasha en HB 122a med en Tamiya Leo 2 och plocka på lite egna detaljer och få det bra.

/E
Fj Fjun
Oja, min 2a5dk är en tamiya med HB delar. Det går relativt smärtfritt att blanda dessa två. Ser man HB som en konverteringssats till Tamiya så är det faktiskt en prisvärd sats. Men som helhet direkt ur lådan..
5526 Viktor Ludvig
Jag vet inte om det här är helt rätt, men i stället för att starta en ny tråd anväder jag den här.

Orientering :

Sen en himla massa år sedan har jag nördat mig med wh40k, Imperial Guard, för att vara exakt.

Nu har jag tröttnat på Hur mina modifierade Chimera APC ser ut, bandagreggaten är helt fel för den känsla jag vill få. Planen är att ersätta dem med hjul a la SISU/Pirhana/BTR, jag tror att tre hjul/sida skulle ge att bra intryck.

Mina frågor är följande :

1) vad är det för slags hulupphängningar på nämnda apc/strf? Stela axlar? Individuell upphängning? Jag vill allt att lite av det sall synas.

2) Förslag på lämpliga hjul? Jag vill ha hjul med en diameter på ca 25 mm. Jag har funderat på gamla legohjul, var man nu kan få tag på dem. Finns det annars ngn bra(läs billig) byggsats jag kan kitbasha från? Jag behöver 6 hjul/fordon för fyra fordon.

tack på förhand.

mvh

5526 viktor ludvig
dxl
Det finns att beställa "lösdelar" från forgeworld. Har för mig att dom har sålt just det du beskriver desutom, en chimera på hjul alltså. Annars kan det vara värt att införskaffa "Imperial Armour vol1" finns mycket fint i den boken.
5526 Viktor Ludvig
QUOTE (dxl @ Mar 7 2007, 20:48 ) *
Det finns att beställa "lösdelar" från forgeworld. Har för mig att dom har sålt just det du beskriver desutom, en chimera på hjul alltså. Annars kan det vara värt att införskaffa "Imperial Armour vol1" finns mycket fint i den boken.

Lämpliga hjul har de icke. Jag kontrollerade alldeles nyligen.
Har de två första Imperial Armour böckerna, och jo, det finns en del fint där. Men, Jag är inte helt förtjust i looken på fordonen. Jag vill ha stridsfordon som ser ut som stridsfordon och inga museiföremål!
Därav har jag monterat andra torn (spacemarine Predator med gamla hk-missile i tandem) för en lite mer modern (tänk bradley) look.
Nu tänkte jag börja med att ta bort alla dj**** nitar, montera stridsluckor alá 9040/302 i stället för de lasguns som sitter bak orginal och framförallt bli av med det minst sagt primitiva bandaggregatet!

Nåväl, sökandet fortsätter. Tack för hjälpen dxl.

/5526
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.