Gjutna? svar ja.
Av det jag kunnat läsa mig till där andra stridsvagnstillverkare har gjutit bandplattor så blir 25 - 33 % av bandplattorna så dåliga att de måste gjutas om.
Till det tillkommer kostnaden för att köpa aluminiumtackor att smälta, köpa utrustning och material för att bygga smältugnen. Även om gjutningen blir bra så återstår det sen relativt mycket efterarbete för att få ett bra resultat.
Drivkransar och andra detaljer måste fortfarande vattenskäras för att få det resultat jag vill ha och då är det lika bra att kasta in resten av grejerna...
Därför tror jag att vattenskärning är ett bättre och billigare och framförallt ett mer tidsekonomiskt sätt. Jag är dock nyfiken på gjutning och tänkte pröva lite grann framåt sommaren för vissa detaljer.
Av det jag kunnat läsa mig till där andra stridsvagnstillverkare har gjutit bandplattor så blir 25 - 33 % av bandplattorna så dåliga att de måste gjutas om.
Till det tillkommer kostnaden för att köpa aluminiumtackor att smälta, köpa utrustning och material för att bygga smältugnen. Även om gjutningen blir bra så återstår det sen relativt mycket efterarbete för att få ett bra resultat.
Drivkransar och andra detaljer måste fortfarande vattenskäras för att få det resultat jag vill ha och då är det lika bra att kasta in resten av grejerna...
Därför tror jag att vattenskärning är ett bättre och billigare och framförallt ett mer tidsekonomiskt sätt. Jag är dock nyfiken på gjutning och tänkte pröva lite grann framåt sommaren för vissa detaljer.
Jag ha gjutit en hel del. Om du är intresserad kan jag hjälpa dig på traven. En komplett utrustning kan fås för runt 1500 spänn med lite letande och jobb. Dock innebär det en del puts. Efter ett tag så ligger du inte på mer än runt 5-10% omgjut, vilket går snabbt, beroende på hur detaljen ser ut.. Dock har jag inte så stor erfarenhet på ren aluminium.... PM:a mig om du vill veta vad man behöver.. Det hela är ganska lätt..
Du behöver:
En större degel (fråga om de har en spräckt då får du den för ett symboliskt pris)
en mindre degel
Fläckt till oljebrännare
en bit plåt 15x15 cm 1-1,5 mm
en eldfast tegelsten
en tång till deglen
gjutsand
virke till gjutformarna
Nikt (sporer från mattlummer)
sten kol..
Skärbrännare för att snabbt tända på (dock ej nödvändigt)
Har du tur kan allt får till 500 spänn + sanden