Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Modellbygge
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Fj Fjun
Vår Strv103 verkar populär, nu kommer Trumpeter med en i 1/72! Nu får vi hoppas på en i 1/16 med wub.gif
SKBR
QUOTE (QM insats komp @ May 16 2005, 10:12 )
QUOTE (C DK012 @ May 9 2005, 13:36 )
QUOTE (Rickard N @ Mar 31 2005, 21:18 )
På planschen framför vagnen är det f.ö. en 103:a som är målad som svenska flaggan.

Vet inte vilket förband den kommer ifrån dock.

Vagnen lackades inför kungens besök på skånska dragonregementet (P2) (vila i frid) någon gång i mitten på 70 talet, ryktet säger att han skulle stå på den under förbandets förbimarsch men vägrade stå på svenska flaggan
*

[QUOTE]Kan nog stämma, maken vet mer om detta, gjorde lumpen som bärgare på P2. Ska kolla.
Fj Fjun
Är det ngn här som handlat från http://www.hobbyeasy.com/ ? Ett Hong Kong företag som skickar över världen, finns även så man kan se beloppen i Skr men en HK$ är ca 1Skr.

Priserna är nämligen sjukt låga, även med frakt och ev tull/moms. Ex Trumpeter Nimitz 1/350 för 770kr!! Mm även massor med resin, metal tbh..

Någon som handlat??

Fjun med visa kortet i färdigställning..
Erik_G
Har aldrig hört talas om hobbyeasy, däremot har jag bara hört positivt om Hobby Link Japan (http://www.hlj.com). Jag har iochförsig inte ännu fått det jag beställde förra veckan (backordered) så jag har ännu inga personliga erfarenheter.
Men visst är det billigt att beställa från asien.
Dock får en varningsflagga hissas för tull och expeditionsavgifter som man KAN drabbas av. Om man då bara beställt en liten, billig byggsats (som jag gjort) så blir det inte så biligt sen biggrin.gif

/E
Yxgubbe
Nej, jag har aldrig handlat från Hobbyeasy. Däremot har jag handlat hos Hong Kong-företaget LuckyModel (http://www.luckymodel.com/) och där har det fungerat mycket bra. Välemballerat och allt.
Hos dem kostar modellen USD 109.99, alltså ca 10 dollar mer. De slantarna kan du ju kanske köpa fler modeller för eller också kan de ju vara användbara till frakten ...
Fj Fjun
OK, skall beställa så småningom när jag fått lite mer klarhet i de olika sajternas för/nackdelar.

Köper mkt från USA (spelar Baseball och de finns inte mkt sånna prylar här) och har än så länge bara positiva erfarenheter från internet vad gäller priser och leveranser (om tullen bara kunde ta semester ibland saint.gif )

Kommer återkomma med + - när jag handlat.

Övriga som har erfarenheter av utländska hobbysiter kan ju fylla i, säkert önskvärt av fler.

Fjun
Yxgubbe
Här kan du hitta några små diskussioner om bl a Hobbyeasy:
http://www.ipmsstockholm.org/forum/sv/arti..._S.xml&expand=1
http://www.ipmsstockholm.org/forum/sv/arti...se.xml&expand=1
Ace
QUOTE (Erik_G @ Aug 11 2005, 14:06 )
Har aldrig hört talas om hobbyeasy, däremot har jag bara hört positivt om Hobby Link Japan (http://www.hlj.com). Jag har iochförsig inte ännu fått det jag beställde förra veckan (backordered) så jag har ännu inga personliga erfarenheter.
Men visst är det billigt att beställa från asien.
Dock får en varningsflagga hissas för tull och expeditionsavgifter som man KAN drabbas av. Om man då bara beställt en liten, billig byggsats (som jag gjort) så blir det inte så biligt sen biggrin.gif

/E
*

Jag har testat HLJ, i och för sig bara en gång, men det gick hur bra som helst, billigt och snabbt (förutom tullen då, men det var ju inte Japanernas fel..)

Helt klart ska man göra en större beställning pga frakten. (men det har ju ErikG redan påpekat :P )

/Ace
Fj Fjun
Trumpeter släpper en LAV 25 Pirahna 8*8 nu. Är det något för oss svenskbyggare måntro? Utan torn och lite plasticard?
Vem blir först dry.gif
Yxgubbe
QUOTE (Ace @ Aug 11 2005, 21:44 )
Jag har testat HLJ, i och för sig bara en gång, men det gick hur bra som helst, billigt och snabbt (förutom tullen då, men det var ju inte Japanernas fel..)
*

Jag hörde i lördags (ni som bor i Bergslagen vet väl att IPMS Dalarna träffas en gång i månaden) att en del har gått över från att handla hos HLJ till att handla hos LM, just p g a tullen. De (tullen, alltså!) har fått upp ögonen på HLJ p g a att det handlas så mycket där. Därför tillhör det alltmer vanligheterna att det blir tull på godsakerna, till förtret för alla utom för tullen och staten.
Olga-Belle
Trumpeter släpper en LAV 25 Pirahna 8*8 nu. Är det något för oss svenskbyggare måntro? Utan torn och lite plasticard?

Modellen

Vår svenska vagn

Ser ut som det blir en hel del att ändra på.
Erik_G
Jag har förvisso startat en ny tråd i markan om detta, men tycker att en blänkare även i denna tråden kan vara på sin plats.

Vi har lagt ut ca 170 bilder från Euromilitaire, som är en årlig tävling för figurmålare och pansarmodellbyggare. Tävlingen hålls i Folkestone i södra England och räknas som "vm" för figur- och pansarmodellbyggare (flygbyggarna har sitt IPMS Nationals i Telford).
Byggare från hela världen träffas under en helg (eventet är från lördag till söndag, de långväga kommer redan på fredagskvällen och åker på måndag) och pratar modellbyggartekniker och diverse annat.
Den svenska kontingenten brukar vara hyfsat stor, runt 10 personer, och som brukligt de senaste åren, tar svenskarna med sig ett gäng medaljer varje år. I år blev det dock bara några silver, några highly commended och commended.

Bilderna hittar ni här:
http://www.plasticwarfare.com/gallerypages...o2005/index.asp

Undertecknad hade inte med sig något bidrag detta året, dock låg det en del framtida bidrag i lasten när det var dags för hemfärd.

Bland inköpen fanns en bok om Merkava skriven av Marsh Gelbart samt passande nog en konverteringsbyggsats för att bygga en Merkava III Dor Dalet.

Mvh
Erik G
King Kill
Då kör vi här:

Fick en modell i skala 1:35 av en strv 103 när jag fyllde år (man blir aldrig för gammal för modeller), och nu tänkte jag sätta igång att bygga den men har några frågor.

Plasten är mörkgrön från början, men måste jag grundmåla den på nåt sätt innan?

Hur får man den där shyssta looken på modellen så att det ser ut som om den är lite sliten och inte kommit direkt från fabriken? Inga avancerade tips behövs då jag är en glad amatör som inte byggt nåt på över 10 år, men det vore skoj att göra så den ser lite mer verklighetstrogen ut. Jag förväntar mig inga underverk smile.gif

Citat av Fjun (lite modifierat dock)
Finns en tråd i transportcentralen sök på 1/35.
Tips finns också här;
http://www.plasticwarfare.com Svensk sida, tror att Erik G här på forumet har ett finger med på den sidan..
http://www.ipmsstockholm.org/forum Sök, finns många trådar om just tips.
http://www.track-link.net Utländsk sida men där finns mycket om man orkar kolla lite, inspiration finns där iaf gott om
http://www.panzer-modell.de Tysk sida med viss Engelsk översättning. Kolla Bauberichte, Ausgepackt och "tips & tricks" längst upp till vänster på sidan. Mycket information.

Lite att börja med.

Fjun, redan fast i plastträsket.
JBP
QUOTE (King Kill @ Nov 23 2005, 11:14 ) *
Då kör vi här:

Fick en modell i skala 1:35 av en strv 103 när jag fyllde år (man blir aldrig för gammal för modeller), och nu tänkte jag sätta igång att bygga den men har några frågor.

Plasten är mörkgrön från början, men måste jag grundmåla den på nåt sätt innan?

Hur får man den där shyssta looken på modellen så att det ser ut som om den är lite sliten och inte kommit direkt från fabriken? Inga avancerade tips behövs då jag är en glad amatör som inte byggt nåt på över 10 år, men det vore skoj att göra så den ser lite mer verklighetstrogen ut. Jag förväntar mig inga underverk smile.gif

Citat av Fjun (lite modifierat dock)
Finns en tråd i transportcentralen sök på 1/35.
Tips finns också här;
http://www.plasticwarfare.com Svensk sida, tror att Erik G här på forumet har ett finger med på den sidan..
http://www.ipmsstockholm.org/forum Sök, finns många trådar om just tips.
http://www.track-link.net Utländsk sida men där finns mycket om man orkar kolla lite, inspiration finns där i

af gott om
http://www.panzer-modell.de Tysk sida med viss Engelsk översättning. Kolla Bauberichte, Ausgepackt och "tips & tricks" längst upp till vänster på sidan. Mycket information.

Lite att börja med.

Fjun, redan fast i plastträsket.

Hmm det här med "vädring" av modellen är något som jag också har mina funderingar över hur man skall gå till väga på bästa sätt... Har dock blivit lovad en lektion i ämnet av den eminenta modellkungen Erik_G.
Måste ju få till utseendet på min nybyggda Abram M1A2 1/35 smile.gif
JBP
Jaha nu var det dax att dra i gång med mitt nya bygge, Den här gången blir det flygplan att bygga.
Tänkte snickra ihop en JA 37 1/48.. Men jag behöver bra referensbilder att kolla på, detta på grund av att jag har tänkt mej att måla splinter cammo på denna och det kommer bli mitt första försök, så jag behöver några bra bilder från sidan,ovanifrån och undersidan att utgå ifrån.

Vore tacksam för hjälp då jag inte precis hittat det jag söker efter via Google.

/JBP
Ghostman
Sticker in lite länkar på tillverkare av plastbyggsatser som jag använder.

Airfix
Dragon Models

navy2.gif Have a nice reading
Mats
JBP,

http://www.airliners.net/ har mycket bilder om du söker på Viggen. Tillochmed jag lyckades få ihop ett splintercamo med hjälp av bilder därifrån och gamla Allt om flygplan-tidningar.

Lycka till!

EDIT: JBP, vad dum jag är, jag har ju instruktionerna till Hellers 1/72 AJ 37 här. Vill du ha målningsbeskrivningen? (Samma som JA så vitt jag vet.)
Erik_G
Om du inte har jättebrådis att komma igång så kan du få låna min viggenbok nästa gång vi ses. Kan även försöka skaka fram det nummer av SCALA (IPMS Sveriges medlemstidning) där det finns en artikel av vad man ska göra på en, förvisso heller 1/72, jaktvigg för att få den mer komplett..

/E

QUOTE (JBP @ Dec 16 2005, 11:04 ) *
Jaha nu var det dax att dra i gång med mitt nya bygge, Den här gången blir det flygplan att bygga.
Tänkte snickra ihop en JA 37 1/48.. Men jag behöver bra referensbilder att kolla på, detta på grund av att jag har tänkt mej att måla splinter cammo på denna och det kommer bli mitt första försök, så jag behöver några bra bilder från sidan,ovanifrån och undersidan att utgå ifrån.

Vore tacksam för hjälp då jag inte precis hittat det jag söker efter via Google.

/JBP
Darkwand
Sitter och finderar på om man skulle bygga "Fpl 35 Mod Nivå 4" dvs en projekterad attackversion av Draken som ersättning ifall fpl 39 Gripen inte blev av.
Den finns på sidan 91 i boken Draken av "Bo Widfeldt"

Någon som vet ilka Byggsatser som har Rb15f U22 KB och Rb24J i sig ?
Jag suger på det här men det vore kul med ett evighetsprojekt.
Yossarian
QUOTE (Darkwand @ Jan 5 2006, 09:02 ) *
Sitter och finderar på om man skulle bygga "Fpl 35 Mod Nivå 4" dvs en projekterad attackversion av Draken som ersättning ifall fpl 39 Gripen inte blev av.
Den finns på sidan 91 i boken Draken av "Bo Widfeldt"

Någon som vet ilka Byggsatser som har Rb15f U22 KB och Rb24J i sig ?
Jag suger på det här men det vore kul med ett evighetsprojekt.

Rb 15F finns i Italeris Gripen i alla fall.
Danne
QUOTE (Erik_G @ Dec 16 2005, 18:19 ) *
Om du inte har jättebrådis att komma igång så kan du få låna min viggenbok nästa gång vi ses. Kan även försöka skaka fram det nummer av SCALA (IPMS Sveriges medlemstidning) där det finns en artikel av vad man ska göra på en, förvisso heller 1/72, jaktvigg för att få den mer komplett..

/E

QUOTE (JBP @ Dec 16 2005, 11:04 ) *

/JBP

Behöver du mer än målningsreferenser så kan du höra av dig.
Psilander
Precis införskaffat HMS Suffolk i 1:600 från Airfix. Min undran är främnst målningen då hon jagade Bismarck. Den beskrivning som medföljervisar en ljus grå - Gul målning för fjärran östern under 30-talet. Är det nån som har nått bra tips, jag har sett en kamoflage målning, Svart-Blågrön-grå varinat. Är det nån som har färg nummer motsv?
Sgt Papa Bear
White Ensign Models har färger som är i rätt nyans om man inte vill blanda själv och dessutom inte har något emot enamels.

De finns på följande url:
White Ensign Models
Bra service är det också.
//Sgt Papa Bear
Moro
Jag har snöat in mig på att försöka bygga en radiostyrd modell av Stridsvagn 122, men har en del problem..
Går det få tag på ritningar till den eller måste jag hålla mig till foton?
Yossarian
QUOTE (Moro @ Jan 13 2006, 23:29 ) *
Jag har snöat in mig på att försöka bygga en radiostyrd modell av Stridsvagn 122, men har en del problem..

Häftig idé... Vad har du tänkt dig för skala och byggmaterial o.s.v? Det där med ritningar kan nog nån pansar-guru bättre än jag, men Svensk pansarhistorisk förening har ju en del ritningar. Vet inte om de har 122:an dock. Deras hemsida
Känner för övrigt igen mig beträffande att snöa in sig på omfattande projekt saint.gif
Erik_G
QUOTE (Moro @ Jan 13 2006, 23:29 ) *

Jag har de "ritningar" som finns med i I-boken, sen finns det ju de illustrationerna som man får med när man köper dekalarken i 1/35. Vilken skala hade du tänkt dig?

/E
Moro
QUOTE (Erik_G @ Jan 13 2006, 23:38 ) *
Jag har de "ritningar" som finns med i I-boken, sen finns det ju de illustrationerna som man får med när man köper dekalarken i 1/35. Vilken skala hade du tänkt dig?

/E

Funderar på ungefär 1/8 eller liknande, då blir ju vagnskroppen nästan en meter lång. dribble.gif
steelspear
Jag håller just nu på med ett projekt där jag ska bygga en stridsvagn 103 i skala 1:6. Kan ge en kort bakgrund av projektet.
På MHS-Ö 2001 föddes idén att bygga en radiostyrd stridsvagn själv. Då skulle det bli en Strv 122 i skala 1:10.
Efter 1½ års tänkande, skissande, byggande och testande av diverse komponenter insåg jag att 1:10 var för litet och pillrigt för min smak. Slutsats bygg större.

2003 nån gång var projektet fortf en Strv 122 men i skala 1:6. Ungefär då blev jag tekniker på Strf 90 istället så jag ändrade fokus och skulle bygga en Strf 90 istället. Lättare linjer och en mer bekant design tänkte jag. Jag hade ändå inte gjort så mycket så det spelade ingen roll. Strf 90 projektet levde i allra högsta grad och jag experimenterade mig fram med olika material och hade ett tag 2 kompletta band, dock var de inte särskilt realistiska men förhållandevis billiga och driftsäkra. Men projektet skulle ändra riktning än en gång.

Sommaren 2004 bytte jag inriktning igen. Nu skulle jag bygga en Stridsvagn 103.
Anledningar:
- Få bärhjul. Underskatta inte tristessen som infinner sig då man för hand ska svarva det 6:e bärhjulet av 14...
- Inget torn. Enklare konstruktion -> mer energi åt detaljer (trodde jag då)
- Lätt att montera in diverse komponenter då chassiet är förhållandevis stort pga den tornlösa konstruktionen.

1½ år senare, nutid alltså, så går projektet framåt med högre hastighet än nånsin. Men det har inte varit en lätt väg. Otroligt många timmar har gått åt att tillverka prototyper & komponenter för att få det "perfekt" innan något har "serieproducerats".

Mitt mål är att få en vagn och en konstruktion som jag är stolt över, som liknar den riktiga i så stor utsträckning som möjligt, både i utseende och i funktion. Det kostar tid och det kostar pengar.

Saker som underlättar:
* Sök på nätet. Det finns otroligt många projektsidor på radiostyrda projekt av den här typen. Läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs.
* Ha ett mål, hur bra ska den färdiga produkten bli? Accepterar jag att det ser mindre realistiskt ut och därmed 10 ggr billigare?
* Hur mycket pengar är jag villig att plöja ner? This can be a money pit
* Tillgång till maskiner? Svarv, borr & fräs är ett skallkrav om man ska tillverka allt själv. Svets om man ska använda stål och aluminium.
*Känner jag någon som har tillgång till avancerade maskiner? Någon i polarns släkt som jobbar åt ett mekanikföretag med maskiner? Många tänder till direkt då man beskriver ett ambitiöst projekt och erbjuder sig att hjälpa till med diverse grejer.
- Automatsvarvar/fräsar? <- Asbra, men det kan kosta mycket pengar för material och verktyg.
- Vatten/laserskärningsmaskiner? <- Sinnessjukt bra, men smakar det så kostar det.
* Bandaggregatet kommer vara det som känns absolut jobbigast. Individuella bandplattor innebär i runda slängar 150 - 200 bandplattor. Kanske 4 hål i varje bandplatta ger 800 arbetsmoment bara där osv osv osv... Det här har iaf gett mig i särklass mest huvudvärk under de senaste 5 åren. Ska jag göra det billigt? Bäst? Halvbra? Hyperrealistiskt? I gummi? I plast? I aluminium? Trä? Fräsa? Gjuta? Klippa? Skära? Alternativen är många men det är bara en själv som kan bestämma vad som är bra för en själv.

Här är en kort lista på saker jag arbetar på just nu:
- 3 växlad Automatisk transmission med backväxel för en el eller bränslemotor (ritning & prototyp-stadie. Bara för att se om det är nån idé att fortsätta i den riktningen)
- Få bärhjulen automatsvarvade.
- Sammanfoga ett vattenskuret aluminiumchasie
- Konstruera och tillverka ett bandaggregat som håller för påfrestningarna.
- Göra en hemsida för det här projektet.

Bli inte avskräckt att det tagit så lång tid för mig. Under de här 5 åren har jag haft mycket annat för mig som stulit tid, men projektet har hela tiden funnits med. När de är klart? Ingen aning... biggrin.gif

Jo just ja... en sista sak... ens kompisar, arbetskamrater och flickvänner kommer tycka att du är galen som lägger ner så mycket energi och pengar på ett sånt här projekt. Det är först nu efter 5 år som mina kompisar på allvar börjat inse att det här kommer att gå och kommer med uppmuntrande ord och idéer och det är först nu efter 1½ år som min flickvän börjat acceptera det också... smile.gif

Varning Stor bild: ca 1 M
Vattenskurna chassidelar
Moro
Kanske man skulle satsa på 1:6 ändå..
Med tanke på banden tänkte jag i alla fall vara så tråkig att börja med nåt liknande de här..
Alltså med cykelkedjor för att drivhjulen ska ha något att fästa sig i, och sedan metallribbor som bandplattor

@ steelspear
Hur tjock aluminium använder du?

Edit - Lade till fråga
Edit2 - Hade fel siffra...
The Swede
@Steelspear

Låter som ett skitkul projekt.
Hör av dig om du behöver en ritning på eldröret, den är iofs utlånad just nu men det går ju att lösa.
Har en kompis som håller på att bygga en strv 103 i skala 1/5

The Swede pansar2.png
Moro
QUOTE (Yossarian @ Jan 13 2006, 23:37 ) *
Häftig idé... Vad har du tänkt dig för skala och byggmaterial o.s.v? Det där med ritningar kan nog nån pansar-guru bättre än jag, men Svensk pansarhistorisk förening har ju en del ritningar. Vet inte om de har 122:an dock. Deras hemsida
Känner för övrigt igen mig beträffande att snöa in sig på omfattande projekt saint.gif

Ojsan, missade visst ditt inlägg innan, förlåt.
Som jag sa senare till de andra lär skalan bli 1:8 eller 1:6.
Byggmaterialet blir troligtvis trä och metall, eller kanske bara metall om jag har tur smile.gif

Tack för länken, men de har visst bara ritning på strv 121 och inte 122. :(
steelspear
@ Moro
Jag gjorde band som liknade dom där till en början, och jag tror att de skulle ha funkat aldeles utmärkt. Jag höjde ribban en aning vad gäller realism och funktion så på de band jag bygger nu kommer det vara fullt fungerande ändförbindare med skruv och allt (600 M3 skruv med 6-kantsskalle blev ytterligare en kostnad som jag inte tänkt på men va fan.. smile.gif ). ca 20 meter axelstål i diameter 4 mm är också en sak man först inte tänker på... smile.gif

Chassiet är vattenskuret i 5 mm aluminium med alla viktigare hål vattenskurna. Att tänka till lite före och placera ut hålen gjorde att man sparade oceaner av tid och mätningar samt arbete att borra i plåtarna som är allt annat än lätta att hantera. Längsta plåten på bilden är över 90 cm... Jag valde 5 mm för att få ett chassi som i princip inte behöver några förstärkningar. Tunnare aluminium till så här stora projekt kräver någon form av ram/förstärkning. Min första prototyp till Strv 103 var en alu-ram i 4-kantsrör, 20x40mm, som skule kläs i 1 mm aluminium. Säkert funkis men jag tyckte inte att ramkonstruktionen gav mig nog med plats invändigt för den fjädring och transmission jag hade tänkt mig.

Min andra prototyp/tillverkningssätt jag prövade var glafiberchassie. Jag gjorde en sk plugg i trä, stålplåt och fogskum täckt med spackel. Den hade exakt de yttermått som den färdiga 1/6 Strv 103 skulle ha. Den skulle sedan slipas, lackas och sen byggas in i glasfiber. Ett längsgående snitt skulle dela glasfibern i 2 delar, dvs 2 formar som jag sen kunde plasta i för att producera flera chassin. Pluggen är klar, står i källaren här nere men inte heller den hade tillräckligt hög precision för mitt projekt. Men jag har lärt mig oceaner av saker av dessa, i mina ögon, misslyckanden.

Det finns ett tyskt förlag som ger ut en bok om hur man bygger radiostyrda stridsvagnar men den är på tyska och jag vet inte hur bra den är. Kostar 250 - 300:-. Beställde den för 2 veckor sen så den borde komma snart. Jag kan recensera boken och säga om den är värd att köpa då jag får den och även slänga upp länken till förlaget så du kan köpa den om du känner för det.

@The Swede
Tack för erbjudandet om hjälp med ritningsunderlag. Jag har ett gediget underlag med referensbilder taget på Pansarmuséets Strv 103 i Boden, 4 plansskisser och även boken från SPHF.

Då jag valde skala på Strv 103 projektet så lutade jag åt 1/5 ett tag. Men då den vagnen skulle bli större än mitt vardagsrumsbord så valde jag 1/6. På det sättet höll sig banden innanför bordets kanter... även om eldröret kommer att sticka ut smile.gif

Hur långt har din kompis kommit?
The Swede
Han har väl inte kommit så jättelångt, tror att han har båda banden klara iallafall.
Han har gjort bedömningen att han i första hand vill ha en fungerande R/C-vagn, om det innebär att han ibland måste ta vissa genvägar vad gäller autenticitet så må det vara hänt.
Det kommer alltså inte att bli en exakt skalamodell.

The Swede pansar2.png
Moro
QUOTE (steelspear @ Jan 14 2006, 12:16 ) *
@ Moro
Jag gjorde band som liknade dom där till en början, och jag tror att de skulle ha funkat aldeles utmärkt. Jag höjde ribban en aning vad gäller realism och funktion så på de band jag bygger nu kommer det vara fullt fungerande ändförbindare med skruv och allt (600 M3 skruv med 6-kantsskalle blev ytterligare en kostnad som jag inte tänkt på men va fan.. smile.gif ). ca 20 meter axelstål i diameter 4 mm är också en sak man först inte tänker på... smile.gif

Klart man vill ha så fina band som möjligt, men tror att jag börjar med något lite enklare..
Vi får väl se vem som blir klar först, även om du nu har ett jättestort försprång smile.gif
steelspear
Om du är målmedveten och bygger på så kan jag sätta pengar att du har en körbar vagn före mig smile.gif
Även om jag har tillgång till verktyg och maskiner och efter 5 år ordentligt med kontakter så har jag ett jobb pansar2.png och en fritid fun_icon_nana.gif och en flickvän wub.gif som tar oceaner av tid... men i sinom tid så är jag klar...
Moro
QUOTE (steelspear @ Jan 14 2006, 14:04 ) *
Om du är målmedveten och bygger på så kan jag sätta pengar att du har en körbar vagn före mig smile.gif
Även om jag har tillgång till verktyg och maskiner och efter 5 år ordentligt med kontakter så har jag ett jobb pansar2.png och en fritid fun_icon_nana.gif och en flickvän wub.gif som tar oceaner av tid... men i sinom tid så är jag klar...

Jo, men jag har skola, en massa musik(över 5 timmar i veckan bara med andra, sedan träning hemma också), men okej ingen flickvän..
Erik_G
Vilka hjältar wub.gif

Jag har en idé om att när jag blir pensionär eller nåt, bygga en 103a med fungerande höjdrikt och ett framdrivningssystem med kombinerad kolv och gasturbin. Gasturbiner för modellbruk finns ju, så det borde vara ett lösbart problem...

/E
steelspear
@Erik_G
Jag har en ritning/prototyp på ett system för höjdrikt som kanske funkar på min modell... har ju inte prövat det ännu... Men istället för ett gas-hydrauliskt fjädrings/höjdriktsystem som är på den riktiga, så har jag designat ett mekaniskt system där man har full fjädring men även höjdriktfunktion. Tog ett tag innan jag fick till den designen. Får bara hoppas att den överlever kontakten med verkligheten...

Vad gäller motorer så finns det ju många alternativ att välja mellan.
2 elmotorer
1 elmotor med transmission
bränslemotor med transmission
bränslemotor med elstyrning
bränslemotor -> generator -> elmotorer
bränslemotor -> hydraulpump -> hydraulmotorer dribble.gif

Alla med sina egna för och nackdelar där priset oftast är det som fäller avgörandet banghead.gif
Erik_G
QUOTE (steelspear @ Jan 14 2006, 17:56 ) *
Vad gäller motorer så finns det ju många alternativ att välja mellan.
2 elmotorer
1 elmotor med transmission
bränslemotor med transmission
bränslemotor med elstyrning
bränslemotor -> generator -> elmotorer
bränslemotor -> hydraulpump -> hydraulmotorer dribble.gif

Alla med sina egna för och nackdelar där priset oftast är det som fäller avgörandet banghead.gif

Tamiya har på sin 1/16 leopard en drivning med två motorer där den ena motorn tydligen bara används för styrning.. misstänker att det kanske är något i stil med att då länge båda motorerna håller samma varvtal så kör vagnen rakt fram, men när "styrmotorn" ökar resp minskar varvtal så påverkas en planetväxel så att vagnen styr åt endera hållet. Har tyvärr inte vagnen i min ägo, även om jag suktar efter den..

Ang fjädring, är det inte så att fjädringsverkan kvarstår på 103an även om man höjdriktar? Tycker det ser ut så i beskrivningen jag har. Men jag är ju långt ifrån ekspett på Strv S.

/E
The Swede
And now for something completely different.
Det stora landet i väster har satt på lite roliga prylar på sina pansartanks, allt för att glädja oss modellbyggare.
http://image52.webshots.com/152/2/0/83/516...83ObJwaU_ph.jpg
(Sätt markören efter URL:en, gör ett mellanslag och tryck enter)
Notera 12,7:an ovanpå eldröret och skölden vid laddarens ksp.

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Jan 15 2006, 02:36 ) *
And now for something completely different.
Det stora landet i väster har satt på lite roliga prylar på sina pansartanks, allt för att glädja oss modellbyggare.
http://image52.webshots.com/152/2/0/83/516...83ObJwaU_ph.jpg
(Sätt markören efter URL:en, gör ett mellanslag och tryck enter)
Notera 12,7:an ovanpå eldröret och skölden vid laddarens ksp.

The Swede pansar2.png

Roligare blir det om/när TUSK kommer ut på förband, men det är ju en lite större konvertering än en extra tolvoenhalva och en plasticard-sköld. biggrin.gif

/E
steelspear
Min Strv 103 i skala 1/6 stötte under veckan på patrull...
Mitt bandaggregat kommer att gå på, i runda slängar, 10000:-...
Iof får jag bra grejer då... Drivkransar, pendelarmar och ändförbindare i dural, bärhjul i aluminium (verktygskvalité) och övriga detaljer i "vanlig" aluminium.

Ska sätta mig ner och se vad jag kan sälja för att finansiera det här...
*sneglar på KTM:n* nej....
*sneglar på skotern* njae... ja...
nån som vill köpa en Ski-doo Safari 377 -88 som har gått kring 1000 mil? pris: 3/4 bandaggregat
Finns i Boden fun_icon_nana.gif horny.gif
eskil
QUOTE (steelspear @ Jan 20 2006, 20:54 ) *
Iof får jag bra grejer då... Drivkransar, pendelarmar och ändförbindare i dural, bärhjul i aluminium (verkygskvalité) och övriga detaljer i "vanlig" aluminium.

Dural och verkygsaluminium!? Inte undra på att det kostar!
Försök få till samma delar i stål i stället. Mycket billigare och minst lika hållbart. Vikten är väl inget problem i det här fallet? (stridsvagnar ska vara tunga ;))
steelspear
Stål blir för tungt tyvärr... vi pratar om ett bandaggregat som väger över 50 kg då... mycket att driva ;)
109 Eken
Du får väl starta en insamling här på forumet ;)
The Swede
Enligt uppgift kommer det en Centurion MkV från AFV Club senare i vår.
Det ska vara en Australiensisk vagn från Vietnam men det borde med vissa smärre ingrepp gå att bygga en Strv 81 eller 102. fun_icon_nana.gif

Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!

The Swede pansar2.png
Stella-Polaris
QUOTE (steelspear @ Jan 20 2006, 20:54 ) *
Iof får jag bra grejer då... Drivkransar, pendelarmar och ändförbindare i dural, bärhjul i aluminium (verktygskvalité) och övriga detaljer i "vanlig" aluminium.

Ska sätta mig ner och se vad jag kan sälja för att finansiera det här...
*sneglar på KTM:n* nej....
*sneglar på skotern* njae... ja...
nån som vill köpa en Ski-doo Safari 377 -88 som har gått kring 1000 mil? pris: 3/4 bandaggregat
Finns i Boden fun_icon_nana.gif horny.gif

Jag tycker du skall försöka komma i kontakt med modellbyggare i Öst. Men tanke på att 10,000 är en årslön för många där torde du kunna hitta någon som gör aggregatet för en bråkdel.. Metallmodeller är en ganska vanlig hobby där..

PMa mig om intresse så skall jag kolla lite på nätet och se om jag hittar några där.. Du kanske rent av vill ha titan smile.gif
steelspear
Har varit borta 2 veckor på den här svensk/ryss-övningen utan tillgång till mail eller internet men har genom lite eftertanke och en schysst attityd från vattenskärningsföretaget fått ner kostnaden betydligt. ligger kring 6000-7000 nu...
Visst finns möjligheten att titta utanför landets gränser för att producera saker billigt men eftersom det i nuläget rör sig om en liten serie, på en helt oprövad konstruktion, så känns det bättre att arbeta med människor som man kan prata direkt med i telefon. Om det här projektet skulle bli bra så kanske man bygger ett par... smile.gif och då kan vi prata ekonomi...
Stella-Polaris
QUOTE (steelspear @ Jan 28 2006, 10:50 ) *
Har varit borta 2 veckor på den här svensk/ryss-övningen utan tillgång till mail eller internet men har genom lite eftertanke och en schysst attityd från vattenskärningsföretaget fått ner kostnaden betydligt. ligger kring 6000-7000 nu...
Visst finns möjligheten att titta utanför landets gränser för att producera saker billigt men eftersom det i nuläget rör sig om en liten serie, på en helt oprövad konstruktion, så känns det bättre att arbeta med människor som man kan prata direkt med i telefon. Om det här projektet skulle bli bra så kanske man bygger ett par... smile.gif och då kan vi prata ekonomi...

Har du funderat på gjutna, och sedan putsade, detaljer??
steelspear
Gjutna? svar ja.
Av det jag kunnat läsa mig till där andra stridsvagnstillverkare har gjutit bandplattor så blir 25 - 33 % av bandplattorna så dåliga att de måste gjutas om.
Till det tillkommer kostnaden för att köpa aluminiumtackor att smälta, köpa utrustning och material för att bygga smältugnen. Även om gjutningen blir bra så återstår det sen relativt mycket efterarbete för att få ett bra resultat.
Drivkransar och andra detaljer måste fortfarande vattenskäras för att få det resultat jag vill ha och då är det lika bra att kasta in resten av grejerna...

Därför tror jag att vattenskärning är ett bättre och billigare och framförallt ett mer tidsekonomiskt sätt. Jag är dock nyfiken på gjutning och tänkte pröva lite grann framåt sommaren för vissa detaljer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.