Jag håller just nu på med ett projekt där jag ska bygga en stridsvagn 103 i skala 1:6. Kan ge en kort bakgrund av projektet.
På MHS-Ö 2001 föddes idén att bygga en radiostyrd stridsvagn själv. Då skulle det bli en Strv 122 i skala 1:10.
Efter 1½ års tänkande, skissande, byggande och testande av diverse komponenter insåg jag att 1:10 var för litet och pillrigt för min smak. Slutsats bygg större.
2003 nån gång var projektet fortf en Strv 122 men i skala 1:6. Ungefär då blev jag tekniker på Strf 90 istället så jag ändrade fokus och skulle bygga en Strf 90 istället. Lättare linjer och en mer bekant design tänkte jag. Jag hade ändå inte gjort så mycket så det spelade ingen roll. Strf 90 projektet levde i allra högsta grad och jag experimenterade mig fram med olika material och hade ett tag 2 kompletta band, dock var de inte särskilt realistiska men förhållandevis billiga och driftsäkra. Men projektet skulle ändra riktning än en gång.
Sommaren 2004 bytte jag inriktning igen. Nu skulle jag bygga en Stridsvagn 103.
Anledningar:
- Få bärhjul. Underskatta inte tristessen som infinner sig då man för hand ska svarva det 6:e bärhjulet av 14...
- Inget torn. Enklare konstruktion -> mer energi åt detaljer (trodde jag då)
- Lätt att montera in diverse komponenter då chassiet är förhållandevis stort pga den tornlösa konstruktionen.
1½ år senare, nutid alltså, så går projektet framåt med högre hastighet än nånsin. Men det har inte varit en lätt väg. Otroligt många timmar har gått åt att tillverka prototyper & komponenter för att få det "perfekt" innan något har "serieproducerats".
Mitt mål är att få en vagn och en konstruktion som jag är stolt över, som liknar den riktiga i så stor utsträckning som möjligt, både i utseende och i funktion. Det kostar tid och det kostar pengar.
Saker som underlättar:
* Sök på nätet. Det finns otroligt många projektsidor på radiostyrda projekt av den här typen. Läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs, läs.
* Ha ett mål, hur bra ska den färdiga produkten bli? Accepterar jag att det ser mindre realistiskt ut och därmed 10 ggr billigare?
* Hur mycket pengar är jag villig att plöja ner? This can be a money pit
* Tillgång till maskiner? Svarv, borr & fräs är ett skallkrav om man ska tillverka allt själv. Svets om man ska använda stål och aluminium.
*Känner jag någon som har tillgång till avancerade maskiner? Någon i polarns släkt som jobbar åt ett mekanikföretag med maskiner? Många tänder till direkt då man beskriver ett ambitiöst projekt och erbjuder sig att hjälpa till med diverse grejer.
- Automatsvarvar/fräsar? <- Asbra, men det kan kosta mycket pengar för material och verktyg.
- Vatten/laserskärningsmaskiner? <- Sinnessjukt bra, men smakar det så kostar det.
* Bandaggregatet kommer vara det som känns absolut jobbigast. Individuella bandplattor innebär i runda slängar 150 - 200 bandplattor. Kanske 4 hål i varje bandplatta ger 800 arbetsmoment bara där osv osv osv... Det här har iaf gett mig i särklass mest huvudvärk under de senaste 5 åren. Ska jag göra det billigt? Bäst? Halvbra? Hyperrealistiskt? I gummi? I plast? I aluminium? Trä? Fräsa? Gjuta? Klippa? Skära? Alternativen är många men det är bara en själv som kan bestämma vad som är bra för en själv.
Här är en kort lista på saker jag arbetar på just nu:
- 3 växlad Automatisk transmission med backväxel för en el eller bränslemotor (ritning & prototyp-stadie. Bara för att se om det är nån idé att fortsätta i den riktningen)
- Få bärhjulen automatsvarvade.
- Sammanfoga ett vattenskuret aluminiumchasie
- Konstruera och tillverka ett bandaggregat som håller för påfrestningarna.
- Göra en hemsida för det här projektet.
Bli inte avskräckt att det tagit så lång tid för mig. Under de här 5 åren har jag haft mycket annat för mig som stulit tid, men projektet har hela tiden funnits med. När de är klart? Ingen aning...
Jo just ja... en sista sak... ens kompisar, arbetskamrater och flickvänner kommer tycka att du är galen som lägger ner så mycket energi och pengar på ett sånt här projekt. Det är först nu efter 5 år som mina kompisar på allvar börjat inse att det här kommer att gå och kommer med uppmuntrande ord och idéer och det är först nu efter 1½ år som min flickvän börjat acceptera det också...

Varning Stor bild: ca 1 M
Vattenskurna chassidelar