Testa hur bra du är på att avgöra om en person fejkar ett leende.
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/min...les/index.shtml
You got 16 out of 20 correct
Hmm, fick bara 11...
Prickskytten
May 9 2005, 07:01
17/20.
Värst var väl att jag trodde att folk lurades när det var på riktigt, så att säga... på alla fel jag hade.
Hur som helst, påminner mig om att det här har varit uppe förut? Fick högre poäng då, iaf
LIQUID_
May 9 2005, 08:32
16/20
En sak jag undrade jag över. Hur lyckades de filma "riktiga" leenden ? Berättade försökledaren roliga historier ? Om dom log på begäran i oavsett äkta/falskt så var ju alla leenden egentligen falska.
Fick resultatet 17/20. Jag tittade enbart på ögonen för att bedömma. Hyffsat bra taktik visade det sig.
A2Keltainen
May 9 2005, 09:14
"This is a rapid-fire slideshow of a series of photos taken of a Brazilian girl apparently at her 15th birthday gala, or
festa de debutante."
http://www.luckykazoo.com/media/2005/05/ex...nless-girl.html"Here are some of the original photographs."
http://www.boingboing.net/images/00023183.jpg
A2Keltainen
May 9 2005, 09:21
Jag fick 17 rätt av 20. Vilka saker i ansiktet tyckte ni gav bäst ledtrådar om leendet var riktigt eller ej? Jag tycker själv att munnen direkt efter leendet i kombination med ögonen gav bäst ledtrådar.
superapan
May 9 2005, 09:50
16/20
Det är väl en sak att upptäcka ett falskt leende om man verkligen försöker leta efter det på det här viset, men i verkliga livet är det ju en annan sak.
QUOTE (A2Keltainen @ May 9 2005, 10:14 )
"This is a rapid-fire slideshow of a series of photos taken of a Brazilian girl apparently at her 15th birthday gala, or
festa de debutante."
http://www.luckykazoo.com/media/2005/05/ex...nless-girl.html"Here are some of the original photographs."
http://www.boingboing.net/images/00023183.jpg Fyfan, det är nästan så man undrar om det är uppgjort...
A2Keltainen
May 9 2005, 10:00
QUOTE (superapan @ May 9 2005, 10:50 )
Det är väl en sak att upptäcka ett falskt leende om man verkligen försöker leta efter det på det här viset, men i verkliga livet är det ju en annan sak.
Jag tror att det i vissa fall kan vara lättare i verkliga livet, eftersom man då har fler ledtrådar att gå på, som exempelvis kontext, tidigare bekantskap, övrigt kroppsspråk och tal/röst, samt oftast även en längre tid för observation vid det aktuella tillfället. Ibland så tycker jag även att det hela blir väldigt uppenbart, som när jag vid jul satt och väntade på ett tåg på järnvägsstationen och observerade två yngre kvinnor (före detta klasskamrater att döma av deras följande konversation) som stötte på varandra. Ordväxlingen som följde var i stil med;
"Neeemeeeeen heeeejjjj!!! Guuuu va kul att treffassss!!!"
men det verkade helt klart som om den egentliga innebörden var:
"Suck, fan att jag skulle stöta på dig här. Nu måste jag stå och kallprata/döprata ett tag för att inte verka konstig/osocial."
17/20..Tyckte ögonen var mest avslöjande
17/20
Ögonen var mest avslöjande tycker jag, det syns om leendet inte tar sig ända upp dit.
Prickskytten
May 9 2005, 11:07
Jag kikade på rynkorna runt ögonen... tyckte att det gick bra. Men nog fan har väl det här varit uppe förut? Eller är det jag som har omvänd minnesförlust?
Fördömt. Har Glocalnet och dynamiskt IP, och det är visst nå'n som haft mitt IP som redan gjort testet!
18/20
Jag tittade på ögonen och ögonbrynen. Ögonbrynen rör sig knappt är det är ett fejkat leende.. Anser jag iaf..
@ Sgt Toll
jag kunde göra testet flera gånger..
ThornBjorn
May 9 2005, 14:25
10/20...
Svårt som attans tyckte jag!
Mech.Inf
May 9 2005, 15:37
17/20 trodde det gick käpprätt åt helvete, men ögonen säger en hel del
12 rätt, tyckte de va ganska knepigt
SERG. B
May 9 2005, 15:50
17/20, testet var för enkelt, man såg ju att de falska skratten var framkallade av dem själva medan de riktiga skratten var framkallat av någon som sa något roligt bakom kameran. Vissa satt ju och hoppade lite av skratt, tyckte jag var det som avgjorde mest.
Jesper86
May 9 2005, 16:33
Några skratt trodde jag inte ens var skratt, och vissa såg jag knappt... 16/20
607 skog
May 9 2005, 16:44
6/20
hmm svårt att tolka ett leende bara genom att se nån le
alla kändes dock fejk
19/20
tittade på ögonen, fick en känsla. Som var rätt, förutom näst sista. Han lurade mig.
Blackadder
May 9 2005, 22:11
Spot The Fake Smile
Results
You got 19 out of 20 correct
fel på nr5
tycker ögonen avslöjar mest.
/B
Mr_Confused
May 9 2005, 22:19
16/20
Svårt, men jag trodde jag skulle ha ännu sämre resultat.
Ljugtomten
May 10 2005, 00:06
QUOTE (Wemla @ May 9 2005, 13:10 )
Ögonbrynen rör sig knappt är det är ett fejkat leende.. Anser jag iaf..
Helt korrekt.. Vilket du kunde läsa när du hade gjort färdigt testet.
Själv prickade jag rätt på 14/20...
stefanf
May 11 2005, 06:41
14 av 20. Inte helt lätt att se. Men det brukar bli lite lättare när man ser dom i verkligheten.

(<- avgör om det är ett äkta eller icke äkta leende! :P )
benzen
May 11 2005, 07:51
QUOTE (SERG. B @ May 9 2005, 16:50 )
[...]man såg ju att de falska skratten var framkallade av dem själva medan de riktiga skratten var framkallat av någon som sa något roligt bakom kameran.[...]
Ja, det la jag också märke till när jag gjorde testet. Men det var ett tag sedan nu. Bara för att se så jag inte mindes fel gjorde jag om testet lite snabbt, fick 17/20. Det fick jag även förra gången. (Att man inte lär sig...) Efter ett par personer så ser man hur vissa av dem flackar med blicken på något/någon bakom kameran som får dem att skratta/le. I övrigt håller jag med om att det är lättast att se på ögonen. Deras sätt att blinka tyckte jag också avslöjade vissa av dem, speciellt hos dem som inte blinkade alls.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.