Danne, använd länkknappen istället och länka bilderna!
Inte ens mitt ADSL gillade det här...
Ignis nitidus
May 8 2005, 22:02
Vackra bilder
tack!
Nifelhel
May 8 2005, 22:05
@Danne
När ska du lära dig fotografera då??? Skämta bara, grymt snygga bilder

@Sg Toll
Gnäll inte
Vackra bilder Danne!
Skulle var kul att se dem högupplösta.
@ Sg Toll: Tur man sitter på en 10Mbits-lina, märkte ingenting. :P
ThornBjorn
May 9 2005, 00:29
Jävlar, snygga bilder!
Rolla med en helikopter, rätt imponerande!

EDIT: Stavning
QUOTE (Danne @ May 9 2005, 06:27 )
medan K16 (hkp 9) stod på marken.
Om Kalle 16 stod på marken fick du ändå fram dess inneboende rörelse på ett effektfullt sätt på bilderna ovan, använde du nåt speciellt filter på kameran? :P
Mitt ADSL formligen älskade bilderna och ritade ut dem i raketfart.
Hade varit kul att åka med en gång till under ett pass med lite mer ovanliga flyglägen...
/E
QUOTE (Erik_G @ May 9 2005, 07:35 )
QUOTE (Danne @ May 9 2005, 06:27 )
medan K16 (hkp 9) stod på marken.
Om Kalle 16 stod på marken fick du ändå fram dess inneboende rörelse på ett effektfullt sätt på bilderna ovan, använde du nåt speciellt filter på kameran? :P
Mitt ADSL formligen älskade bilderna och ritade ut dem i raketfart.
Hade varit kul att åka med en gång till under ett pass med lite mer ovanliga flyglägen...
/E
Scheisse...byt till lämpligt Kallenummer B)
syte johansson
May 9 2005, 08:22
Mycket bra bider (varför glömde jag kameran?

), du råkar händelsevis inte ha en bild på den grip som flög förbi i den undre delen av fartregistret?
Om man inte var där och om man vill se lite rörliga bilder på en BO 105 som snurrar på olika sätt och vis i luften kan man gå in på
denna hemsida och ladda ner "FullScale3D.wmv.zip". Den är i och för sig inte grönmålad, men det är kul att se ändå.
För övrigt tyckte jag att den genomgång som C F7 höll på morgonen var mycket bra.
Är det stora skilnader mellan den militära och den civila varianten av hkp:n? Noterade trådavklipparna (knivar som klipper av kraftledningar) på medarna, sådant värmer i en pilots hjärta!
Sedan kan man ju konstatera att man valde rätt yrke(dock civil)!!
QUOTE (röjsop @ May 9 2005, 14:46 )
Är det stora skilnader mellan den militära och den civila varianten av hkp:n? Noterade trådavklipparna (knivar som klipper av kraftledningar) på medarna, sådant värmer i en pilots hjärta!
Sedan kan man ju konstatera att man valde rätt yrke(dock civil)!!
Nu har jag iofs inte pysslat med den civila 105an, men några tydliga skillnader är väl fästen för lavetter på sidorna och plattformen för helitowsiktet på taket. Vidare har Hkp 9 antenner för radiopejling, fästen för radarvarnare, militära radioantenner, nvg-anpassad cockpitbelysning, plattor på medarna baktill för att förhindra att maskinen sjunker ner baktil vid landning i terrängen.
Det finns säkert fler saker, men det var det jag kom ihåg sådär på rak arm, det var trots allt 10 år sen muck snart.
/E
QUOTE (syte johansson @ May 9 2005, 09:22 )
Mycket bra bider (varför glömde jag kameran?

), du råkar händelsevis inte ha en bild på den grip som flög förbi i den undre delen av fartregistret?
Om man inte var där och om man vill se lite rörliga bilder på en BO 105 som snurrar på olika sätt och vis i luften kan man gå in på
denna hemsida och ladda ner "FullScale3D.wmv.zip". Den är i och för sig inte grönmålad, men det är kul att se ändå.
För övrigt tyckte jag att den genomgång som C F7 höll på morgonen var mycket bra.
Njaej, ingen bra bild på Gripen i luften. Tyvärr var ljusförhållandena ofta mycket dåliga, med konstant motljus så Gripenbilderna blev oftast såhär:
Svart GripStundtals blev det dock bättre, eller när uppviningarna utfördes ute på kanterna på fältet. Som när Tp 84 firade nyår ala VMS:
Rullar in Aktiverar. Nos samt styrbords fällare är först ut, babord ligger lite efter Babord är nu ikapp, maskinen är på väg in i undanmanöver.Istort sett full spridning, även om man ser att det fortfarande aktiveras facklor på styrbords sidaDock tog jag ett relativt stort antal bilder på 39an när höjdmätaren visade noll:
Boggas in till kompanietMotorn igång och väntar på sin tur, spåren efter de andra syns genom att luften vibrerarOvanstående och nedanstående bilder var kluriga att ta. På grund av den varma luften bakom och runt maskinerna så får fokusen lite spatt. Sedan tillkommer ljudnivån och blåsfaktorn ( man känner värmen och skulle ha kunnat räkna maskinern även om jag blundat, man kände när man gick in bakom varje individ) är tämligen extrem. Hade inte kunnat ta dessa bilder om inte Yman hade offrat sig lite.
Kort gaspådrag, utblåset vidgas, maskinen rullar...fotografen vacklarTaxarVid sidan om Griparna stod lite, eller mycket äldre maskiner, alla relaterade till F7:
Saab B17Fpl 32 LansenI övrigt så utbildar nu F7 Saabs kunder på Gripen. Ungrarna gör framsteg, enligt utsago så träffade denna förara rullbanan på eftermiddagens pass:
OoopsNyfikna helikoptrar fanns det.........:
Pizzaracer.......men den blev blyg:
Pizzaracer2Fick även en bild på Gripens skärmsläckare, med lugnande moln som glider över SI/HUD:en :
Close up GripFick jag alla länkar att funka nu så skall jag öppna min polly-påse
Grymma bilder, vad har du för kamera Danne?
/Aron
QUOTE (Aron @ May 9 2005, 19:47 )
Grymma bilder, vad har du för kamera Danne?
/Aron
Nikon D70
Team Member
May 9 2005, 19:41
@Danne
Fy fasen vad bra bilder!!
Nu vet jag vad det var som snurrade över huvet igår när jag var ute och myrschlade i skogen.
Trodde för ett ögonblick att dom hade mig....*en lättnads suck*
Nästa pryl på vill-ha-listan måste nog bli en TP-84

efter dom där fräscha bilderna..
Mr_Pyro
May 9 2005, 20:17
Badlanding, "Ooops" bilden var grym, montage? Eller har du en lite utförligare historia om vad som hände?
mvh
/Mr_Pyro
QUOTE (Mr_Pyro @ May 9 2005, 21:17 )
Badlanding, "Ooops" bilden var grym, montage? Eller har du en lite utförligare historia om vad som hände?
mvh
/Mr_Pyro
Mock up B)
De måste ha haft en jobbig resa när de rullade dit den för spåren såg lite vingliga ut. Skuggan som ses till vänster i bild är från en scen.
Jaha, jag som trodde att Ungraren som var kass på att landa fick som straff sitta kvar i cockpit :P
EDIT: tanjäntbård
@Danne
Så där ja. Visst var det lätt att länka? :P
Vill också passa på att gratulera till bilderna. Oerhört bra bilder och vissa är ju självskrivna favoriter ;)
QUOTE (Sg Toll @ May 9 2005, 23:55 )
@Danne
Så där ja. Visst var det lätt att länka? :P
Jaja, men nu var bilderna större ( 200k+) samt större i omfånget (1200 pixlar bredd eller mer på alla förutom den sopiga svarta Gripenbilden). De första Hkp 9 bilderna var bara 800 pixlar breda och mindre än 150k. De borde då vara funkis att direktlänka, sådeså. ;)
Kimster
May 10 2005, 08:26
LoL
http://hem.bredband.net/b102449/Badlanding.jpgNow this is a really cool lawnmoer he bought, I need to get one of these..
eller
..where the hell is the runway he told me he had... !?
Var och tittade på flyguppvisningen, svor lite för att jag missade ta med kameran.
Men man får väl nöja sig med Dannes bilder.
Flamdämpare
May 10 2005, 09:50
Jag känner inte till hur en HKP9 arbetar så därför måste jag fråga..
Om svaren är hemliga så skriv gärna att de är det.
Finns det ett taktiskt behov av att kunna rolla och loopa för en HKP9?
Är det ett effektivt sätt att undvika beskjutning eller finns det bättre manövrer inom det tänkta arbetssättet?
Klarar den sådana manövrer med full vapenlast eller måste den först bli av med den innan?
Ökar IR-signaturen med dessa manövrer pga högre kraftuttag?
Ökar radarsignaturen pga dessa manövrer?
Vilka roderutslag behövs för att få en Helikopter (Generellt) att rolla när den saknar skevroder?
Sorry om det blev OT.
Meduza
May 10 2005, 11:29
Danne, jag har också en D70, vilket objektiv har du och körde du med stativ eller dyl ?
Erik_G
May 10 2005, 11:52
QUOTE (Flamdämpare @ May 10 2005, 09:50 )
Jag känner inte till hur en HKP9 arbetar så därför måste jag fråga..
Om svaren är hemliga så skriv gärna att de är det.
Finns det ett taktiskt behov av att kunna rolla och loopa för en HKP9?Kan nog Achilleos svara på bättre än jag, men eftersom Hkp 9 från början var en pvhkp och dess roll är att flyga på trädrotshöjd och bekämpa pansar är roll och looping i sig inte särskillt betydelsefullt, däremot vill man ha en helikopter som man kan få att lyda förarens minsta lilla önskan. Pvhkp skyddar sig för det mesta med hjälp av terrängmaskering, inte genom att göra kaxiga undanmanövrar.
Är det ett effektivt sätt att undvika beskjutning eller finns det bättre manövrer inom det tänkta arbetssättet?Bästa sättet att undvika beskjutning är att inte synas, och på de höjderna en pvhkp ska arbeta är det träd och nivåskillnader i terräng som utgör skydd
Klarar den sådana manövrer med full vapenlast eller måste den först bli av med den innan?Med sikte och full robotlast behöver Hkp 9 både piska och morot för att överhuvudtaget lyfta, så nej, ingen aerobatik med vapenlast på. Hkp 9 kan inte "fälla" sin vapenlast, utan robotarna sitter fast monterade i lavetter som är fast monterade på flygkroppen och måste monteras på/av av tekniker och mekaniker.
Ökar IR-signaturen med dessa manövrer pga högre kraftuttag?Turbinmotorerna håller i stort sett konstant varvtal vid normal flygning, men det är klart, tar man ut mer kraft ur rotorn måste mer kraft tillföras, men det är nog mer att jämföra med en bilmotor på 2000 rpm kontra 3000 rpm än att jämföra med en viggen med eller utan tänd ebk.
Ökar radarsignaturen pga dessa manövrer?Både ökar och/eller minskar, beror ju på från vilket håll radarn lyser. u mer area man vänder upp mot radarn, desto större eko, grovt förenklat. Hkp 9 har nog inte en gnutta stealth inbyggt i designen. Färgen lär vara "ir-dämpande" hörde jag när jag gjorde lumpen på nian, men den lär nog inte påverka speciellt mycket.
Vilka roderutslag behövs för att få en Helikopter (Generellt) att rolla när den saknar skevroder?Man gör nog i stort sett som i ett flygplan. Man får tänka på helikopterns rotor som dess vinge, och på ett flygplan ökar du ju lyftkraften på ena vingen för att skeva, samma sak på en helikopter, där för man spaken åt sidan, och rotorbladen vinklas så att lyftkraften ökar på ena sidan av rotordisken. Dock finns det en naturlag som heter gyroskopisk precesion (stavning?) som gör att utslaget måste komma 90 grader innan stället där verkan ska ske, så om vi har en rotor som roterar moturs och vi vill skeva åt vänster i färdriktningen måste skevningen ske på bladet när det är riktat rakt fram.. Knepigt, men sånt har tillverkaren redan tänkt på åt flygföraren

mvh
Erik G
Fd vpl mek Pvhkpkomp.
röjsop
May 10 2005, 13:09
Faktum är att du kan flyga akrobatiskt med ganska många helikoptrar, och i princip alla som är tänkta som ambulans/pv pga att dom måste vara snabba och smidiga.
Roderutslaget är som Erik G säger som på flygplan, dock mindre generelt då hkp är känsligare än flygplan. För en mer utförlig beskrivning hur du flyger akrobatik föreslår jag att du frågar på något hkp forum.
Ir signaturen ökar vid belastning, dock brukar piloterna inte konstflyga i krigstid, så det problemet slipper dom.
APC-mannen
May 10 2005, 13:18
QUOTE (Erik_G @ May 10 2005, 10:52 )
...eftersom Hkp 9 från början var en pvhkp...
Jag vet nada om hkp, annat än att de är coola fordon både att titta på och åka med i, men är hkp 9 alltså inte länge någon pvhkp?
Meduza
May 10 2005, 15:19
nej, helitow-systemet är avvecklat.
Nu rollade inte HKP9 på förevisningen, dock gjorde de en massa fräcka grejor inklusive en manöver som lurar ögat till att HKPn rollade.
APC-mannen
May 10 2005, 17:01
QUOTE (http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=4977)
HKP 9 är en tvåmotorig helikopter som normalt används för bekämpning av fientliga pansarfordon.
HKP 9 är en tvåmotorig helikopter som tidigare ingick i pansarvärnshelikopterkompaniet,uppgiften var bekämpning av fientliga pansarfordon. Helikoptrarna opererar på extremt låg höjd. Beväpningen utgörs av fyra TOW-robotar. Besättningen består av en flygförare och en skytt. Idag finns inget PV-kompani.
Vad används hkp 9 till egentligen?
Du kan ju slå en flukt
här.
J-Star
May 10 2005, 21:38
Underbara bilder! Är grymt hagalen på en sådan kamera.

/J
var själv där, och kan säga att det var en as grym flygshow. han gjorde både 360 och 540 med helikoptern. Gripen bjöd också på en riktigt fin show, då den flög i 1050km/h och slängde sig på tvären och bara gled igenom luften på låg höjd.
QUOTE (Meduza @ May 10 2005, 12:29 )
Danne, jag har också en D70, vilket objektiv har du och körde du med stativ eller dyl ?
De flesta bilderna är tagna med den
här . Några, till exempel B17 bilden samt Gripen under bogsering är tagna med den kittade 18-70n.
Minneskort: 1 st 1Gig 80X+ 1 st 2Gig 60X
Alla bilder är tagna "handheld", inget stativ. Det var med dit dock och var ivägen mest hela dagen, så helt onödigt var det inte. Det var NÄRA att jag använde det när jag fotade Piranhan.
I vissa fall användes Kenkos 1.4X PRO teleconverter.
achilleos
May 12 2005, 19:05
Erik G har rätt i allt han säger, förutom att man KAN fälla lavetterna, eller MLA (Missile Launch Assembly) som de egentligen heter. Fällning sker med en knapp på stigspaken om man har ställt därför avsedd strömbrytare i rätt läge. Fällning av MLA sker t.ex. vid motorbortfall då man behöver all tillgänglig kraft för att släpa sig hemåt eller enmotorlanda.
Vad nian används till finns förklarat på ett bra sätt på sidan som någon länkade till, här på SoldF.com. Vad man kan tillägga där är att den eventuellt (väldigt mycket eventuellt) kommer att ingå i EU battlegroup 2008, som framförallt casevac-helikopter.
Erik_G
May 12 2005, 19:24
Javisst ja, själva MLA, lådorna i vilka man lägger rören i vilka robotarna ligger, kan ju fällas, det hade jag glömt. Men själva fästena för dessa sitter ju kvar, men MLA-grunkorna är ena tunga och oaerodynamiska grunkor (ursäkta fackspråket

) och fällning av dessa borde ha en positiv inverkan på manöverförmågan.. men sikteselektroniken och som sagt var, fästena för lavetten sitter kvar, och är helikoptern fulltankad och flygförarna tryckt i sig massor med köttbullar under lunchen så...
Man hinner glömma en del på några år

Tillägg till Achilleos ang casevac. för er som inte redan känner till det så har 105an en stor öppning i bakkroppen och ett lastutrymme under motorrummet. Det sitter på hkp 9 skenor på golvet av lastutrymmet som gör att man kan skjuta in bårar här. BBO 105 används ju som ambulanshelikopter på många håll i välden.
/E
röjsop
May 13 2005, 12:40
En lite dum fråga kanske, men det sitter väl full IFR(instrument för flygning i dålig sikt) utr. i den?
Och sedan kan väl någon förklara vad "casevac." betyder?
Blir det internationell tjänst så hoppas jag att den har bra ventilation, annars får det konsekvenser... Jag hade tagit med någon värmereflektions-filt!
Är det någon som varit med om ett motorhaveri på en hkp 9?
achilleos
May 13 2005, 19:02
Nej, hkp9 är inte IFR-utrustad. Det finns en ADF men den är det ingen som någonsin använder utan den tar bara plats och vikt i onödan, plus att den skall kalibreras med jämna mellanrum vilket kan ta en himla tid om den trilskas.
CASEVAC = Casualty Evacuation = att transportera bort skadade från "fronten" till lämplig plats där de kan få vård. Helikoptrarna i serien MASH är ett lysande exempel på Casevac. Viktigt är att inte blanda ihop Casevac och Medevac. Skillnaden är att man vid Medevac skall kunna vårda patienter under flygning, som våra ambulanshelikoptrar t.ex. Hörde häromdagen termen "Stratevac" som innebär att man transporterar skadade från t.ex. Irak hem till USA eller till nån bas i Tyskland med ambulansflygplan.
Ja, varmt lär det nog bli....
Känner inte till nåt haveri såtillvida att motorn skurit och gått sönder på det sättet. Däremot har det hänt att en motor slocknat, känner till två fall som jag är 100 på, men det finns säkert nåt eller ett par till.
Själv har jag fått en papperstuss som satte igen ena motorn så den gick varm och jag blev tvungen att dra ner den till c:a 15% effekt. Blev att åka hem igen på en motor i princip och enmotorlanda. Lite nervigt att sitta med bara en motor och inte veta varför den andra lagt av, kan ju vara något som kommer att påverka även den kvarvarande. Fullt ös på räddningsstyrkan men landningen gick som smort. I efterhand var det nog värst för teknikern som glömt papperstussen i maskinen...
achilleos: vad säger reglerna om en motor slocknar? Är det upp till föraren att avgöra om han vill flyga hem på en motor eller ska han/hon (finns det några kvinnliga militära helikopterförare i Sverige?) landa så snart det är möjligt?
Jag är inte avundsjuk på teknikern som glömde papperstussen...
achilleos
May 13 2005, 21:21
Det är upp till föraren att göra en bedömning i varje enskilt fall. Är man tung så kan man dessutom inte ta sig hur långt som helst då man inte orkar hålla höjden och då är det bara att hoppas att det finns nåt bra fält i närheten att landa på. Regeln är annars att man skall försöka ta sig hem eller till annan lämplig flygplats motsv och landa. Givetvis försöker man också återstarta motorn plus lite andra åtgärder enligt checklista.
Det finns 2 kvinnliga hkpförare varav den ena numera är styrman på SH89:an.
röjsop
May 13 2005, 23:56
Den teknikern hade inte blivit populär någonstans!
Kommer ni köra lite mash style med öppna dörrar? Eller kommer det bli utbrott bland cheferna då?!
Jag tycker angående utlandstjänst borde man satsa på riktiga Medevac, det är värt dom extra slantarna. Sedan förstår jag att man inte kan flyga ambulans i bergen och/eller öken.
achilleos
May 14 2005, 10:13
Detaljer kring en ev. utlandsmission är inte alls klara utan det är bara diskussioner som förs på högkvartersnivå i och med att Norge dragit sig ur och inte längre vill ställa upp med helikoptrar till EU BG. Det som nian är bra till är att landa på mycket trånga platser i djungeln och hämta folk, platser där till exempel hkp10 inte kommer ner utan att man först röjer en massa skog. Behovet av en liten smidig maskin bygger på erfarenheter främst från Kongo och Liberia.
Om det blir Casevac så är det nog frågan om att lasta in folk på bår som Erik G beskrev, eller att helt enkelt bara ta sittande skadade på normala sittplatser.
Personligen tror jag inte det blir nåt alls om jag ska vara ärlig...
QUOTE (achilleos @ May 13 2005, 21:21 )
Jag kände bara till att det fanns en kvinnlig ff på hkp (GHU 01/02), varifrån kommer den andra?
achilleos
May 14 2005, 20:16
QUOTE (106 @ May 14 2005, 15:26 )
Jag kände bara till att det fanns en kvinnlig ff på hkp (GHU 01/02), varifrån kommer den andra?
Var hon kommer ifrån vet jag inte men hon jobbar på F17... (eftersom hon flyger SH89)
QUOTE (achilleos @ May 14 2005, 20:16 )
QUOTE (106 @ May 14 2005, 15:26 )
Jag kände bara till att det fanns en kvinnlig ff på hkp (GHU 02/03), varifrån kommer den andra?
Var hon kommer ifrån vet jag inte men hon jobbar på F17... (eftersom hon flyger SH89)
Jag tänkte mest om hon gjort GHU för armén eller marinen. När FV fick sin första kvinnliga ff på 90-talet och nu när det utexaminerades en från GHU 2003 och en från GFU 2004 så var det ett par artiklar i pressen, men att det fanns ytterligare en visste jag inte. Det borde ju varit mer anmärkningsvärt när den första tog examen än när nummer två gjorde det.
röjsop
May 16 2005, 13:58
Vi får hoppas på att det blir något! Jag hoppas också att nissarna på hkv tänker igenom missionen innan alla är nere och på plats, för jag har sett mycket väl förberädda organisationer få riktiga problem i afrika.
Ett par tips: Kolla alltid flygplatser innan du landar, även om tornet vill ha ner dig på en gång!
Ha alltid på dig skyddsglasögon(visir), för du vet aldrig när du får oväntat besök av fågel!(den vanan ska du ha överallt)
Om du ska tanka från afrikansk flygplats, kolla bränslet, och se upp med att dom kan försöka luras!
Att förlita sig på Norge i ett EU-projekt, förstår att saker blir svårplanerat då...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.