QUOTE (Pal_nyPC @ Jun 4 2005, 19:21 )
@Jofus & Krook
Men det är inte korrekt att säga att försvarsmakten finansierat svensk industri! Vid inget tillfälle, inte vid Strv103, inte vid Strf90, inte vid ubåt, korvett och inte med Gripen så har försvarsmakten accepterad produkter med högre styckepris eller driftkostnad än utländska alternativ. Inte heller har produkterna varit undermåliga, de har önskad prestanda och konkurrenskraftigt pris.
FM har varit delaktiga i framtagandet av inhemskt tillverkad försvarsmateriel vilket har hamnat inom ramen för försvarsutgifter. Och jag hävdar att i många av dessa fall har FM fått betala ett högre totalpris än det som hade erlagts vid köp från utlandet. Det jag bygger detta på är det att man i det sistnämnda fallet inte hade behövt stå för en del av projekteringen.
En inhemsk försvarsindustri har under 1900-talet fram till idag varit en strategiskt viktig punkt för att vidmakthålla ett oberoende av andra nationer. Jag hävdar bestämt att det har "gått ut" över FMs del av det totala försvarsanslaget.
Produkterna har absolut inte varit undermåliga. Det har jag aldrig påstått.
Utvecklingen har betalats av Sverige det är korrekt. Men för att påstå att kostnaden belastat försvarsmakten så måste man i såfall anta att de utvecklingskostnader som staten lagt ner annars oavkortat istället givits till försvaret i form av högre anslag. Det är ytterst orealistiskt att anta att staten hade gett dessa pengar till försvaret.
Jag anser inte att det är orealistiskt att FM hade fått stora delar av det som gått till försvarsindustrin i de fall det har rört sig om samma konto. Och även om FM inte hade fått den delen av anslaget så hade vi så fall haft en billigare försvarsmakt som man hade varit mindre benägen att reducera av kostnadsskäl.
Det finns många skäl till varför staten inte hade gett dessa pengar till försvaret. Inte minst det faktum att alla sådana här projekt skapar nämligen bara rundgång på investeringen till runt 60% av dess kostnad, det är hög skatt i Sverige vettu. Så på sin höjd skulle 40% av dessa investeringar vara att betrakta som direkta kostnader för staten. Så även om staten skulle vara beredda att satsa 100% av sina egentliga kostnader i höjda anslag så rör det sig om 40% av deras investering.
Om vi ska använda ditt resonemang så kan vi nyttja det även på FM. Detta eftersom FMs anställda betalar skatt; FM betalar hyror, sociala avgifter och skatter till staten; FM köper varor och tjänster inom riket vilket renderar i avkastning för statliga och privata bolag som i sin tur genererar avkastning till staten.
Nej, försvaret hade knappast fått mera pengar om materiel och system hade köpts utifrån. Det är helt enkelt inte sannolikt.
Däremot kan du argumentera med mig huruvida vi hade haft bättre sjukvård, äldrevård eller ett starkare ericsson om vi valt att inte utveckla själv. Det är detta pengarna hade gått till.
Själv tror jag att vi fått materiel och system som passat oss och våra förhållanden mer perfekt än utländska. Och därmed tror jag att dessa statliga utvecklingspengar gett oss ett starkare försvar. Det tycker jag är bra. Även om detta varit eller är på bekostnad av ovan nämnda sjukvård och äldrevård.
Det jag sätter mig emot när det gäller spaningssatellit är vad FM använder försvarsanslaget till. Inte det faktum att vi har ett försvarsanslag. En försvarsmakt kostar pengar, pengar som man kunde ha använt till annat som du skriver. Jag anser att en försvarsmakt är väl investerade pengar. Dock anser jag inte att en spaningssatellit är ett behov för Sverige i detta skede.
/Krook
Edit: Tillägg