QUOTE (RRM Sjöbev @ Aug 5 2005, 12:07 )
Mest irriterande är ju den blivande (om han överlever..) college grabben som hela tiden frågar" how did you get your nick name?" till alla
Piloten blev väl sågad kan man säga på Militaryphotos, men jag tycker den var klart hyfsad!
Är väl lite sällsynt med amerikanska serier om krig där jänkare medverkar då kriget fortfarande pågår?
*** This comment may contain spoilers ***
Bli ej arg på mig om jag avslöjar lite från andra avsnittet.
Om inte jag minns fel så får den killen som frågar det sitt ben avsprängt av en fordonsmina i slutet av första avsnittet. Envis jävel som tror att han ska tillbaka till sitt förband, hur det nu ska gå till. Sur och oförskämd är han också, men det kanske jag också skulle varit om jag fick amputera mitt ben. I andra så frågar en av de kvarvarande soldaterna om smeknamn. Han förklarar sedan för honom att den andre kille, som sprängde bort benet, alltid gjorde det.
Aja, förövrigt tycker jag det är en bra serie. Ingen glorifiering av kriget men som vanligt är araberna oerhört korkade, blir ju maskingevärs-föda när dom bara springer rakt emot amerikanarna. Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten, men visst kan undantag finnas. Men håll med om att de verkar dumma som bara springer och skjuter från höften? Jänkarna bara trycker två gånger på sin avtryckare på deras M4, araberna skriker "Allah Akbar", rycker lite och sen ligger de fridfullt på marken. Så gick det inte till.
Serien får 3,5/5 eftersom efter det andra avsnittet börjar serien arta sig något enormt.
Tycker också att omgivningarna är lite "fattiga", var säkert så, men min bild av det är "urban warfare". Fast ifs, de måste ju ta sig till städerna.
För den som är intresserad av Irak-kriget så finns en bok som heter "Generation Kill", att köpa på Adlibris.se. Visar en ganska objektiv bild av kriget och ger en 18-19-årig soldats perspektiv på striderna. PM:a mig så ger jag länk.
Sen måste jag tillägga att avsnitten finns för nedladdning. Ägaren av sidan blir nog inte å glad om jag skriver länkar här så än en gång, PM:a så får ni sådan länk också.
Over&Out
/Mike Sierra Foxtrot