Fu Kjellberg
Apr 28 2005, 20:49
[Inlägg utbrytna ur Ir/laser tråden, ursäkta röran / Kimster]QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ Apr 28 2005, 07:48 )
1.försök genomförs under året med Ir-laser,synlig laser, benstöd m.m till AK4 B.
2.Allt som det finns "BOA" på får givetvis användas till Försvarsmaktens vapen.
vilket innebär att några egeninköpta extraprylar inte får användas.
Hur ställer sig Lt G Malmström MDM/ Lggrp till användandet av egna vapenremmar och Magpull?
Bara nyfiken?
Remmen behöver uppdateras och maggpullen förenklar magbyten.
Sytare
Apr 29 2005, 08:46
Hur är det med ditt magasin längst till vänster? Lär ju inte vara någon BOA på det, men 30 pang är ju ändå bättre än 20 pang...
Hornet
Apr 29 2005, 22:43
Fu Kjellberg
Apr 30 2005, 10:55
QUOTE (Sg Toll @ Apr 29 2005, 08:46 )
Hur är det med ditt magasin längst till vänster? Lär ju inte vara någon BOA på det, men 30 pang är ju ändå bättre än 20 pang...
Skall jag vara ärlig så föredrar jag 20-mag.
Finns inte många fickor som passar till 30 mag :(
Saknar bara ett 5 eller 10-skotts mag :P
gislemark
May 2 2005, 18:05
@ Fu Kjellberg
Vad ska du med 5 resp 10 pangare till, kan inte se något direkt användnigsområde för dem förutom att öva magasinsbyten.
The Swede
May 2 2005, 20:09
Det finns två anledningar som jag ser det.
Den ena är för drivpatron till gevärsrök och den andra för att det saknas i samlingen.
Fu Kjellberg
May 2 2005, 20:41
Precis.
Saknas i samlingen.
Har inget thermoldmag heller.
Som detta på bilden.
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
May 3 2005, 08:21
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 28 2005, 20:49 )
QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ Apr 28 2005, 07:48 )
1.försök genomförs under året med Ir-laser,synlig laser, benstöd m.m till AK4 B.
2.Allt som det finns "BOA" på får givetvis användas till Försvarsmaktens vapen.
vilket innebär att några egeninköpta extraprylar inte får användas.
Hur ställer sig Lt G Malmström MDM/ Lggrp till användandet av egna vapenremmar och Magpull?
Bara nyfiken?
Remmen behöver uppdateras och maggpullen förenklar magbyten.
1.av försvarsmakten tillhandahållen vapenrem skall användas.
2.magpull.... är inte den heller tillåten...
3. 30skotts mag... ej tillåtet.. ( o dessutom fult)
hur hårt respektive MD-grupp är i sina bedömningar kan jag inte svara på.... men om jag hittar ngn på ngn övning som har gjort otillåtna ändringar på vapnet... ja då lämnar jag in en anmälan till MD-grpch, och förordar att personens lämplighet att forsätta som hemvärnsman skall utredas.
Kimster
May 3 2005, 09:31
wohwwohw.. vänta lite nu, är magpull förbjudna ? ...ungefär som att förbjuda att sätta på eltejp på vapnet.. . vilket sätt förändrar man vapnet med magpull ?!?

Ursäkta nu, men det låter som en sån där grej som bara är totalt meningslöst förbud.. förbudet finns där bara för att nån ville tycka lite.. ..löjligt rent ut sagt.

nu tycker jag till lite..
Sir Vival
May 3 2005, 09:39
Det finns anledningar till varför kompetent folk lämnar Hv och varför vissa blir sittande (undanskuffade?) på MD-gruppbefattningar...
Jag har svårt att se varför man ej ska få ha egen rem eller magpuls !
Det är ju inga ändringar på vapnet
Jag tror nog att detta blir svårt att driva igenom + att HV kommer att förlora mycket folk men detta är mina personliga refektioner o åsikter ....
Rune Frunkh
May 3 2005, 09:48
Konstaterande:
Att använda fabrikstillverkad materiel på sitt tilldelade vapen, t.ex. av H&K tillverkat handskydd med benstöd, MagPul eller kindstöd, verkar få det att falla i bitar, brinna upp och orsaka omåttlig skada på bäraren. Därför är användandet av sådan materiel ej tillåten.
Däremot är det helt ok att "vara fältmässig" och "fixa till" sitt vapen med liggunderlag, eltejp och annan materiel av mer tillfällig natur. (Sålunda borde det hemtillverkade och ihopsvetsade 34-skottsmagasinet vara ofarligt att använda istället för ett fabriksköpt 30-skotts dito.)
Kopplade magasin ("jägarmag") ihopsatta med gammal hederlig eltejp eller cykelslang (förordas i bl.a. SoldF) är ok, däremot är inte H&K:s fabriktillverkade clips det, avsedda för samma användningsområde.
Jag är skeptisk...
Givetvis ska vi /Hv) inte se ut som mujahedin, men något förnuft eftersöks.
Jag ÄR medveten om att stelheten med "egen mtrl" till viss del beror på försäkringar osv, men likväl så är det många som känner att IP får "allt ballt" och jäga till sig, medan vi vanliga tattare är kvar på direktstyrningsnivå.
Samtidigt som det är så få skarpa skjutövningar och krångliga regler i stort, är detta stora skäl till varför jag kommer - lite motvilligt - avsluta mitt Hv-medlemskap.
Och jag är inte den enda.
Ingår detta i någons "stora konspiration" eller har vi fått de "ledare" vi helt enkelt förtjänar?
scattergun
May 3 2005, 10:16
Kan man säga att Rune Frunkh kommit fram till något nytt här?? Att skräpmoddat är OK(tillochmed enligt FM) men fabriksmoddat är inte OK!? Isåfall borde ju en fasttejpat laserpekare på pipan eller ett hopsvetsat magg vara i paritet med liggunderlagskindstödet eller möjligen en hampa-reps-vapenrem, knuten i bästa Afghanstil!!
Frunkhs axiom - hempul är OK, Magpul är fabrikstillverkat och därmed inte OK!!
Nä jag håller med Lt G Malmström MDM/ Lggrp om att alla förändringar av materiel för att förbättra funktionen är av ondo!! NOT!!!!
Den dag någon //betydelsefull// framför åsikten att jag inte längre får lov att använda mina Magpulls och min vapenrem kommer jag att släppa alla prylar där jag står för att aldrig mer återvända till den miltära verksamheten.
Flamdämpare
May 3 2005, 10:44
@Alien
Beslutet är ditt och jag vet heller inte vilket övningsprogram du har till gång till.
Men sluta inte, De löser inget. Sparka hellre på någon som är övningsansvarig och säg att du vill ha ut mer av Hemvärnet.
Förbjuda magpuls med vilken motivering? Att de duger i Afghanistan och Irak men inte på Ravlunda eller Villingsberg?
Påminner om debatten med målade vapen, Ok att maskera med trasor och ståltråd, Men använder du färg blir du utslängd med huvudet före.
En Amiral sa till mig en gång att Sverige har världens bästa soldater för de kan tänka själv. Men Gud nåde dig om du tänker själv och försöker driva verksamheten och utvecklingen framåt.
Kanske dags för de kvarvarande beslutsfattarna i FM att dra huvudet ur sanden?
Jag vet att det inte är Lt G Malmström MDM/ Lggrp:s beslut. Min irritation är inte riktad mot dig.
Rickard N
May 3 2005, 10:46
Var skall man dra gränsen på vilken utrustning som är tillåten och vilken som inte är det?
Rune Frunkh
May 3 2005, 10:50
QUOTE (scattergun @ May 3 2005, 10:16 )
Kan man säga att Rune Frunkh kommit fram till något nytt här?? Att skräpmoddat är OK(tillochmed enligt FM) men fabriksmoddat är inte OK!? Isåfall borde ju en fasttejpat laserpekare på pipan eller ett hopsvetsat magg vara i paritet med liggunderlagskindstödet eller möjligen en hampa-reps-vapenrem, knuten i bästa Afghanstil!!
Frunkhs axiom - hempul är OK, Magpul är fabrikstillverkat och därmed inte OK!!
Nä jag håller med Lt G Malmström MDM/ Lggrp om att alla förändringar av materiel för att förbättra funktionen är av ondo!! NOT!!!!
En stilla fråga:
Var dras gränsen till vilken modifiering som är tillåten: fasttejpat RPS? Egentillverkad grtills? MagPul? Jägarmag med eltejp? Enligt ditt resonemang (
...alla förändringar av materiel för att förbättra funktionen är av ondo!!) upplever jag det som att det inte ens är tillåtet att lägga i egna sulor i kängorna!
Mitt s.k. axiom (

) om att "Hempul - OK, Magpul ej OK" är bara ett konsaterande av gällande regler och tolkningar av desamma.
Detta är ett delikat problem som jag inte har någon lösning på. Jag bara menar att det slår lite väl dumt åt olika ibland och att uttalanden från Lt G Malmström kan få oönskade effekter. ("Nä, jag kan inte använda min privata mobiltelefon nu när jag har gröna kläder - den är inte M-nummermärkt. Ni får skaffa en åt mig om ni vill att jag skall kunna vara nåbar!")
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
May 3 2005, 10:53
alltid lika kul att se hur de små sakerna upprör mest...
jag hoppas iaf att vi alla som använder försvarsmaktens material eller deltager på övningar följer SäkI??... om man nu tycker ngt är fel i SäkI så rapporterar man det till HKV som tar ett beslut om hur man skall göra.
samma gäller ändring av befintlig material eller anskaffning av ny...
men med annan "huvudman" dvs FMV.
vill ni ha "magpulls" tillåtna... se till att en skrivelse går till FMV med anhållan om "BOA" för materialen.
C 2.a pjäs
May 3 2005, 11:36
QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ May 3 2005, 10:53 )
Ja, att "proffsen" ens ids bry sig. Vad spelar ett par magpuls för roll?
Plut.Sjv.AQ
May 3 2005, 11:38
Allt behöver väl inte vara tillåtet, bara det inte är direkt förbjudet.
Om någon förklarar varför jag inte får ha min dyra och bekväma vapenrem på ett förnuftigt sätt med realistiska förklaringar så ska jag givetvis byta till försvarets dugliga, men obekväma dito.
"Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse."
scattergun
May 3 2005, 11:43
@Rune Frunkh
Jag tycker att ditt resonemang var roligt, hade inte för avsikt att tycka annorlunda.
Det är ju som du säger konstigt att man får modda med liggunderlag och tejp, men inte med andra och bättre medel!!
M-nummermärkta mobiltelefoner mm borde i då i all hast anskaffas!!
Vad gäller övrigt så håller jag med c3grp!
Den dag någon //betydelsefull// framför åsikten att jag inte längre får lov att använda mina Magpulls och min vapenrem kommer jag att släppa alla prylar där jag står för att aldrig mer återvända till den miltära verksamheten.
QUOTE (scattergun @ May 3 2005, 12:43 )
@Rune Frunkh
Jag tycker att ditt resonemang var roligt, hade inte för avsikt att tycka annorlunda.
Det är ju som du säger konstigt att man får modda med liggunderlag och tejp, men inte med andra och bättre medel!!
M-nummermärkta mobiltelefoner mm borde i då i all hast anskaffas!!
Vad gäller övrigt så håller jag med c3grp!
Glockrent svar....inställer mej genast i detta ledet.
Mag pulls och egen vapenrem är ingen moddning av vapnet...WORD!
QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ May 3 2005, 10:53 )
jag hoppas iaf att vi alla som använder försvarsmaktens material eller deltager på övningar följer SäkI??... om man nu tycker ngt är fel i SäkI så rapporterar man det till HKV som tar ett beslut om hur man skall göra.
samma gäller ändring av befintlig material eller anskaffning av ny...
men med annan "huvudman" dvs FMV.
vill ni ha "magpulls" tillåtna... se till att en skrivelse går till FMV med anhållan om "BOA" för materialen.
Är det verkligen så små saker? Vill hävda att utrustningen är ett viktigt kapitel för den enskilde hv-mannen, eftersom den utgör den enda permanenta kanalen till den militära verksamheten utanför övningstid. Visst, man har kontakt med sina gruppmedlemmar osv. men det är endast sin fysik och utrustningen man kan trimma och förbättra för att se till att man gör bättre ifrån sig vid nästa övningstillfälle. Allt detta förutsätter oxå att övningarna är meningsfulla och upplagda av kompetent ledning, något som inte alltid är en självklarhet. HV är tyvärr fyllt med folk som chefar hellre än bra. Tror att de flesta härinne har sett dom som gärna svänger sig med titlar och behandlar andra som om de var någon slags personliga värnpliktiga. Den som inte sett dom individerna bör fråga sig hur han behandlar sina HV-kollegor!
Paragrafrytteri och uppmaningar till skrivelser som garanterat kommer att ge ett negativt besked ser jag som närmast en provokation, iaf i det här forumet. Godtyckligheten inom beslutsfattandeprocessen i HV har länge varit ett skäl till att folk moddar sin utrustning utan att fråga först. Och det gör dom rätt i! Då kanske mellanchefer med mikromakt lär sig att hålla tassarna borta från minimala förändringar som inte äventyrar säkerheten!
För MagPul´s är väl knappast ett större hot mot den enskilde HV-mannen än alla de egna strumpor, handskar och annat som vi förväntas införskaffa själva?
/Provocerad Bolle
Bappelsinmannen
May 3 2005, 12:04
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ May 3 2005, 11:38 )
Allt behöver väl inte vara tillåtet, bara det inte är direkt förbjudet.
Om någon förklarar varför jag inte får ha min dyra och bekväma vapenrem på ett förnuftigt sätt med realistiska förklaringar så ska jag givetvis byta till försvarets dugliga, men obekväma dito.
"Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse."
Nu är det väl så att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet! :P
Patroels
May 3 2005, 13:35
... No combat-ready unit has ever passed inspection, no inspection-ready unit has ever survived combat...
MVH
Troels, som uplever exakt samma sak härnere i DK's Hjemmeværn!
QUOTE (Bappelsinmannen @ May 3 2005, 13:04 )
Nu är det väl så att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet!
Jaså?
Är det inte "endast tilldelad mtrl är tillåten mtrl" liksom "tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl".
Ja tjenare..
Följdfråga på det förresten: vad händer om någon olycka inträffar, någon ramlar och slår pipan i ansiktet, eller någon bränner sig på en varm pipa..
..Så kommer sålunda någon paragrafryttare/trottoaramiral och påpekar "jamen du har magpulls och dina egna kalsingar under uniformen - då täcks du inte av Hv-försäkringen..!!"
Så står man där, sönderbränd och blodigt ansikte, övergiven av FM.
DET är snarare vad jag är skraj för.
Jmf med hur skadade har hanterats i US. Bra eller dåligt?
Flamdämpare
May 3 2005, 13:53
Problemet med med brist på tilldelad utrustning verkar även gälla USMC.
Tråd.
Hans Engström
May 3 2005, 14:19
Ser inte riktigt problemet här?
Det finns ingen nivå inom FM verksamhet för 'lagom' modifierat i fredstid. Lika lite som vi tillåter 'lagom' vårdade vapen under GU (trots att alla vet att det är bättre med ett mindre kliniskt vapen). Tycker personligen att man bör BOA saker som magpull av just detta skäl, och jag tycker inte heller att Rikshvavd är så jobbiga som ni verkar tycka. Dock är kanske inte responsen på enskildas önskemål den bästa, men det är därför processen med inflytande finns. Gillar ni inte den får ni försöka modifiera den också.
Och är det så att din egen fredstida utrustning betyder så mycket för dig att du inte kan rätta dig enligt order, då kanske det är bäst att lämna in, varken attityden eller den presumtiva mognaden verkar vara lämplig för tjänsten i såfall.
Kanske onödigt hårt, men jag blir ärligt talat lite trött på såna här diskussioner, där enskilds uppfattning om vad är lämpligt står mot order, ja då gäller order (om inte ordern bryter mot lagen etc.). Så är det, så lär det förbli.
[edit]titta, stavade lite fel här också[edit]
regulatorkropp
May 3 2005, 14:27
QUOTE (Alien @ May 3 2005, 14:39 )
Följdfråga på det förresten: vad händer om någon olycka inträffar, någon ramlar och slår pipan i ansiktet, eller någon bränner sig på en varm pipa..
..Så kommer sålunda någon paragrafryttare/trottoaramiral och påpekar "jamen du har magpulls och dina egna kalsingar under uniformen - då täcks du inte av Hv-försäkringen..!!"
Så står man där, sönderbränd och blodigt ansikte, övergiven av FM.
DET är snarare vad jag är skraj för.
Det som du skriver här gäller också övningsledaren, vilket många inte tänker på.
Om du blir skadad står övningsledaren där med ansvaret. Om detta i sin tur utreds så lär varken drabbad eller ansvarig hamna i ett bättre läge om övningen/övningar genomförts med "moddade" vapen motsvarande,
oavsett hur mycket eller lite det påverkar vapnets/annan mtrl's funktion. Jag är tämligen säker på att
allt som inte är "by the book" i en övning som har gått snett kommer att granskas och ligga dej till last oavsett om det bidrog till olycka eller inte.
Det är svårt att dra en gräns för vad som är tillåtet och inte.
Jag skulle personligen aldrig tillåta modifikation av vapen av just ovanstående anledning (huruvida egna prylen egentligen är bra/säker eller inte hör inte ens till diskussionen!), men jag skulle aldrig heller börja en övning med att folk får dra ner byxorna så man kan kolla att kalsongerna är av rätt typ. Allt där emellan (vapen-kalsonger) får man ta sig en funderare på vid den enskilda situationen. Inkonsekvent? Absolut!

Det är dock jävligt tråkigt när man har förbjudit någon att använda en viss pryl och hör någonting om att "jag lär ju brinna upp...suck". Den som har en sådan raljant inställning till mig som övningsledare eller till säkerheten i största allmänhet borde vårda och lämna in snarast.
Fk Satan
May 3 2005, 14:29
Jag tycker att det är fullt logiskt att en person som i detta fall officiellt tillhör FM säger att enbart BOA-utr på vapen gäller. För om det griskarlsson gör en förändring vilket naturligtvis leder till ett tillbud.Sedan säger griskarlsson att en Lt på LGG sa att det var OK kan det leda till trassel.
Nu är det inte så att jag delar hans åsikter, men jag förstår att han som officiell myndighetsperson skriver så som han gör.
QUOTE (Hans Engström @ May 3 2005, 15:19 )
Och är det så att din egen fredstida utrustning betyder så mycket för dig att du inte kan rätta dig enligt order, då kanske det är bäst att lämna in, varken attityden eller den presumtiva mognaden verkar vara lämplig för tjänsten i såfall.
Kanske onädigt hårt, men jag blir ärligt talat lite trött på såna här diskussioner, där enskilds uppfattning om vad är lämpligt står mot roder, ja då gäller order (om inte ordern bryter mot lagen etc.). Så är det, så lär det förbli.
Nej, jag lämnar inte in enbart pga jag inte får använda magpulls, egen stridsväst eller liknande. Det finns mer som spelar in än så.
Däremot skulle jag efterlysa ett smidigare och snabbare system, än den ohyggligt tröga tjänstevägen.
Soldater och "systemet" kan mötas halvvägs, men till dess att så sker, kommer allt fortsätta som tidigare..
Tur man redan lämnat in sina saker.
Men jag hittade den här killen som har otrolig tur, givetvis en "stuntman", som vågar riskera hela sitt yrkesverksamma liv med att ta en sådan enorm ekonomisk och fysisk risk att frottera sig i all denna icke M-nummer märkta utrustningen och därmed riskera att bli utan ersättning om NÅGOT skulle hända.

Bild från
http://www.mss.mil.se/Nä men vad skymtar på magasinet?
OJ nu måste de byta den bilden illa kvickt innan han blir anmäld till CMDgrupp.

Jo jag vet att det är försökutrustning.
Jag kan inte tänka mig att försäkringarna skulle vara så kass skrivna att de per automatik skulle upphöra att gälla om NÅGOT endaste lilla pryl inte var M-nummer märkt. I så fall vill jag genast lämna anbud som försäkringsmäklare åt FM.
Tänk en byggarbetsplats där endast ALLA verktyg måste vara inköpta av central avdelning, testade och godkända. Slår snickaren sig på tummen och har en oreglementerad tummstock i fickan så gäller inte försäkringen. Eftersom det teoretiskt sett KAN ha haft inverkan då den oreglementerade stocken väger 1 g mindre, orsakar obalans i hans arbetsställning och det kan INTE uteslutas att han missbedömde sin kraft och riktpunkt och slog sig på tummen. QED!
Försäkringsanledningen är nog bara ett sätt att slippa debatt och slippa motivera med konkreta argument.
cordite
May 3 2005, 15:38
Jag kan inte för mitt liv fatta att åsikter om att allt ska förbjudas är SÅÅÅÅÅÅÅ JÄTTEDUKTIGT. Inte ens en yrkesteoretiker kan få en olycka förosakad av magpul eller dylikt. Anser man att det är oansvarigt och att man borde lämna in bara för att man vill anpassa utrustningen lite så är man kraftigt eftersatt i sin förmåga att förstå vad ögonen förmedlar för budskap till hjärnan. Upplysningsvis är vi icke homosygota utan något olika skapta. FM kan inte utrusta alla personligt det fattar vem som helst. Vill jag ha min privata handkikare på övning så har jag det! Självklart på egen risk om den går sönder.
Adam Wilhelm
May 3 2005, 15:45
Magpuls är inte en modifikation av vapnet, slut!
Fk.Mandrake
May 3 2005, 15:51
Det är just de små sakerna som jag tycker det är viktigt att tillåta individen att ha kontroll över. Vill Hv soldaten ha en handkikare, minikök eller striderkniv på sig så är det för att han anser sig ha behov av det. Att vissa ser behovet i att visa sig "coola" genom utrustning de sedan inte använder är en annan sak. Det är de små skillnaderna i utrustning som gör soldaten "bekväm" i rollen som just soldat. En soldat som har tilltro till den utrustning han bär gör ett bättre jobb. Att dessutom viss brist på utrustning och att utrustning som enbart delvis har tilldelats ett förband är ytterligare saker som förhindrar likformighet.
Alla är olika, alltså är total likformighet en utopi.
Det är i det stora intrycket vi skall sträva efter likformighet, inte i de små detaljerna.
Plut.Sjv.AQ
May 3 2005, 16:08
Jag är ganska säker på att en övningsledare med lite vett och erfarenhet låter magpull vara kvar på magasinen, trots luddiga order uppifrån, om de inte strider med negativa erfarenheter av dessa
När jag var nere på 09:an var jag skyddsassistent på pluton. Utb.säk. officer Major XXXX förklarade då att om ex egen vapenrem används och man skadar sig p.g.a REMMEN så gäller inte försäkringen.
Om man har egen rem och skadar sig p.g.a av de av kungen tilldelade kängorna skall försäkringen gälla då det är kängorna och inte den egna materielen som orsakat skadan.
Samma sak borde väl gälla hemma i Sverige ?
Nifelhel
May 3 2005, 17:24
Varken annan vapenrem eller Magpuls är förändringar av vapnet.
Jag anser att den logiken som Försvarsmakten har är befängd och bakåtsträvande.
Det går att tillåta användandet av vissa matriel som ovan nämnd. Men det betyder att man måste börja
JOBBA och sätta sig in i saker. För att sedan kunna styra det hela.
FMV? Jo tjena... Då får vi prylarna om en sisådär 5-10år. Hade det varit ett privat företag hade dom konkat för länge sedan. Maken till att uppfinna hjulet på nytt är svårt att slå. det finns högvis med prylar som man kan ta "off the shelf" som duger gott åt andra militära förband. Men inte till svenska nej...onej Vi skall ta fram nåt eget inte lika bra och betala dubbelt upp samt vänta 3ggr längre.
Tex RPS EHV kontra Aimpoint M68(comp M2). Det sistnämnda måste vara helt kass då det duger åt USA, Frankrike, Italien, Svensk polis mfl
Nä FM behöver erfarenhet utav krig/krigszoner igen för att få fart på mtrlutvecklingen och förstå vad som behövs.
Har jag erfarenhet utav krig? nej men jag lyssnar gärna på de som har så slipper jag komma på vissa saker själv om det nu skulle bli ofred.
Varför införskaffar jag själv, och flera med, mig saker och ting idag redan? Ofreden är ju minst 10år bort enligt våra "folk"valda. Kalla mig idiot eller vad ni vill jag litar inte på våra politiker, dessutom är det lite sent att köpa brandsläckare när huset står och brinner...
@Henke
LMAO

Klockrent...du ska få en puss en dag :P
Mordred
May 3 2005, 18:28
Nej, det börjar fan bli dags att lämna in.
Sista droppen om man gnäller på de Magpul's jag kunde använda som VPL:are, BFA:are och Kadett utan att någon gnällde.
Annat som spelar in:
45% av Kompaniet gör sina timmar.
Kompaniet består av cirka 35% av vad det SKA bestå av!
Alla Homofobiska och Rasistiska uttalanden medlemmar av min Bataljon uttrycker.
En ORDENTLIGT kass stabsövning (inget vettigt fick man utbildning i eller tillfälle att öva) ledd av en Yoff (som tror att HV-bataljonen är hans personliga värnpliktiga och misstar en 48-årig egen företagare, Kapten och BatCh för en osnuten 19åring och behandlar han därefter) som borde skickas till Långtbortistan på permanent kommendering IGÅR!
Och det viktigaste, jag frågade mig den viktiga frågan, samma fråga man som ställer sig när det är dags att sätta betyg på de värnpliktiga:
"Vill jag ha med mig denna person/personer när det verkligen smäller?"
Behöver jag säga vad svaret blev?
"HV är död, Länge leve HV!"
Det kommer ligga en till Ak4B på förrådet i Uppland snart, välvårdad och felfri.
/2LT Mordred, out
Hans Engström
May 3 2005, 20:04
Det tycker jag kan vara skäl att lämna in.
Kan hålla med om att just Magpull är lite dumt att klaga på (fast det var det ingen som gjorde, utan Löjtnantensvarade på endirekt fråga) men det finns en oerhörd massa mer korkade beslut som FM tar med jämna mellanrum som jag irriterar mig mer på.
Trots det gillar jag läget.
Men när det hela blir helt meningslöst, då lämnar även jag in.
Jiiises amalila vad ni drar upp det här då...
Jag menar att det ska vara BOA på prylar som används inom FM, det kan väl knappast vara en nyhet. Så har det varit länge.
Varför tror ni att vi har kronmärkning på prylarna - JO det finns BOA på dem och på äldre prylar motsvarande system. De har testats av någon, förmodligen FMV i de flest fall, och Beslut Om Användning har tagits. Och är grejorna inte bra så köper man inte in dem.
Det här är inget nytt!
Sen är FM ganska segt på att köpa in nya och flashiga prylar, men det är en annan sak. Fast det kommer ju det också...stridsväst 2000, bärsystem 2000,
gore tex unifomer är på gång, sommaruniform, Ak5 C/D, Ksp 58 D mm mm.
Hade FM haft mera pengar så lovar jag att det kommit fler flashiga prylar. Det är ju politikerna fel egentligen...
Sedan är det ju så att den som är övningsledare, kompanichef, bataljonskvartersmästare, Yoff vid MD-grupp..whatever.. bestämmer vad han/hon ska göra åt saken vid varje tillfälle. Och jag har ALDRIG varit med om att någon förbjudit soldat eller hemvärnsman att använda magpull eller andra mindre prylar.
Visst gör den ansvarige övningsledaren fel, rent fomellt sett, men vem kommer bry sig.
Nej - just det ingen. Lugna ned er!
Personligen tycker jag också att det kan vara på sin plats med ett system som ovanstående. Hur skulle det se ut annars. Trots att vi har ett uniformsreglemente
har jag ju ändå sett skräckexempel på hv-förband med bassäkhattar, div olika baskrar, stridsvästar av alla de slag och en uppsjö olika tygmärken på uniformerna.
Henke:
Vad är Markus? Jo en studie och försök för den framtida soldaten. Konstigt vore väl om det inte testades nya prylar för den framtida soldaten. Så ni som gråter kolla på bilden, ni får nog era magpulls i framtiden...
Slutligen...Ni som funderar på att lämna in prylar och dylikt. Ställ er frågan:
- Är Försvarsmakten till för mig - eller är jag till för Försvarsmakten?
Nu blir jag nog halshuggen snart... ;)
De som säger att de kommer lämna FM om de kommer bli åtsagda att avlägsna magpuls under övning, borde fråga sig om Hemvärnet är till för dem, eller om de är till för Hemvärnet...
EDIT: Oj, pucktvåa typ. matte sammanfattade mina åsikter rätt bra...
Hans Engström
May 3 2005, 20:14
matte, inte av mig i vart fall
Jag lämnar in den dag verksamheten inte är meningsfull, eller då jag inte kan tillföra något.
* Undrar stillsamt hur dagens HV klarade sig genom GSU i lumpen utan egna vapenremmar, magpuls osv. *
jake the snake
May 3 2005, 20:56
Sunt förnuft gäller.
All Extremism är av ondo. Både åt det ena och det andra hållet.
Jag har en Houge Handall på min tjänstepistol

Och det har jag även om det inte är BOA på den. Skillnaden mellan att använda tejp på ett vapen
vilket är HELT ok enligt bland annat SoldF och att använda en gummituta är i mina ögon obefintlig. Skillnaden mellan en Handall och en Magpul är i mina ögon ingen. Jag har inga Magpul:s själv, men det är för att jag använder vävtejp och cykelslang istället vilket funkar lika bra.
Rickard N
May 3 2005, 21:00
QUOTE (tango. @ May 3 2005, 21:42 )
* Undrar stillsamt hur dagens HV klarade sig genom GSU i lumpen utan egna vapenremmar, magpuls osv. *

Behövs inte magpul på 12cm bumpor eller vapenrem på kanon
olaevil
May 3 2005, 21:01
HUR längesen hade HV m59 k-pist eller mausergeväret....
Utvecklingen på HV har sannerligen hoppat ett antal snäpp dom sista 15 åren.
Detta med magpul´s är väl bara en skitsak som Befäl kan skita i .
Om ett befäl klagar så är det bara o skita i det...
Sen vet jag inte hur bra magpul är men kan se det positiva med det iallafall ur magfickan.vid tomt magasin i krig tror jag inte jag har tid att fippla med magasin som ska in i någon jävla ficka det kommer ramla till marken eller innanför jacka eller något....Sen får man lösa detta senare.
Ta inte skit från Avundsjuka befäl utan uppmuntra istället befälen med nya idéer.
Enn gummibit längst ner på magget har väl bara positiva egenskaper på ett mag.
Mina 2 öre
Mvh
Olaevil
Sir Vival
May 3 2005, 21:10
QUOTE (matte @ May 3 2005, 20:08 )
gore tex unifomer är på gång
Varit frånvarande de senaste tre åren?
Kollar vi på framtagningen av FJS 02 så skulle det projektet fortfarande varit i föranalysstadiet om inte skolan själva visat handlingskraft (läs: tröttnat på byråkrater/folk som inte har en j*vla aning)! Och skall "stridande förband" behöva ta kommentarer från folk på FMV i stil med: "Ähh, killarna kan gott jobba lite extra, detta klarar de sig utan"?
QUOTE (matte @ May 3 2005, 20:08 )
Slutligen...Ni som funderar på att lämna in prylar och dylikt. Ställ er frågan:
- Är Försvarsmakten till för mig - eller är jag till för Försvarsmakten?
Eftersom FM ställer krav på mig, så ställer jag även krav på FM; krav om en meningsfull och kvalitativ utbildning, övningar som ger möjlighet att utvecklas i befattning och framför allt att inte bli behandlad som en idiot!
Fu Kjellberg
May 3 2005, 21:22
Jisses vilken storm jag drog igång.
Det var inte meningen.
Var bara nyfiken på vad Lt G Malmström MDM/ Lggrp ansåg.
1. jag kommer att änvända mina magpull då dom underlättar magbyten samt att dom skyddar magget mot yttre påverkan.
2. kronans rem la jag åt sidan redan 1991 då jag började använda den israeliska remmen som användes av många av oss nere i Libanon.
Har ännu inte råkat ut för någon olycka pga att jag bytat rem.
3. använder inte 30 skotts magget då jag trivs bättre med 20 skotts mag.
Använder dock aluminium magg då dessa funkar för norrmän och tyskar bla.
Anser att 4 magasin inte är tillräckligt i en stridspackning. Öva som du tänkt att strida. Alltså har mer magg än 4.
Skall man hårddra så skall jag klara mig på övning utan kalsonger, strumpor, kniv och 0,7 liter vatten (använder faktiskt 3 liters vätske system)
En soldat som lider av vätskeförlust är ingen bra soldat.
Jag har varit med i Hv i 22 år och visst har vi fått ny materiel men vilken hastighet då.
Klart att man kan strida i m59, havrepåsen som skyddsmaskväska och läderbälte, ammonutionsväska modell axelremsväska. päronsäcken till ryggsäck.
Men det underlättar med ny materiel.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.