QUOTE (bushman @ May 5 2005, 18:29 )
JK
tänk bara på det att HV är utr med RA145.
den apparaten är inte heller direkt säker ur avlyssningssynpunkt.
jag vet inte hur det är i republiken, men här i södra storsverige är det enbart på BAT-staben det existerar RA180, viken inte heller är helt avlyssningssäker.
PMR har lyft sambandet flera nivåer inom HV.
vi kan utföra bättre övn utan att behöva beställa radio apparter via någon sur QM, som vill lägga sig i övrigas övningsverksamhet.
att foik lyssnar vet vi om.
men vad skall man göra när sambandet inom HV ligger på en nivå som övriga FM passerade på slutet av 70-talet.
PMR är ett kompliment för bättre övn och ersättare medan man väntar på att få loss RA 135:or som verkligen funkar.
bara för att just ni i jämtland/östersund/frösön har ett väl fungerande HV med god mtrl betyder inte det att HV bataljonen i sveg har det.
tänk bara på det att HV är utr med RA145.
den apparaten är inte heller direkt säker ur avlyssningssynpunkt.
jag vet inte hur det är i republiken, men här i södra storsverige är det enbart på BAT-staben det existerar RA180, viken inte heller är helt avlyssningssäker.
PMR har lyft sambandet flera nivåer inom HV.
vi kan utföra bättre övn utan att behöva beställa radio apparter via någon sur QM, som vill lägga sig i övrigas övningsverksamhet.
att foik lyssnar vet vi om.
men vad skall man göra när sambandet inom HV ligger på en nivå som övriga FM passerade på slutet av 70-talet.
PMR är ett kompliment för bättre övn och ersättare medan man väntar på att få loss RA 135:or som verkligen funkar.
bara för att just ni i jämtland/östersund/frösön har ett väl fungerande HV med god mtrl betyder inte det att HV bataljonen i sveg har det.
Jag tillhör bataljonen i Ånge och är smärtsamt medveten om att Ra 180 är behovssatt på batnivå i ett stycke. Dock har jag inte sett någon radio än.
Jag inser fördelarna med PMR men inser också att det blir lättare att bli slarvig och att man får samma attityd som till mobiltelefonen. Ang. Ra 135 så har jag aldrig stött på ett icke fungerande exemplar, kanske dags att landets alla signmekar tar sig i kragen och gör en fullständig genomgång kan tänka mig att radiona är mycket misshandlade. Sedan är alla inte lika lyckligt lottade med sambandsmateriell som här i Östersund när hemvärnet helt sonika köpte in riktiga apparater och inget hobbex 99:- paret. Fara 2 som jag ser det är dessa apparater med selektiv uppkallning, mer en en gång har jag fått förklara att det är ingen telefon.
En fråga bara har ni lika många PMR ute som ni skall ha i form av Ra 135? för att inte glida alltifrån tråden. Om ni har mer kan ni väll prova en övning att köra med så många som ni skall ha.
J.K Nilsson