Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Magpull tillåten?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
J.K Nilsson
QUOTE (bushman @ May 5 2005, 18:29 )
JK
tänk bara på det att HV är utr med RA145.
den apparaten är inte heller direkt säker ur avlyssningssynpunkt.

jag vet inte hur det är i republiken, men här i södra storsverige är det enbart på BAT-staben det existerar RA180, viken inte heller är helt avlyssningssäker.

PMR har lyft sambandet flera nivåer inom HV.
vi kan utföra bättre övn utan att behöva beställa radio apparter via någon sur QM, som vill lägga sig i övrigas övningsverksamhet.

att foik lyssnar vet vi om.
men vad skall man göra när sambandet inom HV ligger på en nivå som övriga FM passerade på slutet av 70-talet.

PMR är ett kompliment för bättre övn och ersättare medan man väntar på att få loss RA 135:or som verkligen funkar.

bara för att just ni i jämtland/östersund/frösön har ett väl fungerande HV med god mtrl betyder inte det att HV bataljonen i sveg har det.

Jag tillhör bataljonen i Ånge och är smärtsamt medveten om att Ra 180 är behovssatt på batnivå i ett stycke. Dock har jag inte sett någon radio än.

Jag inser fördelarna med PMR men inser också att det blir lättare att bli slarvig och att man får samma attityd som till mobiltelefonen. Ang. Ra 135 så har jag aldrig stött på ett icke fungerande exemplar, kanske dags att landets alla signmekar tar sig i kragen och gör en fullständig genomgång kan tänka mig att radiona är mycket misshandlade. Sedan är alla inte lika lyckligt lottade med sambandsmateriell som här i Östersund när hemvärnet helt sonika köpte in riktiga apparater och inget hobbex 99:- paret. Fara 2 som jag ser det är dessa apparater med selektiv uppkallning, mer en en gång har jag fått förklara att det är ingen telefon.

En fråga bara har ni lika många PMR ute som ni skall ha i form av Ra 135? för att inte glida alltifrån tråden. Om ni har mer kan ni väll prova en övning att köra med så många som ni skall ha.

J.K Nilsson
J.K Nilsson
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 5 2005, 18:28 )
Ja det är ju skönt att det händer lite på klädfronten.
Jag ersatte min regnkappa redan 1991 med ett Taiga ställ i grönt.
Har funkat i 14 år utan att någon fått krupp av att se det.

Stridshandske 2000 funkar fortfarande bättre till strid än 3 finger handsken.

Privata bilar används fortfarande för transport mellan punkt A till B i Hv.

Om man moddar gäller det att grejen går att återställa i ursprungsskick alt att man har extra grejer man kan testa på. Inköpt på överskott så klart.

Ser framemot att få M/90F utbytt då den uniformen är nästintill en flygsäkerhetsrisk, det finns en överdragsoverall men den går inte att använda så de värnpliktiga får hålla koll på sig själva och sina kamrater att knapparna sitter kvar.

Vad är det för trefingerhandske som alla talar om?

Personbilar var ju också krigsplacerade.

Men som sagt var jag tycker man lurar både sig själv och systemet med att försöka skyla över brister.

J.K Nilsson
Fu Kjellberg
[QUOTE=JK Nilsson,May 5 2005, 19:23 ]

Stridshandske 2000 funkar fortfarande bättre till strid än 3 finger handsken.

[/QUOTE]

Vad är det för trefingerhandske som alla talar om?

[/QUOTE]
Här kommer den omtalade handsken.
Dajo
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 17:45 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 5 2005, 16:18 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 16:11 )
QUOTE (607 skog @ May 5 2005, 16:05 )
Inom HV så används det frekvent mycket mtrl som inte är M-märkt
varför är det så?
kan det bero på att den mtrl man får ut inte fungerar?
eller har den blivit föråldrad?

Eller så tycker man helt enkelt att man behöver det när man blir äldre. Ser inget problem att utbilda vpl utan extra ej M-nummersatta prylar.

J.K Nilsson

Lite OT.
När jag gjorde Gu på K3 1989-90 så hade ett flertal befäl egna berghausjackor i goretex istället för den långa regnrocken.
Jag förstår dom. Där har dom gjort samma sak som oss.
tagit saken i egna händer.

När våra föregångsmän har ej reglementerat material sänder det ju fel signaler till oss andra.

Kommer alltid vara så att vissa är ett par år före sin tid. blink.gif

Yoff på bassäk F4 har blivit tilldelade Taiga i M/90 mönster och vi har ny overall på försök dock inte i min storlek då dessa gick till F21 på försök så lite händer det på rätt väg.

Ja ni om befälen på bassäk anser att pulmags är en löjlig idé torde det inte vara något högre värde för hemvärnet.

OSM = Ordnings och Skyddsbestämmelser för flygMatrielltjänsten, reglerar användandet av radio, mobiltelefoner och eld i närhetheten av flygplan.

Förbud mot vapen och stridsmatriell i närheten av flygplan kommer av risken att slå emot flygplanet och tappa grejor som utgör flygsäkerhetsrisk. En kolfibervinge mår inte så bra av en pipstöt.

En attackmora är av engångstyp och det skall inte vara några problem att få en ny om man vill. Och resten av materiellen går tydligen att byta om man har rätt kvartermästare. Om ni missat så tillhör förrådstjänsten FMLOG vilket innebär att de inte skall göra skillnad på GU-förband och HV-förband. Eran grupp skall således beställa byte av materiell vid närmaste förråd (snälla stryp mig inte, jag vet att det är långt mellan förråden nuförtiden. :().

LUF = Ledningsutrustning Flygplanplats och är internsamband i klargöringstroppen, en godkänd radio att ha i närheten av flygplan. Kopplad till telefonnätet och flygförarens startorderslinga.

PMR = Privat/Public Mobil Radio, jaktradio.

Och jag hoppas innerligt att ni tänker på att sambandet inte är någon stark gren en insats där analoga radioaparater utan kryptering används är riskfyllt ur flera synpunkter:
1) Vem som helst lyssnar på er.
2) Vem som helst kan störa er kommunikation och bygger ni striden runt att ni har kommunikation så...

Och vilken vapenmateriell skall man godkänna?

Och med modda utrustningen hoppas jag ni inte menar att ni fördärvar något.

I vilket syfte används någons privata bil?

Anledningen till att man skulle ta med sig bra att ha saker vid mob tillskrivs möjligheten att det inte fanns t.ex. termos i förrådet när det var er tur.

Och om det mot förmodan är någon som sucktar efter stridshandske 2000 kan jag säga att det är en värdelös handske.

J.K Nilsson

Även om HV skulle få ut attackmoror så skulle inte jag vilja anvnda en så farlig konstruktion utan parerskydd och med halt skaft.
På K3 blev vi uppmanade att köpa en säker kniv typ Mora2000.

Tex hundförare använder privat bil i större utsträckning än att ta sig från punkt A till punkt B. DEt känns mycket fel att lasta in ryggsäckarna i någons baksäte med läderklädsel när man vet att den klädseln garanterat kommer att repas samt att någon kommer garanterat att komma åt bilen med pipan till vapnet eller liknande.

Jag vet att stridshanske 2000 är en dålig handske men jag lovar dig att den är hundra gånger bättre än trefingerhandsken i skinn som övriga FM dumpade för 15 år sedan när M59 försvann. Jag vill i alla fall ha vinterhandske M/90 (tumvanten) som håller en varm om fingrarna.
Idag använder jag mörkblåa fodrade "trädgårdshandskar" i brist på bättre emn blir det -10grader eller kallare så tappar ett HV förband rejält i stridsvärde (förutom dom individer som köpt vantar själva).

All utrustning jag ändrar går att ändra tillbaka (det mesta går ut på att byta ut grejor mot egeninköpta bättre prylar). Det största moddningen är väl att man flyttar på dragkedjan på M90 jackan så att man får plats med kragspeglar och kan vika kragen så som det är tänkt. Övriga prylar som jag "förstör" inköper jag via tex militaryshop eller liknande ställen.
J.K Nilsson
Trefingerhandsken har jag aldrig stött på. Vilka handskar tror ni man får använda vid klargöring mitt i vintern? Handskar går aldrig att få fason på tror jag, har aldrig stött på en bra handske till min tjänst.

J.K Nilsson
Vargas
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 21:35 )
Trefingerhandsken har jag aldrig stött på. Vilka handskar tror ni man får använda vid klargöring mitt i vintern? Handskar går aldrig att få fason på tror jag, har aldrig stött på en bra handske till min tjänst.

J.K Nilsson

Då har du kollat på fel ställe. Kan man fixa bra handskar till i princip alla andra sysslor i världen så torde det finnas handskar passande även klargöring av JAS. Inte nog med det, jag är övertygad om att det finns handskar som passar den situationen som dessutom är helt ok enligt UniR FM.

Tillägg: Jag har inte själv arbetat med magpull, men det verkar funkis för vissa och ofunkis för några. En vane- och träningssak gissar jag. I mina ögon så torde inte magpull vara nåt som folk får trosorna i kläm (åsyftat i ett könsneutralt genusperspektiv) över. Kan man tejpa jägarmag, så är inte magpull nåt att tjura över.
AdamKalle
QUOTE (bushman @ May 5 2005, 19:29 )
PMR är ett kompliment för bättre övn och ersättare medan man väntar på att få loss RA 135:or som verkligen funkar.

Vi har fått ut Ra 135 på det kompani jag tillhör, något som alla upplevde som ett lyft trots ackar med 10-15 år på nacken = något svaga.

Vad gäller magpuls så har ingen sagt något negativt om dem på de övningar jag varit med på. Men om nu mailet till HKV ger resultatet "förbjudet" får det väl bli eltejp i stället.
Sir Vival
Försökte hålla det på en konceptuell nivå, men det är tydlig att det krävs en närmre beskrivning...

Yoff på bassäk F4 har blivit tilldelade Taiga i M/90 mönster

Korrekt förrådsbenämning är Allväderställ FJS02... (Ursäkta att jag märker ord.)

Ja ni om befälen på bassäk anser att pulmags är en löjlig idé torde det inte vara något högre värde för hemvärnet.

Det är ju inte heller någon garanti för att dessa herrar har koll på tillvaron - har bekanta på andra flygvapenförband som anser att det är funkis.

Och med modda utrustningen hoppas jag ni inte menar att ni fördärvar något.

Stööön...
1a/ det är ok att TEJPA LIGGUNDERLAG på kolvkammen.
1b/ Det är INTE ok att montera en inköpt anordning med motsvarande funktion.

2a/ Det är ok att TEJPA, MOTERA CYKELSLANG/motsv på pistolgreppet.
2b/ Det är INTE ok att montera en inköpt anordning med motsvarande funktion.
Dajo
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 20:35 )

J.K Nilsson

Var oerhört tacksam för att du inte stött på denna vedervärdiga trefingerhandske som FM dumpat hos HV.

När själva klargöringen är klar, vad har ni på händerna då?
Att vara utomhus i flera timmar utan handskar vintertid fungerar för eskimåer men knappast för normala svenskar.

Vinterhandske90 är inte speciellt smidig men den är varm och när tjänsten kräver det så tar man av dom och tar på dom igen så fort tillfälle ges.

Det skulle vara intressant att till högre chef ange stridsvärde 0 och avveckla arbetet när kvicksilvret kryper nedåt under -10 typ alltid nattetid på vinterhalvåret.

HV tilldelar inte den utrustning som uppgiften kräver och är det då så konstigt att man kompletterar med egeninköpt utrustning som fungerar?
Enda sättet att få mig att stoppa undan egna prylar, fickor, knivar, remmar, väskor osv är att tilldela utrustning som duger.
Ger man mig en katalog med all M-märkt matriel som finns i FM idag så är det inga problem att plocka ut vad som behövs.
Fu Kjellberg
Här kommer en bild på en norsk Hv soldat med egentillverkad magpull och vätskesystem.
Skoj att se att fler Hv kör med egna lösningar.
JJN
Vi måste alltid andvända våra privata bilar på våra övningar.
Ragulin
Jisses! banghead.gif
Tänk på att nästan all tilldelad mtrl kommer från den producent som gav lägsta anbudet!!

1. Vapenremmen. OK, det sitter en vapenrem på vapnet som är tilldelad av FM och kanske rent av "krocktestad" för att klara de "hårda säkerhetskraven FM ställer på sin mtrl". Exempelvis en israelisk eller sydafrikansk rem är inte krocktestad av FM och monterar jag dit en annan rem än den FM satt på och det händer en olycka med vapnet (remmen går av, hakar fast i ngt med skador som följd eller en Herrans Vredgade Blixt slår ned från himlen och går in i vapenremmen och steker mig) så är detta en försäkrings/ersättningsfråga om jag fattat det rätt. Men nu är det så att den där skinnslamsan som hänger på är totalt värdelös (om jag minns rätt var man tvungen att sätta på en annan rem till US för att skinnremmen ruttnade) och därför är det många dådkraftiga och framåt personer som skaffar egna. Kan man inte tänka sig att man inrättar en kontrollbesiktning i samband med den årliga inventeringen, så att en vapentekniker kan kolla remmen och få ett OK? Jag hoppas inte att förbjudet att ändra rem bottnar i en strävan att ensa förbanden för att vi skall se snygga ut på uppställningar och motsvarande, för då är man ute och snurrar rejält. Malajn.gif

2. Magpul. Det här är ju en alldeles LYSANDE uppfinning som förenklar hanteringen av magasin i samband med ladda/patron ur och magasinsbyte. Dessutom kan brukaren nästintill eliminera riskerna att drifta magasin. Jag kan inte se annat än att korrekt monterade Magpul FÖRBÄTTRAR säkerheten och därför kommer jag att ihärdigt fortsätta använda dem tills dess att man vrider dem ur mina likstela händer. Vad är "hotbilden"? Att de självantänder? camo.gif

Jag är FETT TRÖTT på att jag FÖRVÄNTAS stå för en massa saker själv när jag skall "jobba" (underkläder, strumpor, ficklampa, termos, sovsäck, mygg/fästing-medel mm) men så fort jag köper in något som är bättre, bekvämare, hållbarare, användarvänligare, rymligare, smidigare.... så kommer en skrivbordsknekt och hytter med rumpepillefingret och skall visa dådkraft och förmåga att ta itu med problemet! Är jag därmed olämplig som Hv-soldat? Så sparka mig då för fan!! fun_icon_nana.gif
Minimi
QUOTE (Ragulin @ May 5 2005, 22:40 )
Jisses! banghead.gif
Tänk på att nästan all tilldelad mtrl kommer från den producent som gav lägsta anbudet!!

1. Vapenremmen. OK, det sitter en vapenrem på vapnet som är tilldelad av FM och kanske rent av "krocktestad" för att klara de "hårda säkerhetskraven FM ställer på sin mtrl". Exempelvis en israelisk eller sydafrikansk rem är inte krocktestad av FM och monterar jag dit en annan rem än den FM satt på och det händer en olycka med vapnet (remmen går av, hakar fast i ngt med skador som följd eller en Herrans Vredgade Blixt slår ned från himlen och går in i vapenremmen och steker mig) så är detta en försäkrings/ersättningsfråga om jag fattat det rätt. Men nu är det så att den där skinnslamsan som hänger på är totalt värdelös (om jag minns rätt var man tvungen att sätta på en annan rem till US för att skinnremmen ruttnade) och därför är det många dådkraftiga och framåt personer som skaffar egna. Kan man inte tänka sig att man inrättar en kontrollbesiktning i samband med den årliga inventeringen, så att en vapentekniker kan kolla remmen och få ett OK? Jag hoppas inte att förbjudet att ändra rem bottnar i en strävan att ensa förbanden för att vi skall se snygga ut på uppställningar och motsvarande, för då är man ute och snurrar rejält. Malajn.gif

2. Magpul. Det här är ju en alldeles LYSANDE uppfinning som förenklar hanteringen av magasin i samband med ladda/patron ur och magasinsbyte. Dessutom kan brukaren nästintill eliminera riskerna att drifta magasin. Jag kan inte se annat än att korrekt monterade Magpul FÖRBÄTTRAR säkerheten och därför kommer jag att ihärdigt fortsätta använda dem tills dess att man vrider dem ur mina likstela händer. Vad är "hotbilden"? Att de självantänder? camo.gif

Jag är FETT TRÖTT på att jag FÖRVÄNTAS stå för en massa saker själv när jag skall "jobba" (underkläder, strumpor, ficklampa, termos, sovsäck, mygg/fästing-medel mm) men så fort jag köper in något som är bättre, bekvämare, hållbarare, användarvänligare, rymligare, smidigare.... så kommer en skrivbordsknekt och hytter med rumpepillefingret och skall visa dådkraft och förmåga att ta itu med problemet! Är jag därmed olämplig som Hv-soldat? Så sparka mig då för fan!! fun_icon_nana.gif

WORD! Håller till fullo med..!
SISU
@Ragulin WORD fun_icon_nana.gif
Flamdämpare
En kolfibervinge mår inte så bra av en pipstöt.

J.K Nilsson

Flygplanets kolfibervingar klarar 2336 km/h men inte en pipstöt på marken?
Den hårda verkligheten borde väl även omfatta klantiga flygvapenmekaniker?
;)

"Gripen är byggd för en hård verklighet. Systemen i planet har inbyggda back-up funktioner. Flygplanets datorer kopplar in reservsystem om det blir nödvändigt. Huvudsystem och reservsystem är placerade så att de inte riskerar att slås ut samtidigt. De flesta system har också dessutom stegvis nedkoppling vilket innebär att endast den skadade delen av systemet tas ur drift och att systemet fungerar med reducerade prestanda. En Gripen i strid kan t.ex. förlora två roderytor. Piloten kan ändå flyga hem sitt flygplan och landa."

Länk.

/Tillägg:

För att återgå till topicen.

Jag har magpulls, Och de kommer även att sitta på i fortsättningen både på mina och mina soldaters magasin.
KD803
QUOTE (Flamdämpare @ May 6 2005, 11:42 )
En kolfibervinge mår inte så bra av en pipstöt.

J.K Nilsson

Flygplanets kolfibervingar klarar 2336 km/h men inte en pipstöt på marken?
Den hårda verkligheten borde väl även omfatta klantiga flygvapenmekaniker?
;)

Med tanke på JK Nilssons profil är jag benägen att tro på honom i detta fall. dry.gif

Att Gripen har ett antal reservsystem för att kunna ta sig hem även efter skador i luften är väl inte oförenligt med att en kolfibervinge inte klarar av fysiskt våld så bra?
Flamdämpare
QUOTE (BJE @ May 6 2005, 10:58 )
Att Gripen har ett antal reservsystem för att kunna ta sig hem även efter skador i luften är väl inte oförenligt med att en kolfibervinge inte klarar av fysiskt våld så bra?

Jag förstår den fysiska skillnaden mellan en pipstöt och vingens hållbarhet mot luftens strömning över densamma. Jag avslutade mitt inlägg med en ;) för att ironin i detsamma skulle vara tydlig. Ber om ursäkt för att det inte gick fram bättre.
BertilXerxes
Magpulls är bra - ingen tvekan om det.

*Dom som inte gillar magpulls har inte provat dom under fältmässiga förhållanden.

*Dom som inte förbättrar sin stridsutrustning på något vis använder den inte.

*Dom som gillar att gnälla på dom som förbättrar sin stridsutrustning är för det mesta kasernjägare som tillbringar för mycket tid med en kopp kaffe i ena näven och uniformsreglementet i den andra. Ut och öva för h-e! Var dessutom föregångsman nog att endast medföra den av kungen utdelade matrielen om nu det är så viktigt.

*Under högvakt eller annan parad är den totala likformigheten mycket viktig - i stridssituationer är soldatens förmåga att lösa uppgiften viktigast.

*Som chef och ledare gäller dels att vara föregångsman - dels att tillse att soldaterna har den bästa utrustningen för att lösa uppgiften. När likformigheten är viktigare än lösandet av uppgiften bör man ifrågasätta om det inte är dags att byta till civila kläder och söka arbete på ex.vis försäkringskassan eller liknande exempel på fungerande organisation... biggrin.gif

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen! Fixa vettiga övningar istället för att gnälla om skitsaker!
BUCK
Hur många av er har fått ut Magpulls inom hv ?
Kimster
Fått ut ? ..magpull köper man.
BUCK
Jo det är klart, men jag undrade iom att vi fått ut.. Iofs inget som står på utrustningslistan, beror nog mest på en vänligt sinnad PC smile.gif
Kimster
Eftersom det inte finns nått sånt dära "viktigt" BOA på magpull så kan man gissa att det är inget som tilldelas av förrådet.

ju..

ph34r.gif

..ni som har en frikostig plutch. grattis.
2Sharp
Något jag kan arga upp mig på rejält är att jag under utlandstjänst förväntas att ta ansvar och lösa uppgifter på eget bevåg, dvs att jag har ett gott förtroende från mina chefer om min kunskap och förmåga att lösa en uppgift med flexibilitet och eget tänkande.
Vilket ju precis är vad som skall kunna färväntas av mig, annars har jag inte på platsen att göra.

Sedan när man är med i Hv så förväntas man lyssna på idiot-uppstyrda saker och förtroendet man tidigare haft är nu intet, inget, zip, nada, zero, bortblåst...

Givetvis finns det sköna exempel på det i US också, men jag tycker ändå att verksamheten jag har deltagit i har präglats av en viss flexibilitet och förtroende för den enskilde soldatens förmåga att ta vettiga beslut.

Men helt plötsligt för att jag byter kragspeglar så försvann min förmåga att tänka själv, jag är en korkad idiot som absolut inte har något som helst förtroende, mina ev. erfarenheter från US kan inte tas tillvara och man skall lipa över enkla små utrustningsdetaljer.

Jag har lite svårt att få fram vad jag menar/känner, men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma.

Det skall ställas högre krav på Hv, samtidigt som man inte alls verkar värdesätta enskilda personers erfarenheter och engagemang.
7.gif

För min personliga del är det nog snarare det som jag tycker är frustrerande än just ifrågasättandet av de små gulliga magpulsen..
Dvs, innebörden av regler än själva reglerna.
Doggydriver
QUOTE (2Sharp @ May 15 2005, 17:12 )
Något jag kan arga upp mig på rejält är att jag under utlandstjänst förväntas att ta ansvar och lösa uppgifter på eget bevåg, dvs att jag har ett gott förtroende från mina chefer om min kunskap och förmåga att lösa en uppgift med flexibilitet och eget tänkande.
Vilket ju precis är vad som skall kunna färväntas av mig, annars har jag inte på platsen att göra.

Sedan när man är med i Hv så förväntas man lyssna på idiot-uppstyrda saker och förtroendet man tidigare haft är nu intet, inget, zip, nada, zero, bortblåst...

Givetvis finns det sköna exempel på det i US också, men jag tycker ändå att verksamheten jag har deltagit i har präglats av en viss flexibilitet och förtroende för den enskilde soldatens förmåga att ta vettiga beslut.

Men helt plötsligt för att jag byter kragspeglar så försvann min förmåga att tänka själv, jag är en korkad idiot som absolut inte har något som helst förtroende, mina ev. erfarenheter från US kan inte tas tillvara och man skall lipa över enkla små utrustningsdetaljer.

Jag har lite svårt att få fram vad jag menar/känner, men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma.

Det skall ställas högre krav på Hv, samtidigt som man inte alls verkar värdesätta enskilda personers erfarenheter och engagemang.
7.gif

För min personliga del är det nog snarare det som jag tycker är frustrerande än just ifrågasättandet av de små gulliga magpulsen..
Dvs, innebörden av regler än själva reglerna.

Exakt - huvudet på spiken! Det var ungefär dit jag ville komma med tidigare inlägg ;)
Hornet
vilket tjat om magpuls fan använd det tills någon säger något skit i om det inte fins BOA säger chefen inget så använd dom då

annars kan man ju lössa problemen fältmäsigt

gick inte sönder eller något funkade utmärkt under 10 månader
2Sharp
QUOTE (Sandqvist @ May 15 2005, 17:24 )
vilket tjat om magpuls fan använd det tills någon säger något skit i om det inte fins BOA säger chefen inget så använd dom då

annars kan man ju lössa problemen fältmäsigt

gick inte sönder eller något funkade utmärkt under 10 månader

Bra inlägg, du har verkligen greppat vad vi pratar om, hurra..

unsure.gif
Hornet
nej kanske inte orkade läsa igenom allt om dom här magpulsen efter som det typ tjatas om dom överalt

om dom nu inte är tillåtna då får ju befälen säga det bara att fråga för fan eller? och säger dom att jo det kan ni använda då är det ju grönt förstår att ni kanske vill ha dom godkända i hela landet med BOA och allt men när det väll går igenom kommer vi vara gamla och gråa

använd magpuls om era chefer tyker det är ok tyker dom inte det så lev med det
2Sharp
QUOTE (Sandqvist @ May 15 2005, 18:39 )
nej kanske inte orkade läsa igenom allt om dom här magpulsen efter som det typ tjatas om dom överalt

Nej precis, så då kan du ju ta och hålla käften i stället.

Om du inte "orkar" läsa igenom en tråd så kan det ju finnas en möjlighet att du inte tillför något, eftersom du inte vet vad som diskuteras.

bong.gif
Kimster
nu Sandqvist handlar det om det stora hela, från ett ganska brett perspektiv där 'magpull' är ett bra exempel för att diskutera principen och reglerna som finns och hur de tillämpas och av vem. Speciellt iom att just de togs upp och kommenterades olika vilket väckte vissa känslor hos många.
Det hade du kanske förståt om du tagit dig tid att läsa hela tråden. Det är inte uppskattat av debattörer i en tråd om man kommer in kastar ur sig lite kommentarer och sen visar det sig att man inte har läst allt som skrivits... menar du att andra ska ta just ditt inlägg med allvar då ? om du skiter i andras..

tänk lite innan du postar nästa gång.
Hornet
ber om ursäkt och låvar att sätta mig in i sakerna innan jag skriver något nästa gång
Skuggan
för er som undrar om BOA på Magpuls och om de får användas eller inte, kolla Sandqvists bild, det han har gjort är en lösning som lär kräva lika lite BOA som att tejpa Jägarmag ;)
en helt klart fältmässig lösning.
Sandqvist, lägg upp den ritning på hur du gjorde som du visade mig tidigare smile.gif
Skuggan
här är Sandqvists ritning på hur man gör sig ett par aldeles egna "budget magpuls"

allt som behövs är en rulle eltejp (skall tydligen räcka till ca 16 AK5 mag)

Öglan är gjord av 1st trippelvikt eltejp.
The Swede
Jo, det var ju snyggt och fint Skuggan men det löser ju inte problemet.
Varför skulle det vara tillåtet att kladda ner magasinen med tejp men inte att montera en Magpul?
Tejpen påverkar ju materielen mer än vad Magpul:en gör.

Jag har förövrigt inte fått något svar från HKV ännu.

The Swede pansar2.png
Hornet
Varför skulle det vara tillåtet att kladda ner magasinen med tejp men inte att montera en Magpul?

tja det är ju tillåtet att tejpa jägarmag men inte att måntera klipsen som är till för samma sak

tror mig ha läst att fälmässiga förbätringar som sker tillfäligt för att öka stridsvärdet ska vara tillåtet kan ju ha fel
2Sharp
QUOTE (Skuggan @ May 15 2005, 20:13 )
här är Sandqvists ritning på hur man gör sig ett par aldeles egna "budget magpuls"

Skuggan, nu var väl kanske inte problemet hur man gjorde egna magpuls, det är ju inte direkt "rocket science"...

Det är något annat som vi diskuterar här, vilket ni verkar missa helt och hållet, så pys iväg och ägna er åt era klipp och klistra hobbies så kan jag fortsätta vara sur på annat håll...

Mvh från 2Sharp - Med glimten i ögat, eller kanske inte...
Skuggan
QUOTE (2Sharp @ May 15 2005, 22:19 )
Skuggan, nu var väl kanske inte problemet hur man gjorde egna magpuls, det är ju inte direkt "rocket science"...

näe, nån "rocket science" är det väl knappast tal om ;)
men jag fick några PM direkt efter mitt tidigare inlägg med frågor om hur man gjorde så jag tyckte att jag lika gärna kunde lägga upp ritningen då Sandqvist inte vågade :P

seså, fortsätt ni diskutera det ni gjorde innan jag avbröt
Andrew
Så där .... här har ni lite tips .... ni som inte kan nyttja hjärncellerna och lista ut själva hur man löser egna magpulls=>>> http://www.elementconcepts.com/lab_diymagpul.php
Och därmed avslutar vi Kapitlet om hur man kan göra egna magpulls och återgår till Topic som Är Magpull & BOA.

Andy // Moderator soldfforum.com //
The Swede
Svar från HKV:

Inom hemvärnet är vi ett flertal som använder Magpuls
http://www.magpul.com/
http://www.bizplaces.com/magpul/detail.asp?PRODUCT_ID=1213 på våra magasin.
Detta för att kunna utföra snabbare magasinsbyte.
Nu har det kommit obekräftade uppgifter på att allt som inte har BOA är
förbjudet, min fråga är då om detta även gäller en produkt som Magpul?

Nästa fråga rör "jägarmagasin"
I SoldF sidan 27 beskrivs hur man med hjälp av eltejp och en pinne kan
koppla två magasin för snabbare magasinmyte.
Är det tillåtet med fabrikstillverkade hållera för dubbelmagasin eller är
det endast denna variant som är tillåten?

Svar:
Grundregeln är precis som du säger att för den materiel som brukas av
försvarsmakten skall det finnas ett beslut om användning på, BOA. Beslut om
användning är en bekräftelse på att erforderlig systemsäkerhetsverksamhet
är genomförd. För materiel som är rena konsumtionsförnödenheter (går att
köpa över disk), krävs inget BOA men däremot att man följer tillverkarens
anvisningar och använder materiel för det som den är avsedd för.

För den materiel som du nämner i frågeställningen, finns inget BOA. Däremot
är den enkel till sitt utförande och påverkar inte handhavandet eller
funktionen på vapnet negativt på något sätt. Min bedömning är att det inte
krävs något djupare systemsäkerhetsarbete för att kunna säga att det är ok
att använda både Magpul och fabrikstillverkade magasinshållare. En
förutsättning är dock att de regler för sammankoppling av magasin vad
gäller antal magasin följs. I annat fall påverkas vikt och tyngdpunkt på
ett sådant sätt att skjutegenskaperna hos vapnet förändras.

MVH

X X
Marksäkerhetsinspektionen

Jag har utelämnat namnet på den som svarat då han inte gett tillstånd till att hans namn publiceras på Internet.

Den som så önskar kan få en kopia av orginalmailet om ni kontaktar mig.

The Swede pansar2.png
Vargas
fun_icon_nana.gif

Sådärja, nu börjar vi komma nån vart i världen!

6n.gif
Fu Gson
Strålande The Swede! Dags å köpa aktier i magpul biggrin.gif
Skuggan
Lysande Swede, om du mailar en kopia till den mailadress som fins i min profil (tror jag, du är ju blågul så du kan nog rota fram den annars) med mailet i original. tänkte skriva ut det så jag kan köra det under näsan på den som kommer med invändningar mot att folk använder magpul osv ;)

hm, magasinshållare är också tillåtna altså.... kanske dags att skaffa sådana då. biggrin.gif
vad kan mer anses godkänt? vapenmaskeringsfärgen som nioxnitton (tror jag det var) använde i en annan tråd borde väl också vara godkänd då, sålänge man följer anvisningarna?

vad har vi mer som kan anses vara godkänt? fabriksmag från H&K?

igen, Lysande Swede smile.gif
The Swede
@Skuggan

Det är lättare om du skickar mig ett e-mail med din e-postadress
2Sharp
Bra jobbat Swede! biggrin.gif

Skolexempel på hur man löser och undviker svammel och gissningar!!

wub.gif
henke
@2sharp

Men ack så skoj vi har att lugga varandra, kivas och debattera ut och in om små gummistroppar :P

Starkt jobbat Swede!
2Sharp
QUOTE (henke @ May 18 2005, 18:47 )
@2sharp

Men ack så skoj vi har att lugga varandra, kivas och debattera ut och in om små gummistroppar :P

Starkt jobbat Swede!

Helt klart en poäng smile.gif

Men det är skönt att få vettigare info än gissningar på vissa saker..

Jag är magpul fan!!
Dajo
Var hittar man magasinshållare?
Helst i Sverige.
The Swede
Ni som skickar e-mail till mig från SoldF forum måste tänka på att ange er egen adress i mailet, det framgår nämligen inte om ni använder e-mailknappen.
Det är bara en än så länge men.......

The Swede pansar2.png
CP2
Så nu vet vi på SoldF......Hemvärnstidningen nästa?

För materiel som är rena konsumtionsförnödenheter (går att
köpa över disk), krävs inget BOA men däremot att man följer tillverkarens
anvisningar och använder materiel för det som den är avsedd för.

OK? Betyder ungefär vad då? (För mycket dansk öl i magen så här en onsdag kanske...)
jed
biggrin.gif laugh.gif :P smile.gif wub.gif salute.gif navy2.gif horny.gif fun_icon_nana.gif banan_rock.gif worthy.gif clap.gif dribble.gif

Tror du fattar vinken Swede... ;)
rhdf
@c3grp
det betyder väl att så länge man använer sina magpulls som just magpulls så är det OK
hur man nu skulle kunna använda dom "Fel" 7.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.