Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Magpull tillåten?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Fu Kjellberg
QUOTE (The Swede @ May 5 2005, 11:36 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 5 2005, 12:32 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 5 2005, 11:01 )
Klart man har både fältflaska och Camelbak.
Den ena utesluter inte den andra.

Blåsan kan gå sönder och då har man kvar flaskan.
Flaskan är ju som sagt NBC anpassad.
Plus testa att fylla en Camelbak i ett vattendrag, lättare att fylla den med hjälp av fältflaskan.

Popular tråd det här.. B)

Måste bara tillägga att korken har man fått fixa själv på flaskan.
Eftersom den inte sitter på 0.7 liters flaskan.

Ännu ett exempel på eget initiativ och moddning vilket inte är bra enligt vissa.

Vi har fått ut speciella korkar till 0,7l-flaskan som passar till skyddsmasken.

Jag fick tjata på förrådet.
J.K Nilsson
QUOTE (Alien @ May 5 2005, 11:57 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 10:52 )
Sedan tycker jag att egna påhitt döljer bristerna, låt hellre bristerna komma till ytan så dessa får åtgärdas.

Grejen är ju den att de allra flesta bristerna ÄR kända - men av ekonomiska och byråkratiska skäl åtgärdas de inte, "nej vi har inte pengar till det/ja, jag har skickat frågan uppåt.."

Liksom NBF finns den "initiativtagande och lyhörda" organisationen bara på papper och HKV's fina Powerpoint-presentationer.

Och? Varför är det upp till den enskillde att se till att det finns beredda förband på papperet? Finns det inte pengar att utrusta med så skall vi väll inte ställa upp bjuda på det, gagnas budgeten av det?

J.K Nilsson
joppe
UniR 2003 1.1.10. Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
eller mörkbrun) får bäras till strids- och arbetsuniformer, dock ej till daglig
dräkt. Axelremsväska i färger enligt ovan får bäras av kvinnlig personal
vid enskilt uppträdande.

Om någon klagar på att man använder sin camelbak kan man hänvisa till ovanstående text från UniR
Fu Kjellberg
QUOTE (joppe @ May 5 2005, 12:12 )
UniR 2003 1.1.10. Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
vid enskilt uppträdande.

Om någon klagar på att man använder sin camelbak kan man hänvisa till ovanstående text från UniR

Klockrent.
Då är den saken utredd. biggrin.gif
J.K Nilsson
vid enskilt uppträdande.

När du använder LK 35 till att ha dricksvatten i.

J.K Nilsson
Magnus Redin
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 11:13 )
1) Finns såvitt jag vet inga styrningar än mot krigsrep fpl 39, förresten är det inte mycket att göra med kolfibervingar, vilket ingen politiker som vill ha ut planet i internationell tjänst har tänkt på.

2) Rep i fredstid måste följa RML, Regler Militär Luftfart. Det innebär att det inte övas krigsreparationer. Samt att övningsstyrningarna har varit öva luftkriget i luften och betjäningsresurserna inte flygunderhållet. Planeringen och budgeterna har inte medgett att öva FU-komp (gamla stationskompaniet) i den utsträcknig som det behövs.

3) Tror inte F17 uppskattar om F21s hemsmidessats följer med till övningen/insatsen.

1)
På den enda KFÖ jag var på pillade jag på en vacuumsugapparat för mindre kompositskadereparationer. Vart det inget av de försöken?

2)
Trist.

3)
Vill inte F17 om de tillförs F21 personal ha med personalens fulla förmåga? Speciellt om man skall på SKARP insats.
J.K Nilsson
QUOTE (Magnus Redin @ May 5 2005, 12:17 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 11:13 )
1) Finns såvitt jag vet inga styrningar än mot krigsrep fpl 39, förresten är det inte mycket att göra med kolfibervingar, vilket ingen politiker som vill ha ut planet i internationell tjänst har tänkt på.

2) Rep i fredstid måste följa RML, Regler Militär Luftfart. Det innebär att det inte övas krigsreparationer. Samt att övningsstyrningarna har varit öva luftkriget i luften och betjäningsresurserna inte flygunderhållet. Planeringen och budgeterna har inte medgett att öva FU-komp (gamla stationskompaniet) i den utsträcknig som det behövs.

3) Tror inte F17 uppskattar om F21s hemsmidessats följer med till övningen/insatsen.

1)
På den enda KFÖ jag var på pillade jag på en vacuumsugapparat för mindre kompositskadereparationer. Vart det inget av de försöken?

2)
Trist.

3)
Vill inte F17 om de tillförs F21 personal ha med personalens fulla förmåga? Speciellt om man skall på SKARP insats.

1) 7,62 genom vingen blir inte en "mindre" kompositreparation. ;)

3) SwAFRAP flyger på F17s verksamhetstillstånd och hemsmide som de inte vet hur det fungerar blir inte populärt att släpa ner.

J.K Nilsson
Fu Kjellberg
UniR 2003      1.1.10. Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
vid enskilt uppträdande.

Får man blanda färgerna? laugh.gif

joppe
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 13:17 )
UniR 2003      1.1.10. Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
vid enskilt uppträdande.

J.K Nilsson

Min camelback är en ryggsäck gjord för stt transportera vatten. O det står inte i reglementet specificerat vilken ryggsäck jag som hv soldat skall bära alltså använder jag en grön cammelbak (ryggsäck)
J.K Nilsson
QUOTE (joppe @ May 5 2005, 12:26 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 13:17 )
vid enskilt uppträdande.

J.K Nilsson

Min camelback är en ryggsäck gjord för stt transportera vatten. O det står inte i reglementet specificerat vilken ryggsäck jag som hv soldat skall bära alltså använder jag en grön cammelbak (ryggsäck)

Ok, inventera stridspackningen.

J.K Nilsson
Sytare
QUOTE (joppe @ May 5 2005, 13:12 )
vid enskilt uppträdande.

Det är alltså så det står till med jämnställdeheten inom FM!
Låter ju jämnlikt och bra! *not*
joppe
min stridspackning ligger i en stidssäck2000
J.K Nilsson
QUOTE (joppe @ May 5 2005, 12:38 )

Perfekt nu är vi nere i diskussionen att FM inte har ryggsäckar utan stridssäckar.

J.K Nilsson
NisseNord
Jag är lite kluven i den här frågan, jag förstår båda sidorna, dock tror jag att man måste tittat lite på vilken typ av övning det är och vem den är till för. Är det en övning där man skall övan en viss funktion så tycker jag att man kan använda egna hjälpmedel för att underlätta saker som inte ska övas. Om man tex under en övning ska öva att dålt bygga OP, så ger det inte så mycket för OP-byggarna ifall det går vilse på vägen fram därför att de inte har fått ut några kompasser. Visst det sänder en stark signal uppåt att man bör dela ut kompasser, men killarna/tjejerna som har offrat sin fritid för att få träna på att bygga OP kommer inte ha lärt sig ett skit, och det finns en stor chans att de inte kommer på nästa övning. Har man sedan bara ett väldigt begränsat övningsutbud, så kan det dröja väldigt länge tills nästa tillfälle ges

Är det därimot någon typ av funktions test på ett helt förband, så lutar jag nog åt hållet att man kanske ska lämna de lulligaste av lullullet hemma.
Boston
QUOTE (Sir Vival @ May 4 2005, 20:27 )
@ Boston
Du har nog missat lite av poängen, eller?

Jag har hittills inte läst att någon manar till säkerhetsriskerande modifieringar av vapnen, utan det hela är ett ifrågasättande av tokregler som möjliggör att man med diverse provisorium - allt från hampbindgarn och eltejp till liggunderlagsbitar - "förbättrar" sitt vapen, medan materiel som är betydligt mer lämplig för samma syfte inte är godkänt. Är det ett förnuftigt och rationellt resonemang/tolkning av "föreskrifter"?

Sedan är jag personligen inte speciellt imponerad över retoriken i dina inlägg där du verkar förutsätta att "vi andra" per automatik inte följer order pga att vi ifrågasätter idioti.

"Jag har hittills inte läst att någon manar till säkerhetsriskerande modifieringar av vapnen" - Nää inte i denna tråd, men det har diskuterats i andra. Sen kommer det tillbaka till ruta ett, varför får han ha egen rem när jag inte får mitt handskydd med benstöd?? Det måste sättas gränser någonstans det är vad jag säger.

Sen om du läste mitt inlägg så kan jag "titta bort" för MINDE till lägg på utrustningen, så länge det inte går över styr. Hemvärns soldaten ska se som en hemvärns soldat och inte som fri krigsherre från Somalia, överdrev lite, men poängen är att soldaten ska se ut på ett representativt sätt för Hemvärnet och Försvarsmakten.
Citat från matte " Är Försvarsmakten till för mig - eller är jag till för Försvarsmakten?" Det är frågan som ska svaras, svarar du "jag är till för Försvarsmakten" då anser jag att den diskutionen är klar.

Sen har vi då ifrågasättandet av idioti, vad är idioti? Att det finns regler eller att det är regler som ni inte gillar? Eller är det dioti att jag eller någon annan här säger sin mening, att jag tycker att ni har fel och lägger fram min åsikt i debatten. Det är inte första gången och säkert inte sista som jag får höra att jag är "dum i huvudet" för jag inte tycker som ni. Eller är det idioti att trycka ner motdebatörer med utryck som just, ditt synsättet är idioti? Det är inget kreativt inlägg.

"du verkar förutsätta att "vi andra" per automatik inte följer order pga att vi ifrågasätter idioti" - Det har skrivits i mer än ett inlägg innan i dels denna tråd och i en uppsjö av andra trådar att ett fler tal inte tänker inte följa det som dom blir tillsagda om dom var tvungna att ta av sig sina prylar.
Det är ofta inte långt ifrån att ifrågasätta till att sluta att göra som man blir tillsagd för man får ju ändå inte göra det man själv vill.. Talar av egen och andra kollegors erfarenheter..
Just det med att ifrågasätta det en chef säger är ju ett populärt uttryck, oftast resulterar det i att hemvärnsmannen inte får som han vill och säkert vill åka hem, och gör det, har sett även det. Många ggr är det just resultat efter en diskution med chef eller att dom inte tycker att övningen är kul, dvs oftast inte får tömma sina mag. Att sen övningen var bevaknings övning vilket är vår huvud uppgift gör ingen skillnad, det ska skjutas och bäras mycket prylar.

Många ggr handlar det oxå om HUR man ifrågasätter och VAD ämnet är som kommer ifråga. Ibland är det rätt att ifrågasätta, ibland är det fel. Det är alltid svårt att ge rätt svar på rätt sätt, men det är ibland oxå svårt att förstå vad chefen säger, men det chefen säger det gäller.

Sist vill jag säga jag är inte här för att imponera, jag här för att föra en seriös diskution, ivilket jag ibland kan ha rätt och ibland ha fel. Men att få utrycka sig som är en demokratisk rättighet gör jag gärna i det som rör mig, och då förväntar jag mig seriösa svar och mot argument som kan få mig att se anorlunda på ämnet.
joppe
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 13:42 )
QUOTE (joppe @ May 5 2005, 12:38 )

Perfekt nu är vi nere i diskussionen att FM inte har ryggsäckar utan stridssäckar.

J.K Nilsson

ja för den heter så o inte lk35 som min gamla ryggsäck med mes.
stridssäck 2000
Magnus Redin
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 12:04 )
Och? Varför är det upp till den enskillde att se till att det finns beredda förband på papperet? Finns det inte pengar att utrusta med så skall vi väll inte ställa upp bjuda på det, gagnas budgeten av det?

J.K Nilsson

Det är väl allas ansvar att se till att det finns beredda förband?

För min del är det ok att lägga några hundralappar på prylar och största nyttan är kanske att det får mig att fundera igenom vad jag har i ryggsäcken. Om jag inte pluggade för karriärbyte skulle jag glatt lägga någon tusenlapp om året på "hobbyn".

I gengäld så förutsätter och kräver jag att befälshierarkin och organisationen är duktigare än vad jag som amatör är så vi tillsammans kan få det att vartefter fungera bättre.
J.K Nilsson
Den här tråden gör att jag börjar tappa förtroendet för en del folk i hemvärnet. Vi ligger i en "omställning" av försvarsmakten. Politikerna i Sverige vill ha insatsklara förband och helst inte betala för det. Genom att tillföra egna saker till förbanden för att öka effekten blir då inget annat än bedrägeri. Exempel: Insatsplutonerna i Z-län genomförde övning AB med fullgott resultat. Detta leder till att de som utvärderar mot stra och den politiska nivån ser utrustningslistorna och finner att de är tillfyllest. Är det någon som tror att det blir lättare att få grejor behovssatta då?

Gen. Moore har betonat att FM har ändrat affärsidé, nu skall försvarsmakten användas. Risken är nu stor att det blir insats med undermålig utrustning, ty det har ju fungerat på övning.

Det är allas ansvar att se till att det finns beredda förband. Javisst det gör vi genom att sätta av ur statsbudgeten för att finansiera FM. Inte genom att låta ett fåtal pynta för grejorna själv.

Är syftet att öva förbandet i olika roller så skall givetvis RU användas för de delar som övas men man får inte lura sig själv som FV har gjort genom att utelämna flygunderhållsfunktionen och sedan påstå att basbataljonen fungerar. Jämförelsen att bygga OP med hjälp av "extra" kompass, är kompass RU och den saknas p.g.a. den inte fanns i förråd vid uthämtandet av utrustning men kvartermästaren får de som saknas om ett par veckor köper jag att använda extra kompasser. Om förbandet inte har kompasser i sin RU blir det i mina ögon inget OP-bygge.

J.K Nilsson
Andrew
Magpulls var det Ja !
Har ni åsikter om Hemvärnet eller BOA rent allmänt så skapa då en tråd om detta , vi kan väl hjälpas åt att hålla forumet sökbart och strukturerat.
Har man inget mer att tillföra debatten om Magpulls så kan i min värld göra två saker....
1- Hålla käften
2 - Skapa en ny tråd och ta upp ett nytt ämne i densamme

// välkommnar rena trådar som behandlar det som respektive topic beskriver. //

Mvh Andrew
J.K Nilsson
Själv försöker jag föra ett resonemang om varför det inte bör vara tillåtet.

J.K Nilsson
bushman
skrev ett inlägg riktat till JK nilsson.

det var innan jag insåg att han var med i FRO.

insåg att det skulle vara som att tala till en vägg.

följer andrews exempel och håller käft om saker som inte relaterar till magpulls.

fö kommer jag att köpa magpull när nästa lön kommer.
JK nilssons effekt på mig blir som allmänhetens ang nogger black.

om man inte tillåter sina soldater att använda egna kompasser, PMR radio och vätske system så kommer man snart att inse att man kommer stå jävlig ensam i sin grp/plut/komp på övn.

tycker JK Nilsson skall ansluta till JRA och laga kolbullar på yran, istället för att leka byråkrat i HV.
The Swede
Jag har nu skickat en förfrågan till HKV Säkerhetsinspektionen angående användandet av Magpul samt fabrikstillverkade magasinshållare för kopplade magasin.

Återkommer när jag fått svar.

The Swede pansar2.png
Bappelsinmannen
Har läst detta inlägg med stigande förvåning... blink.gif
Min personliga åsikt är att:
1. Förbättrar det funktionen utan att åstakomma någon permanent skada på kronans utrustning så är det ok, annars inte.
2. Så länge man inte skall gå högvakt eller dylikt så spelar det ingen roll, mao fältmässigt är helt ok (eller fuktion före design).

//Nisse
Magnus Redin
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 13:29 )
Den här tråden gör att jag börjar tappa förtroendet för en del folk i hemvärnet. Vi ligger i en "omställning" av försvarsmakten. Politikerna i Sverige vill ha insatsklara förband och helst inte betala för det. Genom att tillföra egna saker till förbanden för att öka effekten blir då inget annat än bedrägeri. Exempel: Insatsplutonerna i Z-län genomförde övning AB med fullgott resultat. Detta leder till att de som utvärderar mot stra och den politiska nivån ser utrustningslistorna och finner att de är tillfyllest. Är det någon som tror att det blir lättare att få grejor behovssatta då?

Om alla gör sitt bästa för att få fungerande förband så gör de rimligtvis följande:

1. Plockar ut RU och kompleterar efter eget huvud inför övning.
(Om det egna huvudet tycker att vansinniga idéer är ok får befälen
en koll på vad folk har i huvudet. )
2. Övar och försöker lösa uppgifterna med allt man har och kan komma på.
3. Utvärderar för egen del så man blir bättre på det man gör.
4. Rapporterar vad som saknas i RU.
5. Rapporterna sammanställs och RU förbättras sakta, gruppen improvisationer kan förbättras fortare.
6. Repetera, processen tar aldrig slut.

Speciellt när försvaret förändras och tex HV lär sig nya uppgifter är rimligtvis sådana processer viktiga. Och självklart skall de utgå ifrån den testade standardorganisationen och utrustningen, annars kan det bli kaos.
Magnus Redin
QUOTE (bushman @ May 5 2005, 14:07 )

Häromhelgen var jag på en övning där en sedan länge oanvänd batstab upprättades. FRO folket var nog de som gjorde det bästa jobbet. Din erfarenhet är lokal och inte allmängiltig.
J.K Nilsson
QUOTE (bushman @ May 5 2005, 14:07 )
skrev ett inlägg riktat till JK nilsson.

följer andrews exempel och håller käft om saker som inte relaterar till magpulls.

fö kommer jag att köpa magpull när nästa lön kommer.
JK nilssons effekt på mig blir som allmänhetens ang nogger black.

om man inte tillåter sina soldater att använda egna kompasser, PMR radio och vätske system så kommer man snart att inse att man kommer stå jävlig ensam i sin grp/plut/komp på övn.

tycker JK Nilsson skall ansluta till JRA och laga kolbullar på yran, istället för att leka byråkrat i HV.

1) Vilket inlägg skulle det vara?

2) Hur syns det att jag är med i FRO?

3) Varför är det som att tala med en vägg?

4) Förlåt, jag skulle i varje inlägg hävda att så länge magpulls inte är behovssatta, M-nummermärkta och utdelade är en styggelse och därför kommer att brännas.

5) Ang. mina soldater: kompass finns att hämta ut vid förrådet om de tycker att de behöver det, jag skriver på lånereversalen. I klargöringstropparna finns det redan LUF så jag tänker inte acceptera PMR då dessa är förbjudna kring flygplanen, läs OSM. Beroende på markhotet finns det inte chans att mina soldater behöver extra vätskepåsar på ryggarna, ser inte vitsen då jag och mina soldater inte ens har ett personligt eldhandvapen anpassat för flygmatrielltjänsten. Det är förbjudet att ha AK 5 i närheten av en JAS.

6) Jag är redan medlem i Jämtlands Radioamatörer och tror inte att vi tänker göra reklam genom att steka kolbullar på yran.

Jag kräver profesionalism med tilldelad materiell, mina soldater har kravet att kunna utnytja den materiell de är tilldelad innan de tycker att de behöver extra flaschiga prylar. Byråkrat i hemvärnet, vänta du min nästa befattning är troligen på matriellgruppen 2.FUkomp F21. Men flygmatriell har en liten skillnad mot armématriell.

J.K Nilsson
J.K Nilsson
QUOTE (Magnus Redin @ May 5 2005, 14:41 )
*klipptelite*
Speciellt när försvaret förändras och tex HV lär sig nya uppgifter är rimligtvis sådana processer viktiga. Och självklart skall de utgå ifrån den testade standardorganisationen och utrustningen, annars kan det bli kaos.

Själv skulle jag föreslå lite tillägg. Plutonen samverkar och kommer överens om vad som skulle behöva förbättras och därefter genomför någon form av verifieringsövning för att se om förbättringarna uppfylls. Därefter försöker man övertyga HKV om att införa förändringarna i den taktiska och tekniska ekonomiska målsättningen. Blir det ingen förändring så ser jag att plutonen inte nytjar förbättringarna enligt tidigare resonemang.

J.K Nilsson
Sytare
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 15:53 )
2) Hur syns det att jag är med i FRO?

Tryck bara på någons användarnamn, och vóila!
Hemsida Ingen info
Födelsedag 18 November 1979
Plats Ingen info
Intressen Ingen info
*Namn: Johan Nilsson
Lumpen inom vilken gren ? Flygvapnet
Mil. Grundutbildning: Säkerhetsmatriellmekaniker 1999 vid F4
Övrig militär verksamhet: Yoff i flygteknisk tjänst F4, HV-signalist alltså FROare
Andrew
@ Jk Nilsson det finns en värld utanför klargöringstroppen och dess egna lilla klargöringsficka.

Om dessa soldater har magpulls och gör sitt jobb för att säkerställa att du och dina grabbar kan jobba ostört med eran vht. så hade iaf jag varit glad över att kunna jobba ostört.

Vi spelar alla i samma lag hur ni än vrider och vänder på laguppställningen !

@ The Swede klockrent initiativ worthy.gif

Till Samtliga: se till att debatten inte spårar ur ... argumentera för eran sak utan påhopp odyl. // SLUT

Andrew ( Moderator soldfforum ) och Magpull förespråkare.
bushman
@ JK Nilsson:

på fråga två svara jag: din profil

på fråga tre skriker jag till svar: "FÖR ATT DET ÄR SÅ" och väntar på ekot :P

vad gäller JRA tror jag det inte förekommer någon tilläggsutr til högaffel och uppmanar dig att ansöka till presidentens garde omedelbart.

att folk i FV behöver extra utrustning vid klargöring inom FV, är väl självklart.
men för att utföra viss tjänst inom HV måste man skaffa sig utr utan m-nr.

nu vill jag inte störa mer JK du måste nog i väg och sittstrejka utanför personalbutiken på F4.
har hört att det säljs saker där inne som personal använder och som inte har M-nr.

ha det så kul

77 och 88 till dig, glöm det du....
J.K Nilsson
QUOTE (Andrew @ May 5 2005, 15:19 )
@ Jk Nilsson det finns en värld utanför klargöringstroppen och dess egna lilla klargöringsficka.

Om dessa soldater har magpulls och gör sitt jobb för att säkerställa att du och dina grabbar kan jobba ostört med eran vht. så hade iaf jag varit glad över att kunna jobba ostört.

Vi spelar alla i samma lag hur ni än vrider och vänder på laguppställningen !

Bassäk klarar sig såvitt jag vet utan magpulls.
QUOTE (Min bror bassäkoff)
Vill soldaterna ha dessa så får de göra själva eller köpa men man klarar sig lika bra utan.

Och i den nya (två stycken i Sverige) basbataljon som kommer att sättas upp kommer bassäk att syssla med legkontroll och jag ha lämnat skogen för det mysiga fikarummet.

>> Sg Toll
Tänkte att man kunde läsa ut det av debatten i fråga.

>> Bushman
Jaha det var vanliga påhopp och inget allvarlig menat, förlåt att jag brydde mig.

J.K Nilsson
Magnus Redin
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 15:13 )
Själv skulle jag föreslå lite tillägg. Plutonen samverkar och kommer överens om vad som skulle behöva förbättras och därefter genomför någon form av verifieringsövning för att se om förbättringarna uppfylls. Därefter försöker man övertyga HKV om att införa förändringarna i den taktiska och tekniska ekonomiska målsättningen. Blir det ingen förändring så ser jag att plutonen inte nytjar förbättringarna enligt tidigare resonemang.

J.K Nilsson

Ditt förslag leder till orimliga situationer typ:

Grabbar, nu har vi något som funkar riktigt bra men eftersom det inte verkar bli policy för hela försvaret den närmaste tiden måste vi genast glömma hur vi gör ett bättre jobb.
J.K Nilsson
QUOTE (Magnus Redin @ May 5 2005, 15:41 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 15:13 )

J.K Nilsson

Ditt förslag leder till orimliga situationer typ:

Grabbar, nu har vi något som funkar riktigt bra men eftersom det inte verkar bli policy för hela försvaret den närmaste tiden måste vi genast glömma hur vi gör ett bättre jobb.

Tja, ser en politiker skillanden mellan en insatspluton med god kreativitet och en utan. Tvivlar ens på att samme politiker ser skillnaden mellan en hemvärnssoldat och en soldat som skall på mission. Jag vill inte låta någon få en falsk bild bara för att man har kreativa soldater.

Ungefär det du beskriver har jag drabbats av och då är ändå JAS prioriterad verksamhet. Egna förslag gillas inte och då går jag efter devisen: Man får vad man förtjänar. dry.gif

J.K Nilsson

Edit: Taktikanpassning skall givetvis göras inom ramen för formella grunder men att slta för att förbättra prylarna ger ingen respons.
607 skog
Bassäk klarar sig såvitt jag vet utan magpulls.

När jag låg inne så använde jag mig av egengjorda magpulls.
Det var ingen som klagade på det smile.gif

Egengjorda Magpull

Inom HV så används det frekvent mycket mtrl som inte är M-märkt
varför är det så?
kan det bero på att den mtrl man får ut inte fungerar?
eller har den blivit föråldrad?
J.K Nilsson
QUOTE (607 skog @ May 5 2005, 16:05 )
varför är det så?

Eller så tycker man helt enkelt att man behöver det när man blir äldre. Ser inget problem att utbilda vpl utan extra ej M-nummersatta prylar.

J.K Nilsson
Fu Kjellberg
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 16:11 )
varför är det så?

Eller så tycker man helt enkelt att man behöver det när man blir äldre. Ser inget problem att utbilda vpl utan extra ej M-nummersatta prylar.

J.K Nilsson

Lite OT.
När jag gjorde Gu på K3 1989-90 så hade ett flertal befäl egna berghausjackor i goretex istället för den långa regnrocken.
Jag förstår dom. Där har dom gjort samma sak som oss.
tagit saken i egna händer.

När våra föregångsmän har ej reglementerat material sänder det ju fel signaler till oss andra.

Kommer alltid vara så att vissa är ett par år före sin tid. blink.gif
Dajo
Får en HV-soldat modda sin utrustning med en morakniv?
Kniv tilldelas ju inte och måste ju därför vara ytterst olämplig att ta med på eget initiativ.

Strumpor är ju också en styggelse verkar det som.
Hur många här har andra strumpor än dom ylleraggsockar man fått ut i sina kängor?

Hur många fryser fingrarna av sig i dom uråldriga iskalla trefingervantarna av skinn?
Hur många köper egna handskar?

Listan på utrustning som all HVpersonal borde ha med som inte delats ut kan göras mycket lång.

Det skulle vara intressant att visitera hela bataljonen inför höstens övning och plocka av soldaterna knivar, kompasser, handskar, sovsäckar, liggunderlag, termosar, strumpor, camoflagefärg, stridsbältesfickor, magpuls, vätskesystem skovårdsborste, klockor, anteckningsmatriel osv.

Övningen skulle gå jättebra då...
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 17:11 )
varför är det så?

J.K Nilsson

Eller så är det så att olika vapenslag har olika uppgifter och dessa behöver annan utrustning (än t ex en klargöringstropp inom FV), varav en del inte finns med som RU...

Använder själv magpull i HV av den enkla anledningen att jag snabbt vill få upp dem ur magasinsfickan utan krångel (vill ha fler än två mag per ficka). Kan göra som 607 Skog men valde det lata alternativet och köpte färdiga magpulls.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Dajo
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 14:53 )
5) Ang. mina soldater: kompass finns att hämta ut vid förrådet om de tycker att de behöver det, jag skriver på lånereversalen. I klargöringstropparna finns det redan LUF så jag tänker inte acceptera PMR då dessa är förbjudna kring flygplanen, läs OSM. Beroende på markhotet finns det inte chans att mina soldater behöver extra vätskepåsar på ryggarna, ser inte vitsen då jag och mina soldater inte ens har ett personligt eldhandvapen anpassat för flygmatrielltjänsten. Det är förbjudet att ha AK 5 i närheten av en JAS.

Vad är LUF, PMR och OSM?

Förkortningar är ett otyg för den som inte är insatt i vad dom betyder.

Det skulle vara intressant att höra bakgrunden till AK5 förbudet kring JAS.
JBP
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 17:11 )
varför är det så?

J.K Nilsson

När jag gjorde GU 92-93 gick det jättebra utan icke M-nummer märkt matriel, tyvärr funkar det inte riktigt likadant inom HV. Oftast är det matriel som GUförbanden inte längre anses behöva mer som vi får ut och är då trasig eller i allmänt dåligt skick. Sen är det oftas en jäkla problem med att få skräpet utbytt med all byråkrati ionom MD grupperna.

Det är ofta vi står inför olika uppgifter som vi helt enkelt inte har matriel för att kunna lösa. Men inom Hv verkar det som vi kan tänka lite själv och komma på en lösning själva mycket bätrte än vad myndigheten någonsin skulle göra... Skulle sen någon paragrafryttare säga något så har vi bara se till att lösa uppgiften. mao vi har lytt order.

Men åter till ämnet MAGPULLS... Tycker det verkar vara så att ett antal personer här i debatten fortfarande inte har förstått att Vapenrem och magasin är VAPENTILLBEHÖR och inget annat....därav ingen modifiering av själva vapnet alt deras funktion. SLUT!

/JBP
Rickard N
Kniv tilldelas ju inte och måste ju därför vara ytterst olämplig att ta med på eget initiativ.

Fick "modda" min utrustning under GU med den kniv jag har nu så jag antar det.

Hur många här har andra strumpor än dom ylleraggsockar man fått ut i sina kängor?

Fick "modda" min utrustning under GU med de strumpor (eller liknande iaf) jag har nu så jag antar det.

Hur många fryser fingrarna av sig i dom uråldriga iskalla trefingervantarna av skinn?

Fick "modda" min utrustning under GU med de handskar jag har nu så jag antar det.
Dajo
QUOTE (Rickard N @ May 5 2005, 16:38 )

Fick "modda" min utrustning under GU med den kniv jag har nu så jag antar det.

Fick "modda" min utrustning under GU med de strumpor (eller liknande iaf) jag har nu så jag antar det.

Fick "modda" min utrustning under GU med de handskar jag har nu så jag antar det.

Varför får man modda utrustningen med morakniv men inte med magpuls?

Magpuls var för övrigt helt OK att ha på K3 94-95 men dels var dom svåra att få tag på så man gjorde egna och dels tyckte jag det fungerade bättre utan.
Ungefär 25% av årskullen hade magpuls på sina magasin.
Rickard N
Kan det vara så att en tillräckligt hög chef gav tillstånd?
Kan det vara så att en tillräckligt hög chef inte givit tillstånd nu?
Dajo
QUOTE (Rickard N @ May 5 2005, 16:55 )

Så det är alltså inte på grund av några regler utan av godtycklighet då?
JJN
Oj oj...och min bil som inte är M-märkt..men då helt plötsligt går det bra och andvända "civila" grejor.
Sir Vival
QUOTE (Boston @ May 5 2005, 12:50 )
Men att få utrycka sig som är en demokratisk rättighet gör jag gärna i det som rör mig, och då förväntar jag mig seriösa svar och mot argument som kan få mig att se anorlunda på ämnet.

Och eftersom Hemvärnet försöker framstå som en demokratisk organisation med medinflytande på dagsordnigen så torde även ifrågasätta vara ok - eller?

Med att ifrågasätta idioti menade jag tolkningen att inte få använda egenanskaffad materiel som ersättning för sådant som är accepterat med provisorium - definitivt inte din privata åsikter.

Jag anser att om man som chef inte kan hantera sin personals ifrågasättande (av order/anvisningar som inte är av operativ karaktär eller avseende säkerhetsaspekter) så har man ett problem med sin ledarförmåga - strax som man nödvändigt måste detaljstyra så saknas den trygghet i ledarrollen som krävs för att ge personalen/soldaterna det förtroende som behövs för att organinsationen/förbandet och individen skall kunna utvecklas och för att man själv som ledare skall vinna personalens förtroende.

Vill för övrigt minnas att det stod på någon gamla krigsplaceringsorder att man vid händelse av mobilisering skulle ta med sig egen utustning som man trodde sig ha nytta av...
Rickard N
QUOTE (Dajo @ May 5 2005, 17:58 )
QUOTE (Rickard N @ May 5 2005, 16:55 )

Så det är alltså inte på grund av några regler utan av godtycklighet då?

De knivar vi hade som inte var av modell "röd attackmora" var tvugna att godkännas av kompanichefen. Detta antar jag beror på att de inte vill se några rambomachetes.
Övrig utrustning som skall godkännas antar jag beror på att de inte vill att vi skall se ut som mujahedin (stavningen osäker, men jag hoppas att alla förstår vad jag menar).

Som jag sa tidigare, och många andra, var drar man gränsen?
Magpuls ok,
är då en vapenrem ok?
egna magasin?
egen mörkerkikare
egen väst?
Egen uniform?
eget sikte?
J.K Nilsson
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 5 2005, 16:18 )
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2005, 16:11 )
varför är det så?

J.K Nilsson

Lite OT.
När jag gjorde Gu på K3 1989-90 så hade ett flertal befäl egna berghausjackor i goretex istället för den långa regnrocken.
Jag förstår dom. Där har dom gjort samma sak som oss.
tagit saken i egna händer.

När våra föregångsmän har ej reglementerat material sänder det ju fel signaler till oss andra.

Kommer alltid vara så att vissa är ett par år före sin tid. blink.gif

Yoff på bassäk F4 har blivit tilldelade Taiga i M/90 mönster och vi har ny overall på försök dock inte i min storlek då dessa gick till F21 på försök så lite händer det på rätt väg.

Ja ni om befälen på bassäk anser att pulmags är en löjlig idé torde det inte vara något högre värde för hemvärnet.

OSM = Ordnings och Skyddsbestämmelser för flygMatrielltjänsten, reglerar användandet av radio, mobiltelefoner och eld i närhetheten av flygplan.

Förbud mot vapen och stridsmatriell i närheten av flygplan kommer av risken att slå emot flygplanet och tappa grejor som utgör flygsäkerhetsrisk. En kolfibervinge mår inte så bra av en pipstöt.

En attackmora är av engångstyp och det skall inte vara några problem att få en ny om man vill. Och resten av materiellen går tydligen att byta om man har rätt kvartermästare. Om ni missat så tillhör förrådstjänsten FMLOG vilket innebär att de inte skall göra skillnad på GU-förband och HV-förband. Eran grupp skall således beställa byte av materiell vid närmaste förråd (snälla stryp mig inte, jag vet att det är långt mellan förråden nuförtiden. :().

LUF = Ledningsutrustning Flygplanplats och är internsamband i klargöringstroppen, en godkänd radio att ha i närheten av flygplan. Kopplad till telefonnätet och flygförarens startorderslinga.

PMR = Privat/Public Mobil Radio, jaktradio.

Och jag hoppas innerligt att ni tänker på att sambandet inte är någon stark gren en insats där analoga radioaparater utan kryptering används är riskfyllt ur flera synpunkter:
1) Vem som helst lyssnar på er.
2) Vem som helst kan störa er kommunikation och bygger ni striden runt att ni har kommunikation så...

Och vilken vapenmateriell skall man godkänna?

Och med modda utrustningen hoppas jag ni inte menar att ni fördärvar något.

I vilket syfte används någons privata bil?

Anledningen till att man skulle ta med sig bra att ha saker vid mob tillskrivs möjligheten att det inte fanns t.ex. termos i förrådet när det var er tur.

Och om det mot förmodan är någon som sucktar efter stridshandske 2000 kan jag säga att det är en värdelös handske.

J.K Nilsson
Fu Kjellberg
Ja det är ju skönt att det händer lite på klädfronten.
Jag ersatte min regnkappa redan 1991 med ett Taiga ställ i grönt.
Har funkat i 14 år utan att någon fått krupp av att se det.

Stridshandske 2000 funkar fortfarande bättre till strid än 3 finger handsken.

Privata bilar används fortfarande för transport mellan punkt A till B i Hv.

Om man moddar gäller det att grejen går att återställa i ursprungsskick alt att man har extra grejer man kan testa på. Inköpt på överskott så klart.
bushman
JK
tänk bara på det att HV är utr med RA145.
den apparaten är inte heller direkt säker ur avlyssningssynpunkt.

jag vet inte hur det är i republiken, men här i södra storsverige är det enbart på BAT-staben det existerar RA180, viken inte heller är helt avlyssningssäker.

PMR har lyft sambandet flera nivåer inom HV.
vi kan utföra bättre övn utan att behöva beställa radio apparter via någon sur QM, som vill lägga sig i övrigas övningsverksamhet.

att foik lyssnar vet vi om.
men vad skall man göra när sambandet inom HV ligger på en nivå som övriga FM passerade på slutet av 70-talet.

PMR är ett kompliment för bättre övn och ersättare medan man väntar på att få loss RA 135:or som verkligen funkar.

bara för att just ni i jämtland/östersund/frösön har ett väl fungerande HV med god mtrl betyder inte det att HV bataljonen i sveg har det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.