QUOTE (Sir Vival @ May 4 2005, 20:27 )
@ Boston
Du har nog missat lite av poängen, eller?
Jag har hittills inte läst att någon manar till säkerhetsriskerande modifieringar av vapnen, utan det hela är ett ifrågasättande av tokregler som möjliggör att man med diverse provisorium - allt från hampbindgarn och eltejp till liggunderlagsbitar - "förbättrar" sitt vapen, medan materiel som är betydligt mer lämplig för samma syfte inte är godkänt. Är det ett förnuftigt och rationellt resonemang/tolkning av "föreskrifter"?
Sedan är jag personligen inte speciellt imponerad över retoriken i dina inlägg där du verkar förutsätta att "vi andra" per automatik inte följer order pga att vi ifrågasätter idioti.
"Jag har hittills inte läst att någon manar till säkerhetsriskerande modifieringar av vapnen" - Nää inte i denna tråd, men det har diskuterats i andra. Sen kommer det tillbaka till ruta ett, varför får han ha egen rem när jag inte får mitt handskydd med benstöd?? Det måste sättas gränser någonstans det är vad jag säger.
Sen om du läste mitt inlägg så kan jag "titta bort" för MINDE till lägg på utrustningen, så länge det inte går över styr. Hemvärns soldaten ska se som en hemvärns soldat och inte som fri krigsherre från Somalia, överdrev lite, men poängen är att soldaten ska se ut på ett representativt sätt för Hemvärnet och Försvarsmakten.
Citat från matte " Är Försvarsmakten till för mig - eller är jag till för Försvarsmakten?" Det är frågan som ska svaras, svarar du "jag är till för Försvarsmakten" då anser jag att den diskutionen är klar.
Sen har vi då ifrågasättandet av idioti, vad är idioti? Att det finns regler eller att det är regler som ni inte gillar? Eller är det dioti att jag eller någon annan här säger sin mening, att jag tycker att ni har fel och lägger fram min åsikt i debatten. Det är inte första gången och säkert inte sista som jag får höra att jag är "dum i huvudet" för jag inte tycker som ni. Eller är det idioti att trycka ner motdebatörer med utryck som just, ditt synsättet är idioti? Det är inget kreativt inlägg.
"du verkar förutsätta att "vi andra" per automatik inte följer order pga att vi ifrågasätter idioti" - Det har skrivits i mer än ett inlägg innan i dels denna tråd och i en uppsjö av andra trådar att ett fler tal inte tänker inte följa det som dom blir tillsagda om dom var tvungna att ta av sig sina prylar.
Det är ofta inte långt ifrån att ifrågasätta till att sluta att göra som man blir tillsagd för man får ju ändå inte göra det man själv vill.. Talar av egen och andra kollegors erfarenheter..
Just det med att ifrågasätta det en chef säger är ju ett populärt uttryck, oftast resulterar det i att hemvärnsmannen inte får som han vill och säkert vill åka hem, och gör det, har sett även det. Många ggr är det just resultat efter en diskution med chef eller att dom inte tycker att övningen är kul, dvs oftast inte får tömma sina mag. Att sen övningen var bevaknings övning vilket är vår huvud uppgift gör ingen skillnad, det ska skjutas och bäras mycket prylar.
Många ggr handlar det oxå om HUR man ifrågasätter och VAD ämnet är som kommer ifråga. Ibland är det rätt att ifrågasätta, ibland är det fel. Det är alltid svårt att ge rätt svar på rätt sätt, men det är ibland oxå svårt att förstå vad chefen säger, men det chefen säger det gäller.
Sist vill jag säga jag är inte här för att imponera, jag här för att föra en seriös diskution, ivilket jag ibland kan ha rätt och ibland ha fel. Men att få utrycka sig som är en demokratisk rättighet gör jag gärna i det som rör mig, och då förväntar jag mig seriösa svar och mot argument som kan få mig att se anorlunda på ämnet.