Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Robot 57
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Elias Mårtensson
För intresseklubben laugh.gif

Nu har NLAW vapnet fått sin rätta benämning, d.v.s. ROBOT 57
dock så har jag inte fått ut någon F-bet... men det kommer för
den som är intresserad! =)

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
jake the snake
Tack ska du ha.

Namnet har figurerat ganska frekvent på forumet det senaste halvåret.
simon
Hur var det med smeknamnet "STORM"?

Var det bara ett inofficiell öknamn, eller var det något mer?
Elias Mårtensson
Jag är inte riktigt hundra på hur namnet kom till men det har varit ett inofficelt ökennamn då vi har haft NLAW som projektnamn.

fun_icon_nana.gif rlwhore.gif
Skuggan
STORM är afaik Bofors egna namn på NLAW (som är britternas namn på nästa generations läta Pv vapen, de har altså valt "STORM" eller RB57 ;)

altså.

Bofors = STORM (hette MBT LAW från början, vilket var ett projektnamn)
FM = Rb57
GB = NLAW
Erik_G
Fast hos SAAB Borofs Dynamics säger de bara NLAW
http://products.saab.se/PDBWeb/GetFile.asp...e=Files&id=2110

/E
Mattsson
QUOTE (Erik_G @ May 2 2005, 18:39 )
Fast hos SAAB Borofs Dynamics säger de bara NLAW
http://products.saab.se/PDBWeb/GetFile.asp...e=Files&id=2110

/E

Det stod i länken att systemet skulle vara operativt under 2005, någon som vet om detta stämmer?
Elias Mårtensson
STORM är afaik Bofors egna namn på NLAW (som är britternas namn på nästa generations läta Pv vapen, de har altså valt "STORM" eller RB57

altså.

Bofors = STORM (hette MBT LAW från början, vilket var ett projektnamn)
FM = Rb57
GB = NLAW

Om jag inte har helt fel så är jag av den uppfattningen att S.T.O.R.M. ett påhitt av två herrar från MSS som jag inte tänker nämna namnen på! camo.gif , dock så gick inte det namnet hem p.g.a. namnintrång. NLAW är fortfarande Projektnamnet på Robot 57, d.v.s. samarbetsnamnet mellan SBD, UK & SE. ROBOT 57 är det svenska namnet på "NLAW".

Det stod i länken att systemet skulle vara operativt under 2005, någon som vet om detta stämmer?
För svensk del så kommer vapnet tas i bruk under 2006... tror det även blir så för UK, men vi får se hur det ser ut efter nästa projektmöte med MoD.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
simon
Vilka förband är det som komemr prioriteras i utdelningen/användandet av Rb57?
Elias Mårtensson
Jag har ingen aning... någon annan som vet?

// Elias
jake the snake
QUOTE (simon @ May 2 2005, 21:13 )
Vilka förband är det som komemr prioriteras i utdelningen/användandet av Rb57?

Bedömt förbanden i EUBG.
Mattsson
Är Rb57 tänkt att ersätta eller att komplitera Pskott 86?
Pete
Komplettera, jag har för mig att det ska fylla upp gluggen mellan Pskott och Rb56.
MBW
QUOTE (Elias Mårtensson @ May 2 2005, 20:04 )
Om jag inte har helt fel så är jag av den uppfattningen att S.T.O.R.M. ett påhitt av två herrar från MSS som jag inte tänker nämna namnen på! camo.gif , dock så gick inte det namnet hem p.g.a. namnintrång. NLAW är fortfarande Projektnamnet på Robot 57, d.v.s. samarbetsnamnet mellan SBD, UK & SE. ROBOT 57 är det svenska namnet på "NLAW".

Var inte STORM namnet på p-skott96?
jake the snake
QUOTE (MBW @ May 3 2005, 18:08 )

Om jag inte har helt fel så är jag av den uppfattningen att S.T.O.R.M. ett påhitt av två herrar från MSS som jag inte tänker nämna namnen på!  camo.gif , dock så gick inte det namnet hem p.g.a. namnintrång. NLAW är fortfarande Projektnamnet på Robot 57, d.v.s. samarbetsnamnet mellan SBD, UK & SE.  ROBOT 57 är det svenska namnet på "NLAW".

Nej
MBW
QUOTE (jake the snake @ May 3 2005, 17:11 )
QUOTE (MBW @ May 3 2005, 18:08 )

Om jag inte har helt fel så är jag av den uppfattningen att S.T.O.R.M. ett påhitt av två herrar från MSS som jag inte tänker nämna namnen på!  camo.gif , dock så gick inte det namnet hem p.g.a. namnintrång. NLAW är fortfarande Projektnamnet på Robot 57, d.v.s. samarbetsnamnet mellan SBD, UK & SE.  ROBOT 57 är det svenska namnet på "NLAW".

Nej

Vad var projektnamnet på p-skott96,(som man seden la ner)?
Elias Mårtensson
Jag vet inte riktigt... men jag kan höra mig för på jobbet...

Vänliga hälsningar
Malajn.gif
Spett och slägga
Intrssant artikel om RB 57 Storm.

FBU

Bild på Rb 57

Storm är förkortning av Saab Top-attack Ontarget Recoilless Missile och systemet ska utgöra ett viktigt komplement av den arsenal av burna pansarvärnsvapen som den svenske soldaten idag förfogar över.
Inte minst kommer Storm att ha en avskräckande effekt då den svenska stridsgruppen (battlegroup) som sätts upp inom EU, med all sannolikhet kommer att utrustas med systemet

Storm är ett engångsvapen (”fire and forget”) där skytten vare sig behöver bedöma avstånd eller målets hastighet för att nå verkan i målet. Det enda skytten behöver göra är att under några sekunder före avfyring följa målet för att vapnet ska mäta in målets hastighet.
Efter avfyring flyger roboten autonomt mot målet, under förutsättning att målet till största delen har kvar sin rörelse oförändrad under bekämpningsförloppet.

KAN AVFYRAS I TRÅNGA utrymmen.
Motivet till att Sverige nu planerar att införa Storm är i huvudsak två:
De framtida krav som ställs på burna pansarvärnsvapen kan inte infrias med dagens materiel.
För det första handlar det om att vapnet ska nå full verkan i alla idag kända stridsvagnar och stridsfordon av alla varianter.
Det andra kravet är att vapnet ska kunna avfyras i trånga utrymmen. Ett krav med bäring på ökade internationella insatser och moderna stridsscenarion där strid i bebyggelse är mycket vanlig. I dessa scenarion kan robot 57 behöva avfyras inifrån ett rum i en byggnad.

Edit: la in lite mer kött
Magnus Redin
NÄSTA GENERATION. Även om Storm är ett nytt vapensystem som planeras tillföras Försvarsmaktens förband pågår redan studier och diskussion om nästa generations granatgevärssystem som ska ersätta dagens grg-system modell 48 och 86.
Nästa generations vapen ska bli mycket lättare. Målet är att vikten ska vara laddat och klart cirka tio kilo jämfört med dagens 17 kilo.
– Ett tekniskt problem som vi måste lösa är hur det nya vapnet ska kunna skjuta ammunition av äldre typ eftersom vi har ett ganska rejält lager med 8,4 centimetersammunition, säger Roland Käll.

Känns som ett svagt argument. Om det är den enda anledninbgen till en sådan låsning är det väl bara att behålla 48 och 86 i förråd tills ammunitionen har passerat bäst före datum med råge. Så svårt är det väl inte att utbilda på det vid behov?

Det borde vara viktigare att kunna skjuta nya ammunitionstyper som redan finns utvecklade för systemet och tillverkaren blir kanske investeringsvilligare om kompatibilitet behålls så de enklare kan sälja in det nya systemet till fler exportkunder.

Det borde inte bli riktigt trevligt fören det kompleteras med ny ammunition så man tex kan ha ett avståndsmätande sikte som programmerar en spränggranat som för 3P lvkanonammunition så det blir enkelt och går snabbt att placera smällen där den behövs.
Hans Engström
Man sneglar nog lite på exportmarknaden, båpde på länder med stora mängder 8,4cm am, och sådana som vill fortsätta köpa gammal billig am (antar att det blir snajdiga nya amtyper åt oss).
what
Lite nytt om NLAW: https://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1545

/What
Serg Landgren
Spännande! Kul att man får ett bärbart vapensystem som kan bekämpa pansar istället för att reta upp bestarna biggrin.gif

"ska i första hand ingå i Försvarsmaktens förband med behov av pansarvärnsförmåga"

Vad menar de med det? Skall Rb 57 ersätta p-skotten eller ersätta Rb 56?
Nån som vet?
Sytare
@Serg Landgren
Tanken är nog att vapnet skall komplettera Rb 56 och ersätta P-skott och GRG.

Försvarsmaktens förband med pansarvärnsförmåga är väl alla förband som finns. Det är ju så att det kan rulla in en Stridsvagn i vilket Trosskompani som helst, men man kan nog lungt säga att BattleGroups är prioriterade.
Clubson
R57 var man med i en teststudie och utforma avtryck och stöd. Vi fick även prova ut hur stödet skulle se ut mm. Sen gjorde vi provskjutningar i simulator för att se hur träffbilden ändra sig med dom olika stöden. fun_icon_nana.gif
Fänrik Andersson
Vid vilket minsta avstånd öppnar man eld med detta vapen...??
Alltså:

Man är Rb57 skytt.
Du upptäcker mål i ter.
När öppnar du eld...?
Innom vilka avstånd?

Rätta mig gärna om jag har fel i mina frågor...
Har ingen som helst live erfarenhet av detta vapensystem.
Olle P
... Det enda skytten behöver göra är att under några sekunder före avfyring följa målet för att vapnet ska mäta in målets hastighet.
Efter avfyring flyger roboten autonomt mot målet, under förutsättning att målet till största delen har kvar sin rörelse oförändrad under bekämpningsförloppet.
Visar inte detta att det inte är frågan om en robot? En robot skulle ju låsa på målet innan avfyrning och sedan följa målets rörelse oavsett hur dess hastighet ändras till storlek och riktning.

För mej framstår rb57 mest som ett upphottat pskott m/46, och borde följaktligen benämnas pskott06!

QUOTE (Fänrik Andersson @ Jul 17 2006, 20:31 ) *
Du upptäcker mål i ter.
När öppnar du eld...?
Innom vilka avstånd?
Armeringssträckan (dvs minsta avstånd) är 20m.
Maxavstånd varierar uppgifterna mellan 600m och 700m. Beror nog på vilken träffsannolikhet som eftersträvas.

Verkansmässigt (avstånd och måltyper) ersätter rb57 vad pvpjäsen klarade för några decennier sedan, fast nu i en taktiskt attraktivare förpackning. smile.gif

/Olle
syte johansson
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 13:06 ) *
Visar inte detta att det inte är frågan om en robot? En robot skulle ju låsa på målet innan avfyrning och sedan följa målets rörelse oavsett hur dess hastighet ändras till storlek och riktning.
Nej, den är styrd och därför tekniskt sett en robot. Målsökare är inte ett krav för en "robot". Kravet är bara motor och styrförmåga för att en projektil ska klassificeras som robot.
dxl
Någon som vet och kan svara på varför armeringsträckan är så kort som 20m?

edit:
I artikeln från FMV så läser jag det som att det menas att vapnet tillåter avstånd ner till 20m, men dom måste väl mena ammunitionen?
Olle P
QUOTE (syte johansson @ Jul 18 2006, 13:24 ) *
... den är styrd och därför tekniskt sett en robot. Målsökare är inte ett krav för en "robot". Kravet är bara motor och styrförmåga för att en projektil ska klassificeras som robot.
På vilket sätt styrs den då? Pilprojektiler och sprängvinggranater kan ju också med lite god vilja anses ha styrförmåga, eftersom de har styrfenor.

Menar du att roboten avfyras i siktlinjen rakt mot ett rörligt mål, men sedan går i en sidokrökt bana som korrigerar med rätt framförhållning och motverkar vindavdrift?

Intrycket jag får av de publicerade pressreleaserna är att det rör sej om att siktet ger framförhållningen (och eventuell elevation) och projektilen är en "dum" raket som flyger rakt fram...

/Olle
Rickard N
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 13:06 ) *

/Olle

Hur "låses" robot 55 och robot 56?
griffon
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 15:25 ) *
Menar du att roboten avfyras i siktlinjen rakt mot ett rörligt mål, men sedan går i en sidokrökt bana som korrigerar med rätt framförhållning och motverkar vindavdrift?

Siktet slänger man ju, så jag tror inte det handlar om att man justerar nån riktprick i det och då måste det vara som du skriver. Dessutom måste den kunna göra en vertikal S-sväng efter start för att kunna hålla sig en liten konstant bit ovanför siktlinjen.
Olle P
QUOTE (Rickard N @ Jul 18 2006, 16:38 ) *
Skytten håller hårkorset på målet under hela robotens flykt. Siktet styr roboten till siktlinjen (eller strax ovanför, i fallet rb 56). Varken rb 55 eller 56 är ju "fire and forget", så de behöver inte ha någon inbyggd målsökare.
Det är väldigt få pvrb i tjänst som är "fire and forget". Den enda andra jag kan komma på är Javelin.

Jag ser nu att Army Technology ger lite mer kött på benen när det gäller styrsystemet.

Det är en vad jag skulle vilja kalla "lätt-robot", som helt saknar målsökare. Däremot har den ett inbyggt styrsystem som använder tröghetsnavigering. När skytten följer målet under tre sekunder före avfyrning så känner missilens styrsystem av rotationshastigheten och anpassar sedan projektilbanan till denna (alltså flyger den i en krökt bana). Om skytten även aktiverat att roboten skall slå neråt från överflygning så stiger projektilen automatiskt till en bana ca en meter ovanför siktlinjen.

Det enda "problemet" som återstår är att missilen efter avfyrning inte korrigerar för ändringar i målets hastighet. Detta är en av begränsande faktor för maximal räckvidd, där den andra faktorn är motorns brinntid.

/Olle
Rickard N
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 23:54 ) *
QUOTE (Rickard N @ Jul 18 2006, 16:38 ) *
Skytten håller hårkorset på målet under hela robotens flykt. Siktet styr roboten till siktlinjen (eller strax ovanför, i fallet rb 56). Varken rb 55 eller 56 är ju "fire and forget", så de behöver inte ha någon inbyggd målsökare.
Det är väldigt få pvrb i tjänst som är "fire and forget". Den enda andra jag kan komma på är Javelin.

/Olle

Mmmm, var typ det jag ville komma fram till. Är rb55 och rb56 då inte robotar eftersom de inte "låser" på målet?
KD803
QUOTE (Rickard N @ Jul 19 2006, 01:00 ) *
Mmmm, var typ det jag ville komma fram till. Är rb55 och rb56 då inte robotar eftersom de inte "låser" på målet?

Finns gott om både luftvärns- och jaktrobotar som är semiaktiva...
Olle P
QUOTE (Rickard N @ Jul 19 2006, 01:00 ) *
Min poäng var att "vanliga" robotar styrs aktivt mot målet efter avfyrning. Antingen genom att en skytt eller annan separat målpekare mer eller mindre automatiskt dirigerar missilen, eller genom att missilen har en inbyggd målsökare. Då spelar det i princip ingen roll om målet fortsätter med konstant hastighet eller kontinuerligt ändrar fart och riktning.

Rb 57 försöker innan avfyrning förutspå var målet kommer att befinna sej de närmast följande sekunderna, och efter avfyrning förutsätter den att spådomen är sann. Detta är så vitt jag vet ett helt nytt koncept för robotar, där man övertagit förfarandet från vanliga eldrörs- och raketvapen (där skjutkalkylatorn, som kan vara mer eller mindre manuell, beräknar framförhållning och elevation).

/Olle
KD803
QUOTE (Olle P @ Jul 19 2006, 08:59 ) *
Min poäng var att "vanliga" robotar styrs aktivt mot målet efter avfyrning. Antingen genom att en skytt eller annan separat målpekare mer eller mindre automatiskt dirigerar missilen, eller genom att missilen har en inbyggd målsökare. Då spelar det i princip ingen roll om målet fortsätter med konstant hastighet eller kontinuerligt ändrar fart och riktning.

Rb 57 försöker innan avfyrning förutspå var målet kommer att befinna sej de närmast följande sekunderna, och efter avfyrning förutsätter den att spådomen är sann. Detta är så vitt jag vet ett helt nytt koncept för robotar, där man övertagit förfarandet från vanliga eldrörs- och raketvapen (där skjutkalkylatorn, som kan vara mer eller mindre manuell, beräknar framförhållning och elevation).

/Olle

Precis samma princip har ICBM och SLBM alltid använt. Dvs, vid avfyrningen vet man var målet befinner sig och sedan tar sig roboten till den positionen. Det nya här är väl att målet är rörligt.
The Swede
Fick prova simulatorskott med Robot 57 idag på P4 och jag måste säga att det verkar väldigt lättskjutet, lyckades träffa mitt i både på stillastående och rörligt.

Enligt uppgift från killen från SAAB så är systemet inköpt och han skulle börja utbilda instruktörer från MSS under hösten.

The Swede pansar2.png
Qaz
Hur övningsskjuter man med Robot 57? Finns det nått system liknande det till P-skott och grg med 20mm övningsvapen? Att övningsskjuta med raketer kan väl inte vara ekonomiskt hållbart.
Sytare
Qaz: Det the Swede lekt med är en simulator. Ett Rb57 rör med sikte, kopplat till en dator och en storbildsskärm/filmduk.
JBP
QUOTE (Sytare @ Oct 1 2006, 21:11 ) *
Qaz: Det the Swede lekt med är en simulator. Ett Rb57 rör med sikte, kopplat till en dator och en storbildsskärm/filmduk.

När swede och jag provade rb57 i bofors monter på P4 slogs jag av hur användar vänlig den var, istället för den gammla sprinten till transportsäkringen som finns på Pskottet så sitter det ett litet vred precis bredvid höger pekfinger vid avtryckaren.
Den sekundära säkringen ser inte alls ut som på pskottet utan påminner mer om en vippströmbrytare som lätt också manövreras av höger pekfinger.

Den gammla säkringen på pskottet är ersatt av ett lätt vred som sköts med höger långfinger och sköter inmätningen av målet. Rekomenderad mätning är 3sekunder för stillastående och ca 6 sekunder för rörligt mål oavsett avstånd upp till 600m. (Bofors rekomendationer)

Avtryckaren påminner mycket om det som finns på pskottet men kräver inte (kändes inte som det) så mycket kraft i tummen för att skjuta.
Nu provade vi bara stående skjutställning, vilket var lite vingligt när man målmäter precis på torntakets kant. Givetvis demonstrerade bofors EFTER vi provskjutit det eminenta nerfällbara stöd som anbringar mot stridsvästens bälte eller motsvarande..
Den simulatorutrustningen som vi fick prova slår alla BTsytem med hästlängder då man verkligen ser målet och roboten när den styr mot målet samt träffen.

Det här vapnet är verkligen en stridsvagnsdödare.

/JBP
jake the snake
@Swede: M/69P? Rezpect! pansar2.png
The Swede
QUOTE (jake the snake @ Oct 1 2006, 22:26 ) *
@Swede: M/69P? Rezpect! pansar2.png

Jupp, gick runt med de andra från SPHF och lekte relik. biggrin.gif

QUOTE (Qaz @ Oct 1 2006, 20:36 ) *
Hur övningsskjuter man med Robot 57? Finns det nått system liknande det till P-skott och grg med 20mm övningsvapen? Att övningsskjuta med raketer kan väl inte vara ekonomiskt hållbart.

Med tanke på hur systemet fungerar tror jag inte att det går att få till ett övningsvapen motsv. p-skott eller grg.
Det skulle bli helt fel skjutteknik så man får nog nöja sig med simulatorer, på samma sätt som med Rb 55/56

The Swede pansar2.png
Elias Mårtensson
Vill bara säga att du har helt rätt, det jobbas med kravställning runt SUS RB 57, (SkjutUbildningsSystem RB 57).

// Elias
tinhead
Nu har MSS skjutit första gången med RB57....?? (har för mig att det har varit tidigare första skott?)
http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Skolor/Mark...rvarnsrobot-57/
GC1
QUOTE (tinhead @ Sep 22 2008, 13:42 ) *
Nu har MSS skjutit första gången med RB57....?? (har för mig att det har varit tidigare första skott?)
http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Skolor/Mark...rvarnsrobot-57/

citat:
"Roboten är ett engångsvapen som används och sedan slängs direkt ett så kallat fire and forget vapen"

jahaja.......
Ny definition?

3924
tycker fortfarande det verkar dyrt att fimpa ett trijicon för varje skott.
tinhead
QUOTE (GC1 @ Sep 22 2008, 14:50 ) *
citat:
"Roboten är ett engångsvapen som används och sedan slängs direkt ett så kallat fire and forget vapen"

jahaja.......
Ny definition?

google cache av mss.mil.se okt 2007
Det står inte i klartext att dom avfyrade en skarp under utbildningen, men det var 1år sen.. och instruktörsutbildning...
jaja svårt att leta då mil.se raderade "historien"
J.K Nilsson
QUOTE (3924 @ Sep 22 2008, 14:59 ) *

? för oss som inte rör sig utanför asfalterade ytor.

J.K Nilsson
Maskirovka

Jag trodde man sparade siktesdelen och bara kastade bort den tomma robottuben...
3924
QUOTE (Maskirovka @ Sep 22 2008, 21:31 ) *

Jag trodde man sparade siktesdelen och bara kastade bort den tomma robottuben...

Inte vet jag, jag har bara sett bilder på vapnet i "skottställning", men om det är som du säger så vore det ju en klar vinst.
Men har inte funnit någon info om att det skulle vara på detta sätt på saab.se, utan bara att det är att kasta när man är klar.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.