QUOTE (Legacy @ Apr 29 2005, 09:29 )
QUOTE (Dajo @ Apr 29 2005, 09:03 )
Jepp läkaren får en namnbricka där det står "vaktmästare", och värnpliktiga plutonchefen med fänriks grad får ny namnbricka där ordet "plutonchef" inte finns längre. Men liksom läkaren behåller sin legitimation så behåller han sin grad.
Då förstår vi varrandra. Våra menings skillnader är då bara att jag vill likna läkarens namnbricka med grader, medan du vill likna den vid befattning, eller?
Får man tillfälligt befälet över en skock soldater tex vid en övning där amn itne övar i dom resp grupperna och ska börja avdela folk till olika saker så är det praktiskt att kunna veta vilka som i alla fall har en teoretisk kunskap om att föra befäl.
jag är furir och lasse i ledet, fördelen med att ha ett system med personal som är utbildade utöver den befattning dom för tillfället har är att man lättare kan utse tex tillfälliga chefer för patruller eller annan vht.
Jag vet inte hur tajta ni är i era plutoner/grupper/patruller, men i mitt fall är vi så tajta att vi vet var kompetensen hos personerna ligger. Skulle det komma någon utifrån och ta över plutonen så skulle det falla sig naturligt vilka som tar vilken uppgift. Detta utan att syna krims-krams på kragen.
Det vore också korkat av en tf plutch att gå in och styra detta utan att först kolla läget. Jag anser att det skulle te sig märkligt att utse en chef enbart baserat på grad. Ett exempel:
Min grupp ska ta hand om en infartpost. Med i gruppen finns diverse grundutbildade skyttesoldater med olika grader, meniga och nån furir. Med finns också en furir, grundutbildad MP med många årig erfarenhet i HV, dessutom väktare. Till sist har vi Pettersson, KB som sytek och ny muckad. Vem skulle NI välja som chef?
EDIT: MP'n är en furir, kan vara bra att veta i exemplet.
Ja, att vara anställd som läkare är en befattning medan läkarlegitimationen kan liknas vid en militär grad.
Det är som bekant inte alla HVmän som kommer på alla övningar och vi brukar slå ihop övningar med andra kompanier/bataljoner för att få ekonomi i det.
Man kan alltså bli tilldelad personal man aldrig sett tidigare.
I dom lägena är det praktiskt att veta att killen framför en är värnpliktig sergeant och inte menig soldat.
När jag ska utse chef över tex en vattenpatrull och jag inte känner dom som ingår så blir det högsta graden som får äran.
Är det en menig soldat som jag anser ha större kunskap, erfarenhet, pålitlighet osv så väljer jag han framför en med högre grad men utan erfarenhet av att föra befäl.