QUOTE (Fk Satan @ Apr 29 2005, 14:25 )
Finns ingen som tvingar dig att ha rätt kragspeglar påsydda, Själv så har jag inte heller "rätt" kragspeglar påsydda. Jag har gjort som dig nämligen gått ned i grad.
Inte? Vad sägs om UniR FM? ;)
Låt mig utveckla:
Eftersom vi nu har konstaterat att graderna i ett sammansatt förband likt de som finns i Hemvärnet, saknar större
praktisk betydelse så har vi ju bara det
traditionellt formella kvar. Och som alla vet så är ju Försvarsmakten en av de mest traditionsvårdande samhällsinstitutionerna.
Jag menar, det är väl inte för inte som det
inte heter "arbetslag"(-chef), "lagsamordnare" (plutch), "verksamhetschef", osv.

Militär grad som institution är ju en traditionellt hedervärd titel (kan iofs. diskuteras i våra jantelagens och pacifisternas tidevarv) på ungefär samma sätt som yrkestitlar (iaf. skyddade sådana), akademiska titlar, adelstitlar, konungatitlar och liknande.
Graden är någonting man har blivit
utnämnd till. Något som följer ens person likt en blodigel så länge man inte gör någonting tillräckligt dumt för att De Som Bestämmer ska ändra de idag ganska snälla reglerna och möjliggöra en degradering.
Sen inbillar jag mig givetvis inte att någon annan än möjligen någon förvirrad nyinryckt ska visa mig någon särskild respekt för att jag råkar springa förbi utspökad som den fänrik jag faktiskt är, men jag menar att principer är viktiga och fänrik är ju det hypotetiska förstadiet till general.

Vidare har ju graden den betydelsen att man som krigsfånge och officer inte får tvingas till arbete. - Man får den hedervärda förmånen att torteras för information istället...
Vad jag menar med ovanstående är att graden inte är något man själv har rådighet över. Alltså innehar man den grad man har blivit utnämnd till, vare sig man vill eller ej.
Av UniR FM framgår det ju hyfsat tydligt att en furir ska bära de tjänstetecken som finns omnämnda som just furirs gradbeteckningar, en fänrik ska bära fänriks gradbeteckningar, en general generals gradbeteckningar, en menig inga alls, osv.
Slutsats: Alla ni som "gått ner" i grad bryter, fel,
hädar mot den heliga skriften UniR FM. Fyyy på er!
Eller som de glada engelsmännen uttryckte det i "The Life of Brian": "STONE HIM! STONE HIM!" :P
Tillägg avseende bland annat inlägget nedanför detta: Med hänvisning till ovanstående anser jag att detta inte är en fråga som är upp till HV:s medinflytandeorganisation att avgöra.
/ LeadHead, leg. ceremonijägare.