Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lillsessan har tagit jägarexamen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Vildmannen
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,637607,00.html
Ponera följande scenario. Ni får i uppgift av Hovet välja ut 5 st vapen m tbh åt Prinsessan. Vad skulle ni fylla hennes vapenskåp med? 5.gif

Edit: menar jaktvapen, inte Ksp 58, AG 90 etc.. 6n.gif
C 2.a pjäs
Jag är i samma sits som HKH prinsessan, tar examen om några veckor, men ändå:

Hagel: Remington 870 syntet
Studsare: Remington 700 syntet i .308W
Studsare: H&K SL8 i .223
Leksak: Winchester 94 i .22LR

Det är i alla fall min önskelista...
Sgt Andersson
QUOTE (Vildmannen @ Apr 28 2005, 10:55 )
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,637607,00.html
Ponera följande scenario. Ni får i uppgift av Hovet välja ut 5 st vapen m tbh åt Prinsessan. Vad skulle ni fylla hennes vapenskåp med? 5.gif

Edit: menar jaktvapen, inte Ksp 58, AG 90 etc.. 6n.gif

Vem behöver 5 vapen i skåpet?

Ett hagel (Bajkal såklart) o en studsare (Husqvarna såklart)... varför bry sig om mer (jo kanske en 22a för lite skoj)?
granQ
hur mycke bör det kosta att ta examen?

Tänkt länge men inte blivit av och nu står våran släktskog utan jägare till hösten, farfar är för gammal för ut i skogen. Vill inte att det hela faller i orätta händer utan för släkten så då vill man ju ta license..

kan man dela upp det hela, tex hagel har jag ingen som helst nytta av.
C 2.a pjäs
De gör ju om kursen nu, den blir mer omfattande och, tyvärr, dyrare. Min kostade runt 3500:- plus kostander för prov (och omprov) och dessutom kostnader för ammunition. Grundproven är för hagel och kul utom högvilt, och man kan "välja till" även högvilt. jag körde allt på samma gång.
Sytare
3.500:- ? Hutlöst. Jag låg på strax över 2300:- inklusive omprov.
Men det var nog mest för att jag kom till examensskjutningen, sköt 6 serier älg och en serie lerduva samt lite precision ;)
(mina kamrater hade skjutit sammanlagt 16 resp 21 serier älg!!!)

@GranQ
Djävligt synd att du bor i Halland. Hade kunnat hjälpa dig med det problemet annars! ;)
C 2.a pjäs
Toll: Läs ordentligt! Kursen kostade runt 3500 kronor, sedan tillkom utgifter för ammunition. Även en ûberjävlig skytt brow.gif som du hade alltså rykt på 3500...
Sgt Andersson
Sen skall det väl ändå erkännas att skjutproven inte är speciellt svåra för någon som hållt i vapen under sin tid i Armén...
Sytare
Sorry C 2.a pjäs.
*böj sträck, böj sträck*
NisseNord
Det finns alternativ till allt, när jag tog jägarexamen för många år sedan så lånade jag böckerna från en kompis, lokala skytteföreningen ordnade 6 st kvällskurser gratis resten läste man själv. Total kostnad ca 600 kr
C 2.a pjäs
QUOTE (NisseNord @ Apr 28 2005, 13:35 )
Det finns alternativ till allt, när jag tog jägarexamen för många år sedan så lånade jag böckerna från en kompis, lokala skytteföreningen ordnade 6 st kvällskurser gratis resten läste man själv. Total kostnad ca 600 kr

"Min" kurs var det sämsta jag genomlidigt, lärarprogrammet på HiK inkluderat! Varje sammankomst fick vi i tur och ordning läsa en fråga ur instuderingshäftet och besvara den. Efter några gånger hotade vi att defenstrera den late kursledaren... Tilläggas bör att till varje kapitel fanns en rad förslag på olika diskussionämnen, experter att bjuda in etc, men inte bemödare kursledaren sig om det. bong.gif Hälften av kursen körde på de teoretiska proven, så att han hade "förberett oss väl"...my ass!
uoff
En prinsessa skall givetvis ha sobra, funktionella och eleganta vapen.
Då blir valet lätt:
2 st Husqvarna 310 för hageljakt
En Husqvarna 410 för vildsvin
En CG 1900 kaliber 6,5x55 för lättare klövvilt
En CG 1900 kaliber 9,3x62 för älg och björn
Sytare
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 28 2005, 14:47 )
QUOTE (NisseNord @ Apr 28 2005, 13:35 )

"Min" kurs var det sämsta jag genomlidigt, lärarprogrammet på HiK inkluderat! Varje sammankomst fick vi i tur och ordning läsa en fråga ur instuderingshäftet och besvara den. Efter några gånger hotade vi att defenstrera den late kursledaren... Tilläggas bör att till varje kapitel fanns en rad förslag på olika diskussionämnen, experter att bjuda in etc, men inte bemödare kursledaren sig om det. bong.gif Hälften av kursen körde på de teoretiska proven, så att han hade "förberett oss väl"...my ass!

Det där med att defenstrera kursledaren känner jag igen. Min kursledare var ett nypensionerat befäl, tillika arbetsnarkoman, men hur mycket jakterfarenheter och kunnande som helst, men... Han hade lite konstiga ideér och framför allt så så glömde han bort att det inte var värnpliktiga han hade att göra med.

Blir väl tre stjärnor av 5 till hans kurs:
***--

EDIT: En annan sak: Ni skulle ha hört den djäkeln när man var inbjuden till rävjakt hos hans jaktlag. Visst. Skadeskjutet vilt är IG och eftersåk klarar man sig utan, men hans kommentarer var inte allt för roliga "Den grabben hade man på en av kurserna, man får ju fan skämmas..." blyg.gif
Dajo
Jag fick jägarexamen på K3...
Högviltprov osv gick galant men tyvärr så fick vi aldrig chansen att skjuta upp.

Så nu har jag gdkänd teori men ingen uppskjutning.

Någon som vet om man abra kan göra skjutningen nu eller om man måste göra om teorin också?
uoff
QUOTE (Dajo @ Apr 28 2005, 14:41 )
Någon som vet om man abra kan göra skjutningen nu eller om man måste göra om teorin också?

Det kan ju ha ändrats - men tidigare så var det teoretiska och de praktiska proven helt frikopplade från varandra. Det gick utmärkt ta teorin ett år och skyttet ett annat år.
Sytare
När var det de nya regelerna för jägarexamen skulle börja gälla?
Resultaten från tidigare kurser kunde tydligen inte överföras till det nya så är man inte klar med allt tills dess så skulle man enligt min far få göra om allt igen.

Nå'n som kan bekräfta detta, eller är det min far som börjat bli senil? biggrin.gif
Chiefen
Jag hörde ngt rykte om att datum för de nya reglerna är 1 maj... Så har man inte skjutit upp innan dess....
Stella-Polaris
En sessa måste ha lite respekt, vara klassisk men ändå vara lite feminin och vild.
Jag föreslår en dubbel pipig Holland o Holland i en klassisk elefantkaliber. Stocken kan ha ett rosa plychgrepp och kolven i en rosa pearllack. I kolven bör även finnas läppstift och en snyggt dold spegel. Endast fasta riktmedel förståss, eftersom alla dussin jägare har olika optiska hjälpmedel. Vapen remmen får gärna vara lite provokativ, tex sälskinn.
uoff
Jag skulle ogärna se denna väna lilla varelse deformeras av en H&H .500NE.
Nä - jag håller fortfarande på Husqvarna 410 m/E i 9,3x74R. Om den dög åt hennes kungliga höghets farfars farfar så duger den åt lillflickan också.
Sytare
Eller så bryter hon mot traditioner och konventioner:

1 st Beretta med hagel resp. slugpipa med rödpunktssikte
1 st Tikka T3 Tactical 7.62'a. När sen HV går högvakten så får hon deras am i gåva för att övningsskjuta med laugh.gif
uoff
Usch!
Så, så ..... plebejiskt.
Dajo
QUOTE (Sg Toll @ Apr 28 2005, 14:53 )
När var det de nya regelerna för jägarexamen skulle börja gälla?
Resultaten från tidigare kurser kunde tydligen inte överföras till det nya så är man inte klar med allt tills dess så skulle man enligt min far få göra om allt igen.

Nå'n som kan bekräfta detta, eller är det min far som börjat bli senil? biggrin.gif

Jag gjrde vad jag borde gjort från början nämligen googla om problemet.

Så här skriver Svenska Jägareförbundet.

A. En person har godkänt Teoretiskt Grundprov och Teoretiskt Högviltprov.

Svar: Kan när som helst, före eller efter 1 maj, komplettera med de praktiska delproven. Krav på ordningsföljd enligt punkt 2 ovan.

http://www.jagareforbundet.se/jagarexamenb...ran1maj2005.asp

Så det vill väl till att släpa sig till jaktskyttebanan och se om där hålls någon uppskjutning man kan vara med på.
Sytare
Farsan ska ta med sig syrran ut i morgon, och sist man snackade med en så sa han det att han letade efter någon som kunde förrätta provet.

Hoppas innerligt att det här löser sig, vore synd för syrran om hon måste gå igenom allt igen.
Svempa
Kan man ta Jägarexamen på LG också? Jag har inte tänkt jaga nåt direkt men kan vara kul att skjuta lite prick nere på banan med nåt .22 gevär.
Karin
QUOTE (Svempa @ May 1 2005, 17:24 )
Kan man ta Jägarexamen på LG också? Jag har inte tänkt jaga nåt direkt men kan vara kul att skjuta lite prick nere på banan med nåt .22 gevär.

Eh va? Nej! Du får skjuta Ak5 och lära dig att döda människor, inte djur!
Vinter
QUOTE (Svempa @ May 1 2005, 16:24 )

Då kan du helt enkelt gå med i en skytteförening och börja skjuta, sedan får du troligtvis rätta tt köpa dig en bössa om du klarar proven.

Jägarexamen är mer komplicerad och svårare om man inte är motiverad.
Omnixar
QUOTE (Karin @ May 1 2005, 16:28 )
QUOTE (Svempa @ May 1 2005, 17:24 )
Kan man ta Jägarexamen på LG också?

Eh va? Nej! Du får skjuta Ak5 och lära dig att döda människor, inte djur!

Jo! Under någon av de första veckorna får man ju en introduktion på Soldathemmet, och är man tillräckligt många som går ihop så kan man få hjälp med Jägarexamen där. Man kan då även få sitt fritidsbidrag att täcka lite av kostanden (1000:- om man ligger inne tio månader) Själv håller jag på med PADI dykcert.

/ Omnixar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.