Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ..:: Driftinfo ::.. SoldF Forum
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2
henke
Serverflytt till ny databasserver.
Shellkonto.nu har i dag flyttat vårt forum till en alldeles ny databasserver med bättre prestanda.
Som en av de större kunderna hos Shellkonto.nu använder vi en hel del databaskapacitet och detta kommer innebära att forumet kommer gå snabbare än tidigare.

Vi tackar Shellkonto.nu för hjälpen med flytten. smile.gif
/Henke
henke
Ja tyvärr hann jag inte lägga ut en blänkare om det innan.
Eftersom flytten kräver manuellt arbete av serveradministratör så visste jag inte riktigt när det skulle se.
Vis av erfarenhet vet vi dock att nyttjandet av SoldF Forum är relativt lågt under morgontimmarna.
Det är då MÖP/MIP:arna omgrupperar, förvärvar inkomst eller helt enkelt återhämtar sig från nattens dramatiska sammandrabbningar.

I Feel The Need - The Need For Speed banan_rock.gif
Adam Wilhelm
En stor skillnad är att forumet laddas upp snabbare nu än förut.
Det kunde ta en jäkla tid i ibland för en sida att laddas.
Kimster
Det börjar dra ihop sig till uppgradering av forumet.
En ny licens är införskaffad för några veckor sen och för att öka trycket på oss själva så förvarnar vi lite nu om att under kommande vecka kommer vi att försöka baka in version 2 av forumets motor på SoldF, vilket vi informerat tidigare om.

Det vi ska lösa först är en bra Backup av databasen som den är stunden vi stänger ner.
Därefter slänga in det nya och i samma veva importera databasen.
Detta är ganska kritiskt och det kommer förmodligen bli några timmars avbrott under den dagen/natten. Nästan allt handlar om att få en backup som stämmer och som importeras rätt av den nya motorn, och det är det vi kommer försöka lösa de första dagarna.

Vad som kan hända är att, vi måste göra om vissa grafiska delar och andra funktioner vi laggt in/skapat själva i efter hand.
Det kan eventuellt råka att några inlägg som skrevs precis innan vi stänger motsv inte kommer med, men det får vi leva med.

Till er med bereoende:
Ha förståelse om det skulle bli vissa forumslösa timmar under kommande vecka. Vi har som mål att vara klara med uppgraderingen under nästa vecka och jag ska personligen sätta oss över blåslampan. blush.gif

/ Forumsledningen
henke
Databasen är kring 500 MB så den är inte mastodont stor.
Asclepius
"Databasen är kring 500 MB så den är inte mastodont stor."

Du måste väl mena minst 500 *GB*?? 500 MB är ju ingenting...
eskil
QUOTE (Asclepius @ Jul 5 2005, 08:24 )

Det är bara text i den, inga bilder eller annat som äter utrymme.
500 MB verkar mycket rimligare än 500 GB.
KD803
QUOTE (eskil @ Jul 5 2005, 08:40 )

När jag började jobba med IT (som då hette data...) så hade dataavdelningens filserver totalt 800 MB hårddisk. Produktionens var lite större, på hela 1,2 GB. Databasservern, en Tandemmaskin som gick ner en gång på två år (pga ett längre strömavbrott än vad dess batterier klarade) hade en systemdisk på 1 GB och en databasdisk på 2 GB.

Det var mindre disk förr...
Kimster
QUOTE (eskil @ Jul 5 2005, 08:40 )

Helt riktigt
Kimster
ORIENTERING

TIDSNUMMER: 052200 Stängs forumet ner
för underhåll och uppgradering.

Tid för detta är osäkert, men någon/några timmar är det beräknat.
Det kommer meddelas efterhand på forum.SoldF.com adressen

Med soliga hälsningar
/ Forumledningen

navy2.gif
henke
Vi är tibaxx!

Vi ber om ursäkt för den tid forumet legat nere och för alla eventuella abstinenssymptom ni haft under tiden.

Efter en massa problem med uppdateringen lyckades Anders aka Spacedump på vårt webbhotell Shellkonto lyckas uppdatera.
Kimster har jobbat 24h/dygn och försökt otaliga gånger med stöd av Invisions support. Även Invisions installationstekniker försökte uppgradera, men misslyckades.

Vi tackar Spacedump och Shellkonto för hjälpen och jag vill även tacka Kimster för all tid han lade ner.

Vi har lärt oss en hel del avseende backuper, testdatabaser och tillvägagångssätt inför nästa uppgradering. Samt vikten av att ha flera olika databaser om vi tänker använda andra databasberoende system.

OBS!
Till en början kommer våra skin inte vara 100% fungerande, då 2.0 använder ett annat utseende. Avatarer och smileys kommer se konstiga ut. Vi har ännu inte anpassat våra gamla skin. Dessutom finns i dagsläget enbart engelsk språkversion installerad. Svenska kommer troligen sent ikväll eller under morgondagen.
henke
Felrapporter lämnas i särskild tråd.

http://forum.SoldF.com/index.php?act=ST&f=15&t=16758&
Kimster
Raderat lite inlägg här.
Tänkte hålla den lite mer ren.
Hädanefter postar forumsledningen bara info om diften av forumet men det är även tillåtet att ställa frågor eller kommentera frågor rörande driften av forumet eller SoldF.com i helhet.

Happy posting 6n.gif
jake the snake
Jag undrar egentligen vad som blivit bättre med det nya forumet.
Finns det nya funktioner?
Är det lättare att administrera?
Är det billigare?

Jag kan ju ganska lite om datorer, så därför undrar jag.

Kjamizaj
Kimster
oj, tja det är en hel del. Dock syns inte allt för er del.
Men för att citera vad jag skrev i en annan tråd en gång.
På engelska dock.

[GLOBAL] Relative Dates
[GLOBAL] Online forum users shows who is posting a new topic
[GLOBAL] Online topics users shows who is replying to the topic
[GLOBAL] Skin chooser on each page
[GLOBAL] Neater quick stats with collapsable main stats
[GLOBAL] Read topics stored in database
[GLOBAL] Option: Log in with name or email address

[TOPICS] Multiple attachments with auto-thumbnail generation
[TOPICS] Online/Offline user indicators in posts
[TOPICS] Multi-Quote- ability to quote more than 1 post at a time
[TOPICS] Ability to search in topics
[TOPICS] Ability to bypass the bad word filter
[TOPICS] Threaded mode view
[TOPICS] Linear plus mode view
[TOPICS] Skin dependent team icon images (optional)
[TOPICS] Skin dependent emoticons (optional)
[TOPICS] Skin dependent mime type images

[MODERATION] New in-line moderation (forums)
[MODERATION] New in-line moderation (topics)
[MODERATION] Merge Posts
[MODERATION] New easier to use multi-page split topic
[MODERATION] Move Posts to another topic
[MODERATION] Multi-delete posts
[MODERATION] Make posts invisible (unapprove) or visible (approve)

[SEARCH] Full text searching improvements
[SEARCH] Optimized with better search result display
[SEARCH] New Find all members topics feature

[POSTING] Ability to attach files to polls when starting
[POSTING] Ability to perform mod actions when starting polls
[POSTING] Improved basic Mozilla editor (text at cursor)
[POSTING] Ability to put attachments inline with the post
[POSTING] Custom BBCode

[PM] Ability to attach files to a PM
[PM] Ability to show CC users
[PM] Message count for each folder
[PM] Improved new PM notification

Det här är inte alla nyheterna men de flesta iaf som vi har varit mer eller mindre intresserade av..

Kortfattat förutom att den nya versionen förenklat administrationen så handlade allt om att förbereda hela tiden för fortsatt existens. Dels så använder vi forumet så pass frekvent att vi tycket det vore inte mer än rätt att köpa programvaran. Priset var ju inte farligt heller. Dessutom får vi ju massa hjälp och support och uppdateringar (även om de nyligen var lite dåliga på just vårat problem vi hade vid uppgraderingen). Dessutom finns det fler moduler att köpa till om vi skulle få behov av det, t.ex Bildgalleri som kopplas till forum och användare. Chatfunktion, Blogfunktion, Top Site List osv. I och med uppgraderingen har vi möjliggjort dessa funktioner att kunna implementeras, men framförallt som i allt annat, vi följer med utvecklingen och eliminerar/minskar eventuella framtida problem.
Allt detta var inte möjligt med förra versionen, och kanske en dag sen är det försent att uppgradera..

Var det svar på frågan ?
Kimster
Vi har upplevt lite driftstörningar under dagen, och de har haft sina orsaker med ett strömavbrott i serverhallen och lite felbellastade servrar, där en grannsite fick nästan 9000 hits under 59sek.

Men förhoppningsvis ska det vara avklarat. Om inte annat så jobbas det på att föbättra.
Alltså det är inget som är fel med själva forumet.
Kimster
ORIENTERING

Dåså har vi vart jobbiga igen och uppdaterat igen. Denna gången lite smidigare och lite snabbare.

Jag kommer inte nu dra någon längre utläggning om vad som är nytt och så utan bara tala om att fungerande Svenska språkfilerna INTE kommer finnas tillgängliga än, använd English ! samt att skinet kommer att vara detta baby blå Default ett tag framöver då de andra måste uppdateras för att fungera helt. Ni märker i skalmenyn vad som finns och när det finns bara att titta själva.

Mer ingående om ditt och datt kommer senare.

slut
henke
Lagt in svenska för 2.1
Lagt in svenska knappar med default skinnet
Kimster
Smärre driftavbrott i 10min pga av en SQL-server som tyckte han ville vila lite..

Ska vara löst och allt ska rulla igen.
BA02
Jag hoppas att jag postar i rätt tråd.

Den sista tiden har forumet varit segt vid ett flertal tillfällen. Ofta kommer det upp att sidan inte kan visas. Några sekunder senare kommer sidan fram hur fort som helst.
Jag har IE 6.0.XXXXXX

Är jag ensam om det här problemet ? (Dagens I-landproblem)
Hotel Charlie One
"Dagens I-landsproblem"??

Är du go' eller? biggrin.gif

Jag håller med. Det hackar väldigt.
Hjelm
Samma fenomen här..
LeadHead
Jag har observerat samma seghet...
SpaceDump
QUOTE (LeadHead @ Dec 5 2005, 18:44 ) *
Jag har observerat samma seghet...

Även nu?

*mumlar nåt om användare*

Kunde du inte gnällt ungefär 10 minuter senare?! :P
(Jag flyttade hela siten, förutom databasen)

Avlägg gärna en rapport om aktuell surfstatus nu. smile.gif
(Och notera att klockan är 21.55 också)

//Anders
Rokare
Nu surfar det på skiiiiiiiitforrt...

Klick.. nytt fönster.. klick.. nytt fönster osv...

ja alltså... det går bra nu änna...

Note to self... less coffee god damit.. blink.gif
Vc_90
Hade enorma problem under gårdagen.

Efter gårdagens arbete på SoldF funkar allt väldigt bra. De flyter snabbt och man kommer alltid in.
Kimster
Orientering

En mindre driftstörning drabbade oss under kvällen/natten och den varade i nästa 3h.
I högsta fart lokaliserades och åtgärdades givetvis problemet... Malajn.gif

Allt är nu i sin vanliga ordning.

slut orientering
henke
bash.gif
/me tar på sej Dumstruten då det berodde på att jag var inne och försökte optimera forumets använding av bandbredd, serverbelastning, Cache, etc. vissel.gif

Slog av inställningen Safe mode skins till defaultvärde...Det skulle jag inte gjort....vips försvann alla möjligheter att ändra tillbaka via interfacet som inte ens syntes. blyg.gif

Efter div sökning på olika invisionforum om hur jag skulle kunna ändra tillbaka bakvägen utan resultat, invision har ingen supportchat längre utan enbart ticketsystem, webbhotellets personal sov, så jag fick börja mecka med själva PHP koden i ett par filer så den hoppade över inställningen och kunde sedan gå in i admin-panelen och ändra tillbaka settinegen till det rätta värdet och sedan återställa min kodändringar. horny.gif
henke
INFO: Driftstörning lördag 21a januari 2006 15:00 - 18:00

Hej,

På lördag kommer vi att flytta webbservrarna som står på Solvalla till Kista, detta berör de flesta av er användare. De som fått konton upplagda de sista 2 månaderna skall dock ej beröras.

Vi kommer även inom kort ha ännu en driftstörning när vi modifierar nätet i Kista en aning.
Den driftstörningen kommer att genomföras för att se till att vårt interna nät är helt redundant. Återkommer med mer information om detta i ett senare utskick.

Mvh
Anders

O. & K. Webhotel in Sweden AB
Vc_90
Orientering:

Servern vi använder för chaten är nere pga tidigare ej aviserat underhåll.

EDIT: 13:40 idag kom servern igång igen och chaten rullar tillsvidare.
Välkomna in till kanal #soldf på servern irc.m-irc.net

EDIT2: Just nu pågår SM i netsplit. Vet ej när segraren koras!

EDIT3: Anslut till servern irc.tornevall.net (skriv /server irc.tornevall.net ) så kommer ni in rätt.
Kimster
2006-05-20 22:40 Uppgradering från 2.1.4 -> 2.1.5, 2.1.5 -> 2.1.6

BUGS FIXED (IPB 2.1.4 -> IPB 2.1.5)

1. [ACP] If your ACP session times out, and you click on a template group, or template bit, you are redirected back to that page after logging in without the ACP wrapper
2. Using the search engine, members can read invisible posts and topics if the Mode is set to Manual, or is set to Full Text, with Advanced Method enabled.
3. Secondary member groups not honored for forum and topic tracker emails
4. API - member information is reset by the topics/posts API, can cause problems if API is used from within IPB source files where member information needs to be checked again later
5. My Assistant does not close properly if you do not have access to view the board
6. Admin logs show login name instead of display name
7. Submit button does not work in Firefox if you hit the back button on a form
8. Renaming an emoticon folder in the ACP causes the emoticons not to show up on the post screen
9. Users are able to post new topics to root categories (even though setting indicates they should not be able to)
10. Subscription Manager currency editor only allows up to 3 digits before the decimal point
11. Certain conditions can cause regex sql to print bad html
12. Hardcoded text
13. Smilies always insert at end of fast reply area
14. [RTE] IE - insert list does not work properly as of 2.1.4
15. [RTE] PHP variables used in the fast reply result in a regex error
16. Settings page sets all field types to 30 for input fields (instead of text)
17. Bad upload url getting inserted on install
18. Avatar setting under User Profiles is not used anylonger
19. Deleting a forum assigned to an RSS import causes a bad entry in the forum cache
20. [ACP] Number of registered members count does not update when adding a member from the ACP
21. open_basedir can produce php warning on some php versions if load limit is to be checked
22. [ACP] Changing the last registered member's name/display name does not update the stats
23. With force login enabled, the http_referer is not set, and users are not redirected back to the page they requested
24. [RSS] Some php versions returning inaccurate times for RSS imported articles if feed does not supply the time
25. Rebuild tools not running on the correct number of items at a time
26. Lost password form will not allow you to complete request if Script/Bot control is set to 'None'
27. RTE - Multiple font tag attributs (i.e. size and color) get nested into one tag and one value is not honored as a result
28. Doublequotes used in the prefix/suffix field when editing a group cause the form field to break
29. Max email length was increased, however the DB column was not updated in 2.1.4
30. Apostrophe's are converted to html entities when clicking 'More Options' from the Fast Reply
31. HTML used for table header in Messenger functions causes a small second th row
32. Personal photo popup window not dynamically sized, can result in scrolling
33. Minor javascript error in the pm card popup when logged in as a guest
34. Only one calendar event per day showing in forthcoming calendar events on board index
35. Inconsistent HTML used for profile view
36. Unterminated html tag for smilie table
37. Approving/unapproving posts from within a topic, the moderator action is not logged
38. Task Manager goes to top of page when you click link to see Cron CURL code
39. Minor typo in ipb_settings.xml
40. Forum inline moderation - 'With Selected' defaults to 1 if no topics selected
41. no_reg variable evaulated instead of being set in index.php when board is offline
42. UTF-8 charsets double decoded incorrectly when using AJAX
43. New ACP restrictions against Admin Splash page undesirable for some users - added a new perm key specifically for Admin Splash page
44. System javascript error in IE6 when using AJAX if using Russian character set
45. Some of the index.html files are outdated (refer to free copy of IPB)
46. 0 byte index.html file causes upload issues with some FTP clients
47. SQL error for specific versions of MySQL using specific filtering options on forum view (ambiguous column error)
48. Email topic emails not applying email settings properly
49. Profile does not show anoynmous user location if group has ability to view anonymous users
50. Contact member emails not applying email settings properly
Kimster
Några timmars avbrott under dagen pga av hårdvarufel som dock ska vara åtgärdade nu.
Kimster
Drygt 1200 medlemmar med 0 inlägg och ingen aktivitet på 1 år är raderade.
henke
DRIFTSTOPP 23-01 under FREDAG OCH LÖRDAG

Shellkonto kommer flytta sina servrar till en ny serverhall mellan tidsnummer

222300-230100
232300-240100

Servrarna kommer då ligga nere och SoldF.com inte fungera. Kan komma att dra ut på tiden..

Övrigt info från Shellkonto:
MySQL har vi för avsikt att inom kort uppgradera till 5.x, det bör inte påverka er kod i sig, bör dock ge viss prestandaförbättring och sen ges ju såklart även möjligheten att använda lagrade procedurer/funktioner i MySQL och allt vad det innebär. Riktigt trevligt.

/henke
henke
Flyttat upp "Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning" -kategorin och tagit ner den icke militära delen ett snäpp.
Detta för att ge de forumsdelar som faktiskt är vårt huvudspår mer vikt.
/Henke
Kimster
Har gjort vissa justeringar

-Ökat antal val i rösttrådskapandet från 20 till 30
-Om man skriver i samma tråd inom 1min utan någon annan hinner före så slås ens inlägg ihop.
-Det krävs nu 30 inlägg i en tråd för att den ska räknas som "hot topic" alltså röd ikon motsv. (15 tidigare)
-Det krävs minst 3st ratings i tråd för att stjärnorna ska synas, detta för att slippa att bara trådskaparens 5a syns och ger tråden onödigt många stjärnor.
Kimster
Lagt dit IA07 i profilsidan.
Lagt upp infotext om nya gruppsystemet (om 5min)
Kimster
Arbetet med en språkfil på Svenska har dragit igång. Den kommer vara under arbete ett tag framöver då vi få skriva det mesta själva. Den kommer vara synlig för alla om inget dumt händer, och förhoppningsvis kanske ni kan meddela direkt så fort ni se någon översättning eller ord som ni anser är felstavat eller "dumt" rent pedagogiskt.

Det kommer att finnas en tråd just för denna diskussion isåfall, jag kommer peka ut den snart. Ska bara.. .. lite annat först.
Kimster
Uppdaterat Forumet till ny färsk version. Som användare kommer man inte märka så mycket då det mesta av uppdateringarna har skett under huven så att säga. Koden har tweakats lite till att hantera störrre forum snabbare. Vilket passar oss bra då vi har ganska mycket trafik. Vidare har det skett några förändringar för huvud administratörerna, dvs mig och Henke.

Om jag upptäcker något som är värt att nämnas mer om så gör jag det då.

Arbetet med att få svenska på forumet fortgår och har snart kommit halvägs. Även den nybörjarguide vi ska publicera är snart klar.
henke
2008-01-16 Uppdaterat Forumsmotorn

2008-01-20 Uppdaterat Forumsmotorn med två versioner.

Jag har medvetet inte skrivit ut vilka versioner som användas. Det kan ge ledtrådar till vilka säkerhetshål man skall försöka slå mot då sårbarheter ofta publiceras på säkerhetsforum snabbare än lösningar tas fram och kan därmed utnyttjas.

Som synes är det inte stora nyheter utan allt ser ut som vanligt.
De flesta rättningarna är pga småbuggar vi inte ens uppmärksammat.
Det är dock viktigt i särkerhetsavseende att hänga med i versionerna och även för att slippa göra stora uppgraderingar om man missat flera små uppgraderingar.
henke
2008-02-22 Forumet låg nere under ett par timmar ca 9:30-11. En hårddisk på databasservern hade rasat och spacedump lade upp vår databas på en annan maskin under tiden de lagade den trasiga disken.
henke
2008-03-28 Gradbeteckningarna i Desert-skinnet har gjorts om för att ha en snyggare bakgrund och jämnare färgton.
Överste Löjtnantsgraden fanns heller inte, men finns nu.
Samtliga skin har fått ny namnbricka för nyinryckt och en ny PRAO-knapp.

Under mars har vi även installerat alla de säkerhetspatcher som släppts under månaden.
henke
2008-05-29 16:15
Forumet har legat nere under dagen då en backup på databasservern fyllde disken.
Spacedump har jobbat med att fixa detta under dagen och forumet när nu uppe igen. smile.gif
henke
2008-07-07 ca kl 13 - 2008-07-08 ca kl 12
Forumet har legat nere pga
att sqlservern av någon anledning tyckte det kommit in ett gäng felaktiga inloggningsförsök från den webbserver vi ligger på.
Tyvärr uppfattades inte det av de automatiska övervakningsparametrarna webbhotellet har uppsatt.

För att minimera tiden för liknande händelser har vi uppdaterat kontaktuppgifterna till driftansvariga på webbhotellet.
De kontaktuppgifter vi hade var föråldrade.

Vi beklagar att forumet inte gick att nå under tiden.
/Henke
henke
2008-08-06 kl 07:50
Forumet nere pga Dbserver. Oklart hur länge. Uppe igen kl 08:27
/Henke
Isgubbe
2008-08-19 kl 20:23

Vi har för närvarande problem med mail som skickas via soldf forum bland annat valideringsmail för nya medlemmar. Vi jobbar på en lösning och hoppas att det ska vara uppe och snurra igen inom kort.

2008-08-20 kl 15:55
Felet med mailen skall nu vara åtgärdad och fungera som vanligt igen.
henke
Anledningen var att en gateway hade slut på tempdisk. Spacedump har åtgärdat detta.
Mail som låg på vänt har skickats.

Verifierade även igår kväll att det fungerar att registrera ny användare.
henke
2008-08-22 08?-ca 9:45 Forumet nere

2008-08-25 efter 06:00? - 09:45 Forumet nere.
henke
Uppdatering i kväll kl 23.

Forumet kommer vara nere under tiden.
Beräknad tid ca 1 timme förutsatt att allt går bra och Murphy håller sig passiv i sin hörna.
henke
Forumet är nu uppdaterat.

Inga nya funktioner som berör oss utan rättade buggar.

Det hela gick mycket smidigt, men samtliga inlägg och PM gås igenom vilket kommer ta ett par timmar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.