Timmyy
Apr 27 2005, 15:18
Jag är lite nyfiken av mig bara. Visst jag vet vad grundkraven är men de väljer väl ändå de bästa om det finns fler att välja på? Så hur bra var ni när ni kom in?
Bara o fylla i ;)
Styrka:
Kondition:
Syn:
PF (psykolog):
BL (Psykolog):
/Edit My bad, förtydligande:
BL = befälslämplighet och PF = Plikttjänstförmåga. Båda bedöms utav psykologen.
Stockman
Apr 27 2005, 18:53
Förstod in vad BL och PF är, men lägger dit mina egna då detborde vara samma sak.
Styrka: 8
Kondition: 8
Hörsel: 9
Syn: 9
Inskrivningsprov: 7
Psykolog: Ingen aning
Adam Wilhelm
Apr 27 2005, 19:11
Då det är drygt 18 år sedan jag mönstrade så var det lite annorlunda då.
Det jag kommer ihåg att jag hade:
Syn och hörsel var tydligen kanon.
Ben: stark
Arm: medel
Hand: stark
Arbetsförmåga: 5,1 W/kg då över 4,7 W/kg är hög.
malvaktsjavel
Apr 27 2005, 22:40
styrka 9
kondis 9
iq 5
psyket 7 och 8 alt. 7 och 7. är inte säker
Petter
Apr 28 2005, 12:55
Styrka: 7
Kondis: 8
Hälsa, syn och hörsel: 9 respektive A
Inskrivning: 7
BL: 9
PF: 8
C 2.a pjäs
Apr 28 2005, 13:50
Ingen aning, eftersom det är 10 år sedan(!) Troligen var jag stark i armar och händer, klen i benen, klubbdum men lojal och hotfull och våldsbenägen! Arketypen för PB Pjäs, med andra ord!
Fk Satan
Apr 28 2005, 14:11
Styrka:8
Kondition:9
Syn:A
IQ: 8
Psykologen: 78 minns inte vad som var vad
Hoppade av jägartjänsten efter ett antal veckor, förstod inte riktigt mening med att vandra runt i skogen med en tung ryggsäck och med befäl som hade PMS 7dagar i veckan.
Adam Wilhelm
Apr 28 2005, 16:40
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 28 2005, 14:50 )
Ingen aning, eftersom det är 10 år sedan(!) Troligen var jag stark i armar och händer, klen i benen, klubbdum men lojal och hotfull och våldsbenägen! Arketypen för PB Pjäs, med andra ord!

Inte visste jag att 12/80 betjänades av jägare? ;)
Jag antog att Timmy ville veta mönstringsresultaten på de som har tjänstgjort på jägarförband.
Hjärtebubblet: jag har frågat förut men vilket jägarförband var det?
FK Satan: Finns det inga positiva aspekter på jägartjänsten? har bara hört dig klanka ner på den och visst, jag kan tänka mig att befälen är riktigt jävliga men jag har hört många som säger att utbildningen som jägar varit den bästa i deras liv.
Power King
Apr 28 2005, 19:48
Styrka 9
Kondis 7
Iq 5
Svea Rike
Apr 28 2005, 20:01
jag va primärplacerad som jägare
hade: styrka-6
kondition-8
inskrivning-6
psykologen-8
fast sen tog dom bort min jägartjänst.. va nog 6an i styrka.. men men.. ser fram imot min nya tjänst som amfibie
QUOTE (H0lK @ Apr 28 2005, 19:36 )
FK Satan: Finns det inga positiva aspekter på jägartjänsten? har bara hört dig klanka ner på den och visst, jag kan tänka mig att befälen är riktigt jävliga men jag har hört många som säger att utbildningen som jägar varit den bästa i deras liv.
Det är ju så att vi alla är olika som personer. Endel tycker att det är hur kul som helst att gå långt med tung packning andra gillar att glida fram i en strv 122. Jag har ingen egen erfarenhet men kan tänka mig att befälen på ickejägar regementen är lite mera sannsade och kör en lite mer human stil.
Skulle tro att jag skulle kunna få det ganska jobbigt med en person som står och skriker på mig utan någon större anledning. Tycker att det skall vara en proffsig relation utan översitteri mellan befäl och värnpliktiga. Men visst en del personer behöver någon som tydligt säger åt dom vad dom skall göra coh gillar det. Dessa personer passar utmärkt för att bli jägare etc. medan andra vill ha stor frihet och bestämma själva och då kan dom bli kvartersmästare eller något annat.
Johnsson
QUOTE (jofus @ Apr 28 2005, 20:28 )
Det är ju så att vi alla är olika som personer. Endel tycker att det är hur kul som helst att gå långt med tung packning andra gillar att glida fram i en strv 122. Jag har ingen egen erfarenhet men kan tänka mig att befälen på ickejägar regementen är lite mera sannsade och kör en lite mer human stil.
Skulle tro att jag skulle kunna få det ganska jobbigt med en person som står och skriker på mig utan någon större anledning. Tycker att det skall vara en proffsig relation utan översitteri mellan befäl och värnpliktiga. Men visst en del personer behöver någon som tydligt säger åt dom vad dom skall göra coh gillar det. Dessa personer passar utmärkt för att bli jägare etc. medan andra vill ha stor frihet och bestämma själva och då kan dom bli kvartersmästare eller något annat.
Johnsson
Det marks att du inte genomfort vpl... Om jag forstatt dit inlagg ratt sa bedriver jagarbefal nogon form av oversittarskola och ar mindre proffsiga an pansarbefal.... Eller?
Det stalls olika krav pa jagare och pansar.
"Men visst en del personer behöver någon som tydligt säger åt dom vad dom skall göra coh gillar det. Dessa personer passar utmärkt för att bli jägare etc. medan andra vill ha stor frihet och bestämma själva och då kan dom bli kvartersmästare eller något annat."
Jamfor tjansterna och aterkom med ett svar om vem som har storst frihet, krav pa flexibilitet, iniativformaga mm... Inte for att pansar saknar detta pa ngt vis men anda.
Fk Satan
Apr 28 2005, 21:23
@jofus
Om du nu tycker att jag trackar ned på jägare så har du missuppfattat mig väldigt mkt, det gör jag inte. Utan jag är grymt imponerad över de som går igenom jägarutbildningen (lite beroende på vilken befattning de har som jägare). Utan det jag vill/försöker få individer är att tänka efter ifall jägarlivet är ngt för dem eller inte. Ifall man nu gör jägartjänsten bara för att det är tufft&häftigt är jag övertygad om att man är fel ute... Ifall man gör det bara för att man tror att det är tufft så är man fel ute. Min ringa erfarenhet av jägeriet är att den fysiska inte är så jobbigt utan det sitter i huvudet.
Som kvartermästare har du inte mkt frihet, där har du missuppfattat ngt. Ifall du är jägare eller spanare har du en grym frihet när du är ute i skogen. Är du på pansar är du uppstyrd ngt enormt. Du får köra din vagn inom 150meter... plutonen uppträder inom 500meter. Där har du din frihet. Som jägare har du mkt större frihet. Jag trivdes mkt bättre på NB21 jmf med i kirurna, kamraterna på luckan var mkt mkt bättre. stämningen melllan bef. och vpl var betydligt bättre från första dagen. på det ena stället fanns inte en massa idiotregler somi var helt omotiverade och bara fjantiga.
Men som sagt Jägartjänsten passar för vissa, och de skall göra jägartjänst. Men många som söker sig till jägeriet är inte av rätta virket men de klarar sig igenom ändå.
Men att ta en prommenad till 6:e kilometern för att där inse att en i gruppen glömt att packa ned hudsalva så att hela gruppen får gå in och hämta den och ut igen. När man kommer ut igen till 6:e kilometernfår man en fet j*vla utskällning för att man står och ler och inte är tillräckligt trött eller slutkörd. Samt få höra en massa skit över hur lata, odugliga vi är osv. men vi hade fortfarande ett högt stridsvärde, men det var inte så viktigt tydligen det viktiga var att gå långt och snabbt och strunta i stridsvärdet.... Trivs man med sådan behandling så är det bara att bli jägare.... JA jag vet att detta var under GSU:n. Men jag tror inte att man bygger upp och skapar motiverade soldater på detta sätt....
Så se FM som ett system av enheter som samarbeta med varandra för att uppnå ett mål. Ifall ingen kör fram ammunition&drivmede till stridsvagnarna så stannar de... Både tjänsterna är lika viktiga! Finns det ngn som kan flytta bort folk från fronten och bakåt för att skydda Fi-konvojer så är det oxå viktigt att kunna genomföra! Att kunna byta bromsar på en JAS är oxå ett viktigt jobb! Så rätt soldat på rätt plats! gör ngt ni trivs med och tror er trivas med när ni gör lumpen! sikta inte efter vad era kompisar tycker är tufft eller vad som verkar tufft enl vissa filmer. Gör det ni tycker är roligt! De kompisar ni försöker imponera för är troligen borta när ni återvänder från skogen. De har börjat studera, träffat nya kompisar och är inte intresserad av att höra ert prat om hur tuff du var när du låg i en snödriva i 34h och sedan höll på bli överkörd av en stridsvagn....
Ungefär så jag förstått Jägartjänsten också. Men det är ju så att många måste söka för att några ska kunna gallras bort. Så måste det vara. Om de inte passar som jägare får man väl räkna med att man blir bortgallrad på extramönstringen. Är själv friluftsmänniska och trivs i skog och mark. Ska sikta på jägare och se vad dem säger. Sen får man väl se om det passar eller inte...
Kondition: 9
Syn: 7
Inskrivningsprov: 8
PF (psykolog): 8
BL (Psykolog): 8
Ho|k: jag tror inte "vanliga" jägare har en extramönstring där de gallrar ut folk.
soldatkinnunen
Apr 29 2005, 11:45
QUOTE (Trash @ Apr 29 2005, 09:50 )
Syn: 7
PF (psykolog): 8
BL (Psykolog): 8
Ho|k: jag tror inte "vanliga" jägare har en extramönstring där de gallrar ut folk.
Trash...där hade du allt lite flyt att du fick en sjua på syn. Skulle du fått en sexa så skulle du inte få bli jägare, eller något annat intressant (stridande utbildning)
Jag hade lika som dej, forutom en sexa på synen och inskr.
IQ: 8
Tycker många gånger det varit lite lite ;) Endå är man 1,90 och tar större kliv än de flesta på plutonen ;)
QUOTE (soldatkinnunen @ Apr 29 2005, 11:45 )
Trash...där hade du allt lite flyt att du fick en sjua på syn. Skulle du fått en sexa så skulle du inte få bli jägare, eller något annat intressant (stridande utbildning)
Jag hade lika som dej, forutom en sexa på synen och inskr.
Jo jag har tänkt på det... som jag skrev i en annan tråd så tvivlade jag på att jag överhuvudtaget skulle få en stridande befattning.
Dock sa de där att man släppt lite på synkraven nyligen.
QUOTE (EES @ Apr 28 2005, 21:48 )
Johnsson
Det marks att du inte genomfort vpl... Om jag forstatt dit inlagg ratt sa bedriver jagarbefal nogon form av oversittarskola och ar mindre proffsiga an pansarbefal.... Eller?
"Men visst en del personer behöver någon som tydligt säger åt dom vad dom skall göra coh gillar det. Dessa personer passar utmärkt för att bli jägare etc. medan andra vill ha stor frihet och bestämma själva och då kan dom bli kvartersmästare eller något annat."
Jamfor tjansterna och aterkom med ett svar om vem som har storst frihet, krav pa flexibilitet, iniativformaga mm... Inte for att pansar saknar detta pa ngt vis men anda.
Det verkar som om jag har missat en del när det gäller friheten mellan jägar och kvartersmästar tjänst men det var inte huvudfrågan. Jag har fått den bilden av att man inom jägarförbanden har en helt annan syn på hur man skall utbilda soldaterna. Nämligen en betydligt hårdare och mer skrikig stil. Det är den bilden jag har fått den kan vara fel men det är vad jag tror. Vidare så skulle jag ogilla ett sådant utbildningssystem. Befälen på pansar behöver inte vara profssigare men dom tycks ha ett annat utbildningssätt som jag tror man når längre med.
Vidare som det har påpekats så har jag inte genomfört värnplikten ännu men det hindrar mig inte från att ha fått en bild av hur dom olika tjänsterna är må hända att den är oriktigt. Det är ändå viktigt för försvarsmakten att tänka på vilken bild man vill sända ut till allmänheten. Är då bilden aven skrikande marinkårsofficer den bästa?
johnsson
QUOTE (jofus @ Apr 29 2005, 14:56 )
QUOTE (EES @ Apr 28 2005, 21:48 )
Johnsson
Det verkar som om jag har missat en del när det gäller friheten mellan jägar och kvartersmästar tjänst men det var inte huvudfrågan. Jag har fått den bilden av att man inom jägarförbanden har en helt annan syn på hur man skall utbilda soldaterna. Nämligen en betydligt hårdare och mer skrikig stil. Det är den bilden jag har fått den kan vara fel men det är vad jag tror. Vidare så skulle jag ogilla ett sådant utbildningssystem. Befälen på pansar behöver inte vara profssigare men dom tycks ha ett annat utbildningssätt som jag tror man når längre med.
Vidare som det har påpekats så har jag inte genomfört värnplikten ännu men det hindrar mig inte från att ha fått en bild av hur dom olika tjänsterna är må hända att den är oriktigt. Det är ändå viktigt för försvarsmakten att tänka på vilken bild man vill sända ut till allmänheten. Är då bilden aven skrikande marinkårsofficer den bästa?
johnsson
Nej, det hindrar inte dig fran att ha en egen bild. Dock ar detta
en av orsakerna som ger FM (vissa forband) en dalig bild utat, att folk tar sig friheten att bilda sig en uppfattning om ngt de inte vet sa mycket om... Men det ar manniskans ratt och det kommer hon att nyttja aven framover.
Jag vill pa inget satt racka ned pa dig men jag uppmanar bara alla att de tanker till innan de yttrar sig om det verkligen vet ngt om amnet eller bra tror sig veta.
No hard feelings ;)
Mvh fran ett sma kallt Sarajevo.
Min uppfattning är att jägarbefäl ställer högre krav på ordning och lydnad, sätter soldaten på plats på ett annat sätt. Kanske vill de hävda sig. Självklart menar jag inte att andra befäl (generällt sätt självklart) är slappa eller på något sätt dåliga, bara att de använder sig av lite olika strategier.
Detta är mina erfarenheter jag dragit efter snart 9 månader i ljuset. Både efter möten med andras befäl och berättelser/snack från andra lumpare. Men men det är min syn på saken.. Finns väl många som vet bättre egentligen.
Ben: stark
Arm: stark
Hand: stark
Arbetsförmåga: hög
Lämplig för befälsbefattning (blev erbjuden GB-PB tjänst men det räckte tydligen inte till KB)
Psykologens utlåtande var: stabil (nej, det var inte Dr Alban).
Jag klassificerades som: A01 Stridande befattning med stor rörlighet.
Inskrivningsprovet hittar jag inget om men vi var ca 20 pers av 200 man som fick göra telegrafiprovet i samband med mönstringen.
I slutändan blev det K3 som jägargruppchef.
QUOTE (Jarl @ Apr 29 2005, 18:19 )
Min uppfattning är att jägarbefäl ställer högre krav på ordning och lydnad, sätter soldaten på plats på ett annat sätt. Kanske vill de hävda sig. Självklart menar jag inte att andra befäl (generällt sätt självklart) är slappa eller på något sätt dåliga, bara att de använder sig av lite olika strategier.
Detta är mina erfarenheter jag dragit efter snart 9 månader i ljuset. Både efter möten med andras befäl och berättelser/snack från andra lumpare. Men men det är min syn på saken.. Finns väl många som vet bättre egentligen.
Det ställs högre krav på jägarsoldaten jämnfört med tex en vanlig infanterist dels fysiskt men även att det är ordning och reda på allt från vapen till skåpsordning.
Möter man inte kraven får man nog uppfattningen om att befälen blir grova i mun, gapar och skriker osv.
För det mesta fungerade befälen som någon form av mentor som pratade i normal samtalston.
Att stå och skrika på folk omotiverat vinner man ingenting på.
Bra befäl lyssnar man på även när dom viskar.
TheStroyer
Apr 30 2005, 02:08
Kondition: 7
Psykolog: 7-7
Mamzon
Apr 30 2005, 10:14
Syn: 8
Psykolog: 9
tango.
Apr 30 2005, 17:31
Psykolog: 8
Kondition: 8
PF (psykolog): A (uppfyller krav för att klara av mycket stor psykisk press i krig eller vad det heter skit samma)
BL (Psykolog): A / 8
Styrka: 7 (var grymt besviken med den, kommer jag ihåg)
Psykologen: 7-7
och sen givetvis godkänd på jägartästet
Syn: full
Psykolog: 6
Befälslämplig: Ja.
Går alltid att skylla på att mupparna på plikverket sa att man skulle "spara sig" inför jägartesterna osv, och att psykologen inte gillade min dåliga kontakt med mor.
Är inte jägare, ska försöka bli. K3
C 2.a pjäs
May 4 2005, 06:57
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 28 2005, 16:40 )
Inte visste jag att 12/80 betjänades av jägare? ;)
Jag antog att Timmy ville veta mönstringsresultaten på de som har tjänstgjort på jägarförband.
Oh, mitt fel! Så går det när man inte käser rubriken! De enda jägarna som fanns i marinen var ju KJ. Och inte 12/80. Jo, älgjägare...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.