Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ir-laser sikte
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
bonebreaker
Hejsan har precis köpt en bildförstärkare :P och undrar nu om någon vet vart man kan köpa ett bra ir-laser sikte till sin älskade ak 4:ra såg aimpoints nya läckerbit men den var inte till försäljning för privatpersoner snyft! måste ha ett snarast
Plut.Sjv.AQ
Kolla in militaryshops hemsida de har några rödpunktsikten från aimpoint som kanske kan vara av intresse.

http://www.militaryshop.se/
Morkaii
Snabb sökning på Google resulterade i denna... med en rail på AK4an borde den funka antar jag? Hur man fixar rail till AK4an vet jag däremot inte B)

http://www.sovietbazaar.co.uk/laserhth210ap.htm 7.gif
Plut.Sjv.AQ
QUOTE (Morkaii @ Apr 27 2005, 15:09 )
Snabb sökning på Google resulterade i denna... med en rail på AK4an borde den funka antar jag? Hur man fixar rail till AK4an vet jag däremot inte B)

http://www.sovietbazaar.co.uk/laserhth210ap.htm  7.gif

blink.gif Ska du uppmana folk att köpa sovjet-prylar från den store röde laugh.gif ?
Morkaii
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ Apr 27 2005, 15:18 )
QUOTE (Morkaii @ Apr 27 2005, 15:09 )

http://www.sovietbazaar.co.uk/laserhth210ap.htm  7.gif

blink.gif Ska du uppmana folk att köpa sovjet-prylar från den store röde laugh.gif ?

Tja... kollade inte ens var det var för företag vissel.gif Kanske inte suvve kvallutta men det är ett ir-laser pek ialla fall saint.gif
scattergun
Ring Laseroptronixoch snacka med Allan. Han håller på och kollar pris på en IR-laser(TSL02) av samma fabrikat som laserpek IR för AK5 (Beloma TSL10)till mig.
Du måste ha en med våglängd över 750nm om den ska vara osynlig, helst över 800, och om du köper en cylindrisk modell så kan du ju sätta den med inserts i vanliga kikarsiktesringar och montera den ovanpå railen på AK4:ans RPS.

TSL02

Länk till Belomas hela sortiment av civila laserpek
Sir Vival
QUOTE (scattergun @ Apr 27 2005, 15:25 )
/.../ om du köper en cylindrisk modell så kan du ju sätta den med inserts i vanliga kikarsiktesringar och montera den ovanpå railen på AK4:ans RPS.

Ja, under förutsättning att maxvikten ligger på 150g.
simon
Vad ska du med en IR-laser till din AK4:a till?
Fu Kjellberg
QUOTE (simon @ Apr 27 2005, 17:41 )
Vad ska du med en IR-laser till din AK4:a till?

Kan ju hända att han har ett par NVG-goggles också.
Då kan han se punkten i målet med ir-lasern.
Här har du en ir-laser på en norsk ag3.
Sitter på ett RIS från knights armament.
simon
Jojo, jag vet vad en IR-laser ÄR. Och hur den funkar.

Det jag egentligen undrade över var om privat anskaffade sådana(både NV-ögon och IR-laser) får användas inom HV-verksamhet?
Kimster
får och får.. nu simon har du väll varit med så pass länge att du har väll sett att det inte är det folk här i första hand bryr sig om, prylar anskaffas ändå.
Vad hindrar nån från att använda lite NV ? eller tejpa på en laser ? ingen direkt modifikation av vapnet direkt, som är det som är förbjudet.
simon
Jojo, jag har förstått det ;)

Men jag trodde att en IR-laser med tillhörande NV-googles på övningen skulle klassas som modifikation eller liknande. Så är alltså inte fallet? Eller är grejen enbart för bonebreakers högst personliga nöjes skull, på bakgården?

smile.gif

//simon, som försöker förstå folket här inne
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
1.försök genomförs under året med Ir-laser,synlig laser, benstöd m.m till AK4 B.

2.Allt som det finns "BOA" på får givetvis användas till Försvarsmaktens vapen.
vilket innebär att några egeninköpta extraprylar inte får användas.
Animal
Är trött idag smile.gif
Vad fasen är "BOA"?
Blackadder
Beslut om användning

/b
bonebreaker
Tack scattergun för tippset jag håller på å kollar upp det nu (hoppas hoppas!!!)
och simon behör icke frukta jag bskulle ALLLLDRIG!! ta med den till en hv övning men jag måste ha det när jag jagar råttor på skullen.
vill ha vill ha vill ha!!!!
Bliss
Jagar råttor med AK4 med NVG och IR-Laser? Vad använder du till rådjur, luftvärnskanon?
scattergun
Fick detta som svar på ett tidigare mail till laseroptronix kring TSL02

Kostar ca 2000 kr

Allan

2005-04-27 kl. 12.13

> Pratade med dig tidigare om en IR-laserpek som jag ska montera på ett
> vapen. En rak modell med omkopplare på laserkroppen, gärna med en
> våglängd på 780-830nm.
> Vilka föreslår du?? och vad kostar dom?
scattergun
Och vad har nedanstående med IR-Laserpek att göra?!?? :(

Diskussionen om vad som är tillåtet respektive ej tillåtet är till leda uttjatad på detta forum och föres lämpligast via PM, lämplig tråd, eller annan länk som inte tar upp forumplats för folk som vill diskutera annat.
(En morgonsur Scattergun som tjuvvikarierar som moderator)

Fu Kjellberg @ Apr 28 2005, 20:49 )
(Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ Apr 28 2005, 07:48 )
1.försök genomförs  under året med Ir-laser,synlig laser, benstöd m.m till AK4 B.

2.Allt som det finns "BOA" på får givetvis användas till Försvarsmaktens vapen.
  vilket innebär att några egeninköpta extraprylar inte får användas.

Hur ställer sig Lt G Malmström MDM/ Lggrp till användandet av egna vapenremmar och Magpull?
Bara nyfiken?

Remmen behöver uppdateras och maggpullen förenklar magbyten.

1.av försvarsmakten tillhandahållen vapenrem skall användas.

2.magpull.... är inte den heller tillåten...

3. 30skotts mag... ej tillåtet.. ( o dessutom fult)

hur hårt respektive MD-grupp är i sina bedömningar kan jag inte svara på.... men om jag hittar ngn på ngn övning som har gjort otillåtna ändringar på vapnet... ja då lämnar jag in en anmälan till MD-grpch, och förordar att personens lämplighet att forsätta som hemvärnsman skall utredas.
Kimster
Delade tråden angående BOA't med tillbehören och magpullen.

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=16109

/ Kimster
BlåGul
scattergun
laugh.gif Gud hör bön!! clap.gif

.....eller ska det vara Kimster hör bön?? 7.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.