lilleobelix
Apr 27 2005, 11:14

Polisen har köpt Mercedes Sprinter för att ha till sin nya Ingripande mot folkmassa taktik. Jag har väckt frågan om det är ett lämpligt val med tanke på FM erfarenhet av fordonet men nu har man köpt några hundra....... Vill samla in erfarenheter och synpunkter på sprinter i olika sammanhang men även tips och tricks i denna tråd..... ( Bli inte ledsen blågul, jag har kollat runt men får inte fram ngn gammal heltäckande länk om sprinter schabraket!!!
Utan att ha någon direkt erfarenhet av Sprinter så tycker jag nog att valet är OK. Det är en sak att köra omkring en bil som inte är byggd för balkanlera på obefintliga vägar och en helt annan att köra omkring på asfalterade vägar. När jag låg inne hade vi en Mercaskåpbil (D503?) och den körde fast överallt utom på E4:an. Hoppas att bilarna får adekvat skydd med galler för fönster och lyktor och liknande, ungefär som polisen och militärens Land Rovers på Nordirland.
Idén med små mobila enheter har svenska polisen lånat från Danmark om jag inte är helt fel ute och när jag har varit på idrottsevenemang och konserter i Köpenhamn har gatorna runtomkring arenan Parken patrullerats av den danska polisens mobila enheter och det verkar funka bra. Nu blev det i och för sig inga upplopp under de evenemang jag var på men tanken är god anser jag.
Blackadder
Apr 27 2005, 11:41
tycker att man iallaf ska välja en bil som inte är så enkel att förhindra att den startar...
ett litet ombygge skulle vara på sin plats om dom är likadana som FM sprintrar.
tänker på bromslyset...
/b
A.Lundquist
Apr 27 2005, 13:02
Hörde nåt ryckte om Mercedes Sprinter när jag låg inne 01/02 att den hade en tendens till att kunna välta, därför fick man inte ha någonting på taket för att minska tyngdpunkten..
Hörde även att det fanns någon begränsning på hur många som fick färdas i den samt hur mycket packning som fick lastas in där bak...
Kan ju knappast va så praktiskt för polisen att använda den med tanke på detta..
Sgt Andersson
Apr 27 2005, 13:24
Nu skulle jag så gärna vilja göra ett balanserat och välformulerat inlägg om detta fordon men det går inte... det är tamejfan det sämsta som någonsin rullat. Att inte ta med sig de erfarenheter man har från FM (och då framförallt utlandsstyrkan) vad gäller detta skitfordon till polisen är så högst beklagligt som det kan bli.
Detta är ett skitfordon som funkar i stadsmiljö för DHL eller liknande men fordonet skall hålla sig långt från all typ av vht avseende polis/militär..
Jag tror jag sagt det mesta i sidan om Sprintern.
http://www.SoldF.com/sprinter_ptgb5.htmlDet tog långt tid efter min hemkomst från Kosovo innan jag kunde något så när sansat skriva en sida om bilen. Varje gång jag försökte blev det bara en kaskad av svordommar och negativ kritik.
Skulle inte vilja köra in i en aggressiv folkmassa med ett fordons vars växellåda och datoriserade system inte kan garantera att jag kan köra därifrån. Dvs om något av de inbygda (o)säkerhetssystemen gör att jag inte kan köra ur folkmassan är man rökt.
Nu kan man förståss hoppas att polisen väljer en vanlig manuell växellåda och INTE SPRINTSHIFT trots de få centiliter mindre bärnsleförbrukning det nu må ge. De kronorna man sparar på bensin/diesel är knappast värt den säkerhetsrisk den växellådan innebär i akuta situationer.
Om man skall säja något positivt om det hela så är det att Mercedes uppenbarligen har mycket skickliga säljare. B)
lilleobelix
Apr 27 2005, 14:11
man har köpt 2wd och automat låda...... hörde ett rykte om att de haft körförbud, någon som vet mer???????
lilleobelix
Apr 27 2005, 14:13
jag tror också på taktiken men inte på fordonet!!!!! Ska träffa beställaren på måndag och vill grna ha in "typiska" sprinter fel... Enligt mercedes är det en myt att bilen ej startar om bromslampan gått. någon som varit med om det och inte bara hört ett rykte????
@Ollevarm
Ok 2wd och VANLIG automat lär vara bättre.
Se mina kommentarer på Sprinter-sidan som länkades ovan.
Problem jag själv råkat ut för:
Växellådan inte vill växla upp och man får köra 5 km i 30km/h för att sedan efter totalomstart av elsystemet mha huvudströmbrytaren fungera normalt igen. Tur det inte var under eskort.
Minns en kille om tog ur nyckeln ur rattlåset på spolplattan, bilen fortsatten vara igång och han höll leende upp den.
Fick en sprillans Sprinter på SWEDINT med 10 mil på mätaren, Diffspärrarna vägrade gå i och knapparna för fyrhjulsdrift ville inte lysa, fast knappen för diffspärr lös så var det fyrhjulsdrift. Det spökade fram och tillbaka på ett sätt det inte skulle. Inga säkringar som var brända kunde inte hittas och kopplingsschemat stämde inte med listorna.
Ett krav är ju centrallås. Eller en knapp inne för att kunna låsa/öppna lastutrymmet.
Man vill inte åka runt eller in i en folksamling med öppna dörrar bak. Man vill också snabbt kunna öppna dem om den egna personalen utanför snabbt behöver komma in där för att komma åt utrustning/söka skydd. På FMs bilar måste man antingen köra med öppna dörrar eller stänga av bildens tändning (som raderar radions kanaldata, gå ur med nyckeln och öppna utifrån, allt med bilens motor avstängd.)
Ett annat krav är vindrutetorkare på bakrutorna. Man MÅSTE kunna se ut bak vad som händer där oavsett väder.
En bil med så hög tyngdpunkt lär vara lätt att välta av en arg folkmassa. Be att få prova gunga omkull den med 15-20 man som mobb. Kräv att säljaren eller chefen sitter i medan ni försöker, fastspänd med säkerhetsbälte i baksätet. Stolarna där har lossnat förr vid vältning men fått ett extra spänne i golvet på FMs bilar. Det är ju den bittra sanningen. Vad händer med en Polisbil en folksamling när mobben välter den med poliser i? Klart realistiskt scenario, men vågar de prova det? Annars varför inte?
Det är ju inte som att krocka i 220 med en bergvägg utan nåt som mobben kommer att försöka med varje gång fordonet används skarpt.
4wd versionen kan bara köra 105km/h vad som gäller 2wd vet jag inte.
Garantitider och tid för åtgärdande av fel är väldigt viktiga och viktiga att få in i kontraktet. En ny bil skall inte stå stilla och inte kosta servicepengar de första åren pga dålig kvalitet och spökande elektronik. Blir det så skall tillverkaren ta smällen. Vid tillverkningsfel skall skadestånd utbetalas och finnas med i kontraktet. Sådana skadeståndsklausuler brukar sätta skräck i säljare och ge bättre kvalitet oavsett bransch.
Viktigast av allt....
Låt slutanvändarna få testa och ge sina synpunkter.
Man måste lita på sitt arbetsredskap, oavsett hur fint det er ut på pappret.
Det gjorde knappast FMV:
QUOTE (henke @ Apr 27 2005, 14:39 )
Det tog långt tid efter min hemkomst från Kosovo innan jag kunde något så när sansat skriva en sida om bilen. Varje gång jag försökte blev det bara en kaskad av svordommar och negativ kritik.
Hehe, TROTS det så har just den sidan en glänsande aura av fulständig negativitet och resignation...underbart! På'rom bara!
Undrar om någon på HKV har bemödat sig med att läsa detta. Eller ens forumet för den delen, eftersom här vrids och vänds på problem mycket fortare och bättre än jag gissar att DE kan göra i många fall...
Vargas
Apr 27 2005, 15:24
Jag skulle vilja se Harry Haffas min när han försöker köra iväg efter att buset varit så elaka att dom krossat vänster baklyse ...
Kom på en sak till
Man får inte köra med förardörren öppen.
Vad händer om dörren slitits loss och man behöver backa ur en kärv situation?
Oj tänkte inte på det...
Här i Göteborg vet jag att det finns åtminstone en hundbuss av modell Sprinter. Den är ju dessutom omåttligt populär bland budföretag. Har polare som kör Sprinter i jobbet och aldrig haft problem.
Kan det inte vara så att just FMs fordon är så sönderbyggda (felbyggda, dåligt testade etc....) att det är därför just de krånglar nåt in in norden?
Vem vet kanske fungerar de bra när de är i grundutförande och byggda av Mercedes. Någon som vet vad för ombyggnationer som ska göras? Galler på rutor är väl ingen vild gissning men mer?
Vargas
Apr 27 2005, 16:02
QUOTE (1112 @ Apr 27 2005, 16:41 )
Kan det inte vara så att just FMs fordon är så sönderbyggda (felbyggda, dåligt testade etc....) att det är därför just de krånglar nåt in in norden?
Personligen är jag av uppfattningen att det är en olycklig kombination av
FMV,
Karossan samt Försvarsmakten personal ur de flesta kategorier.
Tillägg: Personligen tycker jag att Sprintern är en duglig bil. Till det den
borde vara avsedd för, det vill säga köra grejer från ena sidan av campen till den andra, köra ut kantinerad mat till skjutbanan, hämta grejer på förrådet eller andra matåpotatis-grejer. En QM-bil typ. Jag skulle mycket väl kunna se en funktion för den "hemma på regementet" där man idag kör andra fordon i liknande konfigurationer.
Ersättare till tgb11/13 ... njäe, agera riotfordon åt polisen - defintitivt inte.
Visst kan den vara bra för budbilar osv, eftersom en budkille inte lider fysiska men om bilen blir stillastående och inte vill köra snabbare.
Bilen är ju ursprungligen framtagen för den typ av verksamhet och inte för säkerhetsarbete där vissa funktioner är direkt avgörande för hur väl fordonet är lämpat för sin roll.
Budkillen lider heller inte av att inte kunna se ut genom bakdörrarna då han jobbar ensam och har backspeglar till det. I FM och i polisen kanske någon annan måste hålla uppsikt bak och har inga backspeglar till det. Detaljer, visst, men avgörande sådana. Precis som kraven på vilka funktioner en ambulans skall ha är annorlunda mot en vanlig famlijekombi för en familj med hund.
Helt nyligen så kom en order om från Mercedes att Sprinter inte fick framföras i mer än 30km/h, det gällde bara i en dag för att sen bytas till 60km/h. Anledningen var tydligen problem med oljenivån i framaxeln som kunde få den att braka ihop totalt. Jag tycker det säger en hel del om bilen...
kronvrak
Apr 28 2005, 12:21
Finns det ett färdigt system utvecklat för sprintern för att lösa just de uppgifterna den köps in för? Det finns ju ganska många polisorganisationer i världen som har löst liknande problem och även har fordon för uppgiften som redan är utvecklade vilket bör kunna begränsa kostnaden.
Är det bara stödköp det handlar om så finns det ju roligare alternativ
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=15975&st=0 
(Kanske inte lika "ickeprovocerande-fordon" som sprintern men jag förstår å andra sidan inte varför man skulle bli provocerad av polisen.)
Nifelhel
Apr 29 2005, 00:39
Ja det stämmer att polisen köper in ett 50-60tal(kan vara flera) Mercedes Sprinter coh dessa benämns "Lättsäkrade fordon". Dessa kommer att användas vid IMF enligt dansk förlaga. Och kommer att placeras ut lite varstans i landet.
Och nej den kommer inte att uppföra sig som Försvarsmaktens fordon då RPS satt en bra specifikation. Skulle det mot all förmodan bliva så(då har himlen blivit grön, Prins Philip har gift sig med BB-Linda osv) då kommer Polisfacket att sätta tvärstopp och fordonen används inte.
Cap.Ranger
Apr 29 2005, 01:36
QUOTE (NBC @ Apr 27 2005, 17:19 )
Helt nyligen så kom en order om från Mercedes att Sprinter inte fick framföras i mer än 30km/h, det gällde bara i en dag för att sen bytas till 60km/h. Anledningen var tydligen problem med oljenivån i framaxeln som kunde få den att braka ihop totalt. Jag tycker det säger en hel del om bilen...
Om inte oljan i framaxeln är kontrollerad av tekniker (motsvarande) får den inte framföras i mer än 30km/h. När väl oljan är kontrollerad att den är normal får den framföras i 60km/h som nu är den maxfart som gäller för detta fordon.
Detta då ett fordon enligtuppgift låst framaxeln under färd och stannat rätt snabbt.
QUOTE (NBC @ Apr 27 2005, 18:19 )
Jo, det stämmer. Var del av en rekstyrka under FVÖn som innehöll både Sprint och tgb 1314. Intressant upplevelse att Sprinten var gränssättande när vi körde på motorväg, tgb 1314 körde ifrån den. B)
QUOTE (Vargas @ Apr 27 2005, 16:02 )
QUOTE (1112 @ Apr 27 2005, 16:41 )
Personligen är jag av uppfattningen att det är en olycklig kombination av
FMV,
Karossan samt Försvarsmakten personal ur de flesta kategorier.
Karossan tror jag är den största boven när det gäller elfelen. De har byggt om VW-bussar åt andra myndigheter med liknande resultat, som tur var hade de manuell låda. Så länge de håller sig till att bygga inredningar av plywood får de godkänt, men elektroniken skall de hålla sig borta ifrån.
Det som henke skriver om att när man skalll låsta upp dörrarna bak nollställer sig 180:an kan jag inte hålla med om. Vi hade inte det problemet vårt problem var att starta bilarna. Hade bilen stått en hel dag med huvudströmbrytaren till så var alla tre batterierna slut. Vi fick byta alla batteri på våra sprintar.
Dock under utbildningen så "trodde" min sprinter att bromsljuset var sönder.
Vilket resulterade i att man kunde köra i ettan och tvåan.
Det vi upptäckte är att om man slår över växelväljaren till neutral för att sedan slå tillbaka den i växel så går det ändå att köra.
lanrezac
May 3 2005, 20:51
Om man nu har motköpsaffärer med Syd Afrika så kunde man väl köpt
RG-12 MK2
QUOTE (lanrezac @ May 3 2005, 19:51 )
RG-12 MK2 Det är väl ändå försvaret och inte polisen som har avtal med sydafrika???
QUOTE (Tompa @ May 3 2005, 21:56 )
QUOTE (lanrezac @ May 3 2005, 19:51 )
RG-12 MK2Det är väl ändå försvaret och inte polisen som har avtal med sydafrika???
Sverige och svensk industri har ett motköpsavtal, försvarsmakten säljer ju trots allt inga flygplan själva...
Nifelhel
May 3 2005, 22:44
Svensk polis är en nationell myndighet och gör enbart affärer med svenska generalagenter.
Och svensk polis kommer inte att ha samma problem som Försvarsmakten haft.
kronvrak
May 4 2005, 06:26
QUOTE (Nifelhel @ May 3 2005, 22:44 )
Svensk polis är en nationell myndighet och gör enbart affärer med svenska generalagenter.
Har de fått undantag från upphandlingsreglerna av något specifikt skäl?
Är inte polisen liksom andra offentliga organisationer skyldiga att beakta anbud från hela EU vid anbudsförfrågan?
Med tanke på vad en av mina bekanta, fd DHL anställd, har att säga om deras Vito och Sprinters så kan jag tänka mig att Polisen kommer få dras med en del service på bilarna ändå...
/E
Sen kan man ju faktiskt ifrågasätta den önskade effekten i att ha ett fordon som inte upplevs provocerande och sedan välja Sprinter. Jag personligen är MER benägen att hänge mig åt allmänt samhällsomstörtande skadegörelse och aggressivt beteende när jag ser att polisen är så korkade att dom väljer att köra Sprinter än en del andra fordon. Skulle dom valt GW270 skulle terrobombning ligga närma till hands för övrigt.
OT.
Polisen har köpt Mercedes Sprinter för att ha till sin nya Ingripande mot folkmassa taktik.
Denna nya taktik, är den hämtad från "Beck - Mannen på taket"? Där diskuterade man bl.a. hur man funderat på att splittra folkmassor och demonstrationståg genom att köra rakt in i dem med MC-snutar...
GrodanBoll
May 4 2005, 14:49
QUOTE (Sg Toll @ May 4 2005, 14:33 )
OT.
Polisen har köpt Mercedes Sprinter för att ha till sin nya Ingripande mot folkmassa taktik.
Denna nya taktik, är den hämtad från "Beck - Mannen på taket"? Där diskuterade man bl.a. hur man funderat på att splittra folkmassor och demonstrationståg genom att köra rakt in i dem med MC-snutar...
Vad kul att Polisen, i dessa tider av nedskärningar, gör noggranna analyser och förberedelser för ingripanden mot "folkmassa". Att köra rakt in i demonstrationståg med MC-snutar eller Sprinter bussar ökar säkert gemene mans förtroende och välvilliga inställning till farbror blå!
lanrezac
May 4 2005, 15:31
QUOTE (GrodanBoll @ May 4 2005, 14:49 )
QUOTE (Sg Toll @ May 4 2005, 14:33 )
OT.
Vad kul att Polisen, i dessa tider av nedskärningar, gör noggranna analyser och förberedelser för ingripanden mot "folkmassa". Att köra rakt in i demonstrationståg med MC-snutar eller Sprinter bussar ökar säkert gemene mans förtroende och välvilliga inställning till farbror blå!

Hmm Kvällstidningsjournalister....? ;)
annars kan man ta reda på vad det egentligen är för taktik
http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&p...articleid=62809http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8754872.aspQUOTE
I stället för att stå uppställda på led ska poliserna sitta i sina bilar i grupper om åtta. Därifrån kan de snabbt ingripa när de ser att någon begår brott. Frånvaron av sköld gör att poliserna har händerna fria.
Nifelhel
May 4 2005, 23:47
QUOTE (Erik_G @ May 4 2005, 07:33 )
Är inte polisen liksom andra offentliga organisationer skyldiga att beakta anbud från hela EU vid anbudsförfrågan?
Med tanke på vad en av mina bekanta, fd DHL anställd, har att säga om deras Vito och Sprinters så kan jag tänka mig att Polisen kommer få dras med en del service på bilarna ändå...
/E
Visst gör dom upphandlingsavtal, men inte direkt med andra länder. Man vill ha en kontakt inom sverige, inget konstigt alls. Mer vet jag inte. Ring RPS och fråga dom istället.
Dessutom köper man svenskt så långt det nu går, vilket blir mindre och mindre då vi har dåligt med egna produkter som lagens långa arm behöver.
Filmsnutt på som visar bilarna och taktiken.
på SVD
LänkDe danska svarta bepansarade såg ju kanske lämpliga ut. De vita hoppas jag är "övningsbilar".
Artikel i SVD
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9816201.aspSkall kolla närmare på filmen själv sen.
lilleobelix
May 27 2005, 14:52
´Vad kul det kommer bli när polisen enligt bilderna kommer leka tafatt!!!!!!
lilleobelix
Oct 9 2005, 06:31
Jaha, nu är det vidimerat!
Instruktörerna hos Stockholmspolisen är frustrerande över att en massa tid går åt till verkstadsbesök...
Gissa på vilken bil!!!!
Och än så länge har man inte nyttjat dessa i skarp drift utan bara vid övning.
Lillebrorsan hade sett de här stående utanför en rostskyddsfirma här i GBG, ser ju lite kravallskyddade ut om man kollar på sökljuset på taket och skydden nere på dimljusen, eller vad det nu är. Hoppas det kommer lite mer galler och godis på...
[img=http://img324.imageshack.us/img324/466/dsc002183nl.th.jpg]
ser ju rätt bra ut hoppas dom får den att funka bra till det den är tänkt för
http://web.comhem.se/~u21902478/polis/DSC00214.JPG
QUOTE (1112 @ Oct 9 2005, 11:38 )

Lillebrorsan hade sett de här stående utanför en rostskyddsfirma här i GBG, ser ju lite kravallskyddade ut om man kollar på sökljuset på taket och skydden nere på dimljusen, eller vad det nu är. Hoppas det kommer lite mer galler och godis på...
[img=http://img324.imageshack.us/img324/466/dsc002183nl.th.jpg]Hahaha!! Snyggt att man har fått tejpa fast Mercedes-emblemet på grillen. Inte ens det verkar hålla.
Nifelhel
Oct 9 2005, 22:03
QUOTE (1112 @ Oct 9 2005, 11:38 )

[img=http://img324.imageshack.us/img324/466/dsc002183nl.th.jpg]Njet det blir inget mer på dom. Dom är fix färdiga som de ser ut på bilden.
Dessa fordon benämns "Lättsäkrade", de skall inte vara provokativa och skall kunna användas i daglig tjänst motsvarande. Och skall nyttjas för att dämpa oroshärdar innan dessa blir kravaller.
Man behöver inga galler för rutorna då glasen är utbytta mot dito i polykarbonat(stavning?). Och dessa håller för stenkastning tom för slag med slägga.
Det är planerat inköp av större fordon med galler för fönster och ett speciellt ytskickt som inte brinner. Dessa skulle då vara till rena kravaller.
lilleobelix
Oct 10 2005, 05:56
Problemet är att de lider av samma problem som Försvarets dito: Elsystem som pajar ideligen och som gör att bilen inte rullar framåt, för många datorer som buggar helt enkelt= " Oj, nu skjuter de på oss! Vänta i 30 sek innan datorerna blir nollställda och sen kanske vi kan åa framåt. det luktar....
QM insats komp
Oct 10 2005, 08:45
skånepolisen håller just nu på att utbilda på IMF.
Kommer att vara figurant där under 6 dagar. dom använder sprintern där.
återkommer med lite bilder när jag varit igång(på torsdag)
Kunde inte polisen köpt FM:s Sprintrar begagnat så att FM och framförallt US sluppit skiten?
Drv/Gunner Wedberg
Oct 10 2005, 09:02
Har haft ett par kul upplevelse med sprinter.
Skulle köra om en kollon med tungdragare.
Maxar sprinter upp i 105km/h sedan skall jag byta fil på den norrländska delen av E4:an.
Följande inträffar
1. Kickdown funktionen på växellådan växlar ned 1 växel (Normalt när man skall köra om med automat)
2. Vänster hjuppar hamnar i snömod, datorn tror att jag slirar/det går tungt, växlar ned växel till.(Detta oxå normalt, dock inte när 1 redan inträffat)
3. Detta resulterar i att bilen får spinn på alla fyra hjulen, varvtalsstoppet slår i samt bilen stryps vid 105km/h. Jag har alltså bredställ i 105km/h brevid en tungdragare...
Det vara bara tur som gjorde att jag inte slutade min militära karriär mossad mellan en bropelare och tungdragare...Körde aldrig mer sprinter... Tacka vet jag WW transporter synkro...
Nästa kul sprinter historia. Jag blev illa tvungen att köra sprinter igen...Var inte helt nöjd men även WW måste in på service...
Kör 105 km/h även har omkörning av tungdragare...Då skar fördelningsväxellådan och det belv en kul upplevelse att glida fram på E4:an med fyra låsta hjul...Bara tur att jag inte blev våt fläck även här
Men dock kör jag sprinter ibland på mitt jobb och den har jag aldrig haft problem med, men den har ingen automat eller 4-hjulsdrift.
Mvh Wedberg
QUOTE (henke @ Apr 27 2005, 14:53 )

En bil med så hög tyngdpunkt lär vara lätt att välta av en arg folkmassa. Be att få prova gunga omkull den med 15-20 man som mobb. Kräv att säljaren eller chefen sitter i medan ni försöker, fastspänd med säkerhetsbälte i baksätet. Stolarna där har lossnat förr vid vältning men fått ett extra spänne i golvet på FMs bilar. Det är ju den bittra sanningen. Vad händer med en Polisbil en folksamling när mobben välter den med poliser i? Klart realistiskt scenario, men vågar de prova det? Annars varför inte?
Det är ju inte som att krocka i 220 med en bergvägg utan nåt som mobben kommer att försöka med varje gång fordonet används skarpt.
polisversionen har enligt utsago ett ganska så intressant vältskydd. Om jag var del av buset så skulle jag inte lyfta i vassa balken alltför hårt... :P
KattenJansson
Oct 11 2005, 21:27
QUOTE (Drv/Gunner Wedberg @ Oct 10 2005, 08:02 )

Det vara bara tur som gjorde att jag inte slutade min militära karriär mossad
Mvh Wedberg
Att sluta sin militæra karriær hos mossad kan aldrig vara kul speciell inte omman ær palestinier. Men vad gør Israelerna i Norrland?
Jag kan bara inte låta bli... Sorry.
pajohansson
Oct 21 2005, 21:13
Jag har varit med som figurant under polisens övningar i karlsborg.
I princip märkte vi bara av fordonen när de skulle stoppa vårt våldsamma upplopp, och pressade ihop oss mellan två fordon. När vi tryckte på lite rakt fram kunde folk lätt klänga upp och komma över fordonen. Dessutom krävdes bara fyra-fem personer som knuffade innan bilarna krängde oroväckande.
hagsell
Nov 4 2005, 00:30
Hej jag har också varigt figuralt åt polisen när dom övat sin nya taktik och med bilar. Detta var då på gamla P2 Hässleholm. Efteråt snackade jag med polisen om vad dom tyckte om bilen och dom sa att dom var nöja med den. Det dumma är bara det att när dom gjorde en blockad med oss och klämde in oss mellan bilarna så vet jag inte om det berodde på slöhet eller om dom inte har centrallås på bilarna men vi lyckades varje gång med att öppna dörrarna och polisen som satt i bilen blev sur och slängde igen dörren

. Det är tänkt att polisen ska ha bilarna i stället för sköldar. Vilket resulterar i att de ställer sig bakom bilarna och man börjar kasta saker på dem.
QUOTE (hagsell @ Nov 4 2005, 00:30 )

Hej jag har också varigt figuralt åt polisen när dom övat sin nya taktik och med bilar. Detta var då på gamla P2 Hässleholm. Efteråt snackade jag med polisen om vad dom tyckte om bilen och dom sa att dom var nöja med den. Det dumma är bara det att när dom gjorde en blockad med oss och klämde in oss mellan bilarna så vet jag inte om det berodde på slöhet eller om dom inte har centrallås på bilarna men vi lyckades varje gång med att öppna dörrarna och polisen som satt i bilen blev sur och slängde igen dörren

. Det är tänkt att polisen ska ha bilarna i stället för sköldar. Vilket resulterar i att de ställer sig bakom bilarna och man börjar kasta saker på dem.
Var med på samma utbildning. De bussar som det gick att öppna dörrarna på var tyvärr trasiga, trots detta var de tvugna att använda dessa bussarna i utbildningen. Hade de skickat iväg dem på reperation så hade de varit för få. Jag hoppas ni kan förbise detta problem till slutet på denna vecka då det är dags igen?
Väl mött.
hagsell
Nov 7 2005, 19:34
Var med på samma utbildning. De bussar som det gick att öppna dörrarna på var tyvärr trasiga, trots detta var de tvugna att använda dessa bussarna i utbildningen. Hade de skickat iväg dem på reperation så hade de varit för få. Jag hoppas ni kan förbise detta problem till slutet på denna vecka då det är dags igen?
Väl mött.
[/quote]
HeHe ja dom har inte lyckats fixa problemen i alla fall för att i dag när vi övade igen så funkade centrallåsen nästan för bra när dom gjorde gripande så fick dom inte ens upp sido dörrarna för att centrallåset krånglade. Så dom fick ta in den gripne genom bakdörrarna
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.