För tillfället är jag inkallad till värnplikt som MP/säk. Det har jag absolut ingen lust med eftersom jag är extremt studiemotiverad.
Därför hade jag sökt Undass, men dom verkade inte gilla mig.
Till hösten har jag sökt Handelshögskolan i Stockholm, och kommer komma in om inget mycket oförutsett händer. Har 20.0/2.0 i betyg/prov.
Jag har skrivit till pliktverket och bett om att bli omplacerad till utbildningsreserven, något dom avslog.
Så nu funderar jag på vilket nästa steg jag ska ta.
Jag är underinskriven på MP, både syn och PF. Båda psykologerna var av uppfattningen att jag skulle ha grava problem med disciplin och orderlydnad.
Kan jag ange dessa faktorer som skäl vid en överklagan om att bli inskriven i utbildningsreserven. Att jag antagligen skulle må dåligt samt att mina möjligheter att fullgöra tjänsten därmed inte är de bästa.
(rent formellt därmed att jag inte är bäst lämpad så som lagen om totalförsvarsplikt 3 kap, 2§ föreskriver).
Eller, bör jag bara begära anstånd för 1 år med hänsyn till studier, i trygg förvissning om att försvaret är nerlagt nästa augusti. Och om jag ska söka anstånd, bör jag vänta på antagningsbesked eller räcker det att skicka bestyrkta kopior på högskoleprovsresultatet samt ett utdrag från VHS som bekräftar ansökan för att beviljas "vilkorat anstånd" eller dyl.
Tack på förhand, Olof.
jake the snake
Apr 26 2005, 22:44
Vänta nu här, menar du att du tycker att du är för SMART för att göra lumpen som MP?
Jesus, jag hoppas du får göra den för din egen skull.
Studiemotiverad är inte samma sak som smart. Studiemotiverad är att känna för att läsa böcker. Och jag har redan läst ut KavR MP-komp.
Kvälls- och helgtjänst är inte optimalt för distansstudier på heltid.
Det finns också en anledning till att jag motiverad förra våren, men inte i år. Intressen i livet växlar ofta i min ålder. Och det har inte med en übertillväxt i pannloben sen dess att göra.
Olof
jake the snake
Apr 26 2005, 22:56
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 26 2005, 23:52 )
Studiemotiverad är inte samma sak som smart. Studiemotiverad är att känna för att läsa böcker. Och jag har redan läst ut KavR MP-komp.
Kvälls- och helgtjänst är inte optimalt för distansstudier på heltid.
Det finns också en anledning till att jag motiverad förra våren, men inte i år. Intressen i livet växlar ofta i min ålder. Och det har inte med en übertillväxt i pannloben sen dess att göra.
Olof
Du sätter dina egna intressen före att göra din plikt mot ditt land?
Tycker du att det är ett hållbart system?
Tja, då ÖB sagt att han bara vill ha soldater som vill göra utlandstjänst så är det väl onödigt att jag tar upp en vpl-plats när jag inte vill det.
Olof
Honken
Apr 26 2005, 23:05
@jake: öh?
@OlofMalmberg
Du kan nog tjata till dig ett uppskov. Om inget annat så torde din studiehunger blivit än större efter fullbordad värnplikt då du haft tid att sukta efter att få sitta i skolbänken igen ;)
jake the snake
Apr 26 2005, 23:08
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 27 2005, 00:04 )
Tja, då ÖB sagt att han bara vill ha soldater som vill göra utlandstjänst så är det väl onödigt att jag tar upp en vpl-plats när jag inte vill det.
Olof
Det handlar om soldaterna som kommer att ingå i EUBG och terminssystemet. Alltså inget du berörs av. Du har mönstrat och fått en tjänst.
Jag tycker att du ska sitta i båten, göra lumpen och sen plugga vidare.
Du vinner inget på att försöka hoppa av.
jake the snake
Apr 26 2005, 23:09
QUOTE (Honken @ Apr 27 2005, 00:05 )
@jake: öh?

Vad är det du inte förstår?
Tobias R
Apr 26 2005, 23:32
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:08 )
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 27 2005, 00:04 )
Olof
Det handlar om soldaterna som kommer att ingå i EUBG och terminssystemet. Alltså inget du berörs av. Du har mönstrat och fått en tjänst.
Jag tycker att du ska sitta i båten, göra lumpen och sen plugga vidare.
Du vinner inget på att försöka hoppa av.
Vinner inget på att hoppa av? Ett antal månader av sitt liv att lägga på vettigare saker, skulle jag vilja säga. Med tanke på hur många det är som
vill göra vpl men blir av med sina tjänster pga nedläggningar är det väll bra om
mindre motiverade personer hoppar av och ger plats åt de som verkligen vill.
Panzerfaust
Apr 26 2005, 23:34
Nu frågade väl killen hur han ska göra för att överklaga beslutet/slippa värnplikten. Inte vad andra tycker om hans beslut. Vill han inte så vill han inte.
Löjligt att hoppa på som en igel så fort nån inte vill göra värnplikten.
Som han själv säger är han ju inte lämplig, och jag skulle inte vilja ha en i min pluton som inte är lämplig.
Panzerfaust
Apr 26 2005, 23:36
Tobias R
Apr 26 2005, 23:37
@Olof: Meddela pliktverket att du inte vill genomföra vpl. Kolla upp här på forumet om det är någon som är intresserad av din tjänst och om denna i så fall uppfyller kraven för tjänsten. Då har du någon som kan ersätta dig när du pratar med pliktverket. Finns en speciell tråd som behandlar folk som blivit av med sina tjänster. Säkert mycket folk som är intresserade där.
jake the snake
Apr 26 2005, 23:38
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 00:32 )
Vinner inget på att hoppa av? Ett antal månader av sitt liv att lägga på vettigare saker, skulle jag vilja säga.
Nej han vinner inget på att hoppa av. Han kan börja plugga ett år senare. Ett år hit eller dit har försvinnande liten betydelse när man får perspekitv på saker och ting.
jake the snake
Apr 26 2005, 23:42
QUOTE (Panzerfaust @ Apr 27 2005, 00:34 )
Som han själv säger är han ju inte lämplig, och jag skulle inte vilja ha en i min pluton som inte är lämplig.
Han TYCKER att han inte är lämplig, men det kan han omöjligen avgöra själv. Eftersom han har fått tjänsten så är han lämplig.
Detta är en principfråga för mig. Jag vill inte att vi får samma situation i Sverige som i USA, där den "intellektuella eliten" i princip inte har några som helst inom Försvaret, utan soldater tas generellt från underklassen.
Att anse sig själv såsom bättre lämpad för studier än vissa typer av militär grundutbildning och därmed försöka hoppa av är inte OK i mina ögon.
Än så länge heter det värnPLIKT.
Tobias R
Apr 26 2005, 23:42
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:38 )
Vinner inget på att hoppa av? Ett antal månader av sitt liv att lägga på vettigare saker, skulle jag vilja säga.
Nej han vinner inget på att hoppa av. Han kan börja plugga ett år senare. Ett år hit eller dit har försvinnande liten betydelse när man får perspekitv på saker och ting.
Ehhh...jaha... Nu börjar vi komma OT här men jag kan inte låta bli att svara iaf. 'Ett år hit eller dit'? Om jag spärrar in dig i min källare och släpper ut dig om ett år blir du med största sannolikhet skitsur

på mig. Ska jag då säga; "Aja, ett år hit eller dit, du hinner nog med det du ska iaf... Vänta bara tills du får lite perspektiv på saker och ting!'
Förlorar inget?
Jag räknar med en alternativkostnad på några 100 000 med normal löneutveckling post-HSS examen.
Jag accepterar grundprincipen i pliktidéen så länge den gäller alla. Om bara 5000 av 45 000 gör kan man lika gärna ha en skälig månadslön som de som inte gör får betala med sin skatt. Att jag ensam ska bära alternativkostnaden under tvång, och dessutom drabbas eftersom jag inte ljuger, anser jag inte moraliskt förpliktigar till att inte utnyttja varje legal möjlighet att slippa. Istället för patenterade Pappas-kompis-skriver-ut-prozac-recept.
För övrigt verkar du ha väldigt stort förtroende för pliktverkets förmåga att bedöma lämplighet. Efter att en bekant till mig som tar 4 ggr normaldos psykofarmaka på daglig basis får 8 i PF och PB-befattning så minskar mitt förtroende. När hon dessutom får uppskov med inryck ett år eftersom hennes psykiska besvär hindrat henne från att avsluta gymnasiet i tid börjar man undra än mer.
Vidare så kan du kalla mig intellektuell elit hur mycket du vill, jag har erbjudit mig till UndSäkC där jag kunde få göra det jag gillar och är bra på, och dom tyckte jag sög. Och jag är definitivt inte i bättre skick fysiskt än psykiskt, så vad jag skulle kunna tillföra MP är för mig ett frågetecken.
Olof
jake the snake
Apr 26 2005, 23:44
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 00:42 )
Ehhh...jaha... Nu börjar vi komma OT här men jag kan inte låta bli att svara iaf. 'Ett år hit eller dit'? Om jag spärrar in dig i min källare och släpper ut dig om ett år blir du med största sannolikhet skitsur

på mig. Ska jag då säga; "Aja, ett år hit eller dit, du hinner nog med det du ska iaf... Vänta bara tills du får lite perspektiv på saker och ting!'
Hur tydlig vill du att jag skall vara?
Ett år hit eller dit,
vad avser skolstart har försvinnande lite betydelse när man får perspektiv på saker och ting.
jake the snake
Apr 26 2005, 23:46
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 27 2005, 00:43 )
Förlorar inget?
Jag räknar med en alternativkostnad på några 100 000 med normal löneutveckling post-HSS examen.
Jag accepterar grundprincipen i pliktidéen så länge den gäller alla. Om bara 5000 av 45 000 gör kan man lika gärna ha en skälig månadslön som de som inte gör får betala med sin skatt. Att jag ensam ska bära alternativkostnaden under tvång, och dessutom drabbas eftersom jag inte ljuger, anser jag inte moraliskt förpliktigar till att inte utnyttja varje legal möjlighet att slippa. Istället för patenterade Pappas-kompis-skriver-ut-prozac-recept.
Olof
Du kommer att ha pengar så att du klarar dig under lumpen. Oroa dig inte för det. Är det pga girighet du inte vill göra lumpen?
Tobias R
Apr 26 2005, 23:48
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:44 )
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 00:42 )

Hur tydlig vill du att jag skall vara?
Ett år hit eller dit,
vad avser skolstart har försvinnande lite betydelse när man får perspektiv på saker och ting.
Jamen det innebär väll inte att man behöver kasta bort ett år på vpl om man inte är sugen på det. Speciellt inte då det finns motiverat folk som hellre vill ha tjänsten.
EDIT: Och vem är du att bedömma att
han inte vinner något på att inte göra vpl. Han har kanske viktigare saker för sig i sina ögon. FM står inte högst upp på allas priolista, jake.
Panzerfaust
Apr 26 2005, 23:49
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:42 )
QUOTE (Panzerfaust @ Apr 27 2005, 00:34 )
Han TYCKER att han inte är lämplig, men det kan han omöjligen avgöra själv. Eftersom han har fått tjänsten så är han lämplig.
Detta är en principfråga för mig. Jag vill inte att vi får samma situation i Sverige som i USA, där den "intellektuella eliten" i princip inte har några som helst inom Försvaret, utan soldater tas generellt från underklassen.
Att anse sig själv såsom bättre lämpad för studier än vissa typer av militär grundutbildning och därmed försöka hoppa av är inte OK i mina ögon.
Än så länge heter det värnPLIKT.
Hade jag varit han hade jag gjort lumpen. Både läshuvud och möjligheten till en spännande tjänst. Skit bra.. Önskar jag va Olof.
MEN som det serut nu och hur pliktverket resonerar tycker jag det är idioti att tvinga honom. Läs bara tråden jag länkade till högre upp tex.
Och med tanke opå hur höga avhopp det är inom FMs värnpliktiga nu är det renut utsagt ren idioti att tvinga någon som från början visat att han inte vill göra GU. Det suger verkligen get pung i mina ögon. Det är ju inte så att det bodrar till att behålla värnpliktiga om man tvingar in såna som inte vill. Jo det är PLIKT på papperet, men mer än så är det väl inte.
jake the snake
Apr 26 2005, 23:56
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 00:48 )
Jamen det innebär väll inte att man behöver kasta bort ett år på vpl om man inte är sugen på det. Speciellt inte då det finns motiverat folk som hellre vill ha tjänsten.
EDIT: Och vem är du att bedömma att han inte vinner något på att inte göra vpl. Han har kanske viktigare saker för sig i sina ögon. FM står inte högst upp på allas priolista, jake.
Kasta bort ett år på lumpen? Det är väl där problemet ligger. Dagens ungdom ser Värnplikten som ett val man har rätt att göra. Man kastar inte bort något år i lumpen. Man genomför utbildningen. Om man sen i efterhand hellre hade velat göra något annat, då har man haft dåliga officerare som inte har kunnat motivera sina soldater.
Det kanske finns en anledning till att dom som vill ha tjänsten inte har den och att olof har den? FM kanske VILL ha det så? För att DOM anser att han är lämplig men den som vill ha tjänsten men inte får den inte är lämplig?
Vem är du att bedöma att han vinner på att inte göra den?
Fm står inte högst på allas priolista nej, men det behöver den inte göra heller
eftersom det är en plikt att göra lumpen om man blir uttagen
Nej jag är inte girig, och jag tycker inte en årsskillnad i inkomstutveckling är relevant då tid och pengar har ett relativt sett mycket högre värde när man är ung. På ålderns höst har man förhoppningsvis gott om båda.
Därför gör jag prioriteringen att jag de här åren vill göra vad jag har lust med, och det innefattar inte värnplikt det kommande året.
Men det jag invänder mot är principen att det inte kostar något är felaktig. Därför bör alla behandlas lika alternativt ges lönersättning, eller iaf rimliga pensionpoäng.
Olof
Tobias R
Apr 27 2005, 00:03
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:56 )
Kasta bort ett år på lumpen? Det är väl där problemet ligger. Dagens ungdom ser Värnplikten som ett val man har rätt att göra. Man kastar inte bort något år i lumpen. Man genomför utbildningen. Om man sen i efterhand hellre hade velat göra något annat, då har man haft dåliga officerare som inte har kunnat motivera sina soldater.
Det kanske finns en anledning till att dom som vill ha tjänsten inte har den och att olof har den? FM kanske VILL ha det så? För att DOM anser att han är lämplig men den som vill ha tjänsten men inte får den inte är lämplig?
Vem är du att bedöma att han vinner på att inte göra den?
Fm står inte högst på allas priolista nej, men det behöver den inte göra heller eftersom det är en plikt att göra lumpen om man blir uttagen
'Dagens ungdom'? Hur gammal är du själv? Många på detta forum skulle nog kunna klassas som 'dagens ungdom' som
vill göra lumpen.
Vad har saken med offcierarna att göra? Man är kanske inte intresserad överhuvudtaget. Om du blir tvångsantagen till en magisterutb i advancerad knyppling och efteråt tycker att det var bortkastad tid. Är det knypplinginstruktörernas fel för att de inte motivera dig att lära dig adnacerad knyppling? Tror inte det. Förmodligen var det ditt ointresse i knyppling.
Eftersom han säger att han inte vill göra vpl så tror jag att han vinner på att inte göra den. Javisst, plikt på pappret. I verkligeheten ser det anorlunda ut.
jake the snake
Apr 27 2005, 00:09
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 01:03 )
1. 'Dagens ungdom'? Hur gammal är du själv?
2. Vad har saken med offcierarna att göra?
3. Om du blir tvångsantagen till en magisterutb i advancerad knyppling och efteråt tycker att det var bortkastad tid. Är det knypplinginstruktörernas fel för att de inte motivera dig att lära dig adnacerad knyppling? Tror inte det. Förmodligen var det ditt ointresse i knyppling.
4. Eftersom han säger att han inte vill göra vpl så tror jag att han vinner på att inte göra den. Javisst, plikt på pappret. I verkligeheten ser det anorlunda ut.
1. 26 år. Men jag känner mig ibland som väldigt åldrad.
2. Om man efter lumpen fortfarande känner att man hellre hade gjort något annat så har de officerare man haft inte levererat tillräckligt bra utbildning och tillräcklig motivation.
3. Den dagen det skrivs in i Sveriges rikes lag att jag skall genomföra knypplingsutbildning så kommer jag att genomföra utbildningen. Om jag efter utbildningen inte tycker om att knyppla så har knypplingsinstruktörerna inte levererat tillräckligt bra utbildning eller tillräcklig motivation.
4. Vad han tycker om att göra lumpen är ju helt ointressant, eftersom det är
en laga pliktVad är det med er? Har ni ingen samhällskänsla överhuvud taget?
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country??
Tobias R
Apr 27 2005, 00:15
Jag ser bara inte meningen med att en omotiverad människa ska göra vpl när det står motviverat folk på kö.
jake the snake
Apr 27 2005, 00:19
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 01:15 )
Jag ser bara inte meningen med att en omotiverad människa ska göra vpl när det står motviverat folk på kö.
Nej jag håller med, det kan tyckas märkligt. Men bara för att man är motiverad så behöver ju inte det betyda att man är lämplig eller hur? Och omvänt.
Stella-Polaris
Apr 27 2005, 00:27
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 26 2005, 23:43 )
Förlorar inget?
Tjejer förlorar en massa på barnafödandet. Skall det vara en motivering till att låta bli?
Olof>>> Vill du slippa lumpen är det bara att klämma fram lite obekväma åsikter om ditten och datten så har du frisedel innan du hinner blinka.
QUOTE (lobo @ Apr 27 2005, 04:01 )
Olof>>> Vill du slippa lumpen är det bara att klämma fram lite obekväma åsikter om ditten och datten så har du frisedel innan du hinner blinka.
Dessutom har du finfina refferenser från pliktis om du någongång i framtiden vill ha ett jobb där man genomför säk-kontroll (motsv) vid anställning.
Olof: jag hade ungefär samma sits som dig när jag gjorde min värnplikt.
Jag skulle rycka in i början på januari, så jag började plugga på en högskola som låg nära mig (3½ mil bort) för att ha något vettigt att göra och inte bara gå och leva på bidrag mellan studenten och inryck.
Min plan var att plugga ½år, göra värnplikten i 15 månader och sen läsa datavetenskap i Karlskrona/Ronneby.
Verkligheten blev så här:
Pluggade ½år, trivdes otroligt bra där jag var.
Sökte (och fick eftersom det skulle innebära mer än 1 års studieuppehåll) uppskov
Pluggade klart (3½ år)
Sökte frisedel eftersom jag ville börja arbeta med dom jag hade pluggat med, fick avslag.
Gjorde värnplikt i 14½ månad (2 veckor på slutet ströks pga besparingskrav)
Började arbeta.
Jag var inte motiverad överhuvudtaget när jag började min värnplikt, men i efterhand tycker jag att det var det bland bästa jag har gjort i mitt liv.
Visst, jag kom ut något år senare än dom jag pluggade med. Men det har jag tagit igen på att jag fick så pass mycket av min tid i kronans kläder.
Just när jag låg ute i snön uppe i Älvdalen och det var kallt och jävligt så muttrades det lite...
Men i efterhand!
Jag har fått så mycket mer än det som står på papperet, självinsikt framförallt.
Du kanske tror att du känner dig själv nu, men det gör du inte. Du har ingen aning om vad du egentligen klarar av.
Du kommer att få en helt annan syn på samarbete efter att du har tvingats samarbeta (och jag menar samarbeta nära) med människor som du aldrig hade träffat på handels. Och ni måste samarbeta, så du kommer att lära dig att kompromissa för att lösa uppgiften.
Om du är befälsuttagen så kommer du att få (gratis, du kommer t.o.m. att få betalt för det!) en av dom bästa ledarskapsutbildningar som finns.
Klarar du av att leda en grupp/pluton under svåra förhållanden så klarar du av att leda en avdelning på ett företag.
Kolla vilken militär bakgrund några av dom stora företagsledarna av idag har, du kommer att hitta flera stycken som är reservofficerare. Och kolla vad dom tycker om sin militära utbildning...
Om du har fått en plats på handels så kommer du att få den nästa år också om du söker uppskov och hänvisar till att du ska göra värnplikt.
Mitt råd till dig är att ta tillvara på den här chansen du har fått, det är inte alla som erbjuds den idag.
Dessutom kommer det att stå i dina papper resten av ditt liv om du inte gör den. Söker du en tjänst som kräver säkerhetsklassning så kommer det att dyka upp. Finns det då någon annan som söker den och den personen har gjort GU så tror jag det är rätt uppenbert vem dom kommer att välja...
Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.
Vysotskij
Apr 27 2005, 08:48
Jeds syn är min, ganska exakt.
Det är dessutom inte ovanligt att folk går fyraåriga utbildningar (även Handels) på fem år, och på så sätt 'förlorar' ett år. Den risken är nog mindre om man har gjort lumpen och är väldigt sugen på att plugga sen.
Dessutom är det roligare att inte komma direkt från gymnasiet när man börjar på HHS.
C 2.a pjäs
Apr 27 2005, 08:56
Eftersom så få för göra lumpen förstår jag
Olof Malmbergs känslor för att "tvingas in" i lumpen. Det känns dock som det är svårt att ändra på. Själv började jag plugga när jag var 22 år (efter både lumpen och BfA) och jag tycker nog att jag skulle kostat på mig något år till för att få livserfarenhet. Kunskap hämtad från studier är inte att förakta (...döh...jag är ju lärare och förmedla dylika är mitt jobb) men att börja plugga direkt efter gymnasiet borde vara förbjudet. Då har du ju inte sett något annat än "skolvärlden". Mitt enkla råd till dig är att gör lumpen, och dra igång med studierna efteråt. Då har du gjort något annat som du kan referera till. Jag är övertygad om att du inte kommer att ångra dig efteråt.
Mina nie ören.
PS. Själv var jag tillräckligt dum för att göra lumpen, jobba som BfA, gå med i hemvärnet och bli lärare...allt med 3.6 i snitt
Kimster
Apr 27 2005, 10:50
många ören nu.. men sånt är kul.
Mina är
Olof
Du valde att satsa under mönstringen, och fick plats och ville göra vpl, nu har du ångrat dig. Men så funkar inte livet. Ibland får man äta upp de beslut man tar, och det är absolut inget fel med det, de gör oss större och smartare.
Det kommer attlid komma en stund då gräset är grönare på andra sidan, och det går inte att flänga fram och tillbaka.
Just nu tycker jag du ska ta och köra på det du faktiskt ville från början, det går inte ångra sig hur man vill i ett system som värnplikt, du kommer stöta på mer sånt senare i livet.
Jag är iofs partisk nu då jag har en tro att värnplikt fostrar svenska killar till det bättre, generellt talat.
Nån sa, "slänga bort ett år på värnplikt" ..det där står inte jag bakom ett skit.
vidare, "ungdom" är enligt FM's mått någon under 20 år eller innan vpl är genomförd. Då är det vårat mått oxå .

lyckas du så lyckas du.
röjsop
Apr 27 2005, 11:35
Olof: Allt i livet är inte pengar! Och om du nu verkligen tycker att pengar går före vänner för livet så skulle jag nog rekomendera att du inte gör lumpen, du skulle nog inte vara så populär. Slippa lumpen är jätte-enkelt. Ring till pliktverket och säg att du är nazist, och att du ringer aftonbladet om du inte får frisedel!
Sedan får du ju överväga mitt exempel: Jag var utbildad dykare när jag kallades in, och jag tyckte det var det värsta som kunde hända mig. Jag skulle ut i vida världen och käna pengar och äventyra, det visade sig att jag älskade lumpen, så jag fortsatte ett par år. Och nu 30 år senare jobbar jag inte som dykare, jag sa upp mig från ett jobb där jag känade 80 000 i månaden och tog ett för hälften bara för att jag tyckte det var roligare! Och om jag hade chansen hade jag gjort lumpen en gång till!!
Livet är för kort för att jobbas bort!
C 2.a pjäs
Apr 27 2005, 11:41
QUOTE (röjsop @ Apr 27 2005, 11:35 )
Och om jag hade chansen hade jag gjort lumpen en gång till!!
Dito! Samma tjänst igen, till och med!
röjsop
Apr 27 2005, 12:01
Hade kännts lite konstigt att ställa upp på kaserngården som Lt. med KJ-basker och A-dyk och röjdykmärket, mitt bland alla rekryter 50 år gammal!
jake the snake
Apr 27 2005, 12:10
QUOTE (röjsop @ Apr 27 2005, 13:01 )
Hade kännts lite konstigt att ställa upp på kaserngården som Lt. med KJ-basker och A-dyk och röjdykmärket, mitt bland alla rekryter 50 år gammal!
Ja DET håller jag med om!
KJ baskern är ju borttagen och ersatt med gaffel på ärmen, det vet ju alla!
B)
Plut.Sjv.AQ
Apr 27 2005, 12:12
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 22:56 )
Du sätter dina egna intressen före att göra din plikt mot ditt land?
Tycker du att det är ett hållbart system?
Precis "plikten framför allt" Kung Gustav den VI Adolfs ordspråk har jag utan att fråga snott. Jag försöker leva efter det och jag uppmanar hela det svenska folket att tänka på det.
Jag tror säker att lumpen är kul, givande, berikande för självkännedomen. Om jag inte trott det i grunden hade jag aldrig varit inskriven idag.
Dock så finns det en kalkylerad risk med allt man gör, att det blir ett helvete. Och skillnaden mellan att vara i ett sådant man tvingats in och en sådant man valt är markant. Och vidare vet jag inte hur jag kommer känna mig om ett år, om studieledan slår till med full kraft då tappar jag ytterligare tid.
Stella-Polaris: Ja, tjejer avstår från att föda barn därför. En del i Sverige, men framförallt i utlandet.
Lobo: Som sagts tidigare tänker jag inte ljuga. Något som med dagens system tyvärr belönas.
Vysotskij: Jag har dragit upp lite konstiga planer som innefattar "pröva på studier" på handels, samtidigt som jag läser i NV-behörighet i lägre takt. Som jag tänkt nu söker jag läkare efter grundskedet. Ville inte börja plugga för livet direkt efter gymnasiet, och jag träffade läkare som sa att ekonomi/administrations kunskaper var en enorm brist i läkarkåren. Alltså får jag möjlighet att pröva högskolestudier, jag får se hur jag gillar handels, jag får kunskaper som aldrig är onödiga, och det är ingen katastrof om jag inte trivs på en av utbildningarna, då jag kan ta den andra.
Att det är en beräknad studietid på 7 1/2 år gör att det känns som jag kommer vara redigt trött någon stans i mitten. Och jag förstår inte varför det inte skulle vara bättre att göra vpl när man är studietrött OCH har mer livserfarenhet.
Så jag återgår till grundfrågan, vilka sanningsenliga skäl kan jag anföra på bästa möjliga sätt för att slippa rycka in i augusti.
Olof
röjsop
Apr 27 2005, 12:37
@Jake the snake:
Ja, nu vet alla det!
@Olof:
Om det nu är fullständigt skit kan du altid gå och begära vapenfri tjänst, då är chansen 99% att du får frisedel. Jag tycker i alla fall du ska prova. Vpl har ju också effekten att du får starkare viljestyrka, vilket kommer hjälpa om du blir studietrött.
Röjsop: För vapenfri ska man väl vara principiellt emot vapenbruk. Jag har inget emot vapenbruk i nödvärn, och om Sverige hotas militärt är jag beredd att använda våld. Det vapenfria kan skötas av de som inte kan det.
För tillfället ska jag dock i princip utbildas för att kunna åka med en EU-armé och missionera demokrati och kapitalism om så behövs. Det är något jag anser att alla ska tvingas till likvärdigt, alternativt ha lönebetald personal till.
Olof
röjsop
Apr 27 2005, 16:46
Olof du är principernas man, det är bra. Men med principer kommer du inte långt, speciellt inte inom ekonomi. Du lär dig bara två saker med att bli vuxen, din egna okunnighet och cynism.
Jag tycker du borde ta dig en ljup fundering vad du håller på med, angående allt. För din förklaring med att du förlorar i lön skrämmer mig! Hade jag varit din vän hade jag varnat dig.
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 27 2005, 17:24 )
För tillfället ska jag dock i princip utbildas för att kunna åka med en EU-armé och missionera demokrati och kapitalism om så behövs. Det är något jag anser att alla ska tvingas till likvärdigt, alternativt ha lönebetald personal till.
Olof
Tror du skulle behöva läsa på lite om vad det innebär att vara "Fredssoldat". Din bild stämmer inte riktigt med den bild jag fått.
Om du läser lite längre ner så är det inte för att jag förlorar i lön som jag inte vill göra värnplikt. Jag invände bara mot resonemanget att det inte skulle kosta något att göra värnplikt. Ekonomiska påverkan har det garanterat, dock så skulle det även kunna gå åt andra hållet.
Förövrigt var det mina vänner som anförde argumentet från början, men jag som sket i eftersom jag anser att pengar jag ser först om 50 år spelar mindre roll.
Vidare tror jag inte vad det är utlandsmissionerna går ut på idag, men när man står med en färdig EU-armé är det naivt att tro att inte affärsintressen kommer spela en kraftig roll i vilka uppdrag man gör, men framförallt i vilka man inte gör.
Att tro att länder som Frankrike, Tyskland och Storbritannien som hade armbågarna nere i sydafrikas apartheidsylta har något större intresse av internationell solidaritet som hotar storkapitalets intressen vore naivt.
Till Sydafrika skickade inte EG-länderna fredsbevarande soldater, utan Heckler och Koch gevär att skjuta demonstrerande ungdomar med. För Sydafrika kunde betala, vilket Sudan och Liberia gudskelov inte kan. Indirekt blir alltså EUs militära operationer ekonomisk utpressning. De sätts in godtyckligt mot förvisso hemska regimer, men hemska regimer kan rädda sig genom att tillmötesgå starka intressenter inom EUs önskemål.
Att vi ska syssla med fredsbevarande insatser och samtidigt sälja vapen till världsfredens största hot, Kina, är ett stort jävla skämt.
Olof
Stressa mindre! Handelshögskolan kommer inte att brinna ner medan du är i lumpen, var lite nyfiken, det kanske blir kul? Du kanske får chansen att lära dig något nytt? Allt man kan lära sig står inte i böcker...
Vill du inte göra så är det väl bara att ringa till pliktis och hoppas på att de kan stryka dig men hade det inte varit smartare att tänka på det innan?
Törs man fråga varför du inte frågade om en intelektuell tjänst när du mönstrade?
EDIT: Vill också passa på och säga att det där med att slänga bort ett år på lumpen låter enkelspårigt. Visst du kommer inte tjäna lika mycket pengar som den som arbetar ett år, inte heller kommer du erhålla någon akademisk merit men är det allt? Personligen tror jag(inte gjort än) att lumpen är en upplevelse för livet som bara infaller en gång och det är väl upplevelser man ska samla på.
Vem bryr sig om ens polare tjänat 100 000 medan man legat inne och haft kul med lumparpolarna. Vad är målet med livet för dig? Den som har mest pengar när den dör vinner?
H0lk, ett tips är att läsa HELA tråden innan du skriver. ;)
Äsch låter bökigt den är så lång ju :P
Spelar ingen roll min åsikt står fast.
Yossarian
Apr 27 2005, 17:45
Äsch låter bökigt den är så lång ju
Fast det är ganska bra att läsa allt ibland.
H0lK:
Törs man fråga varför du inte frågade om en intelektuell tjänst när du mönstrade?
Olof i trådens första inlägg:
Därför hade jag sökt Undass, men dom verkade inte gilla mig.
Då var den frågan besvarad...
Det läste jag men det finns ju fler intelektuella tjänster än den? Undrade varför han valde just MP/Säk och inte någon annan intelektuell tjänst.
För att lägga på ännu en dimension i denna debatt (som för övrigt inte tycks leda någon vart med Olofs ursprungliga fråga i åtanke) kan jag meddela att jag känner Olof väl och kan därav med säkerhet hävda att han inte är fokuserad på att endast vara sig själv till gangs genom att tjäna mest pengar på kortast tid (vilket tycks vara vissa personers åsikt). Därför tycker jag att det är synnerligen besvärligt då samma personer attackerar Olofs karaktär utan att känna honom. Således tycker jag även att denna diskussion bör återgå till dess ursprunliga funktion (snarare än den Lunarstorm anda som tycks florera) och försöka hjälpa Olof som de goda altrusister vi nu tydligen är...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.