Olof, om du vill något här i livet finns två alternativ. Göra det eller inte. Det svåra är att veta vad man vill, och då gäller det att prova och se. Testa livet på sjukhus, eller gå en bokföringskurs, så kommer du snabbt se om du gillar det eller inte.
Att vara avdelningschef på sjukhus är ett rikigt bottenyrke om du frågar mig. Du blir inget mer än en byråkrat, och det kan du vara överallt, med både högre lön och mindre utbildning. Om du gillar vetenskap borde du bli forskare. Om du har läkaren i dig borde du ta din examen och jobba i afrika, Du får knappt någon lön men maken till jobbtillfredställelse får du leta efter! Vill du bara bli rik ska du bara starta ett företag, och kämpa som en gris, så blir du rik.
Tjejer älskar man eller inte, gör man det så får man anpassa sig, annars ska man inte ha med denne att göra. Sedan bör du resa runt i världen, en lägenhet i stockholm kommer låsa dig vid detta landet, och som "ungdom" borde du ut och testa dina vingar, förövrigt vinns det mycket roligare saker att göra för dom pengarna!
Jag vet vad jag är bra på, jag vet vad jag tycker är kul. Jag vet vad jag suger på*, och vad jag tycker är tråkigt. Nu vill jag bara hitta nåt som jag a) är jävligt bra på B ) tycker är jävligt kul c) kan få uppskattning för.
Det tror jag kommer göra mig lycklig, men jag vet inte exakt vad det är för nåt än. Därför ska jag pröva mig runt lite.
Och om jag ska plugga i sthlm så måste jag ha boende, och jag har redan gett upp på att kunna fixa en hyresrätt (marknadshyror tack).
Jag tänker också åka utomlands, men isåfall för studier huvudsakligen. Det känns helt enkelt fel att bränna sitt sparkapital på att lattja runt.
Olof
* Och jag vet exakt varför jag misslyckades på extramönstringen. Jag uppfyller inte deras kravprofil ett dugg, vilket jag inte heller försökte mörka. Jag har svårt att ta order och är jävligt obstinat. Jag har dålig självdisciplin och har inte ansträngt mig ett dugg mer än nödvändigt genom livet. Jag är oftast inte ett dugg perfektionistisk (förutom när det gäller vissa saker jag finner viktiga, tex vetenskap eller filosofi) och har en mânana inställning till det mesta. Och jag förstår också att även om dessa egenskaper kanske går att motarbeta till viss del, så kommer jag alltid att ha dom, vilket kommer göra mig både olämplig och olycklig i vissa karriärer, där jag förvisso kan klara varje enskilt moment men inte summan.
Jag tror förvisso att jag hade klarat undass, men jag har full förståelse för att dom inte trodde det, eller trodde att jag skulle ställa till besvär. Jag har iaf blivit mer övertygad om vad psykologen sa, att jag antagligen inte hör hemma i FM öht. Men å andra sidan kanske det vore bra med lite tvång så jag fick lära mig lida. Oavsett hur det går kan jag ju se det positivt i alla fall.
QUOTE (OlofMalmberg @ May 6 2005, 18:47 )
... Jag har svårt att ta order och är jävligt obstinat. Jag har dålig självdisciplin och har inte ansträngt mig ett dugg mer än nödvändigt genom livet. Jag är oftast inte ett dugg perfektionistisk (förutom när det gäller vissa saker jag finner viktiga, tex vetenskap eller filosofi) och har en mânana inställning till det mesta.
Du har just beskrivit Krook vid 18 års ålder. Sedan gjorde jag lumpen.
Jag brukar säga att jag aldrig hade anställt mig själv som jag var innan värnplikten. Du anar inte vad livet i gröna kläder kan få folk att växa som individer.
/Krook
QUOTE (jake the snake @ Apr 26 2005, 23:56 )
QUOTE (Tobias R @ Apr 27 2005, 00:48 )
Jamen det innebär väll inte att man behöver kasta bort ett år på vpl om man inte är sugen på det. Speciellt inte då det finns motiverat folk som hellre vill ha tjänsten.
EDIT: Och vem är du att bedömma att han inte vinner något på att inte göra vpl. Han har kanske viktigare saker för sig i sina ögon. FM står inte högst upp på allas priolista, jake.
Kasta bort ett år på lumpen? Det är väl där problemet ligger. Dagens ungdom ser Värnplikten som ett val man har rätt att göra. Man kastar inte bort något år i lumpen. Man genomför utbildningen. Om man sen i efterhand hellre hade velat göra något annat, då har man haft dåliga officerare som inte har kunnat motivera sina soldater.
Det kanske finns en anledning till att dom som vill ha tjänsten inte har den och att olof har den? FM kanske VILL ha det så? För att DOM anser att han är lämplig men den som vill ha tjänsten men inte får den inte är lämplig?
Vem är du att bedöma att han vinner på att inte göra den?
Fm står inte högst på allas priolista nej, men det behöver den inte göra heller
eftersom det är en plikt att göra lumpen om man blir uttagen Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vad är det för fel på dagens ungom asså?
Det heter värnPLIKT!
Tobias R
Jun 26 2005, 01:29
Hur har det gått, Olof?
Avslag.Ska rycka in 1 aug.
Olof
Sillen
Jun 26 2005, 11:33
OlofMalmberg: Ett tips: MP-säk tar in fler än de egentligen behöver. En kompis ryckte in där förra året. Var motiverad och så, men av okänd anledning så hade han fått nog efter en vecka. Anmälde sig till sin kapten och begärde vapenfri tjänst, mer var det inte med det. Åkte hem för gott två veckor efter inryck.
Tillägg: Tycker det låter konstigt att du inte beviljas att placeras i utbildningsreserven. Hade två klasskamrater som gjorde så. Den ena bara en eller två månader innan inryck.
QUOTE (OlofMalmberg @ Jun 26 2005, 11:35 )
Olof
Lycka till!
Du kanske lär dig en del där som du inte kan få ut ur en bok.
Ta till dig det.
jake the snake
Jun 26 2005, 11:54
QUOTE (OlofMalmberg @ Jun 26 2005, 11:35 )
Olof
Gratulerar. Du kommer inte att ångra dig. Gör ditt bästa och jag lovar att du kommer att växa som person på många sätt.
@ OlofMalmberg Se det som en vinst ! Grattis !
J-Star
Jun 26 2005, 16:54
QUOTE (OlofMalmberg @ Jun 26 2005, 10:35 )
Olof
Beklagar... och grattis samtidigt.
Mitt tips är: fortsätt söka uppskov och/eller tjänstebefrielse. Om dessa inte går igenom, ryck på axlarna och tyck "Ok, jag försökte"... och gör sedan det bästa av situationen. Hellre det än att du går och tjurar för det kommer sannerligen att göra tjänstgöringen till ett h-vete.
Förbered dig. Läs på. SoldF.com har en hel del tips. Mitt eget enda tips är: kamera. Helst digital med ett fett minneskort. Sådana är inte så fältmässiga som filmkameror, jag vet. Men du får desto mer minnen med dig hem.
Ja, det är lite surt. Det är heller ingen tröst att för ca 20 år sedan så var det likadant för alla. Men nu är det som det är. Landet har kallat, du har frågat snällt många gånger och fått avslag. Lika bra att göra det bästa av det. "Always look on the bright side of life".
Lycka till!
/J
Elstot
Jun 26 2005, 18:18
5 veckor kvar Olof. Bara att göra det bästan av situationen. Det kunde ha varit värre...
Ja precis, du kunde ha hamnat på FJS med Elstot och grabbarna. Det hade känts.
n1cklas
Jun 29 2005, 22:15
fasiken , va konstigt . har aldrig hört nån värnpliktig som blivit tvingad de senaste 6-7 åren ;) trodde att de hade slutat me sånt
Jo nu blir det som det blir, värst är väl om jag trillar ur pga skada eller totalt vantrivs.
Nu har jag ställt in mig på att göra och att det kommer funka hyfsat. Alla erfarenheter lär dig något typ.
Olof
QUOTE (n1cklas @ Jun 29 2005, 22:15 )
fasiken , va konstigt . har aldrig hört nån värnpliktig som blivit tvingad de senaste 6-7 åren ;) trodde att de hade slutat me sånt

Nej, hörde att söktrycket till kabelman i Boden var mycket högt i år.
Det beror självklart på vilka befattningar man pratar om. Befattningarna som forumiter på soldf söker till (flygbassäk, militärpolis, amfibie) är nästan aldrig svåra att rekrytera till, snarare tvärtom. Däremot har du nog få välmotiverade/insatta personer som sätter oglamorösa befattningar som kabelman, radiolänkman, brosoldat el dyl högst på listan. Men dessa platser måste också fyllas upp. I min grupp på 13 personer så var fem personer inpliktade. Fyra av dessa hoppade av innan GSU:n var slut och den femte försökte i ett halvår innan han fattade att det inte skulle gå.
n1cklas
Jul 5 2005, 01:24
QUOTE (Sillen @ Jul 5 2005, 01:05 )
nej, hörde att söktrycket till kabelman i Boden var mycket högt i år.
hehe . humor , humor
Jag tycker Olof Malmberg, son till en ack så trevlig minister borde svälja stoltheten och sluta leka revolutionär. Om du visat intresse på mönstringen och otaktiskt presterat bra så borde du inse att om du nu ändrat dig, så kanske du borde tänkt lite längre innan du mönstrade.
Vad ger dig rätten att forma ditt egna system, och leva i något eget samhälle? Även om ni SSU-are tycks vara fasta vid era principer och revolutionära tankar så får du svälja stoltheten. Sen att du drar paralleller till att skjuta ihjäl småbarn i Afrika och leverera olja till Bush är aningen patetiskt.
Mitt tips är att du vägrar värnplikt, sitter fängelse ett tag, då får du kanske utrymme i media att uttrycka dina åsikter och kan således kanske göra intryck på folk i större utsträckning.
Ursäkta personliga angrepp.
Mvh
Det är inte speciellt besynnerligt att man ändrar sig under tonåren, har du själv inte haft yrkesfunderingar som senare gått fetbort. Tex polis.
Vidare ser jag mig inte som revolutionär då jag agerar helt inom ramarna för det formella regelverket - knappast definitionen av revolutionär verksamhet.
Sen är det ett de-facto att man i tex Kongo var bekymmrad över möjligheten att hamna i strid med barnsoldater. Dock har jag inget principiellt emot den utlandstjänst som Sverige är involverad i IDAG. Tex i afghanistan. Det har jag bara (för tillfället) ingen lust med.
Dock så vet man aldrig vad som väntar i framtiden - vilket är ett gott skäl att inte vilja stå i rullorna för ett internationellt beredskapsförband.
Att vara del av piskan i ett piska- och morotsystem drivet av dunkla intressen har jag inget intresse av. Inte nödvändigtvis baserat på vilka man slår, utan urvalet och vilka som slipper...
Och jag förstår inte varför jag ska sitta i fängelse för att inte följt beslut enligt ett system jag själv stödjer. Om det inte anses vara resursslöseri att jag tar upp en plats, och att jag snarare behövs så dyker jag upp och gör mitt bästa. Tycker bara det är onödigt, men men.
Förövrigt så borde väl dom som taktiskt presterar dåligt vara minst lika klandervärda, då Pliktverket vid behov av upprustning inte har korrekt data över utbildningsreservens egenskaper med förhöjd risk för rikets säkerhet som följd, för att inte tala om alla medicinsk forsknings som fuckas av det.....
Olof
Självfallet ändrar man ju sig i tonåren och det finns inget fel med det, men mönstringen sker en gång i var mans liv, och jag tror nog du insåg allvaret i denna plikt man har idag och har haft länge.
Oavsett rimligheten så ligger det ju inbäddat i systemet, och ansvaret att finna lämpliga värnpliktiga ligger hos bedömarna på mönstringen, och oavsett vad du själv tycker om dina färdigheter/engagemang eller lämplighet så bedömmer dessa människor personer varje dag, det är deras jobb och dem kan det förmodligen bra.
Om din utbildning bedöms vara till eventuell nytta så tycker jag du ska lita på bedömarna och inte försöka förringa dig själv i positionen som soldat. Se det som en upplevelse för livet.
Kan du bli tvingad att göra utlandstjänst? Min uppfattning var att det är ett relativt eftertraktat arbete som folk söker till.
Det verkar som om du verkligen ville bli underrättelseassistent, men du fick inte det och då ville du inte göra någonting alls? Verkar som ditt intresse inom FM är starkt begränsat på ett litet område, men om du satsade på Undass, lär du fått bra behörighet, uppfattats som väldigt mån om att göra värnplikt, och således tilldelats en annan plats..
Mvh
När jag mönstrade var jag inställd på att bli MP, eftersom jag hade tankar i banan PHS. Detta är också noterat i mina mönstringshandlingar och jag skrevs in dom MP. Sen föreslogs mönstringsförrättaren att jag skulle kolla upp undass med hänsyn till betygen.
Året efter mönstringen började jag tappa intresset för PHS, minst sagt, av div olika anledningar och blev ruggigt studiemotiverad.
MP hade säkert varit bra för PHS/säkerhetsbranschen i övrigt motsv, men för andra karriärvägar torde det vara tämligen irrelevant. Då intresset för att springa omkring och leka vapen och häst inte var så högt tedde det sig sammantaget som en dum idé. Undass verkade fortfarande kul, eftersom det var lagom lång tid springa omkring och leka vapen och i övrigt studier, samt att jag fick vara i uppsala.
Men dom gillade mig inte, kanske på goda grunder. Tror mig iaf veta varför.
Vad gäller pliktverkets sållning så anser jag att den inte direkt är enhetlig eller korrekt, jag är kravunderskrivande. Och att dom öht skriver inte någon som deras psykolog bedömmer som "[han] har antagligen inget att göra i FM överhuvudtaget" är lite intressant.
Att dom sen i stor utsträckning själva bestämmer vad dom har lust att leverera till FM oavsett FM: s önskemål är också intressant.
ÖB vill enligt egen utsago enbart ha motiverade personer intresserade av att ingå i Battlegroups och insatsförband enbart.
Pliktverket säger att dom inte tycker det låter bra, och skiter således i det.
FM är således av uppfattningen är jag är tämligen oönskad, medan Pliktverket inte tycker det.
Och som läget ser ut nu kan man inte tvingas göra utlandstjänst, men eftersom vi lovat EU en battlegroup och idéen iaf finns i vissa politiska kretsar att plikta in folk i dessa förband om det skulle behövas så.
Dock så är intresset hos MPs generellt högt, så risken borde inte vara så stor. Men det är ju dumt att inte anföra argumentet att man inte vill vara i internationella förband eftersom man bara vill ha sådana.
Men men, jag är av en liten annan uppfattning nu än i våras. Ställt in mig på att göra vpl hyfsat. Förhoppningsvis får man ut något av det, om inte annat vet man vad man inte gillar sen....
Och att jag numera av rädsla tränat så att jag springer milen på 50 min istället för promenadtakt kan nog höja förväntad livsinkomst med tanke på att både morfar och farfar haft hjärtattack.... ;)
Olof
Batchkov
Jul 15 2005, 18:45
Olof:
Gör lumpen och gör det bästa av det. Har legat inne nu i ca tre veckor och har aldrig lärt mig så mycket inom kort tid. Kamratskapet är fantastiskt och jag kan nästan garantera att du inte kommer att ångra dig efteråt. Som sagt gör det bästa av det, annars kommer du få det riktigt jävligt rent psykologiskt.
Mitt tips: Från dag 1 total vägra, ta bondpermis dyk upp vid lunch och var den största lallaren dom någonsin skådat, visa dig vara totalt jävla oduglig.
Efter två veckor kommer dom göra allt för att bli av med dig
Panzerfaust
Jul 21 2005, 03:39
QUOTE (Rogge @ Jul 21 2005, 03:16 )
Mitt tips: Från dag 1 total vägra, ta bondpermis dyk upp vid lunch och var den största lallaren dom någonsin skådat, visa dig vara totalt jävla oduglig.
Efter två veckor kommer dom göra allt för att bli av med dig
Han har ju ändrat lite inställning.
Min personliga åsikt efter att ha läst igenom tråden är att Olfo är en sån jag skulle välja. Kan se lite hur pliktverket tänker tror jag. Han verkar ju kunna uttrycka sig i skrift iaf, Mogen. Han har inte fuskat och fjantat för att slippa. Och nu accpeterar han situationen.
tommyli
Jul 21 2005, 16:28
QUOTE (OlofMalmberg @ Jul 14 2005, 14:14 )
När jag mönstrade var jag inställd på att bli MP, eftersom jag hade tankar i banan PHS. Detta är också noterat i mina mönstringshandlingar och jag skrevs in dom MP. Sen föreslogs mönstringsförrättaren att jag skulle kolla upp undass med hänsyn till betygen.
Året efter mönstringen började jag tappa intresset för PHS, minst sagt, av div olika anledningar och blev ruggigt studiemotiverad.
MP hade säkert varit bra för PHS/säkerhetsbranschen i övrigt motsv, men för andra karriärvägar torde det vara tämligen irrelevant. Då intresset för att springa omkring och leka vapen och häst inte var så högt tedde det sig sammantaget som en dum idé. Undass verkade fortfarande kul, eftersom det var lagom lång tid springa omkring och leka vapen och i övrigt studier, samt att jag fick vara i uppsala.
Men dom gillade mig inte, kanske på goda grunder. Tror mig iaf veta varför.
Vad gäller pliktverkets sållning så anser jag att den inte direkt är enhetlig eller korrekt, jag är kravunderskrivande. Och att dom öht skriver inte någon som deras psykolog bedömmer som "[han] har antagligen inget att göra i FM överhuvudtaget" är lite intressant.
Att dom sen i stor utsträckning själva bestämmer vad dom har lust att leverera till FM oavsett FM: s önskemål är också intressant.
ÖB vill enligt egen utsago enbart ha motiverade personer intresserade av att ingå i Battlegroups och insatsförband enbart.
Pliktverket säger att dom inte tycker det låter bra, och skiter således i det.
FM är således av uppfattningen är jag är tämligen oönskad, medan Pliktverket inte tycker det.
Och som läget ser ut nu kan man inte tvingas göra utlandstjänst, men eftersom vi lovat EU en battlegroup och idéen iaf finns i vissa politiska kretsar att plikta in folk i dessa förband om det skulle behövas så.
Dock så är intresset hos MPs generellt högt, så risken borde inte vara så stor. Men det är ju dumt att inte anföra argumentet att man inte vill vara i internationella förband eftersom man bara vill ha sådana.
Men men, jag är av en liten annan uppfattning nu än i våras. Ställt in mig på att göra vpl hyfsat. Förhoppningsvis får man ut något av det, om inte annat vet man vad man inte gillar sen....
Och att jag numera av rädsla tränat så att jag springer milen på 50 min istället för promenadtakt kan nog höja förväntad livsinkomst med tanke på att både morfar och farfar haft hjärtattack.... ;)
Olof
Hmm aja men det e ju snart dags så nu är man inställd på det...
Ja, det mesta blir ju trevligare om man försöker se positivt på det och göra det bästa av det.
Om man inte kan påverka det får man gilla läget.
Olof
109 Eken
Jul 24 2005, 13:03
Se där, han tänker redan som en soldat
Telewaffe
Jan 20 2006, 12:26
QUOTE (109 Eken @ Jul 24 2005, 13:03 )

Se där, han tänker redan som en soldat

Fan vilken bra tråd alltså, bland de mest intressanta och bästa jag har läst tror jag. Satt helt klistrad.
Mycket intensiv och bra debatt på hög nivå, bravo SoldF!
Hur gick det för herr Malmberg då?
109 Eken
Jan 20 2006, 12:36
Nån som vet hur det gick för Olof? Vore jätteintressant att få veta.
martinator
Jan 20 2006, 15:09
Med den rådande akademikerkrisen så hade jag fan satsat på att få förlängd vpl istället för att skita i den. Man missar inte ett år på att göra lumpen och börja studera senare, man minskar bara sin totala tid i arbetslöshet med ett år.
Cynisk, visst, men välkommen till verkligheten.
/martinator
QUOTE (109 Eken @ Jan 20 2006, 12:36 )

Nån som vet hur det gick för Olof? Vore jätteintressant att få veta.
Jag blev MP-examinderad idag, var en av två som fick mvg på provet och en av två som underkändes på expanderbar batong för övervåld på plutonen. Intressant. Vantrivs fenomenalt i övrigt. Fått en plats på London school of economics till hösten. Försöker plugga matte motsv heltid därför. Går inget bra. Flickvänen är i Italien nu, det var typ det bästa som kunde hända mig då det lindrar hemlängtan något.
Olof
109 Eken
Jan 21 2006, 02:51
Okej, kul att du fortfarande hänger här. På vad sätt vantrivs du?
LSE later bra. Vilken kurs da?
1. Det är inget kul
2. Man fryser hela tiden
3. Ineffektivt tidsutnyttjande så det stör
4. Trivs inte överdrivet bra i gruppen. Inget otrevligt bara det att jag inte får någon större behållning av umgänget. E.g det känns inte svårt att sätta sig och räkna matte i stället.
5. Hästjävlarna som bits, sparkas och kastar av en, samt mockning och stallposttjänst. Känns som en grotesk kränkning av mina fri och rättigheter varje sekund att tvingas sköta en privat stiftelses hästar och att tvingas rida mot min vilja för att tillfredsställa vissa människor smak, ett rejält särintresse, för den beridna högvakten.
För att inskränka något såsom rätten till frihet ska det krävas ett kraftigt motvägande intresse, tex rikets säkerhet. Den beridna högvakten är inte direkt något sådant tungt vägande intresse, i mina ögon, och utgör ett kraftigt missbruk av lagen om totalförsvarsplikt, vars ändamål enligt lagtexten är att trygga totalförsvarets personalförsörjning.
Och att gå omkring och känna sig utsatt för ett ständigt pågående rättsövergrepp i varje moment man gör verkar lätt nedsättande på moralen.
Jante: BSc Economics, dvs kommer behövas lite mer matte än C

Olof
Patron
Jan 21 2006, 16:28
Funderat på att byta plats istället? jag tycker det är skitkul på kvarn...
//Patron
Jante: BSc Economics, dvs kommer behövas lite mer matte än C

Olof
[/quote]
Justus!
Framforallt har de flesta studenterna mer fokuserad bakgrund och ar battre forberedda an de svenska (inte nodvandigtvis smartare/battre dock). Men bra kurs. Borde bli kul.
LSE och behovet av en "fokuserad bakgrund", dvs massa matte, var ett skäl som funkade.
Så nu har jag tid och kraft att fokusera. Bra.
Olof
Ett skäl som funkade för vadå?
Har du lyckats hoppas av till slut?
Pliktverket avbryter min tjänstgöring med hänsyn till mina studier. Matte på sthlms universitet.
Så nu ska jag förbereda mig ordentligt, så att jag förhoppningsvis om 3 år kan ha en examen som kan ta mig över hela pölen, till boston tex.
Har en kittlande känsla för kombinationen med stort eget ansvar och stora möjligheter. Beställde mina första kilo böcker idag.
Nu börjar allvaret - och oj vad jag har längtat efter, och fruktat, det.
Olof
Då får man väl säga gratts dårå!
QUOTE (C-O.M @ Feb 4 2006, 16:39 )

Pliktverket avbryter min tjänstgöring med hänsyn till mina studier. Matte på sthlms universitet.
Så nu ska jag förbereda mig ordentligt, så att jag förhoppningsvis om 3 år kan ha en examen som kan ta mig över hela pölen, till boston tex.
Har en kittlande känsla för kombinationen med stort eget ansvar och stora möjligheter. Beställde mina första kilo böcker idag.
Nu börjar allvaret - och oj vad jag har längtat efter, och fruktat, det.
Olof
Jag kan bara säja grattis
Tobias R
Feb 5 2006, 10:42
Grattis!
Ja grattis Olof!
...fast det är jävligt surt att du slutar. Vem ska jag nu signalera med? Lilla 251 kommer bara slå sönder radion som han gjorde med TVn och så står vi där utan samband!
Men jag kan förstå att du slutar och hoppas att allt går bra, och jag hoppas att vi ses på mp-balen eller nåt!
/257 Björkebäck
(PS. Glöm inte min lilla "bilsurfing", jag har aldrig varit så rädd som jag var för Kn L då DS.)
QUOTE (C-O.M @ Feb 2 2006, 17:33 )

LSE och behovet av en "fokuserad bakgrund", dvs massa matte, var ett skäl som funkade.
Så nu har jag tid och kraft att fokusera. Bra.
Olof
Bra att du kan gora nagot du ser fram emot.
Nagot att ha pa minnet - speciellt nar du soker kurser i framtiden, an mer om du vill till valkanda amris-skolor, samt for de "nodvandiga" sommarpraktiktjansterna:
# Folk som ger upp ses inte med blida ogon, och ursakter ses generellt som svaghet. Tank pa att det ar ett mycket stort antal som soker jobb etc och t.o.m ett stavfel ar tillrackligt for att forpassas till loser-hogen.
# Finns mycket fd militarer i systemet (som studenter/larare samt i de "ratta" foretagen (du inser snabbt vilka som menas nar du dyker upp).
Darfor att starkt rekommendera att du anpassar CVn och historier till kompisar darefter.
Dock inte meningen att verka negativ. Gor vad du tycker ar kul.
Plut.Sjv.AQ
Feb 5 2006, 23:45
Att slippa värnplikten gör få. När kriget kommer så är alla pliktiga (möjligtsvis inte retarderade).
Men jag hoppas och tror att så sluter folket upp bakom fosterlandet!
Jadu Björkebäck.
Jag saknar också våra promenader lite grann piiippiiiipipp. Boden var iaf det bästa vi gjorde, även om jag trivs bra mycket bättre med att sitta på sthlms universitet just nu.
Men i framtiden, vem vet. Efter att historien varit igång och censurerat 95% med nostalgin så kommer man kanske sakna vpl

.
Jante: Mjo, jag vet hur det ser ut. Men man kan knappast anklaga mig för att ge upp iaf. Det du säger är säkert väldigt riktigt, men jag misstänker att det är än mer relevant för alla "I'm gonna be a banker". Men naturligtvis får man väga saker i sitt CV. Halvgjord vpl mot ett "friår", kan ju påstå att jag pluggade privat, vilket förvisso är sant, men knappast ser speciellt bra ut i en bransch där lediga månader ser suspekt ut.
Dock bedömmer jag att den effekt en putsning av engelskan och en rejäl uppgradering av matten förhoppningsvis ger akademiska meriter/betyg av tyngre vikt än den eventuella förlust/skada avsaknad av fullgjord vpl ger.
Speciellt om man inte ska bli en banker

, och just nu lutar jag väl mer åt akademin eller civil service/IO/NGO.
Olof
Instammer helt med I-banking synen. Fast det galler ocksa de storre konsult och redovisningsfirmorna. Och med tanke pa fa anstallningsplatser (Goldman tar ca 50 ur ca 5000 sokande), och majoriteten fran valkanda skolor, sa kompenserar betyg lite (nastan alla sokande har tillrackliga akademiska kvalifikationer da det numer ar latt att fa hogsta betyg - for ovrigt samma trend som i SWE).
Min erfarenhet ar att for NGOs ar all militar erfarenhet av oerhord fordel.
Jag tyckte sjalv det militara mest var ett stort skamt, bortkastade skattepengar och en massa fan. Men sett retroaktivt ar det en oerhord upplevelse (totalt annorlunda fran allt annat man gor i livet) och nagot som ger viktiga insikter.
GoranS
Feb 12 2006, 02:12
Har mest bluddrat igenom tråden, men Olof - jag tror du gjorde bort dig bigtime när du började hänvisa till Lagen om Totalförsvarsplikt.
Att åberopa en lag som tvingar dig göra lumpen för att få slippa lumpen är nog något handläggarna på Pliktverket skrattade gott åt. Vidare hänvisade du till paragrafer som inte ens i närheten är tillämpliga i ärendet
Det finns en möjlighet att du fick avslag just därför, vill inte verka alltför brysk men du kanske borde läst igenom lagen ett par gånger till innan du skickade in brevet (eller så har jag inte läst dina inlägg ordentligt

)
Vet inte hur jag ska säga det utan att verka elak, sorry! Men, i övrigt känner jag igen mig. Jag ville minsann inte plågas för "kung och fosterland", som förresten inte ens angränsar till mitt fosterland, ända fram tills en vecka innan mönstring...då plötsligt slog det om en kväll, som blixt från klar himmel och jag vart plötsligt taggad.
Mönstrade och fick i dagarna besked om att jag blivit tilldelad den befattning jag så gärna ville ha. Det finns all tid i världen till att jobba eller plugga, men att göra lumpen har man bara en chans till.
Att sedan vägra göra den av principiella skäl är en annan sak, men det förefaller märkligt att genomgå en sådan personlig förändring mellan mönstring och inryck...
Men i övrigt håller jag med - om inga praktiska hinder föreligger så finns väl inga anledningar till att tvinga dig göra värnplikt i tider när fler är positiva till lumpen än det finns platser.
Vad hade du för mönstringsresultat btw?
PS: Jag tror inte på att du är lat, annars hade du inte haft 20.0 i betygssnitt :P
Slutligen gick det att med stöd av lagen om totalförsvarsplikt att få slippa. Så helt missriktat var det inte.
Och jag är lat, fick 19,8 i slutbetyg för att jag inte orkade skaffa en ny bok i ett ämne när jag tappat bort den första.
Och att vara motsatsen till lat (flitig?) är väl att göra saker som man inte tycker i kul med ihärdighet. Att göra saker man tycker är kul är ju faktiskt i linje med lathet, även om dessa saker råkar sammanfalla med nyttiga saker ibland.
Mönstringsresultat:
Styrka: 8
Kondition: 7
PF: 5
Chef: 8
I-prov: 8
Syn: 6
Hälsa A
Olof
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.