Hittade det är på Fråga syster Lump på lumpen.nu:
Fråga: Hej Syster Lump!
Jag undrar vad det är för värden på de olika graderingarna t.ex. hur stort synfel har man om man får en 6:a.
Tack på förhand//Oskar /Oskar 2005-04-25
Svar: Hej Oskar,
Det är svårt att säga exakt. Både synen utan och med glasögon har betydelse för vilken siffra man får.
Synbestämmelserna kommer snart att ändras och då blir det vad man ser med glasögon som blir avgörande om man får göra tjänst eller inte.
Jippie!

Låter det inte fantastiskt för oss som snart ska mönstra och vars största problem är närsynthet?! Kanske har en chans på pansar nu!
Undrar om det kommer gälla för alla tjänster?
Vad tror övriga om det här?
conform
Apr 26 2005, 18:32
Låter som om Syster Lump har nallat för mycket av läkarspriten. Jag menar, i de mest krävande tjänsterna tror jag inte att de kan applicera den här nya regeln. Men, vem vet? Ingen blir ju gladare än dem med synfel.
Själv fick man en 6:a i syn och fick tjänst därefter också. Hade månads(24h)-linser hela vpl under problem. Tom på baskerprovet höll de igång fint, fast visst smög det sig in en liten infektion i hornhinnan precis i slutet så man fick gå halvblind en vecka. Men det var det värt =)
Nestor
Apr 26 2005, 18:32
Intressant, kanske innebär att fler lämpliga individer som tidigare inte skulle ha kommit in, nu kommer in.
Hoppas det är ändrat tills man själv mönstrar.
He he... titta här...hittade en till fråga som hade ett trevligt svar:
Fråga: Hej!
Är det möjligt att bli vagnschef på ett strf90 om man har glasögon?
Tack på förhand! /Johan 2005-04-18
Svar: Hej Johan,
Ja det är möjligt, det avgörs inte av om man har glasögon eller ej, utan hur dåligt man ser utan glasögon och med glasögon.
Hälsningar
/Syster Lump
Vad säger ni som lumpat på ett stidsfordon? Är det lämpligt att vara vagnchef när man är i behov av glasögon eller kontaktlinser?
APC-mannen
Apr 26 2005, 18:41
Det här har vi ju diskuterat förut. Vissa argumenterade att risken att bli imbrilla eller att helt enkelt bli mer eller mindre blind inte är någon jättebra idé då man kan utsätta sig och sina kamrater för livsfara. Jag har själv kass syn, men anser att synkraven ändå är relevanta.
APC-mannen
Apr 26 2005, 18:45
QUOTE (JCS @ Apr 26 2005, 17:40 )
Vad säger ni som lumpat på ett stidsfordon? Är det lämpligt att vara vagnchef när man är i behov av glasögon eller kontaktlinser?
Ja det funkar, men glöm ALDRIG dina reservglasögon på luckan då linser kan paja eller åka ur, samt att glasögonen kan gå sönder. Jag sket i att ta med mina brillor en gång under skjutning med 9 mm pskott. Det var inte helt enkelt att träffa, detta var i början av GSU och jag vågade inte säga till den hemska kaptenen att jag faktiskt inte såg målet... Efter det lämnade jag aldrig kasern utan brillor.
QUOTE (Hendrix @ Apr 26 2005, 18:32 )
Intressant, kanske innebär att fler lämpliga individer som tidigare inte skulle ha kommit in, nu kommer in.
Det kommer troligen finnas undantag även till detta om det nu skulle vara så att reglerna ändras.
Om tjänsten kräver.....vissa tjänster kanske kommer att kräva en fullgod syn även i framtiden
Rickard N
Apr 26 2005, 19:50
Har inte perfekt syn-kravet på pansar redan försvunnit?
The Swede
Apr 26 2005, 19:53
Om det funkar att vara t.ex US Ranger med brillor borde det väl funka att vara vpl i Sverige med brillor.
Jag håller med dig i sak om att det inte borde vara ett större problem i vårt land än i något annat som tex usa.
Men eftersom jag inte och troligen de flesta med mig inte känner till alla vpl befattningar kan det också vara svårt att införa en sådan regel om det inte finns möjlighet till undantag från densamme.
Utan att ha torrt på fötterna så kanske röjdykare och a- dyk är sådana tjänster
The Swede
Apr 26 2005, 20:06
Naturligtvis, det jag pekar på är att jag tycker att synkraven i Sverige är/ har varit väl hårda om man jämför med t.ex USA där man kan se diverse "special"-förband med glasögonförsedda soldater.
Vad gäller dykare så kan man få masken med korrigerade glas. :P
rozzen
Apr 26 2005, 20:07
Jag har för närvarande ett smärre synfel men jag vet inte riktigt om det påverkar min syn. Jag lider av vindögdhet på ena ögat men har varken glasögon eller linser och ser kanonbra. Kanske inte har någon falkblick men inte sämre än normalt. Tänkte mönstra till någon av de mer krävande tjänsterna och undrar om detta kommer att påverka mig?? Har skjutit ganska mycket med softairgun och luftgevär och min syn har inte påverkat mitt skjutande det minsta.
point taken..
För övrigt..
Väldigt billig lösning att synkorrigera alla masker när kön för att få en sådan tjänst är hur lång som helst, men det kan det kanske vara värt....
I yield an d rest my case..
QUOTE (Hendrix @ Apr 26 2005, 18:32 )
Enligt systern som jag hade när jag mönstra så kommer de nya bestämmelserna att gälla om nån månad om jag inte missuppfatta henne, och så vitt jag förstod så kommer det att gälla alla tjänster (kanske inte de mer "frivilliga" dvs de med extra mönstring), men vi diskutrea det inte så noga.
För övrigt så är det så att om du ligger på gränsen för synkraven så kan du bli godkänd om du berättar att du vill, skulle eg blivit utsparkad där (de var mycket frikostiga med frisedlar) men behölls eftersom "Du är ju intresserad och gör det frivilligt, och eftersom kraven snart är ändrade så är det lika bra då FM inte förlorar på det". Minns ej exakt vad hon sa.
Misstolka mig inte, hade jag mönstrat med förra omgången så hade synen inte spelat roll men iom de nya bestämmelserna så tog de alla tillfällen i akt till att ge folk frisedel. (av 65 fick 40 frisedel direkt, av de resterande så fick minder än 10 tjänst i slutändan.)
Isåfall borde det vara med linser, glasögon är synnerligen olämpligt i de flesta former av fysisk aktivitet. Jag har haft glasögon sen jag var 7, och dom skumpar upp och ner, immar igen, ger sämre panoramavy och kan bli skitiga. Jag rengör mina glasögon 5-6 ggr dagligen.
Linser har jag också, och dom är mycket bättre så länge man kan ta i och ur dom ordenligt, och man inte får kladd eller skit på dom. Då är det också ett helvete.
Så det är bara att konstatera att dålig syn är väldigt olämplig i militära sammanhang, att dom sänker kraven beror antagligen på att det är väldigt många som är olämpliga på massa annat sätt idag. Så att någon har en smärre defekt som råtaskig syn kanske spelar mindre roll i det perspektivet.
Olof
Olof: linser är ingen höjdare i fält... Du kommer garanterat inte att vara så pass ren om fingrarna att du vill in i ögonen och grotta.
Och om du har tagit ur linserna och det blir eldöverfall så hinner du inte stoppa i dom igen.
Jag har ganska seg tårvätska så jag kunde inte ha linserna i mer än max 10-11 timmar.
Kan du ha linserna i två-tre veckor i sträck så kanske det kan fungera.
Men ha alltid glasögonen med dig, ingen höjdare om du tappar en lins på fel tillfälle.
Och det kommer du att göra, både Mr Darwin och Mr Murphy är där ute. Och väntar...
Numer är det inga problem för mig längre eftersom jag har laseropererat mig och inte har vare sig glasögon eller linser längre
Att de var bättre, förutsatt att man kan ta i och ur dom ordentligt skrev jag. Torde vara självklart för alla som haft linser att man inte kan göra det utan tillgång till adekvat sanitet.
Sen finns det ju dock siliconlinser vilka är lite roligare då de andas och man kan ha i dem 30 dagar i streck.
Dock så är skit i ögonen fortfarande inget kul.
En släkting till mig är professor i ögonkirurgi, och kan således låta en kollega operera honom näst intill gratis. Han bär dock glasögon. Han anser att en operation är ungefär lika riskabelt som att ha linser ett helt liv vad gäller synen. Och att båda dessa är för riskabla för synen för hans smak. Dock kan man ju använda linser de gånger de verkligen behövs till en tämligen låg risk, men med operation kommer hela risken på en gång. Men skönt för dig om du har opererat och det gått bra. Skulle själva kunna pröjsa 50~60 för riskfri perfekt syn.
Olof
Vinter
Apr 27 2005, 14:01
Jag undrar vart jag hade hamnat på skalan idag med Lasik opererad syn... hmm.
soldatkinnunen
Apr 27 2005, 16:21
QUOTE (JCS @ Apr 26 2005, 18:21 )
Jag undrar vad det är för värden på de olika graderingarna t.ex. hur stort synfel har man om man får en 6:a.
Det är svårt att säga exakt. Både synen utan och med glasögon har betydelse för vilken siffra man får.
Synbestämmelserna kommer snart att ändras och då blir det vad man ser med glasögon som blir avgörande om man får göra tjänst eller inte.
Ojdå, den ändringen kom (kommer) vid alldelse fel tillfälle.
Synd att de hade det för en vecka sen, för du skulle jag preliminärt vara som skyttesoldat. Men icke..håller på och brevväxlar med plikverket som bäst. Jag har 1.0 tror jag på båda ögonen..det räcker inte till för en sjua.
Yossarian
Apr 27 2005, 17:22
QUOTE (soldatkinnunen @ Apr 27 2005, 17:21 )
Jag har 1.0 tror jag på båda ögonen..det räcker inte till för en sjua.
1.0 räknas väl normalt som perfekt syn?
Rickard N
Apr 27 2005, 22:15
Det borde resultera i en 9:a
soldatkinnunen
Apr 28 2005, 19:00
QUOTE (Yossarian @ Apr 27 2005, 17:22 )
QUOTE (soldatkinnunen @ Apr 27 2005, 17:21 )
Jag har 1.0 tror jag på båda ögonen..det räcker inte till för en sjua.
1.0 räknas väl normalt som perfekt syn?
Jag ursäktar mej. Jag skrev fel, jag har -1.0 på mina ögon/glasögon. Jag hade 0,4 på V och 0,5 på H. på mönstringen. Men höjde de till 0,5 på båda efter en ny synundersökning här hemma, vad de sen ska betyda. Finns det nån chans att de höjer synen pga. bra möns.värden annars och är motivared? har ni hört talas om det?
A2Keltainen
Apr 29 2005, 05:50
Lite militär synkravskuriosa: Jag håller på och läser;
Inside Delta Force
Eric L. Haney
Bantam Dell
2002
och där står att Haney och flera andra antogs som operatörer till 1st SFOD-D trots att de hade så dålig syn att de behövde glasögon. Man kan kanske gissa att Haney och de andra glasögonbärande operatörerna hade en kombination av egenskaper som var svår att hitta, och som ansågs väga tyngre än den sämre synen.
Edit:
För att anknyta till vad Swede skrev ovan, så var Haney aktiv som plutonsergeant i en Ranger Battalion när han (med sin glasögonkrävande syn) sökte till 1st SFOD-D.
odenmedic
Apr 29 2005, 06:31
QUOTE (Vinter @ Apr 27 2005, 08:01 )
OT US military om
Lasik /OT
Har sjalv set PJ's med BCG's (military issue aka Birth Control glasses)
Yapp har ett par sjalv

/OT
Rune Frunkh
Apr 29 2005, 12:54
Vilka tomtar på Pliktverket! Varför står det ingenstans klart och tydligt vilka synkrav som gäller? (Eller har jag missat något?) "Syster Lump":s svar känns väldigt godtyckliga och undvikande... Är det någon som kan komma på en anledning till att man skriver "Synskärpa: 8" istället för (t.ex.) "Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.".
Är det någon som har i färskt minne vilka synkrav som gällde till t.ex. Kust- eller Fallskärmsjägare? Dess uppgifter är numera borttagna från FM:s sidor.
(...som inte fick åka på BA05 och BA06 p.g.a. nedsatt syn.)
QUOTE (Rune Frunkh @ Apr 29 2005, 11:54 )
Är det någon som har i färskt minne vilka synkrav som gällde till t.ex. Kust- eller Fallskärmsjägare? Dess uppgifter är numera borttagna från FM:s sidor.
8:a för FJS förut iaf... borde väl vara samma för KJ.
Vinter
Apr 29 2005, 14:05
QUOTE (odenmedic @ Apr 29 2005, 06:31 )
QUOTE (Vinter @ Apr 27 2005, 08:01 )
OT US military om
Lasik /OT
Har sjalv set PJ's med BCG's (military issue aka Birth Control glasses)
Yapp har ett par sjalv

/OT
OT Aha! Grönt ljust för 99% av utbildningarna

Otroligt bra.
Tack för länken.
Rune Frunkh
Apr 29 2005, 14:46
QUOTE (oz @ Apr 29 2005, 13:56 )
QUOTE (Rune Frunkh @ Apr 29 2005, 11:54 )
8:a för FJS förut iaf... borde väl vara samma för KJ.
Jo, det var det jag undrade över: Vad betyder just "8" eller "Fullgod synskärpa"?
Tidigare har det stått något i likhet det som står avseende krav för utlandsstyrkan, "Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat", men inte längre.
soldatkinnunen
Apr 30 2005, 00:31
QUOTE (Rune Frunkh @ Apr 29 2005, 12:54 )
Vilka tomtar på Pliktverket! Varför står det ingenstans klart och tydligt vilka synkrav som gäller? (Eller har jag missat något?) "Syster Lump":s svar känns väldigt godtyckliga och undvikande... Är det någon som kan komma på en anledning till att man skriver "Synskärpa: 8" istället för (t.ex.) "Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.".
(...som inte fick åka på BA05 och BA06 p.g.a. nedsatt syn.)
Ja, jag inte tycker Pliktverket är tillräckligt tydliga om vilka synkrav som gäller för vilken utbildning. Kanske för att dessa gränser går att tänja på vid vissa fall, förhoppningsvis. Skulle man veta det innan man mönstrar så kanske min inte skulle bli så fruktansvärt besviken efteråt...
Alltså, det blir väl enklare att för alla att se om du får en 8:a istället för att säga 0,5 och 0,8. Eftersom allt annat värderas i siffror (föruton hörsel) blir det väl enklast så. Sen har dom så dålig kolla på Pliktverket överhuvudtaget, med det är en annan sak..
Jag missade på KJmönstringen pga 1.0 på höger öga och 0.9 på vänster.
Läkarundersökningen var dag 2 och det var det enda utöver psykologen som var kvar

. Men jag fick ju en halv dag att spendera i Stockhols city i väntan på tåget hem.
Vid mönstringen var synen 1.0 och 1.0 likaså vid inryckning till K3.
Men å andra sidan kom jag på under lumpen att jag inte gillar iskallt vatten så jag är ganska nöjd med hur det blev ändå.
soldatkinnunen
Apr 30 2005, 11:32
QUOTE (Dajo @ Apr 30 2005, 00:48 )
Ska man som KJ ha 1.0 på båda? Det är hårda synkrav, kanske onödigt hårda....undrar om nån som verkligen ville bli KJ hade linser på sej under synundersökningen.man undar ju.
QUOTE (soldatkinnunen @ Apr 30 2005, 11:32 )
QUOTE (Dajo @ Apr 30 2005, 00:48 )
Ska man som KJ ha 1.0 på båda? Det är hårda synkrav, kanske onödigt hårda....undrar om nån som verkligen ville bli KJ hade linser på sej under synundersökningen.man undar ju.
I början på 90-talet var det i alla fall.
Perfekt syn utan korrigering var det som gällde.
Fu_Persson
Apr 30 2005, 18:01
krav eller inte - för ens egen skull bör man kanske inte vara beroende av glasögon el. dylikt i krävande tjänster. själv låg jag på vakt/insats och besvärades tom då stundtals av dem.
dessutom kan man väl vara jävligt grym ranger men utan glajorna blir det svårt att spana eller för den delen träffa ett smack...
En av orsakerna till att de sänker kraven på synskärpa är läget med synen idag. Fler och fler ser sämmre har man kommit fram till, och när man letar efter få som klarar de andra kraven och fram för allt har viljan (vilket verkar mycket viktigt för FM) kan det vara svårt att finna tillräckligt med folk. Dessutom anser de kanske att dagen korrigeringsverktyg håller så pass bra standard att det är möjligt att klara sig ändå på vissa tjänster.
@olofmalmberg
operation är ju alltid en avvägning. För din släkting är det kanske inget problem att ha glasögon men när man är som mig och bara ser en grå massa efter två meter är det lite annorlunda. dessutom så är det en ekonomisk fråga för mig. jag räknade ut att om jag operrerar mig så kkommer jag att ha tagit igen det efter ca 7-8 år. Och eftersom jag hade tänkt leva i en sisådär 70 år till så....
martinator
May 2 2005, 16:08
Det kan bli vissa problem om man har synfel och otur. Fick ett järnrör, tillhörande ett sambandställt i huvudet under min GU. Pga kraften i detta skallade jag ett annat järnrör varvid även ena linsen på mina glasögon pajade (gick sönder en del annat också så som ögonbryn). hur som helst så blev det lite meckigt att lägga om skyttet från höger till vänster mm. Så jag förstår de som håller god syn för ett krav i vissa befattningar.
Själv låg jag som GB PSK så egentligen gjorde det inte så mycket. Vi ska ju bara bara kanonmat i vilket fall.
/martinator
QUOTE (OlofMalmberg @ Apr 27 2005, 13:43 )
En släkting till mig är professor i ögonkirurgi, och kan således låta en kollega operera honom näst intill gratis. Han bär dock glasögon. Han anser att en operation är ungefär lika riskabelt som att ha linser ett helt liv vad gäller synen. Och att båda dessa är för riskabla för synen för hans smak. Dock kan man ju använda linser de gånger de verkligen behövs till en tämligen låg risk, men med operation kommer hela risken på en gång. Men skönt för dig om du har opererat och det gått bra. Skulle själva kunna pröjsa 50~60 för riskfri perfekt syn.
Olof
Jag genomförde lasik operation 3 år sedan, kosatde mig 6-mån arbete men det vare det värt.
Jag väntade däremot något år till den nya wavescan tekniken kom och användes, det betyder att man punkt behandlar ytan på ögat med ett antal laserpulser istället för att behandla hela ytan i en puls.
Resultatet av operationen blev över förväntan, på vardera öga ser jag ned till 1.3 dioptri, jag har alltså skarpare syn än normal människan pga att ytan är näst intill felfri, vilket nästan inte existerar i naturen. Med båda ögonen kan jag se skarp ned till 1.6 dioptri, samtidigt som jag kan fokusera och se saker väldigt nära. Dopad syn kan man kalla det ;)
Jag slapp dessutom vissa av dom biverkningar som man kan drabbas av.
Resultatet beror mest på att jag inte hade så väldigt dålig syn, men istället led av astigmatisk. Med den nya tekniken kan man alltså i plocka bort astigmatismen.
Jag är 100% nöjd och kommer aldrig att ångra mig, jag behöver bara tänka tillbaka på hur roligt det var att ha glasögon när man lever ett aktivt liv.
Varför svenska försvaret har strikta synkrav jämfört med andra nationer? Troligtvis har det med urval att göra, man kunde ställa krav så länge som man hade ett väldigt stort urval av värnpliktiga. Men nu kan det vara tid att tänka över kraven och anpassa dom till försvaret av idag.
För övrigt tycker jag att man absolut inte ska ha linser i fält eller träning. Ett par glasögon på näsan och ett par i fickan fungerar utmärkt. B)
Fu_Persson
May 3 2005, 06:06
@vinter
hur stort synfel hade du innan?
jag har -6,25 och misstänker att lasik inte kommer räcka. o halvvägs e inte ok för mig när man har varit beroende av glasögon sedan fyra års ålder.
jag har kikat på att göra ICL (Intraocular Contact Lens), eller PRL (Phacic Refractive Lens), när man sätter in en extra lins i ögat.
ok ok, nu var jag OT
Jag hade -2.25 -2.00 innan operationen. Man utför lasik ned till -9 men det beror på hur ditt öga är uppbyggt. Enda biverkningen jag har är viss halo vid mycket kraftigt upplysta gator på natten, men det är ingen fara, jag vande mig snabbt vid det.
http://www.medocular.se/ Läs informationen ;)
Edit: Jag valde vågfrontsteknik för det ger bäst reslutat på astigmatism.
soldatkinnunen
May 3 2005, 15:53
QUOTE (Vinter @ May 3 2005, 15:42 )
Jag hade -2.25 -2.00 innan operationen. Man utför lasik ned till -9 men det beror på hur ditt öga är uppbyggt. Enda biverkningen jag har är viss halo vid mycket kraftigt upplysta gator på natten, men det är ingen fara, jag vande mig snabbt vid det.
http://www.medocular.se/ Läs informationen ;)
Edit: Jag valde vågfrontsteknik för det ger bäst reslutat på astigmatism.
Vad kostar de olika operationerna?
LASIK
LASEK
ICL/PRL
CLE/RLE
Vågfrontsteknik
AK
Vilken är den billigaste, den bästa mm.? Jag kan tänka mej att göra en operation, eftersom jag vill ha den tjänsten jag söker. Men inte bara pga det, eftersom jag är innebandymålvakt och en aktiv människa. Kan vara värt kanske för 10000-20000kr? Man måste annars köpa linser stup i ett och glasögon, som kommer kosta en del pengar samt att det är besvärligare.
Vågfrontsteknik behöver du nästan bara om du har mycket oregelbunden yta på ögat, men den typen verkar ge bäst resultat. Man scannar helt enkelt ögats yta och punkt behandlar ojämnheter för att kompensera.
Lasik/Lasek är dom 2 bästa för normala synfel. Normalt kostar det 25.000-30.000 för båda ögonen.
ICL kan vara en en lösning men är dyrare, 19.000/öga
Resterande operationer är bara till för operation av ögonsjukdomar, eller defekter i ögat.
Edit:Stavning
QUOTE (JCS @ Apr 26 2005, 18:21 )
Jippie!

Låter det inte fantastiskt för oss som snart ska mönstra och vars största problem är närsynthet?! Kanske har en chans på pansar nu!
you lucky basterd! lite synfel gör dock inte så mycket, det är värre med hörseln dessvärre

Men lycka till då!
agående synen...
jag ser 0.4 utan glasögon och har en korrigering på 0,75 på båda ögonen.. när jag har korrigerat så ser jag 1,2. det gav mej en 7 i syn och kan därför göra som mp/säk...... du som har 1,0 på glöasen borde också få en 7a tycker jag, eller ser du inte fullt med glas?
vet nån vad gränsen för 7a går?
hare bra!
soldatkinnunen
May 4 2005, 15:28
QUOTE (ek1und @ May 4 2005, 15:23 )
agående synen...
jag ser 0.4 utan glasögon och har en korrigering på 0,75 på båda ögonen.. när jag har korrigerat så ser jag 1,2. det gav mej en 7 i syn och kan därför göra som mp/säk...... du som har 1,0 på glöasen borde också få en 7a tycker jag, eller ser du inte fullt med glas?
vet nån vad gränsen för 7a går?
hare bra!
Du, om du läser på föregående sida, så ursäktade jag mej för att jag skrivit fel. Det var inte så att jag ser 1.0, utan jag ser 1.0 korrigerat. Gränsen för en sjua:
Det bättre ögat ska vara 0,7 eller bättre, det sämre 0,3 eller bättre. Så om du har 0,4, så lär du ha det på ett av ögonen, i den andra ska du ha minst 0,7 annars kan du inte få en sjua helt enkelt. Jag ser 0,5 med båda=ingen stridande befattning :(
aja, men jag ser i alla fall 0,4 på båda ögonen, jag läre ha glasögon för att köra bil, och med korrigering ser jag 1,2. å jag fick en sjua i syn... så mp/säk blir det för mej. ska ner och provautlumpenglasögon om någon vecka. vet inte vartifrån du fått att man måste se 0,7 på minst ett av ögonen, det spelar väl ingen roll vad man ser med ett öga, det är väl det man ser med båda som spelar roll,,, lr? jag har iaf klart att jag skall göra som mp/säk...
|MP|
soldatkinnunen
May 4 2005, 17:38
Dethär kan inte stämma!! Det går helt enkelt inte. När mönstrade du? De måste ha gjort om skalan eller nåt, för jag frågade från 2 ställen vad som krävs för en sjua i syn, sa sa de 0,7 på bättre och 0,3 på sämre, minst! Jag måste höra med Pliktverket. Får du så får jag :P
sabba ingenting för mej här nu =) hehe.. närå, men olofmalmberg verkar ju också få göra ändå... detkanske är andra saker som väger upp i stället! jag har fått papper på att jag skall hämta ut lumpen-glasäögon också så man får ju göra ändå...
Någon som kikat på det här?
http://www.paragoncrt.com/. Hokus pokus?
soldatkinnunen
May 6 2005, 00:34
QUOTE (oz @ May 5 2005, 22:17 )
Någon som kikat på det här?
http://www.paragoncrt.com/. Hokus pokus?
Hmm...information som finns på sidan skulle inte finnas på svenska nånstans tro? Förstår inte så mycket av dedär språket.
soldatkinnunen
May 6 2005, 00:37
QUOTE (ek1und @ May 5 2005, 16:01 )
sabba ingenting för mej här nu =) hehe.. närå, men olofmalmberg verkar ju också få göra ändå... detkanske är andra saker som väger upp i stället! jag har fått papper på att jag skall hämta ut lumpen-glasäögon också så man får ju göra ändå...
Nejdå, jag ska inte sabba nåt för dej, ta det lungt bara

Vilka saker tror du vägde upp att du kunde bli MP/säk fast du bara har en sexa? Kan du skriva in dina mönstringvärden, allihopa.
De kommer höra av sig till mej från Karlstand förhoppningvis den här veckan, eller i början av nästa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.