Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsutbildning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv > Ungdom
lanrezac
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102893

TROMSØ (VG) Våpenbruk og sluttet orden står på timeplanen i det nye valgfaget som tilbys på Vestvågøy videregående skole.
Krizan
Detta vore nåt för Sverige. Lite givakt och manöver är precis vad som behövs för att aktivera slappa ungdomar ur MTV-generationen.

När jag blev HvU blev jag mer ödmjuk och fick en sundare och mer verklighetsförankrad syn på krig och militärens roll i samhället. Jag tvingades konfrontera mina nojor och upptäcka att de inte var så farliga egentligen. Jag lärde mig samarbete, att lyssna, att vara en del av ett sammanhang etc...

Man kan säga att HvU har förändrat mig till det bättre.
dalmas
På skolan där jag jobbar erbjuder vi möjligheten att "övernatta" med instruktörer från Hvu.
Fu Dahlberg
Tyvärr är min norska lika dålig som min danska, så jag har lite svårt att se vad som artikeln exakt säjer, men tolkar jag den rätt, så är det typ elevens val aktig utbildning?

Spontant tänker jag nej, fortsatt fluminsering av skolan...
david_88
det finns en motsvarighet i Sverige. dock inte för alla. På min skola, har vi bla två speciallinjer. En som heter Räddningstjänst, och min, Skydd och Säkerhet.

Räddningstjänst åker på ledarskapsutbildning med försvaret, och min linje åker på regelrätta fältvane veckor. Så visst finns det i sverige också!
dxl
...regelrätta fältvane veckor

Skilj på fält och fält nu, att sova i tält i det civil är inte samma sak som att sova i tält i det militära. Framförallt inte när man gjorde det under sin GSU
david_88
ja det är sannt. fel skrivet av mig. Med regelrätta menar jag inte regelrätta..

jag menar:
Grundläggande vapenutbildning,
Grundläggande förläggningstjänst
Grundläggande sambandstjänst
Grundläggande Sjukvårdstjänst
Grundläggande NBC utbildning
Exercis
Almän information om försvarsmakten.

Ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen i mitt tidigare inlägg. banghead.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.