Tobias R
Apr 25 2005, 10:52
Hej.
Jag blev i förra veckan påkörd bakifrån när jag övningskörde (bil) på körskolan jag går på. Han som körde på mig var en gubbe utan körkort. Han låg för nära och hann inte ens bromsa innan det small. Det var en 50-väg så han höll nog ungefär det vid kollisionsögonblicket. Polisen kom och undersökte osv. Jag fick rådet av körskolan att åka till sjukhuset och göra en koll. Det gjorde jag emmellertid inte då jag inte tyckte att jag hade så ont. Jag kände lite i naken och ryggen. Detta gick mestadels över till dagen efter och jag fundera inte så mycket mer på det. Men nu börjar det kännas igen, ganska mycket. Jag kommer att åka till sjukhuset idag eller imorgon.
Men hur ser den ekonomiska aspekten ut i detta fall? Ska jag behöva betala sjukhusbesöket själv (300:- är mycket för en student)? Om det visar sig att jag har ådragit mig skador var vänder jag mig då för skadestånd? Gubben hade som sagt inte kökort, påverkar detta situationen? Ska jag vända mig till hans försökringsbolag, körskolans eller mitt eget (jag jag nått?

)? Körkolan har inte nämnt något alls om detta mer än frågat om jag har ont...
Finns det någon som varit med om något liknande eller kanske någon som kan försäkringsjuridik...
Med vänliga hälsingar
Tobias
Erik_G
Apr 25 2005, 11:23
Prövat att kontakta ditt försäkringsbolag? De kan nog den juridiska biten ganska bra, de kanske tillochmed kan rekommendera dig en doktor.
Telefonsamtalet kostar nog enligt lokalsamtalstaxa, men läkarbesöket får du nog lägga ut för själv.
mvh
Erik G
Och du MÅSTE skaffa något slags läkarintyg på detta, det kanske är så att du får ont i ryggen/nacken om några år, då måste du har intyg på detta för att ha en chans till ekonomisk ersättning.
Har du hans personuppgfter och försäkringsbolag? (DE kommer nog vägra med hänvisning till att han saknar körkort...språka med DITT försäkringsbolag om vad som ska göras).
Lycka till och håll oss notifierade.
J-Star
Apr 25 2005, 11:39
Spara allt vad kvitton heter, ring ditt försäkringsbolag och hör efter. Min gissning är att de betalar ut till dig och sedan avkräver gubben ersättning för sina utlägg.
/J
När det gäller personskador så är det alltid det egna fordonets försäkring som skall ersätta dig. Det har ingenting att göra med vem som är vållade till olyckan.
Det är alltså det försäkringsbolag där körskolan har sina fordon försäkrade som du skall agera mot.
Principen är att du skall gå ekonomiskt skadelös från olyckan.
Räkna inte med några större pengar för sveda och värk - det ger bara småsummor.
Du får räkna med att lägga ut för alla kostnader själv för att sedan kräva pengar från försäkringsbolaget.
Blir ni oense har du rätt att anlita advkat och försäkringsbolaget får stå för advokatarvodet.
Som påpekats måste du skaffa läkarintyg - och det genast!
Förutom de rena vårdkostnaderna har du rätt till ersättning för resor till och från vårdinrättning samt kostpengar om du t.ex. på grund av avståndet till vårdinrättningen är tvungen att ta en dagens lunch eller liknande. Förutom den rena vården kan man få ersättning för sjukgymnastik eller för att på egen hand besöka någon typ av träningsinrättning eller simhall. Givetvis har du också rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Som också redan påpekats bör du spara alla kvitton.
Mitt råd är att du samlar alla handlingar i en pärm och även för någon typ av dagbok där du noterar alla undersökningar eller behandlingar. Du kommer ändå att bli tvungen att presentera en lista över dina omkostnader. För också anteckningar över alla telefonsamtal med försäkringsbolaget.
Uttern
Apr 25 2005, 15:17
Anmäl absolut skadan. Skaffa läkarintyg. Nackskador kan ligga och lura åratal.
Det låter som om det kommer bli rättegång? I så fall kommer du troligen bli kontaktad av åklagaren som kommer fråga dig om du har några krav på gubben.
Kontakta bilskolans försäkringsbolag och be dem om vägledning.
Ola
QUOTE (Uttern @ Apr 25 2005, 15:17 )
Det låter som om det kommer bli rättegång? I så fall kommer du troligen bli kontaktad av åklagaren som kommer fråga dig om du har några krav på gubben.
Men några såda krav ställer man väl aldrig när det gäller personskador?
Där skall det egna fordonets försäkring stå för alla kostnader. Anledningen till att det är så är ju just att det inte skall spela någon roll om man blir påkörd av en förare som saknar trafikförsäkring.
(Däremot kan det kanske tänkas att det riktas krav på gubben när det gäller skador på körskolans bil).
Var väldigt försiktig när du talar med körskolans försäkringsbolag - de är din motpart, inte din vän.
Tobias R
Apr 25 2005, 17:38
Tack för alla svar! Jag ska alltså kontakta körkolans försäkringsbolag. Jag blev inte mottagen sjukhuset idag utan blev hänvisad till vårdcentralen, får bli i morgonbitti.
Var väldigt försiktig när du talar med körskolans försäkringsbolag - de är din motpart, inte din vän.
Hur menar du här?
Borde jag inte kunna få en summa för sveda och värk? Jag har ju trots allt ont i nacken och huvudet. Lite svårt att koncentrera sig på plugg och annat. Finns det ingen möjlighet för mig att kräva gubben på skadestånd eller likn?
MVH
Tobias
QUOTE (uoff @ Apr 25 2005, 17:14 )
Där skall det egna fordonets försäkring stå för alla kostnader. Anledningen till att det är så är ju just att det inte skall spela någon roll om man blir påkörd av en förare som saknar trafikförsäkring.
Vad händer då om man själv bara har trafikförsäkring och övningskör privat?
Uttern
Apr 25 2005, 18:08
QUOTE (uoff @ Apr 25 2005, 15:14 )
QUOTE (Uttern @ Apr 25 2005, 15:17 )
Men några såda krav ställer man väl aldrig när det gäller personskador?
(Däremot kan det kanske tänkas att det riktas krav på gubben när det gäller skador på körskolans bil).
1. Den egna bilens försäkringsbolag är väl inte ens "motpart"? Såvida det inte blir en tvist men framtill dess ska väl de reglera i enlighet med försäkringsvillkoren och därvid även bistå med information om dessa och villkoren för ev utbetalning av försäkringsersättning.
2. Åklagaren kommer troligen kontakta honom för att efterhöra om det möjligen finns några krav. Det kan bl a vara fråga om regresskrav från annat försäkringsbolag gentemot "gubben". Det kan även vara så att han har krav mot "gubben" som inte täcks av någon försäkring.
Ola
QUOTE (Alien @ Apr 25 2005, 17:44 )
QUOTE (uoff @ Apr 25 2005, 17:14 )
Vad händer då om man själv bara har trafikförsäkring och övningskör privat?
Klumpigt skrivet av mig!
Det är fordonet som har en trafikförsäkring - inte föraren.
Jag skulle skrivit "Anledningen till att det är så är ju just att det inte skall spela någon roll om man blir påkörd av ett fordon för vilket det saknas trafikförsäkring.".
Om vi säger så här då:
Om du blir skadad i en trafikolycka mellan två bilar så är det alltid trafikförsäkringen för den bil du färdas i som betalar dina personskador. Det spelar ingen roll vem som är vållande till olyckan. Om det handlar om en singelolycka så är det, givetvis, också trafikförsäkringen för det fordon du färdas i som står för kostnaderna för dina personskador. (Och vad jag förstår så spelar det heller ingen roll om föraren i det fordon du färdas i är full eller saknar körkort.)
Jag har för mig att det här systemet infördes under 60-talet för att se till att trafikskadade fick ekonomisk ersättning för sina personskador även om den som vållade olyckan saknade försäkring för sitt fordon.
Tobias R
Apr 25 2005, 18:22
Jag kommer att ringa ansvarig utredare hos polisen imorgon och höra efter vad som händer på deras front och hur det brukar gå till i fall av denna karaktär. Vidare ska jag höra med körkolan vad de har för försälringsbolag.
QUOTE (Tobias R @ Apr 25 2005, 17:38 )
Hur menar du här?
Jag menar helt enkelt att det ligger i försäkringsbolagets intresse att betala ut så lite som möjligt.
QUOTE (Tobias R @ Apr 25 2005, 17:38 )
Borde jag inte kunna få en summa för sveda och värk? Jag har ju trots allt ont i nacken och huvudet. Lite svårt att koncentrera sig på plugg och annat. Finns det ingen möjlighet för mig att kräva gubben på skadestånd eller likn?
Räkna inte med några större summor för sveda och värk. Eftersom det inte finns något sätt att mäta smärta så är försäkringsbolagen ytterst återhållsamma med den typen av ersättning. I stort så följer ersättning för sveda och värk hur många dygn du legat på sjukhus eller hur många dagar du varit sjukskriven.
Det är helt riktigt att om det blir rättssak av olyckan så kommer du att få ett brev från åklagaren där han undrar om du har några anspråk på motparten ("Gubben"). Men i mitt fall så sa min advokat att det var meningslöst att rikta några ekonomiska krav på grund av personskador gentemot föraren av det påkörande fordonet. Han menade att den metoden utnyttjas inte. Som han uttryckte det så har försäkringsbolaget som tecknat trafikförsäkringen för det fordon du färdads i övertagit det ekonomiska ansvaret för dina personskador i och med att att man upprättat ett försäkringsavtal.
Hur fick du veta att han inte hade körkort?
Tobias R
Apr 25 2005, 19:01
QUOTE (Pal_nyPC @ Apr 25 2005, 18:50 )
Hur fick du veta att han inte hade körkort?
Han och hans kärring bytte plats innan vi hunnit ur bilen. Vi hade emmelertid sett att det var gubben som satt vid ratten när vi kolla i backspegeln precis efter krocken. De erkände att de bytte plats pga att gubben inte hade körkort.
Tobias R
Apr 25 2005, 19:03
QUOTE (uoff @ Apr 25 2005, 18:49 )
Räkna inte med några större summor för sveda och värk. Eftersom det inte finns något sätt att mäta smärta så är försäkringsbolagen ytterst återhållsamma med den typen av ersättning. I stort så följer ersättning för sveda och värk hur många dygn du legat på sjukhus eller hur många dagar du varit sjukskriven.
Det är helt riktigt att om det blir rättssak av olyckan så kommer du att få ett brev från åklagaren där han undrar om du har några anspråk på motparten ("Gubben"). Men i mitt fall så sa min advokat att det var meningslöst att rikta några ekonomiska krav på grund av personskador gentemot föraren av det påkörande fordonet. Han menade att den metoden utnyttjas inte. Som han uttryckte det så har försäkringsbolaget som tecknat trafikförsäkringen för det fordon du färdads i övertagit det ekonomiska ansvaret för dina personskador i och med att att man upprättat ett försäkringsavtal.
Men om vi säger att mitt läkarbesök visar att jag fått en skada som gör att jag kommer att ha smärtor resten av mitt liv. Skadan är dock inte så farlig så jag inte kan jobba. Borde jag inte kunna kräva någon ersätting av gubben för min livslånga värk? Eller kan körskolans försäkringbolg dela ur det?
MVH
Tobias
QUOTE (Tobias R @ Apr 25 2005, 19:03 )
Men om vi säger att mitt läkarbesök visar att jag fått en skada som gör att jag kommer att ha smärtor resten av mitt liv. Skadan är dock inte så farlig så jag inte kan jobba. Borde jag inte kunna kräva någon ersätting av gubben för min livslånga värk? Eller kan körskolans försäkringbolg dela ur det?
Det är i alla fall min uppfattning att trafikförsäkringen inte betalar ut ersättning för sådant - men det är möjligt att det går att få ersättning från annat håll. Jag har inte hört talats om det - men det skulle vara intressant att veta om någon annan har lyckats med det.
Men sedan kommer vi till ett annat problem - hur skall en läkare kunna intyga att du kommer att ha smärtor resten av ditt liv? Eller ens att du har smärtor idag?
Tobias R
Apr 25 2005, 20:32
QUOTE (uoff @ Apr 25 2005, 19:22 )
QUOTE (Tobias R @ Apr 25 2005, 19:03 )
Det är i alla fall min uppfattning att trafikförsäkringen inte betalar ut ersättning för sådant - men det är möjligt att det går att få ersättning från annat håll. Jag har inte hört talats om det - men det skulle vara intressant att veta om någon annan har lyckats med det.
Men sedan kommer vi till ett annat problem - hur skall en läkare kunna intyga att du kommer att ha smärtor resten av ditt liv? Eller ens att du har smärtor idag?
Läkaren kanske ser att jag har en nackskada på röntenplåtarna. Inte så omfattande så att operation är lämplig men tillräcklig för att jag ska känna av den.
Var med om en "påkörning bakifrån olycka" för ett par år sedan.
Nyckelbenet har hoppat ur sin led och ligger "i luften", efter c:a 1 miljon telefonsamtal mad mitt försäkringsbolag fick jag ut en ersättning för förlorad arbetsinkomst, läkarkostnader, sveda och värk på 21 000.
Så fort du märker att försäkringsbolaget börjar dra ut på tiden så skall du begära att få tala med handläggarens närmsta chef. Handläggarna är ena dj...a förhalare, dom jobbar synnerligen aktivt passivt för att få dig att tröttna.
Som någon skrev, för dagbok: VEM sade VAD och NÄR. Ge dig inte föränn du fått ett namn att relatera till i verje ensklt samtal.
Tobias R
Apr 25 2005, 20:45
Jag hittade lite info på nätet ang vad som krävs för att få skadestånd;
Skadestånd@heiho: Det ska jag absolut göra! Hur är det med nyckelbenet nu?
EDIT: Var det försäkringsbolaget som stod för ersättingen för sveda och värk? Hur var det med bilen som körde på dig, lämnade du något skadeståndskrav till dem?
Det sticker fortfarende upp, kommer troligtvis att få dras med det resten av livet eftersom jag inte är intresserad av att gå med överkroppen i gips i 6 veckor, enl.läkaren.
Motpartens försäkringsbolag stod för kostnaderna, både jag och företaget där jag jobbar ställde skadeståndskrav eftersom jag var sjukskriven i 1,5 månad.
Förlust för företaget att ha en man sjukskriven. Jag har för mig att även dom blev kompenserade, min chef är värre än försäkringshandläggarna då det gäller att få betalt.
Hensoldt
Apr 25 2005, 21:17
Tips.
Ta reda på var gubben bor.
Dräm till honom över atlaskotan med ett fälgkors.
Säg sen : - Nu e vi kvitt gubbstrutt!
Skämt åsido.
När gubba aset visste att han inte hade körkort, va fan satt han bakom ratten för?
/Hensoldt (Som e trött på att det daltas så in i h--vete med pensionärerna i trafiken)
Tobias R
Apr 25 2005, 21:20
QUOTE (heiho @ Apr 25 2005, 21:08 )
Det sticker fortfarende upp, kommer troligtvis att få dras med det resten av livet eftersom jag inte är intresserad av att gå med överkroppen i gips i 6 veckor, enl.läkaren.
Motpartens försäkringsbolag stod för kostnaderna, både jag och företaget där jag jobbar ställde skadeståndskrav eftersom jag var sjukskriven i 1,5 månad.
Förlust för företaget att ha en man sjukskriven. Jag har för mig att även dom blev kompenserade, min chef är värre än försäkringshandläggarna då det gäller att få betalt.
Så du har med andra ord en livslång skada. Ska du inte ha en rejäl ersättning för den? Alltså mer än de 21000 du nämnde. På länken jag posta ovan står något om ersätting för framtida arbetsinkomstförlust.
Tobias R
Apr 25 2005, 21:21
@Hensoldt Har man ju bra lust att göra när man tänker på det. Men å andra sidan så kan jag ha god nytta av lite ekonimisk ersättning istället.
Tobias R
Apr 26 2005, 15:39
Har idag varit his doktorn och fått röntgat. Det visade sig att det inte fanns stora skador på hårddelarna men några förändrigar kunde ses. Jag blev remitterad till en sjukgymnast. Fick inte tag på polisen idag, han skulle finnas på plats imorgon bitti.
To be continued....
Tobias R
Oct 21 2006, 10:54
Jag var i kontakt med polis som sa att det inte var lönt att försöka kräva skadestånd från gubben. Jag fick ersättning från körskolans försäkringsbolag för utgifter och sveda och värk, ca 2000:-. Har idag inga men efter olyckan.
Tack för all information.
J-Star
Oct 22 2006, 09:24
QUOTE (Tobias R @ Oct 21 2006, 11:54 )

Jag var i kontakt med polis som sa att det inte var lönt att försöka kräva skadestånd från gubben. Jag fick ersättning från körskolans försäkringsbolag för utgifter och sveda och värk, ca 2000:-. Har idag inga men efter olyckan.
Tack för all information.
Skönt att det ordnade sig och att du slapp värk.

/J
J.K Nilsson
Oct 22 2006, 10:00
QUOTE (Alien @ Apr 25 2005, 12:36 )

Och du MÅSTE skaffa något slags läkarintyg på detta, det kanske är så att du får ont i ryggen/nacken om några år, då måste du har intyg på detta för att ha en chans till ekonomisk ersättning.
Det viktiga är att dokumentera att det inte finns någon skada. Du kan råka ut för en olycka senare i livet och dit försäkringsbolag kan då neka dig ersättning med hänvisning en skada du råkade ut för tidigare men du underlät att dokumentera. Efter detta besked kan man bara:

.
J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.