Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad man gör om man flyttas till utb.reserven.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Yossarian
Eftersom problemet med att bli av med sin ordinarie inskrivning har växt sig allt större på sista tiden, p.g.a. ett visst försvarsbeslut, och eftersom trådarna om detta står som spön i backen tänkte jag att det kunde vara på sin plats att sammanställa lite information om vad man kan ta sig till om man blir drabbad. Tror att någon efterlyste något liknande i någon tråd. Har själv ganska färska erfarenheter i ämnet, så jag kladdade ihop vad jag kunde komma på. Kom gärna med kritik och/eller tillägg. Om BlåGul vill nåla så gärna för mig.

Scenariot är att du har fått det hemska brevet från Pliktverket, och känner dig helt handfallen och bedrövad över att detta öde ska drabba dig. Det finns inte längre plats för dig på den utbildning du varit inskriven på. Förhoppningsvis blir du erbjuden någon annan utbildning, och om så är fallet är allt frid och fröjd. Det kanske inte är den fallskärmskustjägarattackdykarmilitärpolissuperninja-utbildning som du hade ställt in dig på, men se det positivt. Du får i alla fall göra lumpen.

Om du däremot har blivit placerad i utbildningsreserven, börjar nu kampen för att övertyga ett statligt verk om att de har fel. Man kan bli galen för mindre…

Låt oss ta det steg för steg:

1. Det första du måste göra är att lugna ner dig. Att omedelbart slänga sig på telefonen och ringa ett desperat samtal till Pliktverket är kanske inte det bästa man kan göra. Tänk igenom varför du vill göra lumpen, och läs in dig på vad det finns för utbildningar som du skulle kunna tänka dig. Vilka utbildningar som finns kan du hitta på lumpen.nu, men det visste du förmodligen redan. (I själva verket besöker du antagligen den sidan minst fem gånger om dagen.) Förmodligen måste du sänka dina ambitioner jämfört med din tidigare inskrivning.

2. Skriv upp olika alternativ som du kan tänka dig på ett papper, samla ihop psyket och ring till Pliktverket. Be att få tala med din handledare, vars namn står på ditt inskrivningsbeslut. Förklara din situation för handledaren och fråga om det finns någon annan tjänst du kan få. Förhoppningsvis finns det något. Om du inte får något erbjudande återgår du till punkt 1. Ring tills de tröttnar på dig.

3. Om det finns plats för dig på en annan utbildning måste du antagligen skriva ett skriftligt överklagande för att bli placerad där. Handledaren förklarar nog vad du ska skriva, men det viktigaste är att brevet innehåller ditt personnummer och vilken ändring du vill ha. Lägg gärna till några argument om varför Försvarsmakten inte skulle klara sig utan dig. (Intresse för utlandstjänst, officersutbildning o.s.v.) Lägg ner lite energi på att formulera dig bra, och be gärna någon korrekturläsa.

Förhoppningsvis har du nu fått en ny inskrivning, men om så inte är fallet finns ytterligare vägar att gå. Om du har bra värden från mönstringen kan du ansöka om så kallad extramönstring till diverse frivilliga utbildningar (t.ex. fallskärmsjägare, kustjägare, röjdykare, tolk, underrättelseassistent). Problemet är att utbildningarna förmodligen ofta, på olika sätt, är mer krävande än ”vanliga” utbildningar, och att de är svåra att bli antagen till. Det är dock ett alternativ.

Testa också att ringa till Pliktverket då och då. Vakanser kan uppstå när som helst.

Om du inte på något sätt lyckas få tag på en ny tjänst, är det dessvärre bara att inse att det inte finns plats för dig i Försvarsmakten. Att inte få göra lumpen är hur konstigt det än verkar inte lika med jordens undergång. (Det där kom inte från rätt käft kände jag…) Försvarsmakten är inte till för att uppfylla allas våra MÖP-iga fantasier, utan för att utföra uppgifter av mycket viktigare natur. De som behövs för att detta ska kunna göras blir uttagna till värnpliktstjänstgöring, inga andra. Ge inte upp för tidigt bara!
madog
Äntligen! clap.gif
En mycket efterlängtad tråd.

NÅLA! NÅLA NU!
Trash
Tack för guiden! Hjälpte mig mycket och det hela gick förvånansvärt smidigt.
Myran
Skit bra tråd! Säger som Madog, Nåla! Nåla! biggrin.gif
Den här tråden kommer säkert hjälpa flertalet vilsna själar. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.