Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Robbery Gone Bad
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Helmersson
Ett rån som inte går som rånaren tänkt sig.
http://www.big-boys.com/articles/itstoobad.html

Helt rätt av butiks biträdet, men dom två sista skotten var ju iof lite onödiga.
Är detta inte något Sverige bör införa? Att man får försvara sin egendom. Kommer det in någon och rånar ens butik så bör han straffas hårt.

Kommer inte ihåg när, men det var väl en tre år sedan ungefär.
En butik/kiosk blir rånad av en snorunge och var 15-16 år. Killen bakom diken sliter upp ett vapen och skjuter nissen mellan benen. Helt rätt tycker jag. Det skall inte komma in någon och råna ens butik så där. Då får han skylla sig själv.

Men naturligtvis så var det killen i butiken som åkte dit.

Helmersson camo.gif
Ignis nitidus
*host* fake *host*
Rokare
Varför gör inte de pistoler jag skjutit med så sköna effekter vid mynningen...

skön syns på rättsväsendet du har helmer...
Helmersson
Tack så mkt...
Ignis nitidus
du verkar ha en väldigt.. ehum... "annorlunda" syn på livet.
Helmersson
Nja en hård syn kanske. Man skall straffas HÅRT för det brott man gör.

Jag menar, idag är ju det nästan värre straff för ekonomiska brott än våldsbrott och mord här i Sverige.

Alldeles för fjantiga straff.

Mördar du någon, 20 år MINST. Då utan möjligthet till benådning.
Våldtäkt, 10 år MINST. Då utan möjligthet till benådning.

Helmersson camo.gif
Rokare
Är inte säker på att du säger tack när din idealbild om försvar av egendom blivit sann och du på fyllan råkar kliva in på någons tomt... Vänta ska bara pissa *BOOM* aha, praktiskt.. nu pissar jag ju ur alla hålen som grannens hagel gjorde i mig...

Kanske skall betrakta konsekvensen av varje enskild individs uppfattning av "hot" och "försvar" kan få för följder av dina tankar.. I den perfekta världen bestraffas ju bara de som verkligen är skyldiga...

Sorry om det blev OT, men jag tycker att det blivit så Svart vs. Vitt på forumet på sistone.. vad hände med den bistra verkligheten?
Helmersson
Ok jag kanske utryckte mig fel.

Om du kliver in på någons tomt för att gå att fråga om vägen eller nåt sånt så skall ju det inte vara några problem. Men om du går med en glock i handen, in i en butik för att råna den så får du räkna men att få pungen bortblåst.

Helmersson camo.gif
Rokare
QUOTE (Helmersson @ Apr 24 2005, 18:30 )
Ok jag kanske utryckte mig fel.

Om du kliver in på någons tomt för att gå att fråga om vägen eller nåt sånt så skall ju det inte vara några problem. Men om du går med en glock i handen, in i en butik för att råna den så får du räkna men att få pungen bortblåst.

Helmersson camo.gif

Men helmer... vad är det som säger att den som äger tomten och ser dig kliva in inte uppfattar dig som ett hot? Visst han blir fälld sedan... men du pratar med pipig röst.. eller pratar inte alls...

Hört i rätten "Han stoppade in handen i byxan för att ta fram ett vapen... då sköt jag..."

Du har fortfarande inte övertygat mig.. nytt försök..

GMY
Helmersson
Ok, synligt vapen och uppenbar risk för att du eller någon annan kommer råka illa ut samt när din egendom håller på att förflyttas

Helmersson camo.gif
Ignis nitidus
QUOTE (Helmersson @ Apr 24 2005, 18:45 )
Ok, synligt vapen och uppenbar risk för att du eller någon annan kommer råka illa ut samt när din egendom håller på att förflyttas

Helmersson camo.gif

det är rätt, skjut de 12-åriga snattarna med knallpulverpistoler bara! camo.gif
Rokare
QUOTE (Helmersson @ Apr 24 2005, 18:45 )

Helmersson camo.gif

Nu börjar vi smalna ner scenariot lite, vilket är bra, hur läser vi risken för tredjeman då? Eller rullar vi då mössan i handen, skrapar foten och säger...sorry var inte mening att låta dig få din dotters hjärnsubstans i ansiktet för att vapnet reste sig/jag är en dålig skytt... Kanske obligatorisk vapenutbildning?

Jag är [I]väl[I] medveten om att jag här lite drygt bara bollar tillbaka med en ny fråga... men jag antar att ni förstår vart jag vill komma..

Edit: Blir lite samtidigt eldöppnande här av mig och ignis... men jag tror att vi lutar åt samma lika...

Edit2: Ett litet förtydligande förresten:
Är detta inte något Sverige bör införa?
Nej
J-Star
Helmersson: Det här var ett sceneario där det gick "bra". På något program på ZTV för bara några dagar sedan gick det inte alls lika bra. Butiksägaren fick hela magasinet tömt i sig. Detta trots att han var beredd på trubbel och påbörjade duellen. Att han överlevde skall närmast ses som ett mirakel.

Du argumeterar som att "försvara sin egendom" är det högsta och viktigaste. Så är inte fallet. Egendom är bara det... egendom... prylar och pengar. Det viktigaste är att komma hem efter dagen levande. Är det värt att påbörja en vapenduell med stor risk för dödlig utgång bara för prylar och pengar?

Vi har nödvärnsrätt i Sverige. Mer info här:
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=7931

Så visst får du försvara dig. Med dödlig utgång om det skulle krävas till och med. Däremot anses inte det vara skäl nog att hävda "För att försvara mig med" för att få ut vapenlicens för det syftet. Skälen är enkla:

- Det fungerar inte. Du får inte avskräckning. Du får våldsspiral där brottslingarna beväpnar sig mer och skjuter först för att inte ge dig chansen att komma åt ditt vapen.

- Vapnen som uppges användas i försvar kan alltför lätt komma att användas i andra syften.

- Fler vapen i omlopp = fler vapen stulna = enklare för brottslingar att få tag på dem.

- Vapenolyckor.

Dina exempel du drar upp är konstruerade exempel som du lägge rupp för att de skall passa din argumentation. Vad får dig att tro att verkligheten kommer att vara så snäll så att när det blir tal om vapenanvändning så kommer det att följa just dina fina tillrättalagda exempel? Vi måste gå efter värstafallsscenariona istället för att hoppas på att det i varje fall är så att försvararen hinner skjuta först (och dessutom träffa).

Så svaret på din fråga: är detta något Sverige bör införa så är svaret: absolut inte. Det är illa nog att USA målat in sig i en hörna med det evigt frikostigt tolkade 2:a tillägget. Vi behöver inte göra om deras misstag.

/J
J-Star
QUOTE (Helmersson @ Apr 24 2005, 17:24 )
Nja en hård syn kanske. Man skall straffas HÅRT för det brott man gör.

Jag menar, idag är ju det nästan värre straff för ekonomiska brott än våldsbrott och mord här i Sverige.

Alldeles för fjantiga straff.

Mördar du någon, 20 år MINST. Då utan möjligthet till benådning.
Våldtäkt, 10 år MINST. Då utan möjligthet till benådning.

Helmersson camo.gif

Vad blir bättre av att straffa strängare?

/J
AutoExec
Som jag ser det, kan förvisso strängare straff avskräcka till brott. Men det skulle säkerligen leda till en upptrappning av våldet.

Har man t.ex. mördat någon och vet att man med säkerhet riskerar minst 20 års fängelse så ökar antagligen riskerna att man gör något änn värre för att undvika fängelse.

Strängare straff leder knappast till bättre rehabilitering heller och kommer antagilgen bara att leda till ökade kostnader för oss skattebetalare eftersom det skulle innebära att fler folk hamnade i fängelse och att färre lämnade det. Rent ekonomiskt sett är det inte särskillt givande att hålla kvar en rehabiliterad person som skulle kunna återanpassa sig till samhället, bara för att han fått ett långt straff som följd på sitt brott.
Rifleman/Medic
QUOTE (AutoExec @ Apr 25 2005, 12:36 )
Som jag ser det, kan förvisso strängare straff avskräcka till brott. Men det skulle säkerligen leda till en upptrappning av våldet.

Har man t.ex. mördat någon och vet att man med säkerhet riskerar minst 20 års fängelse så ökar antagligen riskerna att man gör något änn värre för att undvika fängelse.

Strängare straff leder knappast till bättre rehabilitering heller och kommer antagilgen bara att leda till ökade kostnader för oss skattebetalare eftersom det skulle innebära att fler folk hamnade i fängelse och att färre lämnade det. Rent ekonomiskt sett är det inte särskillt givande att hålla kvar en rehabiliterad person som skulle kunna återanpassa sig till samhället, bara för att han fått ett långt straff som följd på sitt brott.

Rehabiliterad? Återanpassad? Vad pratar du för goja? Din "återanpassade" tjuv kommer att begå brott igen och igen och igen och igen… Tro inte att mördare, rånare, våldtäktsmän har någon som helst vilja att ända sitt leverne.

Det billigaste och bästa är att låsa in dom – länge!

Det är hög tid för Sverige att lägga om kursen och inse att all sympati och alla pengar skall spenderas på brottsoffren!
AutoExec
...Det billigaste och bästa är att låsa in dom – länge!

Det är hög tid för Sverige att lägga om kursen och inse att all sympati och alla pengar skall spenderas på brottsoffren!

Jag hoppas att du inte är så naiv att du verkligen blint tror på det där själv. På vilket sätt tror du att det skulle vara billigt med fångvård?
Rifleman/Medic
QUOTE (AutoExec @ Apr 25 2005, 12:49 )
...Det billigaste och bästa är att låsa in dom – länge!

Jag hoppas att du inte är så naiv att du verkligen blint tror på det där själv. På vilket sätt tror du att det skulle vara billigt med fångvård?

Kostnaden för att hålla en tjuv bakom lås och bom är givetvis stor. Men stora besparingar kan givetvis göras.

Kostanden för att ha en tjuv springandes lös i samhället är större. Polis, åklagare, advokater, socialbidrag m.m är som du förstår säkert inte direkt billigt. Till detta skall läggas skador på egendom och framför allt skador i form av lidande hos brottsoffren. Lidandet av att ha blivit våldtagen, rånad eller misshandlad kan naturligtvis aldrig mätas i pengar.

Bästa sättet att bekämpa kriminella är att ha dom inlåsta så stor del av deras liv som möjligt.
J-Star
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 25 2005, 13:03 )
Bästa sättet att bekämpa kriminella är att ha dom inlåsta så stor del av deras liv som möjligt.

Styrk påståendet.

/J
Rifleman/Medic
QUOTE (J-Star @ Apr 24 2005, 18:21 )
- Det fungerar inte. Du får inte avskräckning. Du får våldsspiral där brottslingarna beväpnar sig mer och skjuter först för att inte ge dig chansen att komma åt ditt vapen.

- Vapnen som uppges användas i försvar kan alltför lätt komma att användas i andra syften.

- Fler vapen i omlopp = fler vapen stulna = enklare för brottslingar att få tag på dem.

- Vapenolyckor.

Styrk påståendena!
J-Star
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 25 2005, 13:13 )
QUOTE (J-Star @ Apr 24 2005, 18:21 )

- Vapenolyckor.

Styrk påståendena!

Efter er min bäste herre.

/J
Rokare
@Rifle.. ge den rosa lastbilen till J-star..
@J-star låt rifle leka med den gröna bilen..
lobo
Jag tror att majoriteten av befolkningen inte vill äta bajs. Dock kan jag inte styrka det. Är jag helt ute och cyklar då ?

Förlåt, men jag rycktes med av stämningen fun_icon_nana.gif
Vikström
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 25 2005, 13:03 )

Jag rekommenderar min herre att kasta ett getöga på den såkallade canadamodellen till exempel. Även om det knappast är ett felfritt system så bevisar det att det bästa absolut inte är att "ha dom inlåsta så stor del av deras liv som möjligt."
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.