QUOTE (Kanna @ Apr 24 2005, 00:08 )
Skyll allt på religionen
Jag skyller inte allt på religionen, då det vore väldigt dumt att göra det.
för som vi alla vet så är religionen roten till allt ont.
Jag anser att organiserad religion är orsaken till mycket ont. Inte minst så motverkar det självständigt och kritiskt tänkade, och uppmuntrar istället till blind (auktoritets)tro.
Att irakierna ropar "Allah akhbar" när de skjuter piloten är i mina ögon mer ett sätt att ropa "hurra" än just "Gud är stor".
Så du tror inte att ropen har någon religiös innebörd i sammanhanget?
Tycker även att det är härligt att du börjar dela in världen i vi och dom i ett annat inlägg i den här tråden.
När det gäller muslimsk fundamentalism, så är det i stor utsträckning vi i västvärlden mot dem. Ifall du missat det, så anser de funtamentalistiska muslimerna att vi i västväst, inräknat Israel, är huvudfienden.
Västvärlden är ju verkligen ett föredömme som störtar diktaturer baserat på obefintlig eller svag bevisning och sedan gör allt för att tjäna pengar på det.
Som demokrat så anser jag att så gott som allt störtande av diktaturer är gott. Anser du att det saknas bevis för att Saddam Hussein var en "dålig människa" som styrde en "dålig regim"? Tycker du att det var dåligt att störta hans regim? De europeiska länder (Ryssland, Frankrike och Tyskland) som främst är emot USA:s invasion av Irak verkar av någon konstig anledning även vara de länder som idkade mest handel med Irak under Saddam Husseins styre. Vilken otrolig slump.
Tro fan att det finns irakier som är förbannade på västvärlden och de som representerar den.
Ja, en kombination av indoktrinering och en oförmåga att medge sina egna misslyckanden och brister verkar vara allmänt kännetecknande för arabvärlden. Då är det mycket enklare att skylla allt på judarna eller västvärlden.