[quote]Ja du, där har du något att klura på.[/quote]
Näe... varför skall jag göra det? Ogiltigt argument helt enkelt... tills dess att du ger någon bra motivation till varför du tog med det i diskussionen. Vakum som inte tillför diskussionen något.
[quote]Jag anser att det finns betydligt värre saker än krig, och i synnerhet om det är rör sig relativt oblodiga krig.[/quote]
Så bra för dig. Vi är fortfarande en del som inte tycker att det räcker som någon slags ursäkt för krig.
Och för de som dött eller sett nära och kära dö i krig så skiter de nog högaktligen i att du - enligt statistiken - tycker att kriget är "oblodigt".
[quote]Nej, jag anser inte att "anfalls-krig och invasion är ok". Jag anser att vissa specifika fall av "anfalls-krig och invasion" är ok.[/quote]
Ja, det var ju just det jag skrev... och att det som krävdes för att få detta ditt godkännande och "seal of approval" var en krystad förklaring påhittad i efterhand och som inte nödvändigtvis behöver stämma överens med de skäl som man uppgav strax före och vi krigsutbrottets början.
Och som jag sade så finns det en del människor som inte är lika lösa i sina krav... inte när det gäller krig som - trots att det kanske finns saker som är värre - ändå är tillräckligt allvarligt för att avkräva vettiga förklaringar.
[quote]Om jag är en ond diktator, så är det helt ok om USA störtar min regim.[/quote]
Vem bestmmer vem som är en ond diktator? Om USA säger att C XVI G är en ond diktator som är statschef över Sverige så räcker GWB's försäkran om att "Jo då, han är det.... säkert."?
[quote]Vilka regler? Vem har bestämt att det är just de reglerna som absolut ska följas och på vilken basis har det beslutet skett? Vad händer om ett land inte accepterar den reglerna?[/quote]
Någon missade lektionen i "Krigets Lagar" i lumpen...
Men ok, du har rätt. Eftersom det inte råder full klarhet på dessa frågor du just ställde så skiter vi allihop i internationell rätt. Geneve och Haag är blahablaha...
[quote]Därför att jag är för demokrati, frihet och humanism, medan de är för en förtryckande religion. Har du inte själv några saker som du anser är rätt respektive fel?[/quote]
Förtryckande religion? Vilken religion är det då du talar om? Kristendomen?

I vilket namn du gör fel har ingen som helst betydelse. Ogiltigt argument så det skriker om det. Om inte annat därför attdet är av exact samma karaktär som terroristerna använder... d.v.s. "Jag rättfärdigar mig själv enligt mina värderingar".
[quote][quote]
Så du menar att om det framkommer att den här irakierns familj dödats av amerikaner, då har du full förståelse för hans handlingar och han är därmed ursäktad sitt avskyvärda krigsbrott? [/quote]
Nej.[/quote]
Jaså inte? Då kan vi alltså konstatera att detta ditt argument...
[quote]Jag hoppas du är lika förstående när det är din familj som blir mördad av muslimska fanatiker.[/quote]
...även det var meningslös hetluft. Upprördhet över att ha sett nära och kära dödas ursäktar inte krigsbrott. Bra, då var det avklarat för gott och vi slipper se det där meningslösa skitargumentet som bara är en feg "Appeal to emotion" och att urlöjligt försök till känslomässig utpressning genom att använda argumentatörens familj emot honom/henne.
Eller hade det något att göra med de där "förtryckande religion[erna]" och "demokrati och frihet" nu igen? D.v.s. att om en muslim ser sin familj dödas så sjall han bara vända andra kinden till och tycka "Tack ni i väst för att ni utbildar mig i vad som är rätt och fel och speciellt att ni talar om för mig att det är jag som har fel" medan om en frihets- och demokrati-älskande västerlänning ser det så är han ursäktad om han går lite nuts och blås bort några muslimer?
[quote]När man gnäller över att personer som är starkt misstänkta, eller kanske t.o.m. dömda, för mycket allvarlig terrorism inte får förhöras på andra sätt än att man snällt frågar dem om de kanske skulle kunna vilja vara så snälla och uppge vilka deras terroristkamrater är, ja då är det i mina ögon att gulla.[/quote]
Det är sålunda noterat att dina ögon tycker att vissa grundvalar för vårt mordena samhälle som vi använder oss av för att skilja oss ifrån de sämre staterna är "gullande".
Återigen: vissa av oss tar inte lika lätt på sådant.
[quote]Om jag går ut i krig och beter mig schysst mot fienden i enlighet alla internationella konvetioner, men han konstant bryter mot dem så mycket han kan för att gynna sig själv, ja då anser jag att det är ok även för mig att börja tänja på reglerna.[/quote]
Så noterat.
Min åsikt om den typen av resonemang är att det enbart sänker en till fiendens nivå och att det är inte ett dugg mer rätt bara för att den andre gjorde det felet först. Om inte annat så för att det är den typen av resonerande som är en grundförutsättning för att terroristhandlingar skall uppstå. Detta därför att ingen terroristhandling uppstår spontant utan därför att terroristen enligt sin egen lätt stukade hjärna anser sig vara så förtryckt att han har rätt att svara med dessa fruktansvärda medel. Skillnaden mellan en terrorist och en icke-terrorist är föärmågan att avstå avskyvärda handlingar oavsett vad som slängs i ansiktet på en själv. Självbehärskning är det som terroristen saknar.
[quote][quote]Personligen tycker jag aldrig att ett fel kan motivera eller ursäkta ett annat fel. Det är ett bizarrt och fullständigt ologiskt cirkelresonemang. [/quote]
Nej, det är ibland realpolitik.[/quote]
Och den som begår felet antar jag själv får bestämma när det är fel och när det är "realpolitik"? Och sedan när är det sagt att realpolitik inte även det kan vara väldigt fel? Ärfelaktigheter ursäktade eller slätstrukna bara för att de kallas "realpolitik"?
Kan vi på samma sätt ursäkta terrorism så länge som vi döper om det till något vackrare, typ "Kampen för Iraks befrielse från den invaderande krigsmakten"? Det låter ju mycket vackrare... så då är det ok... eller?
[quote]Så du är emot att Sverige försvarar sig militärt mot ett väpnat angrepp? För vad är väl det egentligen, om inte en variant av "han slog först", fast där "slagen" består av att man med militära medel försöker tvinga på fienden sin vilja.[/quote]
Absolut inte... för det är ett fullständigt sjukt exempel som inte har med diskussionen att göra. Diskussionen gällde krigsbrott och vedertaget avskyvärda handlingar som inte ens får förekomma i krig. Så nu försöker du påstå att bara för att jag tycker att sådana handlingar inte får förekomma så är jag emot krig, även om det gäller försvarskrig. Det är riktigt ful och smutsig diskussionsteknik A2. Det är sorgligt att se att du inte lagt av med sådan skit.
/J